DECIZIE Nr. 72 din 5 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4
alin. (1) si (2), art. 6 alin. (4) si art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 266 din 22 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (1) si (2), art. 6 alin. (4) si art. 8 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Marc" - S.R.L. din
Craiova in Dosarul nr. 3.037/(COM)/2001, aflat pe rolul Tribunalului Dolj -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 26 februarie 2002 si
au fost consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 5 martie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
3.037/(COM)/2001, Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (1) si (2), art. 6
alin. (4) si art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Marc" - S.R.L. din Craiova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 1 si ale art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
incalca prevederile art. 20 din Constitutie cu raportare la art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
care statueaza dreptul la o judecata echitabila. Incalcarea consta in aceea ca
dispozitiile legale criticate permit emiterea ordonantei cu somatia de plata
chiar si pe baza unor inscrisuri sub simpla semnatura a partilor, fara stampila
societatii semnatare, prevad actualizarea cu rata inflatiei a sumei datorate,
impreuna cu dobanzile, majorarile sau penalitatile, si depunerea actiunii de
anulare a ordonantei la instanta la care functioneaza judecatorul care a emis
ordonanta. In legatura cu dispozitiile art. 4 alin. (1) si (2) si ale art. 6
alin. (4) din aceeasi ordonanta autorul exceptiei considera ca acestea incalca
prevederile art. 24 din Constitutie, intrucat posibilitatea solutionarii
cererii fara citarea partilor si comunicarea catre debitor a actelor depuse de
creditor doar o data cu ordonanta emisa impiedica exercitarea dreptului la
aparare.
Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, iar dispozitiile
legale criticate sunt constitutionale. In acest sens se arata ca: "art. 20
din Constitutie face referire la drepturile si libertatile cetateanului
(persoana fizica) si nu la drepturile si libertatile societatilor comerciale
(persoane juridice)"; lipsa stampilei nu inlatura credibilitatea actului,
legea cerand ca inscrisul sa fie insusit de parti prin semnatura; actualizarea
creantei cu rata inflatiei compenseaza devalorizarea in timp a monedei
nationale, iar dobanzile, majorarile sau penalitatile "reprezinta
sanctiuni pentru partea care nu-si onoreaza obligatiile contractuale";
intreaga procedura instituita prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 are ca scop
asigurarea recuperarii creantelor cu celeritate; solutionarea unor litigii fara
citarea partilor este permisa si in alte situatii, cum este si ordonanta
presedintiala reglementata de art. 581 din Codul de procedura civila; chiar
daca actele depuse de creditor se comunica doar o data cu ordonanta, debitorul
poate exercita dreptul la aparare in cadrul actiunii de anulare; depunerea
actiunii de anulare la aceeasi instanta nu inseamna ca aceasta poate fi
solutionata de acelasi judecator care a emis ordonanta, o asemenea posibilitate
putand fi evitata prin aplicarea dispozitiilor procedurale referitoare la
incompatibilitate, abtinere sau recuzare.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata pentru urmatoarele considerente: Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
instituie o procedura speciala in scopul simplificarii si asigurarii
celeritatii executarii unor creante certe, lichide si exigibile, legiuitorul
fiind indreptatit, potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) din Constitutie, sa
stabileasca o astfel de procedura; actualizarea creantelor in raport cu rata
inflatiei este determinata de devalorizarea continua a monedei nationale;
"art. 20 din Constitutie face referire la drepturile si libertatile
cetatenilor privite ca persoane fizice"; lipsa stampilei nu diminueaza
credibilitatea actului; dispozitiile referitoare la solutionarea cererii au
acelasi regim juridic ca si cele ale art. 581 alin. 3 din Codul de procedura
civila; depunerea actiunii de anulare la aceeasi instanta nu presupune
solutionarea ei de acelasi judecator.
Guvernul considera ca exceptia nu este intemeiata, intrucat: "scopul
ordonantei este de a simplifica demersul jurisdictional si de a asigura
celeritatea solutionarii litigiilor comerciale"; pentru obligatia de plata
este suficient sa fie asumata in mod valabil printr-un inscris "insusit de
parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege"; numai o plata facuta
cu actualizarea datoriei in raport cu rata inflatiei "poate fi apreciata
ca acoperind integral paguba suferita"; cererea poate fi solutionata si
fara citarea partilor "cand actele depuse in cauza sunt pe deplin
edificatoare", procedura similara cu cea a ordonantei presedintiale;
legiuitorul este indreptatit sa reglementeze o asemenea procedura in temeiul
art. 125 alin. (3) din Constitutie; obligatia instantei de a comunica
debitorului toate actele depuse de creditor "este o prevedere care asigura
exercitarea dreptului la aparare a debitorului, in mod concret prin
introducerea actiunii in anulare impotriva ordonantei prin care este somat sa
faca plata"; posibilitatea ca actiunea in anulare sa fie solutionata de
acelasi judecator care a emis ordonanta este inlaturata prin aplicarea
dispozitiilor art. 25 si urmatoarele din Codul de procedura civila.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001:
- Art. 1: "(1) Procedura somatiei de plata se desfasoara, la cererea
creditorului, in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare silita a
creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor
sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris ori determinate
potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de parti prin
semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si obligatii
privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte prestatii.
(2) Suma ce reprezinta obligatia prevazuta la alin. (1), precum si
dobanzile, majorarile sau penalitatile datorate potrivit legii se actualizeaza
in raport cu rata inflatiei aplicabila la data platii efective.";
- Art. 4: "(1) Judecatorul poate proceda, fara citarea partilor, la
examinarea cererii si a inscrisurilor depuse in sustinerea acesteia.
(2) Cand considera necesar pentru solutionarea cererii, judecatorul poate,
potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la citarea in
pricinile urgente, sa citeze partile pentru explicatii si lamuriri, precum si
pentru a starui in efectuarea platii sumei datorate de debitor ori pentru
intelegerea partilor asupra modalitatii de plata.";
- Art. 6 alin. (4): "Ordonanta se va inmana partii prezente sau se va
comunica fiecarei parti de indata prin scrisoare recomandata cu confirmare de
primire. Totodata debitorului i se vor comunica cererea creditorului si actele
anexate la aceasta, daca acestea nu i-au fost comunicate potrivit art. 4 alin.
(3).";
- Art. 8 alin. (3): "Actiunea in anulare se depune la instanta la care
functioneaza judecatorul care a dat ordonanta. Aceasta, daca nu constata
propria competenta, va trimite dosarul instantei competente potrivit alin.
(2)."
Autorul exceptiei arata ca prevederile criticate sunt contrare urmatoarelor
dispozitii constitutionale:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si celelalte tratate la
care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu."
Totodata autorul exceptiei a invocat si nerespectarea prevederilor art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit
carora "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa
[...]".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, cu raportare la prevederile
constitutionale si la reglementarile internationale invocate, Curtea constata
ca procedura somatiei de plata, reglementata prin Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, este o procedura speciala in materia executarii creantelor. Legiuitorul
are dreptul exclusiv de a reglementa procedura de judecata conform atributiilor
prevazute la art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia
"Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", evident
cu conditia ca nici o norma de procedura sa nu contravina vreunei dispozitii
constitutionale.
Curtea mai constata ca dispozitiile art. 20 din Constitutie se refera la
drepturile si libertatile cetatenilor persoane fizice, iar nu la egalitatea
persoanelor juridice.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale Curtea constata ca
acestea au in vedere "orice persoana", fara a face nici o distinctie
intre persoanele fizice si cele juridice. Aceasta conventie, fiind ratificata
de Romania prin lege, este aplicabila in temeiul dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Constitutie, potrivit carora "Tratatele ratificate de Parlament,
potrivit legii, fac parte din dreptul intern".
Curtea observa totodata ca problema obligarii la plata, in afara de creanta
de baza si a dobanzilor, a majorarilor sau penalitatilor, precum si
actualizarea sumelor datorate in raport cu rata inflatiei nu au legatura cu
"judecarea in mod echitabil" a cauzei si prin urmare nu constituie o
problema de constitutionalitate. Actualizarea in raport cu rata inflatiei a
sumelor datorate se impune pentru asigurarea recuperarii creantei la valoarea
ei reala. Dobanzile, majorarile sau penalitatile se acorda daca ele sunt
stipulate in contract, in statut, in regulament sau in alt inscris insusit de
parti, or aceasta constituie o problema de fapt a carei rezolvare intra in
competenta exclusiva a instantei judecatoresti.
In ceea ce priveste critica autorului exceptiei, potrivit careia
solutionarea cererii pentru emiterea ordonantei cu somatia de plata se poate
face cu sau fara citarea partilor, conform aprecierii subiective a
judecatorului, Curtea constata ca aceasta critica nu este intemeiata, deoarece
dispozitiile art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 nu ingradesc exercitiul
dreptului la aparare consacrat de art. 24 din Constitutie.
Procedura speciala a ordonantei cu somatia de plata a fost instituita
tocmai pentru asigurarea recuperarii cu celeritate a creantelor. Aceasta
procedura se poate aplica numai in cazul creantelor certe, lichide si
exigibile. Cererea pentru emiterea ordonantei poate fi examinata de judecator
fara citarea partilor numai in situatia cand din inscrisurile depuse de
creditor rezulta fara dubii existenta creantei si caracterul cert, lichid si
exigibil al acesteia. In caz contrar, daca judecatorul apreciaza ca sunt
necesare unele lamuriri sau explicatii suplimentare, va cita in acest scop
partile, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la
citarea in pricinile urgente.
De altfel, potrivit dispozitiilor art. 6 alin. (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001, ordonanta data de judecator "se va inmana partii prezente sau
se va comunica fiecarei parti de indata prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire", iar conform art. 8 alin. (1) din aceeasi ordonanta,
"Impotriva ordonantei prevazute la art. 6 alin. (2) debitorul poate
formula actiune in anulare in termen de 30 de zile de la data inmanarii sau
comunicarii acesteia". In acest termen si in tot cursul judecarii actiunii
in anulare partea isi poate pregati si exercita apararea, astfel incat nu se
poate sustine ca dispozitiile criticate incalca dreptul la aparare, consacrat
de art. 24 din Constitutie si garantat pentru orice situatie si in tot cursul
oricarui proces.
Comunicarea catre debitor a cererii si a actelor depuse de creditor o data
cu ordonanta este legata de problema solutionarii cererii cu sau fara citarea
partilor, o asemenea comunicare facandu-se numai cand judecata a avut loc fara
citarea partilor, intrucat, potrivit dispozitiilor art. 4 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, "La citatia pentru debitor se vor anexa in copie
cererea creditorului si actele depuse de acesta in sustinerea cererii".
Art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 prevede ca
"Actiunea in anulare se depune la instanta la care functioneaza
judecatorul care a dat ordonanta", insa nici o dispozitie nu stipuleaza ca
aceasta actiune ar putea fi judecata de acelasi judecator.
Curtea, in jurisprudenta sa, avand a se pronunta asupra
constitutionalitatii posibilitatii de solutionare a unor cauze fara citarea
partilor prevazute de dispozitiile art. 581 alin. 1 si ale art. 582 alineatul
ultim din Codul de procedura civila, referitoare la ordonanta presedintiala, a
statuat, prin Decizia nr. 199 din 17 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 74 din 13 februarie 2001, ca
"reglementarea prin aceste texte de lege a unei proceduri speciale prin
care instanta de judecata poate ordona masuri vremelnice in cazuri grabnice,
precum si a cailor de atac impotriva ordonantei presedintiale (apel, recurs,
contestatie la executare) nu contravine in nici un mod prevederilor
constitutionale ...".
Pentru considerentele expuse, cu majoritate de voturi, in temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4
alin. (1) si (2), art. 6 alin. (4) si art. 8 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Marc" - S.R.L. din Craiova in Dosarul nr.
3.037/(COM)/2001 al Tribunalului Dolj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu