DECIZIE Nr. 72
din 5 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul politistului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 28 februarie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Paul Rezeanu în Dosarul nr.
6349.1/59/03.04.2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public pentru a-şi exprima punctul de vedere faţă de excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei ca
neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat nu contravine prevederilor
constituţionale şi convenţionale invocate. Mai mult, susţine că autorul
excepţiei vizează aspecte ce ţin de interpretarea şi aplicarea legii,
operaţiuni ce constituie atributul exclusiv al instanţei de judecată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 29 august 2007, pronunţată în Dosarul nr.
6349.1/59/03.04.2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul
poliţistului.
Excepţia a fost ridicată de Paul Rezeanu într-o acţiune
de contencios administrativ având ca obiect „litigiu privind funcţionarii
publici Legea nr. 360/2002".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile
art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, astfel
cum au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
89/2003, sunt discriminatorii prin raportare la conţinutul legislativ iniţial
al acestui articol, în sensul creării unei stări de inegalitate între agenţi de
poliţie cu acelaşi nivel de pregătire profesională. Astfel, unii au beneficiat,
sub imperiul reglementării anterioare, de recunoaşterea dreptului de a trece în
categoria ofiţerilor de poliţie, iar alţii, datorită noii reglementări, sunt
supuşi unor condiţii restrictive pentru recunoaşterea aceloraşi drepturi
„conferite de lege." Or, în opinia autorului excepţiei, dreptul subiectiv
al destinatarilor Legii nr. 360/2002, născut din momentul intrării în vigoare a
actului normativ, „nu poate fi desfiinţat decât printr-o prevedere expresă a
legii, justificată de schimbarea condiţiilor de aplicare în conformitate cu
prevederile constituţionale ale art. 16".
Curtea de Apel
Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de
neconstituţionalitate. Arată că textul legal criticat nu conţine norme
discriminatorii, iar situaţia agenţilor de poliţie aflaţi în funcţie în
momentul modificării Legii nr. 360/2002 este reglementată prin norme
tranzitorii, în sensul neaplicării noilor prevederi legale asupra acestei
categorii. Mai mult, apreciază că în cauza de faţă sunt puse în discuţie
aspecte ce ţin de interpretarea textului legal atacat şi care vor fi abordate
odată cu soluţionarea fondului cauzei.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază, în
punctul său de vedere, că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Precizează mai întâi că invocarea excepţiei de neconstituţionalitate cu privire
la un text legal în vigoare presupune neconcordanţa acestuia cu prevederile Constituţiei,
iar nu raportarea diferenţelor dintre legislaţia anterioară şi cea actuală la
dispoziţiile constituţionale, astfel că, sub acest aspect, excepţia are
caracter inadmisibil. Arată, apoi, că o prevedere din legea nouă nu poate fi
considerată neconstituţională pentru că diferă de prevederea din legea veche,
raţiunea noii reglementări legislative fiind, în virtutea principiului
neretroactivităţii legii, tocmai aplicarea sa imediată şi în mod unitar tuturor
situaţiilor identice, create după intrarea sa în vigoare.
Avocatul Poporului, prin
punctul de vedere transmis Curţii Constituţionale, apreciază că prevederile
art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt
constituţionale, acestea aplicându-se deopotrivă tuturor persoanelor vizate de
ipoteza normei juridice, fără privilegii şi fără discriminări pe considerente
arbitrare în cadrul aceleiaşi categorii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art.1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind
Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, dispoziţii
modificate prin art. I pct. 43
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, ordonanţă aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 346 din 20
aprilie 2004. Dispoziţiile art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind
Statutul poliţistului au, în prezent, următoarea redactare: „(7) Agenţii de
poliţie care au absolvit studii superioare au dreptul de a participa la
concursul pentru ocuparea posturilor de ofiţeri vacante, în condiţiile
prezentei legi."
Autorul excepţiei consideră că textul de lege menţionat
încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi ale art. 14 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
texte referitoare la principiul egalităţii şi la interzicerea discriminării.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, în formularea criticii, autorul excepţiei porneşte
de la comparaţia dintre forma veche, abrogată, a art. 73 alin. (7) din Legea
nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului şi cea actuală, căpătată ca urmare a
modificărilor introduse prin art. I pct. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003. Textul
de lege criticat, prin care sunt reglementate condiţiile legale necesare pentru
trecerea agenţilor de poliţie cu studii superioare (categoria B) în categoria
ofiţerilor de poliţie (categoria A), este apreciat ca fiind discriminatoriu,
prin raportare la conţinutul legislativ avut anterior modificărilor introduse
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003, în sensul că, în prezent,
sunt necesare condiţii mai „restrictive" pentru avansarea agenţilor de
poliţie, asemenea condiţii fiind inexistente la momentul intrării în vigoare a
legii.
Curtea observă că o asemenea critică de
neconstituţionalitate nu poate fi primită şi excepţia de neconstituţionalitate
este, în consecinţă, neîntemeiată, pentru următoarele considerente:
Neconstituţionalitatea unui text legal nu se poate
pretinde prin simpla comparaţie dintre reglementarea veche şi cea nouă, ultima,
apreciată ca fiind mai puţin favorabilă, declanşând automat un aşa-zis conflict
de constituţionalitate. In jurisprudenţa sa în materie, de exemplu, prin
Decizia nr. 44 din 24 aprilie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 17
decembrie 1996, Curtea a reţinut în mod constant faptul că nu constituie
discriminare dacă, prin jocul unor prevederi legale, anumite persoane pot
ajunge în situaţii defavorabile, apreciate subiectiv, prin prisma propriilor lor interese, ca defavorabile.
Totodată, Curtea constată că autorul excepţiei de
neconstituţionalitate pune în discuţie aspecte specifice operaţiunilor de
interpretare şi aplicare a legii, ce constituie atributul exclusiv al instanţei
de judecată. Având în vedere dispoziţiile tranzitorii ale art. 72 alin. (1) şi
ale art. 73 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, potrivit cărora agenţii de
poliţie aflaţi în funcţie nu vor fi afectaţi de prevederile referitoare la
condiţiile de studii şi stagiu în grad şi au echivalate gradele militare cu
gradele profesionale, conform pregătirii şi studiilor fiecăruia, cu menţinerea
drepturilor câştigate anterior, urmează ca instanţa de judecată să facă
interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor legale incidente faţă de situaţia
concretă specifică speţei deduse soluţionării.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 73 alin. (7) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul
poliţistului, excepţie ridicată de Paul Rezeanu în Dosarul nr.
6349.1/59/03.04.2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 februarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi