DECIZIE Nr.
700 din 25 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1), art.
10 alin. (1) si art. 13 alin. (1), (2) si (5) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întarzierii executarii
obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 415 din 22 iunie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1), art.
10 alin. (1) şi art. 13 alin. (1), (2) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicata
de Societatea Comercială „Retail Food Service" - S.R.L, din Bucureşti în
Dosarul nr. 9.476/55/2009 al Judecătoriei Arad - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că
excepţia ce vizează art. 13 alin. (1), (2) şi (5) din Ordonanţa de urgenţa a
Guvernului nr. 119/2007 este inadmisibilă, întrucât acest text legal nu are
legătură cu soluţionarea cauzei. In ceea ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1),' art. 7 alin. (1), art.
10 alin. (1), se considera că este neîntemeiată, invocându-se jurisprudenţa în
materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 9.476/55/2009, Judecătoria Arad - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2
alin. (1), art. 7 alin. (1), art. 10 alin. (1), art. 13 alin. (1), (2) şi (5)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru
combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Retail Food
Service" - S.R.L, din Bucureşti într-o cauză având ca obiect emiterea unei
ordonanţe de plată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 119/2007 permite instanţei de judecată să soluţioneze cauza fără
a-şi exercita obligaţia de aflare a adevărului, doar pe baza susţinerilor
subiective ale creditorului. De asemenea, se arată că posibilitatea
soluţionării cererii creditorului numai pe baza actelor depuse şi a
explicaţiilor date de părţi - art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă -,
precum şi limitarea mijloacelor de probă admise numai la înscrisuri - art. 10
alin. (1) din ordonanţa de urgenţă - încalcă atât dreptul la un proces
echitabil, cât şi dreptul la apărare.
In fine, art. 13 alin. (1), (2) şi (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 este neconstituţional, întrucât nu prevede
dacă cererea în anulare pe care o reglementează este sau nu o cale de atac,
dacă face parte sau nu din procedura contencioasă, sau dacă pot fi administrate
şi alte probe decât cele cu înscrisuri. Totodată, instituirea unui termen mai
scurt în care se poate formula cerere de anulare decât termenul de drept comun
încalcă principiul constituţional al egalităţii.
Judecătoria Arad - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate formulată este
neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1), art. 10 alin. (1),
art. 13 alin. (1), (2) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor
de plată rezultate din contracte comerciale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, care au următorul cuprins:
-Art. 2 alin. (1): „(1) Prezenta ordonanţă de
urgenţă se aplică creanţelor certe, lichide şi exigibile ce reprezintă
obligaţii de plată a unor sume de bani care rezultă din contracte
comerciale.";
-Art. 7 alin. (1): „(1) Pentru soluţionarea cererii,
judecătorul dispune citarea părţilor, potrivit dispoziţiilor Codului de
procedură civilă referitoare la pricinile urgente, pentru explicaţii şi
lămuriri, precum şi pentru a stărui în efectuarea plăţii sumei datorate de
debitor ori pentru a se ajunge la o înţelegere a părţilor asupra modalităţilor
de plată. Citaţia va fi înmânată părţii cu 3 zile înaintea termenului de
judecată.";
-Art. 10 alin. (1): „(1) In cazul în care, ca urmare
a verificării cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaraţiilor părţilor,
precum şi a celorlalte probe administrate, constată că cererea este întemeiată,
instanţa emite o ordonanţă de plată, în care se precizează suma şi termenul de
plată, "
- Art. 13 alin. (1), (2) şi (5): „(1) Impotriva
ordonanţei de plată debitorul poate formula cerere în anulare, în termen de 10
zile de la data comunicării acesteia.
(2) Cererea în anulare se soluţionează de către
instanţa competentă pentru judecarea fondului cauzei în primă instanţă.
[...]
(5) Hotărârea prin care a fost respinsă cererea în
anulare este irevocabilă."
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art.
21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, art. 24 privind dreptul de
apărare şi art. 44 alin. (1) privind dreptul de proprietate privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată următoarele:
I. Excepţia de neconstituţionalitate care priveşte art.
13 alin. (1), (2) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007
este inadmisibilă, textul criticat neavând legătură cu cauza, întrucât la
momentul ridicării excepţiei de neconstituţionalitate nici măcar nu s-a emis
ordonanţa de plată.
Or, cererea în anulare este o cale de atac împotriva
acestei ordonanţe, iar excepţia de neconstituţionalitate nu poate privi o
eventualitate, interesul celui ce ridică excepţia trebuind să fie născut,
actual şi direct. In aceste condiţii, această prevedere legală criticată nu
îndeplineşte condiţia legăturii cu cauza prevăzută de art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992. A admite că un atare text ar avea legătură cu cauza ar însemna ca
în anumite faze procesuale să se poată ridica excepţii de neconstituţionalitate
care să vizeze alte faze procesuale, ceea ce este inadmisibil.
II. Curtea constată că asupra constituţionalităţii
dispoziţiilor art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi art. 10 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, Curtea s-a pronunţat în
repetate rânduri, exemplu fiind Decizia nr. 1.480 din 10 noiembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 20 ianuarie
2010, Decizia nr. 1.001 din 7 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 774 din 18 noiembrie 2008, sau Decizia nr. 1.116 din 16
octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 776
din 19 noiembrie 2008. Cu acele prilejuri, Curtea a stabilit că „Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 a fost adoptată pentru a stabili măsuri
pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată asumate prin
contracte comerciale şi pentru stabilirea unei proceduri simplificate de
soluţionare a acţiunilor în justiţie având ca obiect asemenea obligaţii. Or,
potrivit art. 126 din Constituţie, competenţa instanţelor de judecată şi
procedura în faţa acestora se stabilesc prin lege, precum ordonanţa criticată.
Prevederile de lege criticate sunt în sensul aplicării principiului rolului
activ al judecătorului, care, la soluţionarea pricinilor în primă instanţă, are
obligaţia de a încerca împăcarea părţilor. Faptul că, potrivit art. 7 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, judecătorul citează părţile
pentru explicaţii şi lămuriri şi stăruie în efectuarea plăţii sumei datorate nu
înseamnă ca acesta se antepronunţă, întrucât hotărârea se va da numai după ce
judecătorul va analiza toate probele aflate la dosar, inclusiv cele propuse de
debitor. Mai mult, art. 2 din ordonanţă prevede că procedura reglementată de
acest act normativ vizează exclusiv creanţele certe, lichide şi exigibile ce
reprezintă obligaţii de plată a unor sume de bani care rezultă din contracte
comerciale, iar art. 10 dispune că ordonanţa de plată se va emite numai în urma
verificării cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaraţiilor părţilor,
precum şi a celorlalte probe administrate, instanţa constatând că cererea este
întemeiată".
Soluţia şi considerentele deciziilor pronunţate sunt
aplicabile şi în cauza de faţă, deoarece nu au intervenit elemente noi de
natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1), (2) şi (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru
combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Retail Food
Service" - S.R.L, din Bucureşti în Dosarul nr. 9.476/55/2009 al
Judecătoriei Arad - Secţia civilă.
II. Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi
art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind
măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată
rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi
dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Karoly