Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 692 din 5 mai 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 402 din 12 iunie 2009



Ioan Vida                                      - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     -judecător

Aspazia Cojocaru                        -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Tudorel Toader                            -judecător

Puskas Valentin Zoltan                -judecător

Augustin Zegrean                        -judecător

Simona Ricu                                - procuror

Irina Loredana Gulie                    - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004, excepţie invocată de Societatea Comercială „Advantech Mureş" - S.R.L. din Târgu Mureş în Dosarul nr. 627/1.371/2008 al tribunalului Comercial Mureş.

La apelul nominal răspunde partea Societatea Comercială „E-On Gaz România" - S.A., prin avocat, cu delegaţie la dosar. Lipseşte autoarea excepţiei. Procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza se află în stare de judecată.

Având cuvântul, reprezentantul părţii prezente solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, arătând că legea defineşte serviciul de transport şi distribuţie a gazelor naturale ca un serviciu public de interes naţional, iar folosirea conductelor aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice se face cu acordul acestora, în schimbul unei despăgubiri al cărei cuantum depinde de probele administrate. Depune concluzii scrise.

Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 24 noiembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 627/1.371/2008, Tribunalul Comercial Mureş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004. Excepţia a fost invocată de Societatea Comercială Advantech Mureş - S.R.L. din Târgu Mureş într-o cauză având ca obiect o acţiune în revendicare.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale criticate, care instituie un drept de folosinţă asupra unor bunuri proprietate privată în favoarea concesionarului serviciului de transport sau de distribuţie a gazelor naturale contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice şi la preeminenţa legii, prin crearea unei discriminări între terţii proprietari ai bunurilor ce intră sub incidenţa textului de lege criticat, în funcţie de data în care au fost puse în funcţiune bunurile respective, şi anume înainte sau după intrarea în vigoare a legii. Se mai arată că dreptul de folosinţă gratuită instituit în favoarea concesionarului echivalează cu o expropriere, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (1)-(5) din Constituţie, privind garantarea şi ocrotirea dreptului de proprietate privată şi a proprietăţii private, exproprierea, naţionalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietatea publică, precum şi obligaţia autorităţii publice de a despăgubi proprietarul pentru folosinţa subsolului oricărei proprietăţi imobiliare, cu prilejul realizării unor lucrări de interes general.

Tribunalul Comercial Mureş şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. A arătat, în acest sens, că litigiul priveşte două persoane juridice de drept privat, ce îşi dispută un drept patrimonial asupra unui bun ce nu face parte din resursele energetice subterane, în speţă gazul natural, astfel încât societatea comercială proprietară a conductei de transport de gaz este ocrotită în mod inegal faţă de societatea comercială concesionară a aceleiaşi conducte.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de constituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul acesteia îl constituie prevederile art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004, având următorul cuprins:

„(1) Pentru realizarea serviciului de transport sau de distribuţie, în cazul utilizării bunurilor proprietate a terţilor care au fost puse în funcţiune până la data intrării în vigoare a prezentei legi, concesionarul are următoarele drepturi:

a) să folosească aceste bunuri prin efectul legii;

b)  fără a se aduce atingere dreptului prevăzut la lit. a), condiţiile de exercitare a acestuia sunt cele prevăzute în procesul-verbal de recepţie tehnică şi/sau în contract;

c)  să includă costurile aferente lucrărilor de exploatare, întreţinere, reparaţii şi modernizare şi altele, efectuate pentru bunuri, la fundamentarea tarifului pentru serviciul prestat, în condiţiile reglementarilor ANRGN specifice;

d) la solicitarea şi cu acordul proprietarului, să preia aceste bunuri în patrimoniul său cu titlu gratuit;

e) să dezvolte sistemul;

f) să utilizeze întreaga capacitate a bunului;

g) să asigure accesul unor noi solicitanţi, cu respectarea uneia dintre următoarele condiţii:

1. prezentarea acceptului proprietarului;

2.   prezentarea acordului solicitantului de acces privind despăgubirea proprietarului; acordul solicitantului se prezumă atunci când acesta consimte în scris, printr-un act autentic, să îl despăgubească pe proprietar pentru partea ce îi revine din investiţia făcută;

h) să solicite proprietarului bunului documente tehnico-economice care să facă dovada calităţii materialelor şi lucrărilor efectuate, precum şi a valorii investiţiei;

i) să înlocuiască bunurile în scopul modernizării sau măririi capacităţii sistemului; concesionarul este proprietarul bunurilor astfel înlocuite.

(2)  Corelativ cu drepturile prevăzute la alin. (1), operatorii sistemelor de transport/distribuţie se obligă:

a) să finanţeze, la expirarea duratei de funcţionare, investiţiile aferente înlocuirii bunurilor;

b)  să opereze şi să întreţină bunurile pentru funcţionarea în condiţii de siguranţă a sistemului.

(3)   In vederea asigurării continuităţii în furnizare şi a securităţii serviciilor publice de interes naţional de transport/distribuţie a gazelor naturale, pentru bunurile proprietate a terţilor, scopul iniţial pentru care au fost construite nu poate fi modificat de către aceştia."

Excepţia de neconstitutionalitate se raportează la prevederile constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice şi la preeminenţa legii, art. 44 alin. (1) - (5) din Constituţie, privind garantarea şi ocrotirea dreptului de proprietate privată şi a proprietăţii private, exproprierea, naţionalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietatea publică, precum şi obligaţia autorităţii publice de a despăgubi proprietarul pentru folosinţa subsolului oricărei proprietăţi imobiliare, cu prilejul realizării unor lucrări de interes general, şi art. 53 alin. (1) din Legea fundamentală referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

De asemenea, se mai invocă şi încălcarea art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului privind egalitatea în faţa legii şi protecţia egală împotriva oricărei discriminări.

Examinând excepţia, Curtea reţine următoarele:

Prevederile legale criticate sunt cuprinse în cap. XI - Concesionarea şi regimul drepturilor asupra proprietăţii altuia din Legea gazelor nr. 351/2004, şi se referă la dreptul de folosinţă asupra unor bunuri proprietate privată, instituit în favoarea concesionarului serviciului de transport sau de distribuţie a gazelor naturale, bogăţie de interes public care, potrivit dispoziţiilor art. 136 alin. (3) din Legea fundamentală, constituie obiectul exclusiv al proprietăţii publice. Mai mult, potrivit prevederilor art. 21 alin. (1) din Legea gazelor, „(1) Activitatea de transport al gazelor naturale constituie serviciu public de interes naţional."

Prin urmare, Curtea constată că susţinerile autoarei excepţiei cu privire la încălcarea dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (1)-(5) nu sunt întemeiate. Aşa cum a statuat Curtea Constituţională în Decizia nr. 304 din 11 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 14 aprilie 2008, cu prilejul soluţionării aceleiaşi excepţii de neconstitutionalitate şi cu o motivare asemănătoare celei din prezenta cauză, dreptul de proprietate privată nu trebuie absolutizat, făcând abstracţie de dispoziţiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, potrivit cărora „Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege", precum şi de cele ale art. 136 alin. (5), care consacră caracterul inviolabil al proprietăţii private, „în condiţiile legii organice". Legiuitorul este, aşadar, competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea dreptului de proprietate, în accepţiunea conferită de Constituţie, în aşa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind soluţii juridice echitabile. Cu prilejul pronunţării deciziei menţionate, Curtea a observat că legiuitorul a inserat chiar în textul criticat pentru neconstitutionalitate, şi anume la art. 85 alin. (1) pct. 2, prevederea referitoare la acordul solicitantului de acces la sistemul de distribuţie de a-l despăgubi pe proprietar pentru partea ce îi revine din investiţia făcută. S-a reţinut, astfel, că, prin reglementarea dedusă controlului, legiuitorul a dat expresie imperativului de satisfacere a interesului general şi apărare a drepturilor fundamentale ale individului.

Pentru aceleaşi considerente, Curtea nu poate reţine nici încălcarea dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Legea fundamentală.

Intrucât în prezenta cauză nu au fost invocate elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei, cele statuate în decizia menţionată îşi menţin valabilitatea.

In legătură cu invocarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice şi la preeminenţa legii, Curtea constată că textul de lege criticat este aplicabil tuturor persoanelor aflate în situaţia reglementată de ipoteza normei juridice, respectiv terţilor proprietari ai bunurilor destinate realizării serviciului de transport sau distribuţie a gazelor naturale, puse în funcţiune până la data intrării în vigoare a legii, fără nicio discriminare pe criterii arbitrare.

In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia dispoziţiile criticate încalcă principiul egalităţii în drepturi şi al nediscriminării, prevăzut în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Curtea observă că aceasta nu reglementează drepturile persoanelor juridice, ci exclusiv drepturile omului.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA  CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004, excepţie invocată de Societatea Comercială „Advantech Mureş" - S.R.L. din Târgu Mureş în Dosarul nr. 627/1.371/2008 al Tribunalului Comercial Mureş.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 mai 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Irina Loredana Gulie


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 692/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 692 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 692/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu