DECIZIE Nr.
687 din 5 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în munca si detasarea strainilor pe
teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 411 din 16 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe
teritoriul României, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Jily Import
Export Company" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 6.722/94/2007 al
Judecătoriei Buftea.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că
textul de lege ce formează obiect al acesteia nu încalcă dreptul la muncă al
străinilor şi nu instituie un regim discriminatoriu al acestora în raport cu
cetăţenii români.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Decizia civilă nr. 3.723 din 30 octombrie 2008,
pronunţată în Dosarul nr. 26.388/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a
IX-a contencios administrativ şi fiscal a admis recursul formulat împotriva
încheierii prin care Judecătoria Buftea a respins cererea de sesizare a Curţii
Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 26
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă
şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi a sesizat Curtea
Constituţională cu soluţionarea acestei excepţii.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială „Jily Import Export Company" - S.R.L. din Bucureşti
în Dosarul nr. 6.722/94/2007 al Judecătoriei Buftea, într-o cauză având ca
obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de
contravenţie emis de Inspectoratul Teritorial de Muncă Ilfov.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că încălcarea legii privind încadrarea în
muncă a străinilor nu a fost dovedită dincolo de orice dubiu, motiv pentru care
textul de lege criticat limitează excesiv şi discriminatoriu dreptul
constituţional la muncă. De asemenea, se arată că prevederile de lege ce
formează obiect al excepţiei nu îndeplinesc criteriul de calitate prevăzut de
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, în
înţelesul dat de jurisprudenta Curţii Europene a Drepturilor Omului, în sensul
de a fi suficient de accesibile şi precise încât să înlăture orice risc de
arbitrariu.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul opinează în
sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
In ceea ce priveşte actul de sesizare a Curţii
Constituţionale, deşi acesta îl reprezintă o decizie pronunţată în soluţionarea
recursului declarat împotriva încheierii de respingere ca inadmisibilă a
cererii de sesizare a Curţii Constituţionale pentru soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate invocate în cauză, sesizarea este legală, întrucât
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal nu a
făcut o judecată pe fondul cauzei, ci s-a pronunţat numai asupra
admisibilităţii cererii reclamantului de sesizare a Curţii Constituţionale cu
soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, acesta fiind chiar obiectul
recursului.
Prin urmare, Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie,
precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul
României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26
iunie 2007. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 26: „Constituie contravenţii şi se
sancţionează după cum urmează:
a) primirea la muncă a unui străin fără autorizaţie
de muncă sau permis de şedere în scop de muncă, cu amendă de la 1.500 la 2.000
lei pentru fiecare străin, fără ca amenda să poată depăşi 100.000 lei;
b) menţinerea unui străin în muncă după expirarea
autorizaţiei de muncă sau a permisului de şedere în scop de muncă, cu amendă de
la 1.500 la 2.000 lei pentru fiecare străin, fără ca amenda să poată depăşi
100.000 lei;
c) netransmiterea către inspectoratul teritorial de
muncă a comunicării prevăzute la art. 18 alin. (1) sau a modificărilor elementelor prevăzute în această comunicare, cu amendă de la
3.000 la 6.000 lei;
d) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 22
alin. (1) ori art. 24 alin. (1) sau (2), cu amendă de la 1.500 la 3.000
lei."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (1) din
Constituţie privind dreptul la muncă şi prevederilor art. 1 din Protocolul nr.
12 adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale referitoare la interzicerea discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că textul de lege criticat nu face altceva decât să instituie
sancţiunile aplicabile celor ce nesocotesc normele care reglementează relaţiile
sociale ce se stabilesc în procesul de încadrare în muncă şi de detaşare a
străinilor pe teritoriul României. Este firesc ca legea să impună respectarea
regulilor edictate în vederea organizării şi disciplinării acestui domeniu,
stabilind sancţiuni pentru nesocotirea acestora. Dreptul la muncă, garantat la
nivel constituţional, nu este îngrădit în niciun fel prin reglementarea unor
sancţiuni la regimul încadrării în muncă şi al detaşării străinilor pe teritoriul
României, norma criticată având ca finalitate prevenirea şi evitarea
exploatării ilegale a muncii, precum şi asigurarea tuturor garanţiilor pentru
exercitarea acestui drept.
Curtea constată că nu poate reţine critica autorului
referitoare la pretinsa neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 determinată de nedovedirea
„dincolo de orice dubiu" a obligaţiilor cuprinse în ordonanţă. Aceasta
nici nu constituie o autentică critică de neconstituţionalitate, ci reprezintă
o simplă nemulţumire legată de modul în care judecătorul cauzei a aplicat legea
la speţă. Or, Curtea Constituţională nu poate să se pronunţe asupra unor
asemenea aspecte, căci altminteri ar nesocoti principiul constituţional al independenţei
judecătorilor.
Nici critica referitoare la neîndeplinirea criteriului
de calitate nu poate fi reţinută. Se observă că textul de lege criticat este
redactat într-o manieră deosebit de riguroasă, cu suficientă precizie şi
claritate, astfel încât permite oricărui subiect de drept să înţeleagă
conţinutul normativ şi să îşi adapteze comportamentul potrivit reglementărilor
cuprinse în acesta.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind
încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Jily Import Export Company" - S.R.L.
din Bucureşti în Dosarul nr. 6.722/94/2007 al Judecătoriei Buftea.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu