DECIZIE Nr. 67*) din 14 aprilie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 131 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 22 decembrie 1997

*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 480 din 18 noiembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 22
decembrie 1997.
Nicolae Popa - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Constantin Burada - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Printr-o adresa din 24 februarie 1997, semnata de judecatorul-sindic si de
grefier, Curtea Constitutionala este informata ca, in cadrul continuarii
procedurii de faliment in Dosarul nr. 1/F/1995, aflat pe rolul Tribunalului
Timis, judecatorul sindic a fost sesizat la data de 13 ianuarie 1997 de catre
debitoarea Societatea Comerciala "Scorpion" - S.R.L. Timisoara cu
exceptia de neconstitutionalitate a art. 131 din Legea nr. 64/1995 si, la
cererea acesteia, a inaintat dosarul Curtii Constitutionale. Masura sesizarii
Curtii rezulta si dintr-o incheiere a judecatorului-sindic, data in Camera de
consiliu la data de 18 februarie 1995.
Prin exceptie se sustine ca dispozitiile art. 131 din Legea nr. 64/1995,
potrivit carora "procedurile falimentare deschise pana la data punerii in
aplicare a prezentei legi vor continua a fi administrate si lichidate potrivit
dispozitiilor Codului comercial roman", sunt neconstitutionale, deoarece
contravin flagrant prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, care
consacra principiul egalitatii in drepturi, creand o situatie mai usoara celui
care este subiectul unei proceduri de faliment, deschisa dupa punerea in
aplicare a Legii nr. 64/1995.
Judecatorul-sindic, in adresa de sesizare a Curtii Constitutionale, isi
exprima punctul de vedere in sensul ca dispozitiile art. 131 din Legea nr.
64/1995 sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere adresa judecatorului-sindic si incheierea pronuntata de acesta
in Camera de consiliu, in Dosarul nr. 1/F/1995 al Tribunalului Timis, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constitutionala poate fi sesizata sa se pronunte asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate invocate in fata instantelor judecatoresti. Plenul Curtii
Constitutionale, prin Decizia nr. II din 15 februarie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 13 martie 1995, a stabilit,
fata de dispozitiile constitutionale si legale mentionate, ca sesizarea Curtii
Constitutionale se poate face numai de catre instantele judecatoresti, astfel
cum sunt definite prin Legea nr. 92/1992 si prin Legea nr. 54/1993, in temeiul
art. 125 alin. (1) din Constitutie. In acord cu aceasta solutie, Curtea a decis
ca nu poate fi legal investita de instantele Curtii de Conturi sau de comisia
de cercetare care functiona potrivit Legii nr. 18/1968, in prezent abrogata, pe
langa instantele judecatoresti. In acest sens s-a statuat si prin deciziile nr.
21 din 20 februarie 1995, nr. 31 din 22 martie 1995, nr. 50 din 22 mai 1995 si
nr. 53 din 23 mai 1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 55 din 23 martie 1995, nr. 105 din 30 mai 1995, nr. 168 din 1 august 1995
si nr. 172 din 3 august 1995.
Se constata ca, in speta, sesizarea Curtii Constitutionale s-a facut de
catre judecatorul-sindic si deci urmeaza sa decida daca sunt respectate
cerintele art. 144 lit. c) din Constitutie si cele ale art. 23 din Legea nr.
47/1992, care se refera la instanta judecatoreasca.
Potrivit art. 702 din Codul comercial, in prezent abrogat, dar aplicat in
cauza ce formeaza obiectul Dosarului nr. 1/F/1995 al Tribunalului Timis, in
temeiul art. 131 din Legea nr. 64/1995, deoarece sesizarea pentru declansarea
procedurii falimentului s-a facut la data de 8 august 1994, declararea
falimentului se pronunta de tribunalul de comert in jurisdictia caruia
debitorul are principalul stabiliment comercial, acesta fiind investit cu
intreaga procedura a falimentului. In sistemul Codului comercial,
judecatorul-sindic era desemnat de catre tribunal prin sentinta de declarare
falimentului (art. 708) si avea ca principala atributie administrarea
falimentului (art. 730 si urmatoarele).
In sistemul Legii nr. 64/1995, art. 4 enumera organe care aplica procedura
reorganizarii si lichidarii judiciare, si anume: instanta judecatoreasca,
judecatorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor si
comitetul creditorilor, iar in art. 5, aflat sub titlul "Instanta
judecatoreasca", se precizeaza ca toate procedurile prevazute de lege sunt
de competenta exclusiva a tribunalului in jurisdictia caruia se afla sediul comercial
principal al debitorului. Desi judecatorul-sindic indeplineste si unele
atributii jurisdictionale, prevazute, in principal, de art. 10 din lege, este
evident ca el nu se identifica cu instanta judecatoreasca, la fel ca in
sistemul Codului comercial, situatie in care exceptia de neconstitutionalitate
nu poate fi ridicata in fata acestuia.
Pe de alta parte, este de retinut ca, potrivit art. 23 din Legea nr.
47/1992, sesizarea Curtii Constitutionale se face de catre instanta
judecatoreasca in fata careia s-a invocat exceptia de neconstitutionalitate
printr-o incheiere care trebuie sa cuprinda punctele de vedere ale partilor si
opinia instantei. In speta, Incheierea din 13 februarie 1997 cuprinde doar
solicitarea adresata partilor de a-si expune punctul de vedere asupra cererii
de suspendare, formulata de debitoare, obiectivul judecatorului-sindic de a-si
exprima punctul de vedere asupra exceptiei si intentia de a sesiza Curtea
Constitutionala. Totodata, se constata ca adresa prin care a fost sesizata
Curtea Constitutionala poarta o alta data decat aceea a incheierii - 24
februarie 1997 si nu cuprinde punctele de vedere ale partilor.
Rezulta deci, pe de o parte, ca sesizarea Curtii nu s-a facut de catre
Tribunalul Timis, competent sa desfasoare procedura de faliment, ci de catre
judecatorul-sindic desemnat de catre instanta judecatoreasca, iar, pe de alta
parte, sesizarea nu s-a facut prin incheiere, in conditiile legii.
Asa fiind, fata de dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale
art. 23 din Legea nr. 47/1992, in concordanta si cu practica jurisdictionala a
Curtii Constitutionale, se retine ca exceptia de neconstitutionalitate este
vadit nefondata si urmeaza a fi respinsa, Curtea nefiind legal investita.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 131 din Legea nr. 64/1995, invocata de Societatea Comerciala
"Scorpion" - S.R.L. Timisoara in Dosarul nr. 1/F/1995 al Tribunalului
Timis, Curtea nefiind legal sesizata.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 14 aprilie 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Nicolae Popa
Magistrat asistent,
Constantin Burada