DECIZIE Nr. 656 din 8
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56, art.
57 si ale art. 106 alin. (1) lit. D din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 23 ianuarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 56, art. 57 si ale art. 106 alin. (1) lit. D din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Salonul Auto Victoria" - S.A. in
Dosarul nr. 241/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei prin aparator, doamna avocat
Crenguta Leaua, si partea Banca Romana pentru Dezvoltare, de asemenea prin
aparator, domnul avocat Arin Stanescu. Se constata lipsa celorlalte parti, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza aflandu-se in stare de judecata, Curtea acorda cuvantul partilor
prezente.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, reiterand
argumentele expuse in motivarea scrisa a exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Bancii Romane pentru Dezvoltare solicita respingerea
exceptiei ca nefondata si depune, in acest sens, note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 241/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56,
art. 57 si ale art. 106 alin. (1) lit. D din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, astfel cum au fost
modificate prin Legea nr. 149/2004.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Salonul Auto Victoria" - S.A. intr-o cauza comerciala intemeiata pe
dispozitiile Legii nr. 64/1995.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine, in esenta, ca
procedura reglementata de art. 56, art. 57 si art. 106 alin. (1) lit. D. din
Legea nr. 64/1995 este discriminatorie, intrucat nu acorda in mod egal partilor
dreptul la aparare, incalca dreptul de acces la justitie si prevederea
constitutionala conform careia judecatorii se supun numai legii. Or, considera
ca judecatorul-sindic este obligat sa decida in acelasi sens cu hotararea
adunarii generale a creditorilor de deschidere a procedurii falimentului, care
se ia cu votul majoritatii creantelor prezente la vot, ceea ce creeaza
discriminare intre creditorii majoritari din punct de vedere al cuantumului
creantelor si creditorii minoritari din acest punct de vedere. In consecinta, considera
ca textele de lege criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1), art. 21
alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1), art. 40 alin. (1), art. 44, art. 45, art.
57, art. 124 alin. (3) si ale art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata,
textele de lege vizate respectand pe deplin prevederile constitutionale la care
autorul acesteia si-a raportat criticile.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, prevederile art. 56, art. 57 si ale art. 106 alin. (1) lit. D din
Legea nr. 64/1995 fiind conforme dispozitiilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei si ale partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie si ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
56, 57 si ale art. 106 alin. (1) lit. D din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004. Textele de lege criticate
au urmatorul cuprins:
- Art. 56: "(1) Administratorul va intocmi si va supune
judecatorului-sindic, in termenul stabilit de judecatorul-sindic, dar care nu
va putea depasi 60 de zile de la desemnarea administratorului, un raport
amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la aparitia insolventei
debitorului, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila.
(2) Raportul va indica daca exista o posibilitate reala de reorganizare
efectiva a activitatii debitorului ori, dupa caz, motivele care nu permit
reorganizarea si, in acest caz, propunerea de intrare in faliment.
(3) Raportul prin care se propune intrarea in faliment a debitorului va fi
supus aprobarii adunarii generale a creditorilor la prima sedinta a acesteia.
(4) Judecatorul-sindic va dispune, in termen de 48 de ore de la primirea
raportului prevazut la alin. (3), publicarea unui anunt referitor la raport in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si in doua ziare cu larga difuzare,
cu indicarea datei sedintei adunarii creditorilor si a faptului ca este
admisibila votarea prin scrisoare, cu legalizarea semnaturii creditorului de
catre notarul public, comunicata prin orice mijloace si inregistrata la
tribunal cu cel putin 3 zile inainte de data fixata pentru exprimarea votului.
(5) Administratorul va asigura posibilitatea consultarii raportului la
sediul sau, pe cheltuiala solicitantului. O copie de pe raport va fi depusa la
grefa tribunalului si la registrul comertului sau, dupa caz, la registrul
societatilor agricole si va fi comunicata debitorului.";
- Art. 57: "(1) In cadrul primei sedinte a adunarii creditorilor,
administratorul ii va informa pe creditorii prezenti despre voturile valabile
primite in scris cu privire la raportul prin care se propune intrarea in
faliment a debitorului.
(2) Adunarea creditorilor va aproba raportul prevazut la alin. (1) prin
votul titularilor a cel putin doua treimi din creantele prezente la vot.
(3) In baza hotararii adunarii creditorilor de aprobare a raportului
prevazut la alin. (1), judecatorul-sindic va decide, prin incheiere, intrarea
in faliment a debitorului in conditiile art. 106.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in cazul in care, pana la data
primei sedinte a adunarii creditorilor, a fost admis un plan de reorganizare de
catre judecatorul-sindic.";
- Art. 106 alin. (1) lit. D: "(1) Judecatorul-sindic va decide, prin
incheiere, intrarea in faliment in urmatoarele cazuri:
(...)
D. a fost aprobat raportul administratorului prin care se propune intrarea
in faliment a debitorului, potrivit art. 57."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textele de lege
criticate contravin urmatoarelor dispozitii ale Legii fundamentale: art. 16 alin.
(1), referitor la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, art. 21 alin. (1) si (2), privind accesul liber la justitie, art. 24
alin. (1), care garanteaza dreptul la aparare, art. 40 alin. (1), care
statueaza dreptul de libera asociere al cetatenilor, art. 44, privind dreptul
de proprietate privata, art. 45, referitor la libertatea economica, art. 57,
privind exercitarea cu buna-credinta a drepturilor si libertatilor
constitutionale, art. 124 alin. (3), referitor la independenta judecatorilor,
si art. 135, care stabileste principiile economiei Romaniei.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine:
Critica referitoare la pretinsa inegalitate dintre creditori, instituita
prin dispozitiile de lege criticate, in functie de valoarea creantelor detinute
asupra debitorului, nu este intemeiata. Aceasta, deoarece cuantumul creantelor
reprezinta un criteriu obiectiv, ce justifica diferentierea ponderii votului
fiecaruia in adunarea creditorilor care hotaraste asupra deschiderii procedurii
falimentului debitorului lor. Asadar, Curtea nu constata incalcarea
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, privind egalitatea in drepturi
a cetatenilor.
Nu se poate retine nici incalcarea dreptului de acces liber la justitie si
nici a dreptului la aparare, intrucat textele de lege criticate nu impiedica
debitorul ca, in cadrul procedurii stabilite de lege, in scopul valorificarii
drepturilor sale, sa adreseze instantei judecatoresti cereri si sa formuleze
aparari, avand inclusiv posibilitatea de a contesta masurile administratorului
judiciar. De asemenea, si hotararile judecatorului-sindic, pronuntate in
indeplinirea atributiilor sale, pot fi atacate cu recurs, in conditiile legii.
Critica referitoare la incalcarea, prin art. 56, art. 57 si art. 106 alin.
(1) lit. D din Legea nr. 64/1995, republicata, a prevederilor art. 44 alin. (1)
din Constitutie urmeaza, de asemenea, a fi inlaturata, intrucat, in procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, ridicarea dreptului de administrare
al debitorului reprezinta o masura preventiva si de conservare a patrimoniului
acestuia. Efectul ridicarii dreptului de administrare il constituie doar
indisponibilizarea bunurilor sale, in vederea satisfacerii creantelor creditorului,
ceea ce nu afecteaza dreptul de proprietate.
In ceea ce priveste sustinerea privind contrarietatea textelor de lege
criticate fata de prevederile art. 124 alin. (3) din Constitutie, conform
carora judecatorii sunt independenti si se supun numai legii, Curtea retine ca,
potrivit art. 56 si 57 din Legea nr. 64/1995, republicata, judecatorul-sindic
decide intrarea in faliment a debitorului, in baza unui raport amanuntit
intocmit de administrator, care cuprinde cauzele si imprejurarile care au condus
la aparitia insolventei debitorului, dar numai dupa ce constata ca nu e
posibila reorganizarea activitatii acestuia. Ca urmare, prin hotararea adunarii
creditorilor se aproba un raport care a fost, in prealabil, examinat de
judecatorul-sindic, potrivit dispozitiilor art. 56 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, republicata. Asadar, judecatorul-sindic analizeaza hotararea adunarii
creditorilor de aprobare a raportului prin care se propune intrarea in faliment
si, apreciind asupra situatiei de fapt prin raportare la prevederile legale,
indeplineste actul de justitie in mod impartial si independent. De aceea, nu se
poate sustine ca decizia sa ar fi determinata exclusiv de hotararea adunarii
creditorilor, ci reprezinta rezultatul verificarii masurii in care aceasta hotarare
indeplineste conditiile prevazute de lege.
In fine, Curtea constata ca intreaga procedura instituita prin Legea nr.
64/1995 are ca scop imediat acoperirea pasivului debitorului aflat in
insolventa, dar, pe plan general, obiectivul acestei reglementari il constituie
asanarea mediului comercial, ceea ce corespunde obligatiei statului inscrise in
art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Dispozitiile constitutionale prevazute la art. 40 alin. (1) - dreptul de
libera asociere a cetatenilor - si la art. 57, privind exercitarea cu
buna-credinta a drepturilor si libertatilor constitutionale, nu au incidenta in
cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56, art. 57
si ale art. 106 alin. (1) lit. D din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Salonul Auto Victoria" - S.A. in Dosarul nr. 241/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VII-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Barbateanu