DECIZIE
Nr. 645 din 29 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor
salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR.
1160 din 21 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecator
Aspazia Cojocaru -
judecator
Constantin Doldur -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Kozsokár Gábor -
judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu -
judecator
Ion Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita -
magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea
drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru
anul 2005, exceptie ridicata de Camelia Dima în Dosarul nr. 780/2005 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc
partile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.
Reprezentantul
Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
nefondata.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Încheierea din 15
iunie 2005, pronuntata în Dosarul nr. 780/2005, Curtea de Apel Bucuresti -
Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art.
6, art. 7, art. 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004
privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale
functionarilor publici pentru anul 2005, aprobata prin Legea nr. 76/2005".
Exceptia de neconstitutionalitate a fost invocata de Camelia Dima într-o cauza
având ca obiect solutionarea unei actiuni în contencios administrativ.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 6, 7, 9 si ale art. 45
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 contravin prevederilor
art. 1 alin. (3), ale art. 16, 20, 53, ale art. 73 alin. (3) lit. j) si ale
art. 126 alin. (6) din Constitutie, ale art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si ale art. 26 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice.
În esenta, se arata
urmatoarele:
dispozitiile art. 6 si 7
încalca principiul constitutional al separatiei puterilor în stat, prevederile
art. 16, 20 si ale art. 126 alin. (6) din Legea fundamentala, "tratatele
internationale ratificate de România si Codul muncii", deoarece
"anuleaza implicit dispozitivul unei hotarâri judecatoresti definitive si
irevocabile"; dispozitiile art. 9 contravin art. 16 alin. (1) si art. 20
alin. (1) din Constitutie, prin raportare la art. 14 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si la art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, precum si la
art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 si la art. 1 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr.137/2000, întrucât, fara o justificare rationala, creeaza
diferente de salarizare între functionarii publici aflati în corpul de rezerva
si functionarii publici promovati, pe de o parte, precum si între acestia si
persoanele care nu au avut anterior calitatea de functionar public;
dispozitiile art. 9 alin. (12) sunt "neconstitutionale în masura în care
dreptul prevazut de acestea nu este recunoscut tuturor categoriilor de persoane
care ocupa în anul 2005 un post de conducere"; prevederile art. 45 lit. c)
contravin normelor constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. j), deoarece
"abroga dispozitiile contrare prevazute de o lege organica (Legea nr.
188/1999) cu o forta juridica superioara", în conditiile în care, potrivit
avizului Comisiei juridice, de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor
nr. PLX 48 din 22 februarie 2005, proiectul de aprobare a ordonantei criticate
"face parte din categoria legilor ordinare"; mai mult, dispozitiile
art. 45 lit. c) "ignora cele patru criterii legale de evaluare profesionala
consacrate de art. 2 din Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
nr. 21/2003, punând semnul egalitatii între treapta profesionala si gradul de
salarizare de la prima zi de angajare".
În sfârsit, mentioneaza
ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2004 nu respecta
"recomandarile de la punctul nr. 10 din Avizul Consiliului Legislativ nr.
1.808 din 9 noiembrie 2004, referitoare la respectarea dispozitiilor art. XVI
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 161/2003 si reîncadrarile efectuate de
autoritatile locale si centrale pâna la data de 15 iulie 2003".
Curtea de Apel Bucuresti
- Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal apreciaza ca dispozitiile
de lege criticate nu contravin prevederilor art. 16, 20 si ale art. 126 alin.
(6) din Constitutie.
Astfel, precizeaza ca
principiul egalitatii în drepturi nu este încalcat, în ceea ce priveste
functionarii publici la care se refera ordonanta, dupa cum nu este nesocotit
nici art. 20 din Legea fundamentala, în conditiile în care autoarea exceptiei
"nu indica un anume text încalcat dintr-un tratat international". Cât
priveste pretinsa contrarietate fata de prevederile art. 126 alin. (6) din
Constitutie, se arata ca acestea "devin aplicabile în cauza dupa
pronuntarea Curtii Constitutionale asupra exceptiei de neconstitutionalitate si
în ipoteza declararii ordonantei ca neconstitutionala".
Instanta de judecata
apreciaza însa ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor art. 53
din Constitutie, deoarece "reîncadrarea dispusa prin art. 6-7 din
ordonanta conduce la o restrângere a exercitiului profesiei pentru care cei
încadrati au un drept câstigat.
Reîncadrarea pe functii
echivaleaza cu o retrogradare, în conditiile în care nu are loc o evaluare
profesionala, iar functionarul public anterior a urmat o evaluare si a promovat
în functie". Asadar, considera ca "Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.92/2004 este neconstitutionala", iar cât priveste adoptarea ei,
"nu s-a tinut cont nici de avizul consultativ dat de Consiliul
Legislativ", care continea recomandari în acest sens.
Potrivit dispozitiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale criticate este
neîntemeiata.
Dispozitiile art. 6, 7 si
9 din ordonanta criticata, referitoare la încadrarea functionarilor publici în
categorii, clase si grade profesionale conform noului sistem de salarizare,
precum si la stabilirea salariilor de baza potrivit acestei încadrari, se
aplica, deopotriva, tuturor functionarilor publici aflati în aceeasi situatie,
astfel ca nu se poate sustine instituirea vreunei discriminari interzise de
art. 16 din Constitutie.
Dispozitiile de lege
criticate nu pun în discutie nici restrângerea exercitiului vreunor drepturi
constitutionale, prevazuta de art. 53 din Constitutie si nici nu încalca
normele art. 20 alin. (1) din aceasta, prin raportare la art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si art. 26
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Se
mentioneaza, de altfel, ca în acest sens este si jurisprudenta Curtii
Constitutionale în materie (deciziile nr. 289/2005 si nr. 305/2005).
Textele de lege atacate
nu contin norme care sa îngradeasca controlul judecatoresc al actelor
administrative ale autoritatilor publice, exercitat pe calea contenciosului
administrativ, astfel ca nu sunt încalcate nici prevederile art. 126 alin. (6)
din Constitutie.
Cât priveste critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 lit. c) din ordonanta fata de
prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Legea fundamentala, apreciaza ca si
aceasta este neîntemeiata, deoarece, "potrivit acestor norme
constitutionale, numai statutul functionarilor publici se reglementeaza prin
lege organica, iar nu si sistemul de salarizare a acestora, astfel cum rezulta
si din dispozitiile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici".
Avocatul Poporului considera
ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art.
45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 nu este întemeiata.
Dispozitiile art. 6, 7 si
9 nu contravin principiului egalitatii în drepturi, consacrat de art. 16 din
Constitutie, deoarece reglementarile privind reîncadrarea si salarizarea
functionarilor publici în functie de noi criterii stabilite prin lege se aplica
în mod egal tuturor categoriilor de functionari publici aflati în ipoteza
normelor criticate. Pe de alta parte, atât încadrarea prin lege a diferitilor
functionari publici în anumite clase, categorii si grade profesionale, cât si
salarizarea potrivit acestei încadrari, "nu reprezinta drepturi
fundamentale, care nu s-ar putea modifica pentru viitor prin lege", si, în
consecinta, art. 53 din Constitutie nu poate fi invocat. De altfel, sistemul de
salarizare, ca si încadrarea în categorii, clase si grade profesionale a
functionarilor publici sunt domenii care, prin vointa legiuitorului, pot fi modificate
sau înlocuite, în functie de anumite scopuri urmarite si resursele financiare
disponibile în diferite perioade de timp.
Cât priveste critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 lit. c) din ordonanta fata de
art. 16 si 53 din Constitutie, se arata ca acestea din urma nu au relevanta în
cauza de fata.
În sfârsit, se apreciaza
ca nici dispozitiile art. 20 si ale art. 126 alin. (6) din Constitutie nu au
relevanta în prezenta cauza.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a
fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d)
din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6, 7, 9 si ale art. 45
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea
drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru
anul 2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1.091 din
23 noiembrie 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.324 din 18 aprilie
2005, cu modificarile ulterioare. Dispozitiile de lege criticate au urmatorul
continut:
- Art. 6: "(1)
Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr.82/2004 privind unele masuri în domeniul functiei publice, la
categoria A, B sau C, clasa III, gradul 3 se reîncadreaza în gradul profesional
asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de
urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta,
gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare.
(2) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 2 se reîncadreaza în gradul
profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare.
(3) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 1 se reîncadreaza în gradul
profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare.
(4) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 3 se reîncadreaza în gradul
profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare.
(5) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 2 se reîncadreaza în gradul
profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare.
(6) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004
la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 1 se reîncadreaza în gradul
profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare.
(7) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 3 se reîncadreaza în gradul
profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare.
(8) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 2 se reîncadreaza în gradul
profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare.
(9) Functionarii publici
de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 1 se reîncadreaza în gradul
profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta
ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie
detinuta, gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare.";
- Art. 7: "(1)
Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria
A, clasa III, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia
publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare, la
care se adauga indemnizatia de conducere.
(2) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 2
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(3) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 3
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(4) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 1
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(5) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 2
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia
de conducere.
(6) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 3
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(7) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 1
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(8) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 2
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(9) Functionarii publici
de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004,
potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 3
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva
gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare, la care se adauga
indemnizatia de conducere.
(10) Pâna la adoptarea
sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici, functionarii
publici din categoria înaltilor functionari publici si a functionarilor publici
de conducere îsi pastreaza functiile publice de executie
corespunzatoare.";
- Art. 9: "(1)
Salariile de baza ale functionarilor publici aflati în corpul de rezerva si
care în cursul anului 2005 sunt redistribuiti într-o functie publica, în
conditiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare,
corespunzatoare categoriei, clasei si gradului profesional în care sunt
încadrati.
(11) Salariile de baza
ale persoanelor care ocupa în anul 2005 o functie publica de executie, în
conditiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare,
corespunzatoare categoriei, clasei si gradului profesional în care sunt numite.
(12) Functionarii publici
care ocupa în anul 2005, în conditiile legii, o functie publica de conducere
beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica de executie
detinuta anterior, la care se adauga indemnizatia de conducere.
(2) Functionarii publici
promovati în cursul anului 2005 pe o functie publica de executie de un grad
profesional superior celui detinut beneficiaza de salariile de baza prevazute
în anexele la prezenta ordonanta de urgenta, pentru gradul profesional în care
promoveaza, la treapta 3 de salarizare.
Daca functionarul public
are un salariu de baza mai mare decât cel prevazut la treapta 3 de salarizare,
salariul de baza de care beneficiaza dupa promovarea în gradul profesional se
stabileste potrivit treptei de salarizare imediat superioare care asigura o
crestere salariala.
(3) Pentru candidatii
declarati admisi la concursul pentru ocuparea unei functii publice de
conducere, organizat în cursul anului 2005, care nu au avut anterior calitatea
de functionar public, salariul de baza se stabileste prin actul administrativ
al ordonatorului de credite pâna la nivelul de finantare prevazut în statul de
functii, aprobat potrivit legii.
(4) Functionarii publici
care se transfera în cursul anului 2005 beneficiaza de un salariu de baza
corespunzator treptei de salarizare detinute, potrivit autoritatii sau
institutiei publice la care se transfera, conform anexelor la prezenta
ordonanta de urgenta, cu exceptia cazului în care functionarul public se
transfera la cerere într-o functie publica de nivel inferior, situatie în care
salariul de baza si treapta de salarizare sunt cele prevazute pentru functia
publica vacanta respectiva.";
- Art. 45 lit. c):
"La data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga: (...)
c) orice alte dispozitii contrare." În motivarea exceptiei ridicate se
invoca încalcarea urmatoarelor dispozitii din Constitutie: art. 1 alin. (4)
referitor la principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat; art. 16
alin. (1) - referitor la egalitatea cetatenilor în fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari; art. 20 -
referitor la interpretarea si aplicarea dispozitiilor constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor în concordanta cu Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este
parte, precum si la prioritatea acestora fata de legile interne nefavorabile,
art. 53 - referitor la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati; art. 73 alin. (3) lit. j) - potrivit caruia statutul functionarilor
publici se reglementeaza prin lege organica si art. 126 alin. (6) - potrivit
caruia "Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale." De
asemenea, autorul exceptiei invoca si încalcarea art. 14 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a art. 26 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, ambele
referitoare la interzicerea discriminarii.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate si dispozitiie legale criticate, cu raportare la
prevederile constitutionale si internationale invocate, Curtea Constitutionala
retine urmatoarele:
Dispozitiile de lege
criticate au mai constituit, partial, obiect al controlului de
constitutionalitate exercitat de catre Curtea Constitutionala. De exemplu, prin
Decizia nr.394 din 12 iulie 2005, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.787 din 30 august 2005, Curtea a examinat constitutionalitatea
dispozitiilor art. 6, 7 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.92/2004, prin raportare la prevederile art. 1 alin. (5), art. 16
alin. (1), art. 20, art. 73 alin. (3) lit. j) si art. 115 alin. (1) si (4) din
Legea fundamentala si a statuat în sensul conformitatii textelor de lege
criticate cu normele constitutionale invocate ca fiind încalcate.
Autorii exceptiei de
neconstitutionalitate solutionate prin decizia mentionata au criticat
dispozitiile art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004
prin raportare la prevederile art. 115 alin. (1) si (4) din Constitutie,
sustinând ca printr-o ordonanta de urgenta nu pot fi abrogate texte dintr-o
lege organica. În prezenta exceptie, critica de neconstitutionalitate vizeaza
acelasi aspect, însa prin raportare la prevederile art. 73 alin. (3) lit. j)
din Constitutie, autoarea precizând în acest sens ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.92/2004 a fost aprobata printr-o lege ordinara - Legea nr. 76/2005 - si,
prin urmare, o lege de rang inferior nu poate abroga dispozitii cuprinse într-o
lege organica.
Cu privire la aceste
sustineri, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004
reglementeaza drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici.
Or, sistemul de salarizare, indiferent de categoria profesionala vizata, nu se
regaseste printre domeniile strict si limitativ, care, conform art. 73 alin.
(3) din Constitutie, fac obiectul de reglementare al legii organice. Aprobarea,
prin lege ordinara, a unei ordonante de urgenta ce priveste materii ce
excedeaza domeniului rezervat legii organice este în deplina concordanta cu
prevederile constitutionale ale art. 73 alin. (3) si ale art. 76 alin. (2). Pe
de alta parte, Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici nu
contine reglementari privind sistemul de salarizare a acestora în functie de
clasele, gradele si categoria în care se încadreaza, aceste aspecte gasindu-si
reglementarea în alte acte normative. Prin urmare, dispozitiile art. 45 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 nu abroga prevederi cuprinse
într-o lege organica, respectiv Legea nr. 188/1999, ci se refera la acte
normative care, datorita domeniului de reglementare - drepturi de natura
salariala -, se încadreaza în categoria legilor ordinare.
În ceea ce priveste
dispozitiile art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004, asa cum
au fost completate prin pct. 1 al articolului unic din Legea nr. 76/2005,
Curtea observa ca acestea prevad modul de stabilire a salariului de baza pentru
diferitele categorii de functionari publici, respectiv: cei aflati în corpul de
rezerva, cei ce detin o functie publica de executie sau de conducere, cei
promovati în cursul anului 2005, cei declarati admisi la concursul pentru
ocuparea unei functii publice de conducere în anul 2005, precum si functionarii
publici care, în cursul anului 2005, se transfera la o autoritate sau o
institutie publica.
Curtea constata ca aceste
dispozitii nu contin norme contrare principiilor egalitatii si nediscriminarii,
consacrate de art. 16 alin. (1) din Constitutie, de art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si de art. 26
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Asa cum
Curtea Constitutionala a statuat si prin Decizia nr.394 din 12 iulie 2005,
aceste dispozitii se aplica în mod unitar tuturor categoriilor de functionari
publici vizati de ipoteza normei, fara privilegii si fara discriminari, dupa
cum, tot în baza principiului egalitatii, între categorii diferite de persoane
este justificat un tratament juridic diferentiat. Pentru aceste considerente,
rezulta ca dispozitiile art. 20 si 53 din Constitutie, invocate ca fiind
încalcate, nu sunt incidente în cauza.
Cât priveste critica de
neconstitutionalitate a art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.92/2004, Curtea constata ca prevederile art. 1 alin. (4), consacrate
principiului separatiei puterilor în stat, si ale art. 126 alin. (6) din
Constitutie, privind exercitarea controlului judecatoresc de catre instante, nu
au incidenta în cauza.
În ceea ce priveste
sustinerea autoarei exceptiei, potrivit careia textele de lege supuse
controlului de constitutionalitate contravin prevederilor Codului muncii,
Statutului functionarilor publici, precum si altor acte normative, Curtea
retine ca, în conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, controlul de constitutionalitate a legilor si altor acte normative se
exercita prin raportare la dispozitiile sau principiile Constitutiei, corelarea
legislatiei în vigoare fiind de competenta legislativului.
Pentru considerentele
expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea drepturilor
salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005,
exceptie ridicata de Camelia Dima în Dosarul nr. 780/2005 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica
din data de 29 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nita