Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 645 din 29 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005 

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 1160 din 21 decembrie 2005


SmartCity2

    Ioan Vida - presedinte

    Nicolae Cochinescu - judecator

    Aspazia Cojocaru - judecator

    Constantin Doldur - judecator

    Acsinte Gaspar - judecator

    Kozsokár Gábor - judecator

    Petre Ninosu - judecator

    Ion Predescu - judecator

    Serban Viorel Stanoiu - judecator

    Ion Tiuca - procuror

    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata de Camelia Dima în Dosarul nr. 780/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinita.

    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata.

    CURTEA,

    având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:

    Prin Încheierea din 15 iunie 2005, pronuntata în Dosarul nr. 780/2005, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 6, art. 7, art. 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, aprobata prin Legea nr. 76/2005". Exceptia de neconstitutionalitate a fost invocata de Camelia Dima într-o cauza având ca obiect solutionarea unei actiuni în contencios administrativ.

    În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 contravin prevederilor art. 1 alin. (3), ale art. 16, 20, 53, ale art. 73 alin. (3) lit. j) si ale art. 126 alin. (6) din Constitutie, ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si ale art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice.

    În esenta, se arata urmatoarele:

    dispozitiile art. 6 si 7 încalca principiul constitutional al separatiei puterilor în stat, prevederile art. 16, 20 si ale art. 126 alin. (6) din Legea fundamentala, "tratatele internationale ratificate de România si Codul muncii", deoarece "anuleaza implicit dispozitivul unei hotarâri judecatoresti definitive si irevocabile"; dispozitiile art. 9 contravin art. 16 alin. (1) si art. 20 alin. (1) din Constitutie, prin raportare la art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si la art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, precum si la art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 si la art. 1 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.137/2000, întrucât, fara o justificare rationala, creeaza diferente de salarizare între functionarii publici aflati în corpul de rezerva si functionarii publici promovati, pe de o parte, precum si între acestia si persoanele care nu au avut anterior calitatea de functionar public; dispozitiile art. 9 alin. (12) sunt "neconstitutionale în masura în care dreptul prevazut de acestea nu este recunoscut tuturor categoriilor de persoane care ocupa în anul 2005 un post de conducere"; prevederile art. 45 lit. c) contravin normelor constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. j), deoarece "abroga dispozitiile contrare prevazute de o lege organica (Legea nr. 188/1999) cu o forta juridica superioara", în conditiile în care, potrivit avizului Comisiei juridice, de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor nr. PLX 48 din 22 februarie 2005, proiectul de aprobare a ordonantei criticate "face parte din categoria legilor ordinare"; mai mult, dispozitiile art. 45 lit. c) "ignora cele patru criterii legale de evaluare profesionala consacrate de art. 2 din Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 21/2003, punând semnul egalitatii între treapta profesionala si gradul de salarizare de la prima zi de angajare".

    În sfârsit, mentioneaza ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2004 nu respecta "recomandarile de la punctul nr. 10 din Avizul Consiliului Legislativ nr. 1.808 din 9 noiembrie 2004, referitoare la respectarea dispozitiilor art. XVI alin. (1) lit. c) din Legea nr. 161/2003 si reîncadrarile efectuate de autoritatile locale si centrale pâna la data de 15 iulie 2003".

    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal apreciaza ca dispozitiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 16, 20 si ale art. 126 alin. (6) din Constitutie.

    Astfel, precizeaza ca principiul egalitatii în drepturi nu este încalcat, în ceea ce priveste functionarii publici la care se refera ordonanta, dupa cum nu este nesocotit nici art. 20 din Legea fundamentala, în conditiile în care autoarea exceptiei "nu indica un anume text încalcat dintr-un tratat international". Cât priveste pretinsa contrarietate fata de prevederile art. 126 alin. (6) din Constitutie, se arata ca acestea "devin aplicabile în cauza dupa pronuntarea Curtii Constitutionale asupra exceptiei de neconstitutionalitate si în ipoteza declararii ordonantei ca neconstitutionala".

    Instanta de judecata apreciaza însa ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor art. 53 din Constitutie, deoarece "reîncadrarea dispusa prin art. 6-7 din ordonanta conduce la o restrângere a exercitiului profesiei pentru care cei încadrati au un drept câstigat.

    Reîncadrarea pe functii echivaleaza cu o retrogradare, în conditiile în care nu are loc o evaluare profesionala, iar functionarul public anterior a urmat o evaluare si a promovat în functie". Asadar, considera ca "Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 este neconstitutionala", iar cât priveste adoptarea ei, "nu s-a tinut cont nici de avizul consultativ dat de Consiliul Legislativ", care continea recomandari în acest sens.

    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale criticate este neîntemeiata.

    Dispozitiile art. 6, 7 si 9 din ordonanta criticata, referitoare la încadrarea functionarilor publici în categorii, clase si grade profesionale conform noului sistem de salarizare, precum si la stabilirea salariilor de baza potrivit acestei încadrari, se aplica, deopotriva, tuturor functionarilor publici aflati în aceeasi situatie, astfel ca nu se poate sustine instituirea vreunei discriminari interzise de art. 16 din Constitutie.

    Dispozitiile de lege criticate nu pun în discutie nici restrângerea exercitiului vreunor drepturi constitutionale, prevazuta de art. 53 din Constitutie si nici nu încalca normele art. 20 alin. (1) din aceasta, prin raportare la art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Se mentioneaza, de altfel, ca în acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie (deciziile nr. 289/2005 si nr. 305/2005).

    Textele de lege atacate nu contin norme care sa îngradeasca controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, exercitat pe calea contenciosului administrativ, astfel ca nu sunt încalcate nici prevederile art. 126 alin. (6) din Constitutie.

    Cât priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 lit. c) din ordonanta fata de prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Legea fundamentala, apreciaza ca si aceasta este neîntemeiata, deoarece, "potrivit acestor norme constitutionale, numai statutul functionarilor publici se reglementeaza prin lege organica, iar nu si sistemul de salarizare a acestora, astfel cum rezulta si din dispozitiile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici".

    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 nu este întemeiata.

    Dispozitiile art. 6, 7 si 9 nu contravin principiului egalitatii în drepturi, consacrat de art. 16 din Constitutie, deoarece reglementarile privind reîncadrarea si salarizarea functionarilor publici în functie de noi criterii stabilite prin lege se aplica în mod egal tuturor categoriilor de functionari publici aflati în ipoteza normelor criticate. Pe de alta parte, atât încadrarea prin lege a diferitilor functionari publici în anumite clase, categorii si grade profesionale, cât si salarizarea potrivit acestei încadrari, "nu reprezinta drepturi fundamentale, care nu s-ar putea modifica pentru viitor prin lege", si, în consecinta, art. 53 din Constitutie nu poate fi invocat. De altfel, sistemul de salarizare, ca si încadrarea în categorii, clase si grade profesionale a functionarilor publici sunt domenii care, prin vointa legiuitorului, pot fi modificate sau înlocuite, în functie de anumite scopuri urmarite si resursele financiare disponibile în diferite perioade de timp.

    Cât priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 lit. c) din ordonanta fata de art. 16 si 53 din Constitutie, se arata ca acestea din urma nu au relevanta în cauza de fata.

    În sfârsit, se apreciaza ca nici dispozitiile art. 20 si ale art. 126 alin. (6) din Constitutie nu au relevanta în prezenta cauza.

    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,

    examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1.091 din 23 noiembrie 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 76/2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.324 din 18 aprilie 2005, cu modificarile ulterioare. Dispozitiile de lege criticate au urmatorul continut:

    - Art. 6: "(1) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004 privind unele masuri în domeniul functiei publice, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 3 se reîncadreaza în gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare.

    (2) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 2 se reîncadreaza în gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare.

    (3) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 1 se reîncadreaza în gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare.

    (4) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 3 se reîncadreaza în gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare.

    (5) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 2 se reîncadreaza în gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare.

    (6) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004 la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 1 se reîncadreaza în gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare.

    (7) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 3 se reîncadreaza în gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare.

    (8) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 2 se reîncadreaza în gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare.

    (9) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 1 se reîncadreaza în gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta în anexele nr. I-IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare.";

    - Art. 7: "(1) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (2) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 2 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (3) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 3 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (4) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (5) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 2 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (6) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004 potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 3 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (7) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (8) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 2 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (9) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 3 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (10) Pâna la adoptarea sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici, functionarii publici din categoria înaltilor functionari publici si a functionarilor publici de conducere îsi pastreaza functiile publice de executie corespunzatoare.";

    - Art. 9: "(1) Salariile de baza ale functionarilor publici aflati în corpul de rezerva si care în cursul anului 2005 sunt redistribuiti într-o functie publica, în conditiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare, corespunzatoare categoriei, clasei si gradului profesional în care sunt încadrati.

    (11) Salariile de baza ale persoanelor care ocupa în anul 2005 o functie publica de executie, în conditiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare, corespunzatoare categoriei, clasei si gradului profesional în care sunt numite.

    (12) Functionarii publici care ocupa în anul 2005, în conditiile legii, o functie publica de conducere beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica de executie detinuta anterior, la care se adauga indemnizatia de conducere.

    (2) Functionarii publici promovati în cursul anului 2005 pe o functie publica de executie de un grad profesional superior celui detinut beneficiaza de salariile de baza prevazute în anexele la prezenta ordonanta de urgenta, pentru gradul profesional în care promoveaza, la treapta 3 de salarizare.

    Daca functionarul public are un salariu de baza mai mare decât cel prevazut la treapta 3 de salarizare, salariul de baza de care beneficiaza dupa promovarea în gradul profesional se stabileste potrivit treptei de salarizare imediat superioare care asigura o crestere salariala.

    (3) Pentru candidatii declarati admisi la concursul pentru ocuparea unei functii publice de conducere, organizat în cursul anului 2005, care nu au avut anterior calitatea de functionar public, salariul de baza se stabileste prin actul administrativ al ordonatorului de credite pâna la nivelul de finantare prevazut în statul de functii, aprobat potrivit legii.

    (4) Functionarii publici care se transfera în cursul anului 2005 beneficiaza de un salariu de baza corespunzator treptei de salarizare detinute, potrivit autoritatii sau institutiei publice la care se transfera, conform anexelor la prezenta ordonanta de urgenta, cu exceptia cazului în care functionarul public se transfera la cerere într-o functie publica de nivel inferior, situatie în care salariul de baza si treapta de salarizare sunt cele prevazute pentru functia publica vacanta respectiva.";

    - Art. 45 lit. c): "La data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga: (...) c) orice alte dispozitii contrare." În motivarea exceptiei ridicate se invoca încalcarea urmatoarelor dispozitii din Constitutie: art. 1 alin. (4) referitor la principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat; art. 16 alin. (1) - referitor la egalitatea cetatenilor în fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari; art. 20 - referitor la interpretarea si aplicarea dispozitiilor constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor în concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este parte, precum si la prioritatea acestora fata de legile interne nefavorabile, art. 53 - referitor la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati; art. 73 alin. (3) lit. j) - potrivit caruia statutul functionarilor publici se reglementeaza prin lege organica si art. 126 alin. (6) - potrivit caruia "Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau, dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale." De asemenea, autorul exceptiei invoca si încalcarea art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, ambele referitoare la interzicerea discriminarii.

    Examinând exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiie legale criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si internationale invocate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:

    Dispozitiile de lege criticate au mai constituit, partial, obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de catre Curtea Constitutionala. De exemplu, prin Decizia nr.394 din 12 iulie 2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.787 din 30 august 2005, Curtea a examinat constitutionalitatea dispozitiilor art. 6, 7 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004, prin raportare la prevederile art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1), art. 20, art. 73 alin. (3) lit. j) si art. 115 alin. (1) si (4) din Legea fundamentala si a statuat în sensul conformitatii textelor de lege criticate cu normele constitutionale invocate ca fiind încalcate.

    Autorii exceptiei de neconstitutionalitate solutionate prin decizia mentionata au criticat dispozitiile art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 prin raportare la prevederile art. 115 alin. (1) si (4) din Constitutie, sustinând ca printr-o ordonanta de urgenta nu pot fi abrogate texte dintr-o lege organica. În prezenta exceptie, critica de neconstitutionalitate vizeaza acelasi aspect, însa prin raportare la prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie, autoarea precizând în acest sens ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 a fost aprobata printr-o lege ordinara - Legea nr. 76/2005 - si, prin urmare, o lege de rang inferior nu poate abroga dispozitii cuprinse într-o lege organica.

    Cu privire la aceste sustineri, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 reglementeaza drepturile salariale si alte drepturi ale functionarilor publici. Or, sistemul de salarizare, indiferent de categoria profesionala vizata, nu se regaseste printre domeniile strict si limitativ, care, conform art. 73 alin. (3) din Constitutie, fac obiectul de reglementare al legii organice. Aprobarea, prin lege ordinara, a unei ordonante de urgenta ce priveste materii ce excedeaza domeniului rezervat legii organice este în deplina concordanta cu prevederile constitutionale ale art. 73 alin. (3) si ale art. 76 alin. (2). Pe de alta parte, Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici nu contine reglementari privind sistemul de salarizare a acestora în functie de clasele, gradele si categoria în care se încadreaza, aceste aspecte gasindu-si reglementarea în alte acte normative. Prin urmare, dispozitiile art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 nu abroga prevederi cuprinse într-o lege organica, respectiv Legea nr. 188/1999, ci se refera la acte normative care, datorita domeniului de reglementare - drepturi de natura salariala -, se încadreaza în categoria legilor ordinare.

    În ceea ce priveste dispozitiile art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004, asa cum au fost completate prin pct. 1 al articolului unic din Legea nr. 76/2005, Curtea observa ca acestea prevad modul de stabilire a salariului de baza pentru diferitele categorii de functionari publici, respectiv: cei aflati în corpul de rezerva, cei ce detin o functie publica de executie sau de conducere, cei promovati în cursul anului 2005, cei declarati admisi la concursul pentru ocuparea unei functii publice de conducere în anul 2005, precum si functionarii publici care, în cursul anului 2005, se transfera la o autoritate sau o institutie publica.

    Curtea constata ca aceste dispozitii nu contin norme contrare principiilor egalitatii si nediscriminarii, consacrate de art. 16 alin. (1) din Constitutie, de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si de art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Asa cum Curtea Constitutionala a statuat si prin Decizia nr.394 din 12 iulie 2005, aceste dispozitii se aplica în mod unitar tuturor categoriilor de functionari publici vizati de ipoteza normei, fara privilegii si fara discriminari, dupa cum, tot în baza principiului egalitatii, între categorii diferite de persoane este justificat un tratament juridic diferentiat. Pentru aceste considerente, rezulta ca dispozitiile art. 20 si 53 din Constitutie, invocate ca fiind încalcate, nu sunt incidente în cauza.

    Cât priveste critica de neconstitutionalitate a art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004, Curtea constata ca prevederile art. 1 alin. (4), consacrate principiului separatiei puterilor în stat, si ale art. 126 alin. (6) din Constitutie, privind exercitarea controlului judecatoresc de catre instante, nu au incidenta în cauza.

    În ceea ce priveste sustinerea autoarei exceptiei, potrivit careia textele de lege supuse controlului de constitutionalitate contravin prevederilor Codului muncii, Statutului functionarilor publici, precum si altor acte normative, Curtea retine ca, în conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, controlul de constitutionalitate a legilor si altor acte normative se exercita prin raportare la dispozitiile sau principiile Constitutiei, corelarea legislatiei în vigoare fiind de competenta legislativului.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA

    În numele legii

    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata de Camelia Dima în Dosarul nr. 780/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

    Definitiva si general obligatorie.

    Pronuntata în sedinta publica din data de 29 noiembrie 2005.

    PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

    prof. univ. dr. IOAN VIDA

    Magistrat-asistent,

    Claudia Margareta Nita


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 645/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 645 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 645/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu