DECIZIE Nr.
644 din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101 alin. (3) lit. d) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 355 din 31 mai 2010
Tudorel Toader - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 101 alin. (3) lit. d) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Dinu
Vasile Buliga în Dosarul nr. 2.364/115/2008 al Tribunalului Caraş-Severin
- Secţia comercială şi de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 23 septembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 2.364/115/2008, Tribunalul
Caraş-Severin - Secţia comercială şi de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 101 alin.
(3) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice.
Excepţia a fost ridicată de Dinu Vasile Buliga
cu ocazia soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei
civile nr. 179 din 19 ianuarie 2009, pronunţată de Judecătoria
Reşiţa într-o cauză civilă având ca obiect o plângere
contravenţională.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor
constituţionale ale art. 25 alin. (1)şi art. 44 alin. (2) teza întâi,
„în măsura în care circulaţia prin depăşirea liniei
continue este determinată de aşa-zisele limitatoare de viteză,"
care sunt nişte „obiecte contondente, dispozitive agresive amplasate pe
drumurile publice [...] care perturbă funcţionarea normală a
autovehiculelor, distrug autovehiculele, aducând atingere
proprietăţii şi distrag atenţia conducătorilor
auto".
Tribunalul Caraş-Severin - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146
lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29
din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 101 alin. (3) lit. d) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările
ulterioare, având următorul cuprins: „Constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a
III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii
contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce
pentru o perioadă de 60 de zile săvârşirea de către
conducătorul de autovehicul sau tramvai a următoarelor fapte: [...]
d) circulaţia pe sens opus, cu excepţia
cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de
depăşire."
Prevederile constituţionale invocate în
susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 25 alin. (1) privind dreptul
la libera circulaţie şi art. 44 alin. (2) teza întâi referitoare la
garantarea şi ocrotirea proprietăţii private.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că în ceea ce priveşte critica de
neconstituţionalitate adusă dispoziţiilor art. 101 alin. (3)
lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, prin
raportare la prevederile constituţionale ale art. 25 alin. (1) care
consacră dreptul la liberă circulaţie, acestea din urmă nu
au legătură cu dispoziţiile de lege contestate. Astfel, dreptul
la liberă circulaţie vizează libertatea de mişcare a
cetăţeanului pe teritoriul României şi în afara teritoriului
ţării. Dreptul la liberă circulaţie, astfel cum este
reglementat de Constituţia României, prin receptarea sa din Pactul
internaţional privitor la drepturile civile şi politice, nu include
şi dreptul de a conduce autovehicule, respectiv de a deţine un permis
de conducere auto în acest scop, prevederile constituţionale nefăcând
referire şi la mijloacele de transport prin care se realizează libera
circulaţie. De altfel, „libera circulaţie", prevăzută
de textul constituţional invocat în motivarea excepţiei, se
desfăşoară potrivit unor reguli stabilite prin lege, reguli care
au ca finalitate ocrotirea unor valori economice şi sociale, a drepturilor
şi libertăţilor cetăţenilor, precum şi a unei
normale desfăşurări a relaţiilor interstatale.
Astfel a statuat Curtea în jurisprudenţa sa,
concretizată în decizii precum Decizia nr. 480 din 2 aprilie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 4 mai
2009.
In sfârşit, nu poate fi primită nici
susţinerea privind încălcarea art. 44 alin. (2) teza întâi din
Constituţie, potrivit căreia „Proprietatea privată este
garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de
titular", deoarece nu se poate reţine vreo legătură
semnificativă între această normă constituţională
şi dispoziţiile de lege criticate. Limitatoarele de viteză nu
produc defecţiuni vehiculului dacă sunt traversate cu viteză
adecvată, scopul lor fiind acela de a reduce viteza în zonele unde
circulaţia cu viteză ar periclita siguranţa participanţilor
la trafic.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 101 alin. (3) lit. d) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, excepţie ridicată de Dinu Vasile Buliga în Dosarul
nr. 2.364/115/2008 al Tribunalului Caraş-Severin - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 11 mai 2010.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman