
În temeiul prevederilor art. 153 alin. (3) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare,în conformitate cu dispoziţiile art. 97 alin. (4) şi art. 180 alin. (5) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 296 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 157/2016, cu modificările şi completările ulterioare, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor emite prezenta decizie. Articolul 1Se aprobă utilizarea Instrumentului standard de evaluare a activităţilor desfăşurate de persoanele internate în locurile de deţinere din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, denumit în continuare instrument, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie. Articolul 2Aplicarea instrumentului contribuie la identificarea nevoilor şi resurselor persoanelor internate în locurile de deţinere din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, furnizând informaţii utile pentru individualizarea aplicării măsurilor educative privative de libertate. Articolul 3Instrumentul se utilizează în centrele educative, centrele de detenţie şi penitenciarele în care funcţionează secţii speciale pentru continuarea executării măsurii educative privative de libertate. Articolul 4Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi unităţile subordonate duc la îndeplinire prevederile prezentei decizii. Articolul 5 Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, Marius Vulpe ANEXĂINSTRUMENTUL STANDARD DE EVALUARE a activităţilor desfăşurate de persoanele internate în locurile de deţinere din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor Partea I Evaluare iniţială Date generale de identificare Unitatea ........ ................ ........ .......... Numele şi prenumele ........ ................ Data aplicării ........ ................ ........ Data naşterii ........ ................ ............ Numele evaluatorului ........ ............ Vârsta: ............. Genul: M F Numărul de clase absolvite .............. Infracţiunea ........ ................ ............ Durata măsurii educative: ................ A. INVENTAR FACTORI DE VULNERABILITATE, RISC, NEVOI RI. Infracţiunea actuală 1. Tipul infracţiunii
a) Infracţiune contra siguranţei statului |
5 |
b) Infracţiune contra vieţii, integrităţii corporale şi sănătăţii |
5 |
c) Infracţiune contra libertăţii persoanei |
3 |
d) Infracţiune contra patrimoniului |
1 |
e) Infracţiune privitoare la viaţa sexuală |
5 |
f) Infracţiune economică |
3 |
g) Infracţiuni legate de droguri |
3 |
h) Alte infracţiuni |
1 |
2. Natura şi modalitatea săvârşirii infracţiunii
a) Exercitare de violenţă sau constrângere |
3 |
b) Exercitarea unei violenţe exagerate |
5 |
c) Înşelăciune, manipulare |
1 |
d) Comportament de urmărire, obsesiv |
3 |
e) Ritualuri, bizarerii comportamentale |
3 |
f) Încălcarea proprietăţii, incendiere |
3 |
g) Planificarea faptei |
5 |
h) Elemente sexuale |
5 |
i) Altele |
1 |
3. Circumstanţe favorizante în săvârşirea infracţiunii
a) Fapta a fost săvârşită în grup |
3 |
b) Fapta a fost săvârşită pe fondul consumului de alcool |
3 |
c) Fapta a fost săvârşită pe fondul consumului de droguri |
5 |
d) Fapta a fost săvârşită pe timp de noapte |
1 |
e) Victimă vulnerabilă (de exemplu: copil, vârstnic, bolnav mintal) |
5 |
f) Victime multiple |
5 |
g) Apartenenţa la grup infracţional organizat |
5 |
h) Infracţiunea actuală face parte dintr-un model infracţional stabilizat |
3 |
i) Infracţiunea actuală prezintă un grad sporit de periculozitate comparativ cu cele săvârşite anterior |
3 |
RII. Istoricul infracţional 1. Aspecte relevante privind istoricul infracţional
a) 1-2 măsuri educative înregistrate în stare de minorat |
3 |
b) 3 sau mai multe măsuri educative înregistrate în stare de minorat |
5 |
c) Săvârşirea primei infracţiuni înainte de împlinirea vârstei de 16 ani |
3 |
d) Figurează cu încălcarea liberării |
3 |
e) Figurează cu revocarea măsurilor educative neprivative de libertate |
3 |
f) A săvârşit infracţiuni pe timpul executării unei măsuri educative neprivative de libertate |
3 |
g) A săvârşit infracţiuni pe timpul executării unei măsuri educative privative de libertate |
5 |
h) Este cunoscut cu tentativă de evadare sau evadare |
5 |
i) Este cunoscut cu atac asupra personalului sau ameninţări cu privire la siguranţa locului de deţinere |
5 |
2. Tipul măsurilor educative
a) Stagiu de formare civică |
1 |
b) Supravegherea |
1 |
c) Consemnarea la sfârşit de săptămână |
1 |
d) Asistarea zilnică |
3 |
e) Amenda penală (în cazul persoanelor majore) |
1 |
f) Măsuri educative privative de libertate |
5 |
RIII. Atitudinea 1. Atitudinea faţă de infracţiunea săvârşită
a) Neasumarea responsabilităţii pentru faptele săvârşite |
3 |
b) Neînţelegerea motivelor pentru care i-a fost aplicată măsura privativă de libertate |
5 |
c) Lipsa compasiunii faţă de victimă |
5 |
d) Consideră că a primit o condamnare mult prea aspră pentru fapta comisă |
1 |
e) Se consideră nevinovat pentru fapta comisă |
3 |
f) Îşi justifică infracţiunea ca pe o modalitate de rezolvare a anumitor probleme |
1 |
2. Atitudinea faţă de respectarea legilor, a regulilor şi a normelor sociale
a) Tolerarea comportamentelor şi faptelor antisociale |
1 |
b) Insensibilitatea faţă de suferinţa altor persoane |
3 |
c) Neconştientizarea necesităţii de a respecta drepturile celorlalţi |
3 |
d) Respingerea autorităţii |
3 |
RIV. Instruirea şcolară, vocaţională şi integrarea profesională 1. Tipul şi nivelul studiilor
a) Analfabet |
5 |
b) Nivel primar |
3 |
c) Nivel gimnazial |
1 |
d) Şcolarizat în instituţii de învăţământ special |
1 |
2. Probleme de şcolarizare
a) Absenţe nemotivate |
1 |
b) Corigenţe |
1 |
c) Media scăzută la purtare |
3 |
d) Repetenţie |
1 |
e) Exmatriculări |
5 |
f) Abandon şcolar sau nefrecventarea şcolii |
5 |
3. Dificultăţi în procesul de instruire şcolară
a) Dificultăţi de scris, citit, socotit |
1 |
b) Dificultăţi de învăţare |
1 |
c) Dificultăţi de integrare în colectivul şcolar |
3 |
d) Dezinteres pentru activităţi educative şi de instruire şcolară |
5 |
4. Dificultăţi de integrare profesională
a) Inapt de muncă |
1 |
b) Refuză desfăşurarea de activităţi lucrative |
5 |
c) Lipsa calificării profesionale |
1 |
d) Dezinteres pentru participarea la activităţi de formare profesională |
5 |
RV. Condiţiile de viaţă 1. Forma de locuire
a) Centre de plasament, familie de plasament, locuinţă socială |
3 |
b) Necunoscut, instabil, a locuit la cunoştinţe, prieteni |
3 |
c) Fără locuinţă sau locuit pe stradă |
5 |
2. Condiţii neadecvate de locuit
a) Supraaglomerare |
1 |
b) Absenţa utilităţilor |
3 |
c) Amplasarea locuinţei într-o zonă cu infracţionalitate crescută |
3 |
d) Amplasarea locuinţei într-o zonă izolată |
1 |
RVI. Situaţia financiară 1. Situaţia financiară, veniturile familiei
a) Familia are venituri ocazionale |
1 |
b) Familia beneficiază de ajutor social, alte forme de protecţie socială |
3 |
c) Fără venituri |
5 |
2. Modalităţi de cheltuire a veniturilor
a) Droguri |
5 |
b) Jocuri de noroc |
5 |
c) Consum de alcool |
5 |
d) Activităţi excesive în reţeaua internet, servicii de telefonie |
3 |
e) Tendinţa de a achiziţiona produse, bunuri şi servicii prea scumpe raportat la veniturile proprii |
3 |
f) Alte comportamente compulsive |
3 |
RVII. Relaţiile intrafamiliale 1. Tipul familiei de origine
a) Familie monoparentală |
3 |
b) Uniune consensuală |
1 |
c) Familie reorganizată |
1 |
d) Părinţi prea tineri (deveniţi părinţi la mai puţin de 18 ani) |
3 |
e) Fără familie, instituţionalizat |
5 |
f) Alte tipuri de familie (adoptivă, de plasament etc.) |
1 |
2. Modalitatea de exercitare a funcţiilor parentale în familia de origine
a) Neglijare, indiferenţă, pasivitate |
3 |
b) Abuzivă sau punitivă |
5 |
c) Abandon |
5 |
3. Disfuncţii în familia de origine (climatul anterior arestării)
a) Relaţii distante |
1 |
b) Relaţii tensionate |
3 |
c) Relaţii slabe sau intermitente |
1 |
d) Violenţă psihică sau emoţională (autor sau victimă) |
3 |
e) Violenţă fizică (autor sau victimă) |
5 |
f) Abuz sexual (autor sau victimă) |
5 |
g) Exploatare prin muncă, sexuală etc. |
5 |
h) Alte forme de abuz |
3 |
4. Climat familial de risc
a) Marginalizare socială (apartenenţa la grupuri cu risc de excluziune socială) |
5 |
b) Consum de alcool în familie |
3 |
c) Consum de droguri în familie |
5 |
d) Alte comportamente adictive în familie |
1 |
e) Prezenţa unor probleme de sănătate grave sau dizabilităţi la unul sau mai mulţi membri ai familiei |
3 |
f) Antecedente penale în familie |
5 |
g) Absenţa îndelungată a unuia sau ambilor părinţi (cel puţin 6 luni) |
3 |
5. Disfuncţii în relaţia cu partenerul de viaţă actual
a) Relaţii tensionate sau separare |
3 |
b) Violenţă domestică |
5 |
c) Neglijare sau abuzul copiilor |
5 |
RVIII. Stilul de viaţă şi anturajul 1. Caracteristici ale sistemului de relaţii sociale
a) Reţea săracă de relaţii sociale (izolat social) |
1 |
b) Lipsa de suport social |
3 |
c) Anturaj infracţional |
5 |
2. Comportamente disfuncţionale prezente în relaţiile sociale
a) Uşor influenţabil, comportamente de dependenţă faţă de ceilalţi |
1 |
b) Comportament de persecutare, de hărţuire sau manipulativ |
3 |
c) Comportamente riscante (căutare de senzaţii tari) |
1 |
d) Comportament sexual deviant (gerontofilia, pedofilia, zoofilia etc.) |
5 |
e) Afilieri la grupări deviante sau extremiste |
5 |
RIX. Consumul sau dependenţa de substanţe 1. Dependenţa de substanţe psihoactive
a) Nicotină |
1 |
b) Alcool |
5 |
c) Etnobotanice |
5 |
d) Solvenţi |
5 |
e) Halucinogene |
5 |
f) Amfetamine |
5 |
g) Barbiturice |
5 |
h) Cannabis |
5 |
i) Steroizi |
5 |
j) Medicamente |
5 |
k) Altele |
3 |
2. Probleme asociate consumului de droguri
a) Probleme de sănătate |
3 |
b) Probleme socioprofesionale (în familie, la şcoală, la locul de muncă, în comunitate etc.) |
3 |
c) Internări în centre de dezintoxicare |
3 |
d) Recăderi după tratamentul de dezintoxicare |
5 |
e) A desfăşurat activităţi legate de producerea, procurarea, traficarea drogurilor |
5 |
f) Neasumarea sau neconştientizarea problemelor asociate consumului de substanţe |
3 |
g) Lipsa motivaţiei de recuperare |
5 |
RX. Aspecte privind sănătatea fizică şi mentală 1. Prezenţa unor afecţiuni fizice
a) Prezenţa unor dizabilităţi (fizice, senzoriale sau asociate) |
3 |
b) Boli cronice (hepatită, cancer etc.) |
3 |
c) Cu tratament sub supraveghere |
1 |
d) Spitalizări anterioare |
1 |
2. Prezenţa unor afecţiuni psihiatrice
a) Diagnostic psihiatric confirmat |
3 |
b) Cu tratament psihiatric |
5 |
c) Internări anterioare în instituţii de psihiatrie |
5 |
3. Condiţii favorizante pentru dezvoltarea unor afecţiuni psihice
a) Prezenţa unor dizabilităţi (mentale, epilepsie, mixte) |
3 |
b) Antecedente psihice sau psihiatrice în familie |
3 |
c) Evenimente şi experienţe deosebite negative sau traume în dezvoltarea personală |
3 |
d) Diminuarea abilităţilor de reflecţie |
3 |
e) Dezorientare, dezorganizare temporo-spaţială |
3 |
4. Prezenţa unor stări de disconfort psihic
a) Sentimente de inutilitate sau stimă de sine scăzută |
1 |
b) Sentimente de culpă excesivă |
1 |
c) Trăiri anxioase (frică, angoasă) |
1 |
d) Sentiment de abandon |
1 |
e) Absenţa sensului în viaţă |
3 |
f) Ideaţie suicidară |
3 |
g) Tulburări de somn |
3 |
h) Existenţa unor automutilări |
5 |
i) Tentative de suicid |
5 |
5. Comportamente heteroagresive
a) Distrugere de bunuri |
1 |
b) Tendinţe şi comportamente agresive faţă de animale |
3 |
c) Tendinţe şi comportamente agresive faţă de alte persoane |
5 |
d) Incapacitatea de a-şi controla impulsurile sexuale |
5 |
e) Incapacitatea de a-şi controla stările de furie |
5 |
SCOR TOTAL INVENTAR FACTORI DE RISC |
RXI. Anexa (Se utilizează în cazul tinerilor pentru care instanţa a dispus continuarea executării măsurii educative în penitenciar la sesizarea locului de deţinere.) Scorul obţinut se adăugă scorului total obţinut la secţiunile RI-RX. 1. Numărul sancţiunilor aplicate în timpul executării măsurii educative
a) Cel mult 6 |
1 |
b) Mai mult de 6 |
3 |
2. Tipul abaterilor săvârşite
a) Nerespectarea Regulamentului de ordine interioară |
1 |
b) Procurarea, confecţionarea, deţinerea sau utilizarea unor obiecte interzise (arme, bani, telefoane, materiale explozive) |
5 |
c) Producerea, deţinerea, comercializarea sau consumul de substanţe interzise |
5 |
d) Lovire deţinuţi |
5 |
e) Distrugere |
3 |
f) Automutilări |
5 |
g) Atitudine necuviincioasă faţă de cadre |
5 |
3. Implicarea în producerea unor evenimente negative deosebit de grave
a) Evadare sau tentativă de evadare |
5 |
b) Atac asupra personalului |
5 |
c) Revoltă sau instigare la revoltă |
5 |
d) Luare de ostateci |
5 |
e) Incendiere |
5 |
B. INVENTAR FACTORI DE PROTECŢIE FPI. Infracţiunea actuală Natura şi modalitatea săvârşirii infracţiunii
a) Faptă fără violenţă |
3 |
b) Comportament reparatoriu consecutiv comiterii infracţiunii |
5 |
c) Faptă neplanificată, săvârşită fără intenţie |
1 |
FPII. Istoricul infracţional Aspecte relevante privind istoricul infracţional
a) Fără măsuri educative anterioare |
5 |
b) Săvârşirea primei infracţiuni după vârsta de 16 ani |
3 |
c) Fără încălcări ale liberării |
1 |
FPIII. Atitudinea 1. Atitudinea faţă de infracţiunea săvârşită
a) Asumarea responsabilităţii pentru faptele săvârşite |
5 |
b) Înţelege motivele pentru care i-a fost aplicată măsura privativă de libertate |
3 |
c) Manifestă compasiune faţă de victimă |
5 |
d) Se simte vinovat pentru fapta comisă |
3 |
e) Este capabil să vorbească despre fapta comisă |
3 |
2. Atitudinea faţă de respectarea legilor, a regulilor şi a normelor sociale
a) Este conştient de importanţa respectării drepturilor celorlalţi |
3 |
b) Acceptarea autorităţii |
5 |
c) Este încrezător în posibilităţile proprii de recuperare socială |
5 |
FPIV. Instruirea şcolară, vocaţională şi integrarea profesională 1. Tipul şi nivelul studiilor
a) Nivel de şcolarizare conform vârstei |
5 |
b) Nivel liceal |
5 |
c) Nivel postliceal, universitar sau postuniversitar |
5 |
d) Absolvirea unei şcoli vocaţionale sau profesionale |
5 |
2. Domenii de interes
a) Activităţi desfăşurate în exteriorul sau interiorul centrului - agricultură |
3 |
b) Activităţi sportive |
3 |
c) Activităţi domestice (gătit, spălat etc.) |
3 |
d) Mecanice (reparaţii auto etc.) |
3 |
e) Construcţii (zidărie, tâmplărie, instalaţii sanitare etc.) |
3 |
f) Numerice, de calcul |
3 |
g) Ştiinţifice (istorie, geografie, botanică, astronomie etc.) |
3 |
h) Interes pentru afaceri, spirit antreprenorial |
3 |
i) Artistice |
3 |
j) Literare |
3 |
k) Muzicale |
3 |
l) Servicii sociale (interesat în sprijinirea persoanelor aflate în dificultate) |
3 |
m) Muncă de birou, bibliotecă, informatică, calculatoare |
3 |
3. Aptitudini şi abilităţi manifestate într-un anumit domeniu de activitate
a) Capacitate de reflecţie (gândire, analiză, planificare) |
3 |
b) Aptitudini verbale sau de comunicare |
5 |
c) Aptitudini tehnico-ştiinţifice |
3 |
d) Orientare temporo-spaţială |
3 |
e) Aptitudini fizice sau sportive |
3 |
f) Aptitudini de relaţionare (cooperare, rezolvarea conflictelor, sprijin pentru persoanele aflate în dificultate) |
5 |
g) Abilităţi manuale |
3 |
h) Aptitudini artistice |
3 |
4. Integrarea profesională
a) A urmat, până la data arestării, activităţi de formare profesională (iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare) |
5 |
b) Are experienţă în câmpul muncii anterior arestării |
5 |
c) Disponibilitatea de a participa la activităţi lucrative |
5 |
d) Disponibilitatea de a participa la activităţi de formare profesională |
5 |
FPV. Condiţiile de viaţă Forma şi condiţiile de locuire
a) Locuieşte cu familia |
3 |
b) Domiciliu stabil |
3 |
c) Locuinţă proprietate personală sau a familiei |
1 |
d) Condiţii adecvate (existenţa utilităţilor) |
3 |
e) Accesul la servicii (medicale, educative, de informare etc.) |
3 |
FPVI. Situaţia financiară Situaţia financiară sau veniturile familiei
a) Familia are venituri constante şi suficiente pentru un trai decent |
5 |
b) A contribuit la veniturile familiei prin desfăşurarea de activităţi lucrative legale |
3 |
c) Dispune de capacitatea de a-şi gestiona bugetul |
5 |
FPVII. Relaţiile intrafamiliale 1. Aspecte pozitive privind familia de origine
a) Familie legal constituită |
3 |
b) Relaţii armonioase în cadrul familiei |
5 |
c) Sprijin constant între membrii familiei |
5 |
d) Disponibilitatea familiei de a menţine legătura pe perioada detenţiei |
5 |
e) Stare generală de sănătate bună în familie |
3 |
f) Părinţi bine integraţi socioprofesional |
5 |
2. Modalitatea de exercitare a funcţiilor parentale în familia de origine
a) Părinţi interesaţi de educaţia şi dezvoltarea copiilor |
5 |
b) Părinţi capabili să fixeze limite şi reguli în comportamentul copiilor |
3 |
c) Părinţi capabili să negocieze cu copiii |
3 |
d) Echitate şi responsabilitate în exercitarea rolurilor în familie |
3 |
3. Aspecte pozitive în relaţia cu partenerul de viaţă actual
a) Capacitatea de a se angaja într-o relaţie stabilă |
3 |
b) Relaţii armonioase în cuplu |
5 |
c) Preocupat de creşterea şi îngrijirea copiilor |
5 |
FPVIII. Stilul de viaţă şi anturajul Caracteristici ale sistemului de relaţii sociale
a) Relaţii sociale stabile |
3 |
b) Sprijin în rezolvarea problemelor personale |
5 |
c) Modele pozitive în reţeaua de suport |
5 |
d) Apartenenţă şi participare la viaţa comunităţii (cu care împărtăşeşte valori, norme, tradiţii, sărbători etc.) |
3 |
FPIX. Consumul de substanţe Aspecte pozitive privind consumul de substanţe
a) Absenţa comportamentelor adictive (alcool, droguri, medicamente) |
5 |
b) Nefumător |
3 |
c) Urmează tratament pentru dezintoxicare |
3 |
d) Conştientizează efectele negative ale consumului de substanţe |
5 |
e) Disponibilitate de a participa la activităţi şi programe orientate spre prevenirea şi combaterea consumului de droguri |
5 |
f) Nu a desfăşurat activităţi legate de producerea, procurarea şi traficarea drogurilor. |
3 |
FPX. Aspecte privind sănătatea fizică şi mentală 1. Aspecte privind sănătatea fizică
a) Absenţa dizabilităţilor |
5 |
b) Absenţa bolilor cronice |
3 |
c) Stare de sănătate fizică bună |
5 |
2. Aspecte privind sănătatea psihică
a) Fără antecedente psihiatrice |
5 |
b) Fără evenimente traumatice anterioare |
3 |
c) Stimă de sine bună |
3 |
d) Strategii bune de a face faţă dificultăţilor (umor, vorbeşte cu alte persoane, cere ajutor etc.) |
5 |
e) Preocupări spirituale (religioase, culturale etc.) |
3 |
f) Ataşament sau grijă faţă de plante, animale |
3 |
g) Absenţa comportamentelor hetero sau autoagresive (capacitate de control al furiei şi gestionarea agresivităţii) |
5 |
h) Capacitatea de a-şi controla impulsurile sexuale |
5 |
i) Disponibilitate de participare la programe şi activităţi de recuperare |
5 |
Scor total FPX |
SCOR TOTAL INVENTAR FACTORI DE PROTECŢIE |
Partea a II-a Evaluare periodică Date generale de identificare Unitatea ........ ................ ................ ........ Numele şi prenumele ........ ................ Data naşterii ........ ................ .......... Vârsta: ........ ................ ........ ........ Genul: M F Numărul de clase absolvite ........ ............ Infracţiunea ........ ................ ........... Durata măsurii educative: ........ ............ Data aplicării ........ ................ ......... Numele evaluatorului ........ ................ A. INVENTAR FACTORI DE VULNERABILITATE, RISC, NEVOI RI. Traseul execuţional 1. Aspecte privind situaţia juridică
a) Este urmărit penal sau cercetat în alte dosare |
3 |
b) A primit o altă măsură privativă de libertate, mai severă, în perioada analizată |
5 |
2. Sancţiuni disciplinare aplicate în timpul executării măsurii educative
a) Cel mult 3 |
3 |
b) Mai mult de 3 |
5 |
După caz, specificaţi numărul de credite pierdute prin sancţionare _________ Scor |
3. Tipul abaterilor săvârşite
a) Nerespectarea Regulamentului de ordine interioară |
1 |
b) Procurarea, confecţionarea, deţinerea sau utilizarea unor obiecte interzise (arme, bani, telefoane, materiale explozive) |
5 |
c) Producerea, deţinerea, comercializarea sau consumul de substanţe interzise |
5 |
d) Lovire deţinuţi |
5 |
e) Distrugere |
3 |
f) Automutilări |
5 |
g) Atitudine necuviincioasă faţă de cadre |
5 |
4. Implicarea în producerea unor evenimente negative deosebit de grave
a) Evadare sau tentativă de evadare |
5 |
b) Atac asupra personalului |
5 |
c) Revoltă sau instigare la revoltă |
5 |
d) Luare de ostateci |
5 |
e) Incendiere |
5 |
RII. Atitudinea 1. Atitudinea faţă de infracţiunea săvârşită
a) Neasumarea responsabilităţii pentru faptele săvârşite |
3 |
b) Neînţelegerea motivelor pentru care i-a fost aplicată măsura privativă de libertate |
5 |
c) Lipsa compasiunii faţă de victimă |
5 |
d) Consideră că a primit o condamnare mult prea aspră pentru fapta comisă |
1 |
e) Se considera nevinovat pentru fapta comisă |
3 |
f) Îşi justifică infracţiunea ca pe o modalitate de rezolvare a anumitor probleme |
1 |
2. Atitudinea faţă de respectarea legilor, a regulilor şi a normelor sociale
a) Tolerarea comportamentelor şi faptelor antisociale |
1 |
b) Insensibilitatea faţă de suferinţa altor persoane |
3 |
c) Neconştientizarea necesităţii de a respecta drepturile celorlalţi |
3 |
d) Respingerea autorităţii |
3 |
RIII. Instruirea şcolară, vocaţională şi integrarea profesională 1. Probleme de şcolarizare pe perioada detenţiei
a) Absenţe nemotivate |
1 |
b) Corigenţe |
3 |
c) Media scăzută la purtare |
3 |
d) Repetenţie |
3 |
e) Exmatriculări |
5 |
f) Abandon şcolar sau refuz de participare |
5 |
g) Nicio clasă absolvită |
3 |
2. Dificultăţi în procesul de instruire şcolară, pe timpul internării
a) Dificultăţi de scris, citit, socotit |
1 |
b) Dificultăţi de învăţare |
1 |
c) Dificultăţi de integrare în colectivul şcolar |
3 |
d) Dezinteres pentru activităţi educative şi de instruire şcolară |
5 |
3. Dificultăţi de integrare profesională
a) Refuzul desfăşurării unor activităţi lucrative |
5 |
b) Dezinteresul sau refuzul privind participarea la activităţi de formare profesională |
5 |
RIV. Situaţia familială Elemente noi de vulnerabilitate în situaţia familială
a) Deteriorarea condiţiilor de locuit ale familiei |
1 |
b) Agravarea situaţiei financiare a familiei |
1 |
c) Deteriorarea relaţiilor cu familia sau intrafamiliale |
3 |
d) Legături sporadice cu familia |
3 |
e) Absenţa legăturilor cu familia |
5 |
f) Deteriorarea relaţiilor cu partenerul de viaţă actual |
3 |
g) Manifestă dezinteres faţă de copii |
3 |
RV. Stilul de viaţă şi anturajul Caracteristici ale sistemului de relaţii sociale
a) Întreruperea relaţiilor cu prietenii din exterior pe timpul detenţiei |
1 |
b) Comportament de izolare faţă de colectiv |
1 |
c) Comportament neadecvat faţă de colectiv (de persecutare, de hărţuire, manipulativ, violent) |
5 |
d) Comportament neadecvat faţă de cadre |
5 |
e) Uşor influenţabil sau comportamente de dependenţă faţă de ceilalţi |
1 |
f) Comportament sexual deviant (victimă sau agresor) |
5 |
RVI. Consumul de substanţe Probleme asociate consumului de droguri
a) Suspiciuni privind consumul de substanţe |
5 |
b) A desfăşurat activităţi legate de producerea, procurarea, traficarea drogurilor |
5 |
c) Neasumarea sau neconştientizarea problemelor asociate consumului de substanţe |
3 |
d) Lipsa motivaţiei de recuperare |
3 |
e) Refuzul sau abandonul activităţilor şi programelor de recuperare |
5 |
RVII. Aspecte privind sănătatea fizică şi mentală 1. Prezenţa unor afecţiuni psihiatrice
a) Diagnostic psihiatric confirmat |
3 |
b) Refuzul tratamentului |
5 |
2. Condiţii favorizante pentru dezvoltarea unor afecţiuni psihice în timpul detenţiei
a) Evenimente şi experienţe deosebite negative sau traume |
3 |
b) Apariţia unor dizabilităţi (senzoriale, fizice, mentale, epilepsia sau dizabilităţi asociate) |
3 |
c) Boli cronice (hepatită, cancer etc.) |
3 |
d) Necooperarea sau refuzul de a participa la activităţi şi programe de asistenţă psihologică |
5 |
3. Prezenţa unor stări de disconfort psihic
a) Sentimente de inutilitate sau stimă de sine scăzută |
1 |
b) Sentimente de culpă excesivă |
1 |
c) Trăiri anxioase (frică, angoasă) |
1 |
d) Sentiment de abandon |
1 |
e) Absenţa sensului în viaţă |
3 |
f) Ideaţie suicidară |
3 |
g) Tulburări de somn |
3 |
h) Existenţa unor automutilări |
5 |
i) Tentative de suicid |
5 |
j) Refuz de hrană |
1 |
4. Comportamente heteroagresive
a) Distrugere de bunuri |
3 |
b) Tendinţe şi comportamente agresive faţă de animale |
3 |
c) Tendinţe şi comportamente agresive faţă de alte persoane |
5 |
d) Incapacitatea de a-şi controla impulsurile sexuale |
5 |
e) Incapacitatea de a-şi controla stările de furie |
5 |
Scor total RVII |
SCOR TOTAL INVENTAR FACTORI DE RISC |
B. INVENTAR FACTORI DE PROTECŢIE FPI. Traseul execuţional 1. Aspecte privind situaţia juridică
a) Nu este implicat în alte cauze penale |
5 |
2. Situaţia disciplinară în perioada analizată
a) Cu credite, nerecompensat (sub efectul unei sancţiuni disciplinare) |
1 |
b) Cu credite, dar încă nerecompensat |
1 |
c) Sancţionat disciplinar, dar şi recompensat |
1 |
d) Fără sancţiuni disciplinare şi fără recompense |
1 |
e) Fără sancţiuni, cu cel mult 3 recompense |
3 |
f) Fără sancţiuni, cu mai mult de 3 recompense |
5 |
3. Tipul recompenselor primite
a) Ridicarea unei sancţiuni disciplinare aplicate anterior |
3 |
b) Suplimentarea numărului de convorbiri on-line |
1 |
c) Suplimentarea drepturilor la pachete, vizite |
1 |
d) Trimiterea în tabere şi excursii organizate de centru sau în colaborare cu alte instituţii ori organizaţii |
3 |
e) Învoirea, cu o durată de maximum 24 de ore, în localitatea în care este situat centrul |
5 |
f) Învoirea, la sfârşit de săptămână, cu o durată de maximum 48 de ore, în localitatea de domiciliu a persoanei internate |
5 |
g) Învoiri în familie, în timpul vacanţelor şcolare, pe o perioada de cel mult 15 zile, dar nu mai mult de 45 de zile pe an |
5 |
h) Învoirea pentru motive umanitare, pe o durată de cel mult 10 zile |
1 |
FPII. Atitudinea 1. Atitudinea faţă de infracţiunea săvârşită
a) Asumarea responsabilităţii pentru faptele săvârşite |
5 |
b) Înţelege motivele pentru care i-a fost aplicată măsura privativă de libertate |
3 |
c) Manifestă compasiune faţă de victimă |
5 |
d) Se simte vinovat pentru fapta comisă |
3 |
e) Este capabil să vorbească despre fapta comisă |
3 |
2. Atitudinea faţă de respectarea legilor, a regulilor şi a normelor sociale
a) Este conştient de importanţa respectării drepturilor celorlalţi |
3 |
b) Acceptă autoritatea |
5 |
c) Este încrezător în posibilităţile proprii de recuperare socială |
5 |
d) Respectă Regulamentul de ordine interioară |
3 |
FPIII. Instruirea şcolară, vocaţională şi integrarea profesională 1. Evoluţia situaţiei şcolare şi profesionale
a) A absolvit un semestru, o clasă, un an de studiu |
3 |
b) A absolvit un curs de formare profesională |
5 |
c) Conduită şcolară cu rezultate foarte bune |
3 |
d) A desfăşurat activităţi cu caracter lucrativ |
5 |
2. Participare la activităţi şi programe în domeniile de interes
a) Activităţi desfăşurate în exteriorul sau interiorul centrului - agricultură |
3 |
b) Activităţi sportive |
3 |
c) Activităţi domestice (gătit, spălat etc.) |
3 |
d) Activităţi mecanice (reparaţii auto etc.) |
3 |
e) Construcţii (zidărie, tâmplărie, instalaţii sanitare etc.) |
3 |
f) Activităţi numerice, de calcul |
3 |
g) Activităţi ştiinţifice (istorie, geografie, botanică, astronomie etc.) |
3 |
h) Interes pentru afaceri, spirit antreprenorial |
3 |
i) Activităţi artistice |
3 |
j) Activităţi literare |
3 |
k) Activităţi muzicale |
3 |
l) Servicii sociale (interesat în sprijinirea persoanelor aflate în dificultate) |
3 |
m) Muncă de birou, bibliotecă, informatică, calculatoare |
3 |
3. Aptitudini şi abilităţi dobândite în perioada analizată
a) Capacitate de reflecţie (gândire, analiză, planificare) |
3 |
b) Aptitudini verbale sau de comunicare |
5 |
c) Aptitudini tehnico-ştiinţifice |
3 |
d) Orientare temporo-spaţială |
3 |
e) Aptitudini fizice sau sportive |
3 |
f) Aptitudini de relaţionare (cooperare, rezolvarea conflictelor, sprijin pentru persoanele aflate în dificultate) |
5 |
g) Abilităţi manuale |
3 |
h) Aptitudini artistice |
3 |
FPIV. Situaţia familială Factori protectivi în situaţia familială
a) Menţinerea condiţiilor de locuit, de viaţă ale familiei |
1 |
b) Îmbunătăţirea condiţiilor de locuit sau de viaţă ale familiei |
3 |
c) Ameliorarea situaţiei financiare a familiei |
1 |
d) Sprijinit moral sau financiar de către cel puţin un membru al familiei |
3 |
e) Legături constante cu familia (vizită, pachet, telefon - cel puţin o dată pe lună) |
5 |
f) Menţinerea relaţiilor cu partenerul de viaţă actual |
3 |
g) Manifestă ataşament şi comportament protectiv faţă de copiii din familia proprie |
5 |
FPV. Stilul de viaţă şi anturajul Caracteristici ale sistemului de relaţii sociale
a) Menţinerea relaţiilor sociale pozitive cu prietenii din exterior |
3 |
b) Comportamente de integrare în colectivitate |
1 |
c) Comportament adecvat faţă de cadre |
5 |
d) Identificarea unui model pozitiv în rândul personalului (educatorul, şeful secţiei etc.) |
3 |
FPVI. Consumul de substanţe Aspecte pozitive privind consumul de substanţe
a) Absenţa comportamentelor adictive (alcool, droguri, medicamente) |
5 |
b) Nefumător |
3 |
c) Urmează tratament pentru dezintoxicare |
3 |
d) Conştientizează efectele negative ale consumului de substanţe |
5 |
e) Disponibilitate de a participa la activităţi şi programe orientate spre prevenirea şi combaterea consumului de droguri |
5 |
f) Absenţa activităţilor legate de producerea, procurarea şi traficarea drogurilor |
3 |
FPVII. Aspecte privind sănătatea fizică şi mentală 1. Aspecte privind sănătatea fizică
a) Absenţa dizabilităţilor dobândite în timpul detenţiei |
1 |
b) Absenţa bolilor cronice dobândite în timpul detenţiei |
3 |
c) Menţinerea unei stări de sănătate fizică bună |
5 |
2. Aspecte privind sănătatea psihică
a) Fără patologie psihiatrică dobândită în perioada analizată |
1 |
b) Fără evenimente traumatice în perioada analizată |
3 |
c) Stimă de sine crescută |
3 |
d) A dovedit bune strategii de a face faţă unor situaţii dificile (umor, vorbeşte cu alte persoane, cere ajutor etc.) |
5 |
e) A dovedit preocupări spirituale constante (religioase, culturale etc.) |
3 |
f) A manifestat grijă faţă de plante, animale |
3 |
g) A dovedit capacitate de autocontrol privind comportamentele hetero sau autoagresive (capacitate de control al furiei şi gestionarea agresivităţii) |
5 |
h) A dovedit control al impulsurilor sexuale în perioada analizată |
5 |
i) Nu a dezvoltat stări de dezechilibru psihoemoţional (anxietăţi, depresii, ideaţie suicidară, tentative de suicid), în perioada analizată |
5 |
j) A participat la activităţi şi programe de asistenţă psihologică în perioada analizată |
5 |
k) A participat la activităţi şi programe de asistenţă socială în perioada analizată |
5 |
Scor total FPVII |
SCOR TOTAL INVENTAR FACTORI DE PROTECŢIE |
NOTĂ: Aplicarea instrumentului se realizează prin intermediul unui program informatic special destinat, cu respectarea indicaţiilor specifice de lucru incluse în Manualul de instrucţiuni privind aplicarea Instrumentului standard de evaluare a activităţilor persoanelor internate în locurile de deţinere din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.