DECIZIE Nr. 62 din 26 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru
achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor
neferoase reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 8 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001
privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor
acestora si a deseurilor neferoase reciclabile, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Babarom Metal Trading" - S.A. din Bucuresti in Dosarul
nr. 9.237/2001 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti intr-o cauza avand ca
obiect plangerea impotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a
unei contraventii.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, dupa data sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsa
prin Legea nr. 600/2001, astfel ca dispozitiile criticate nu mai pot face
obiectul controlului de constitutionalitate. Pune concluzii pentru respingerea
exceptiei ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 octombrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
9.237/2001, Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele masuri pentru
achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase
reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Babarom Metal
Trading" - S.A. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001
incalca prevederile art. 15 alin. (2), art. 16, art. 20, art. 41 alin. (2) teza
intai, art. 134 alin. (2) lit. b) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie,
intrucat: a) "prin limitarea achizitionarii materialelor prevazute in art.
2 numai de catre centrele judetene de colectare a deseurilor reciclabile s-a
operat o restrictie neconstitutionala ce afecteaza libertatea comertului, s-a
creat o discriminare intre aceste centre si alti agenti autorizati sa
desfasoare aceasta activitate"; b) "s-a instituit, totodata, un
monopol si o concentrare economica in favoarea acestor centre"; c) se
favorizeaza concurenta neloiala; d) dispozitiile legale vizeaza si
"operatiunile consumate in trecut, afectand stocurile de astfel de
materiale"; e) nu se respecta nici prevederile art. 6 din Acordul
european, instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile
Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, "prin care s-a
instituit obligativitatea respectarii principiilor economiei de piata ca
element esential al asocierii".
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca
exceptia nu este intemeiata, avand in vedere ca: a) "Ordonanta nu contine
nici un text care sa prevada o anumita data a intrarii ei in vigoare"; b)
"Art. 16 din Constitutie se refera la egalitatea cetatenilor in fata
legii, si nu la egalitatea persoanelor juridice"; c) "Art. 20 din
Constitutie se refera numai la tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, si nu la cele comerciale"; d) textele Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 11/2001 "nu aduc atingere in nici un mod dreptului de
proprietate privata". Totusi instanta considera ca "Stabilirea prin
lege a unui privilegiu in favoarea unor agenti economici, in sensul de a-i
autoriza sa comercializeze anumite produse, cu excluderea altor agenti
economici, incalca regulile economiei de piata si instituie o concurenta
neloiala in defavoarea agentilor economici carora li s-a interzis
comercializarea. In acest fel sunt incalcate dispozitiile art. 134 alin. (1),
cat si dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie", iar drept
consecinta, "stabilirea unor sanctiuni pentru nerespectarea art. 2 din
ordonanta incalca normele constitutionale".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca,
"ulterior ridicarii exceptiei, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
11/2001 a fost respinsa prin Legea nr. 600/2001, fapt care atrage incetarea
efectelor ordonantei mentionate de la data intrarii in vigoare a legii prin
care a fost respinsa". In consecinta, se propune respingerea exceptiei,
intrucat aceasta, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, "este lipsita de obiect".
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca nici una dintre dispozitiile
constitutionale invocate de autorul exceptiei nu a fost incalcata prin
prevederile art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001.
In ceea ce priveste protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
apreciaza ca "economia de piata nu presupune imposibilitatea statului de a
reglementa masuri derogatorii de la regulile generale pentru anumite sectoare
de activitate considerate de importanta nationala", deoarece "este atributul
suveran al legiuitorului de a institui orice masura pe care o considera
necesara [...] pentru realizarea acestor obiective". Considera ca exceptia
este neintemeiata si propune respingerea acesteia.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legate criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate l-au constituit dispozitiile
art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 privind unele
masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a
deseurilor neferoase reciclabile, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca, dupa data
ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate si a sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001 a fost respinsa
prin Legea nr. 600/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 711 din 8 noiembrie 2001. In consecinta, Curtea constata ca la data
solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata
dispozitiile criticate nu mai sunt in vigoare si nu pot face obiectul
controlului de constitutionalitate, intrucat, potrivit dispozitiilor art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala
decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei". Asadar exceptia a devenit inadmisibila si urmeaza sa fie respinsa
ca atare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2001
privind unele masuri pentru achizitionarea metalelor neferoase, a aliajelor
acestora si a deseurilor neferoase reciclabile, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Babarom Metal Trading" - S.A. din Bucuresti in Dosarul
nr. 9.237/2001 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 februarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu