DECIZIE Nr. 611 din 15 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin.
1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1111 din 8 decembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si
art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor silvice, exceptie ridicata de Ilie Nisioi in Dosarul nr.
103/2005 al Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate
nu aduc atingere principiului separatiei puterilor in stat, intrucat
legiuitorul este singurul competent sa reglementeze categoriile de fapte care
constituie infractiuni, respectiv contraventii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 103/2005,
Judecatoria Campulung Moldovenesc a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996
privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata de Ilie Nisioi.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca, intrucat
in temeiul dispozitiilor art. 107 din Legea nr. 26/1996 si art. 13 din Legea
nr. 31/2000, autoritatea centrala care raspunde de silvicultura este competenta
a stabili valoarea pagubelor cauzate fondului forestier pornind de la pretul
mediu al unui metru cub de masa lemnoasa fixat prin ordin al ministrului, iar
de stabilirea acestei valori depinde calificarea faptei ca fiind contraventie
sau infractiune, este evident ca se permite imixtiunea unui organ al
administratiei de stat, deci a executivului, in sfera legislativului. Acest
aspect contravine, pe de o parte, prevederilor art. 23 alin. (12) din
Constitutie, potrivit carora stabilirea raspunderii penale se face numai in
conditiile si in temeiul legii, iar pe de alta parte, principiului
constitutional al separatiei si echilibrului puterilor in stat. Pentru motivele
expuse mai sus, se apreciaza ca sunt nesocotite si prevederile art. 6
paragraful intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitor la dreptul persoanei la un proces
echitabil.
Judecatoria Campulung Moldovenesc apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile legale
criticate, referindu-se doar la evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier
si stabilirea cuantumului despagubirilor, fara a descrie elementele
constitutive ale unei infractiuni sau pedeapsa pe care organele judiciare
trebuie sa o aplice, nu intra in coliziune cu principiul constitutional al
legalitatii incriminarii si pedepsei, care impune prevederea expresa in legea
penala, atat a faptei, cat si a pedepsei.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera neintemeiata critica de neconstitutionalitate, aratand
ca, din examinarea dispozitiilor legale ce fac obiectul exceptiei, coroborate
cu art. 98 din Codul silvic, rezulta in mod evident ca acestea definesc
infractiunile si contraventiile pe care le prevad, descriind comportamentul
ilegal incriminat si stabilind pedepsele aplicabile.
In ceea ce priveste pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa, desi
acesta este stabilit de catre autoritatea centrala care raspunde de
silvicultura, evaluarea pagubelor se face in temeiul unei imputerniciri date
prin lege organica, avand la baza criterii determinate de lege.
Avocatul Poporului apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, textele de lege criticate reprezentand consacrarea regulii
constitutionale potrivit careia nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau
aplicata decat in conditiile si in temeiul legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, potrivit carora
"Evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier prin infractiuni si
contraventii se face potrivit criteriilor si cuantumurilor stabilite de
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si aprobate prin
lege", precum si dispozitiile art. 13 din Legea nr. 31/2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 6 aprilie 2000, dispozitii
care au urmatorul continut: "Pretul mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior, pe baza caruia se determina, potrivit legii, cuantumul
despagubirilor pentru pagubele produse prin contraventii, se stabileste de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca
- in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 23 alin. (12): "Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau
aplicata decat in conditiile si in temeiul legii."
Autorul exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si
prevederile art. 6 paragraful intai din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la
judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei
sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care
va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate
impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in
sala de sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a
procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii
publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand
interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun,
sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca, prin
textele de lege criticate, legiuitorul a prevazut ca evaluarea pagubelor
cauzate fondului forestier prin infractiuni si contraventii se face potrivit
criteriilor si cuantumurilor stabilite de autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura, fapt ce nu releva nici un fine de
neconstitutionalitate. Astfel, reglementand aspecte de ordin tehnic, este
firesc ca determinarea acestora sa se faca de un organ de specialitate, fara ca
o atare competenta sa poata fi calificata ca o incalcare a principiului
separatiei puterilor in stat. Mai mult, in conditiile in care cele astfel
stabilite sunt aprobate prin lege, nu se poate sustine nici infrangerea
principiului legalitatii incriminarii si pedepsei.
Aceeasi concluzie o impune si examinarea criticii referitoare la art. 13
din Legea nr. 31/2000, potrivit caruia pretul mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior se stabileste de ministerul de resort.
Pe de alta parte, in argumentarea criticii sale autorul exceptiei pierde
din vedere faptul ca, indiferent de incadrarea juridica a conduitei
incriminate, ca infractiune sau contraventie, aceasta este supusa controlului
instantelor, prilej cu care autorul faptei beneficiaza de toate drepturile si
garantiile prevazute de Constitutie si lege, inclusiv de posibilitatea de a
dovedi ca intinderea prejudiciului retinut in sarcina sa nu corespunde realitatii.
Fata de cele aratate, Curtea constata ca dispozitiile art. 107 alin. 1 din
Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice sunt in concordanta cu
prevederile internationale cuprinse in art. 6 paragraful intai din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind
dreptul persoanei la un proces echitabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. 1
din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata
de Ilie Nisioi in Dosarul nr. 103/2005 al Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu