Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 611 din 15 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1111 din  8 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                 - presedinte
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Acsinte Gaspar            - judecator
    Ion Predescu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Marinela Minca            - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata de Ilie Nisioi in Dosarul nr. 103/2005 al Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
    La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate nu aduc atingere principiului separatiei puterilor in stat, intrucat legiuitorul este singurul competent sa reglementeze categoriile de fapte care constituie infractiuni, respectiv contraventii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 103/2005, Judecatoria Campulung Moldovenesc a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata de Ilie Nisioi.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca, intrucat in temeiul dispozitiilor art. 107 din Legea nr. 26/1996 si art. 13 din Legea nr. 31/2000, autoritatea centrala care raspunde de silvicultura este competenta a stabili valoarea pagubelor cauzate fondului forestier pornind de la pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa fixat prin ordin al ministrului, iar de stabilirea acestei valori depinde calificarea faptei ca fiind contraventie sau infractiune, este evident ca se permite imixtiunea unui organ al administratiei de stat, deci a executivului, in sfera legislativului. Acest aspect contravine, pe de o parte, prevederilor art. 23 alin. (12) din Constitutie, potrivit carora stabilirea raspunderii penale se face numai in conditiile si in temeiul legii, iar pe de alta parte, principiului constitutional al separatiei si echilibrului puterilor in stat. Pentru motivele expuse mai sus, se apreciaza ca sunt nesocotite si prevederile art. 6 paragraful intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitor la dreptul persoanei la un proces echitabil.
    Judecatoria Campulung Moldovenesc apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate, referindu-se doar la evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier si stabilirea cuantumului despagubirilor, fara a descrie elementele constitutive ale unei infractiuni sau pedeapsa pe care organele judiciare trebuie sa o aplice, nu intra in coliziune cu principiul constitutional al legalitatii incriminarii si pedepsei, care impune prevederea expresa in legea penala, atat a faptei, cat si a pedepsei.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul considera neintemeiata critica de neconstitutionalitate, aratand ca, din examinarea dispozitiilor legale ce fac obiectul exceptiei, coroborate cu art. 98 din Codul silvic, rezulta in mod evident ca acestea definesc infractiunile si contraventiile pe care le prevad, descriind comportamentul ilegal incriminat si stabilind pedepsele aplicabile.
    In ceea ce priveste pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa, desi acesta este stabilit de catre autoritatea centrala care raspunde de silvicultura, evaluarea pagubelor se face in temeiul unei imputerniciri date prin lege organica, avand la baza criterii determinate de lege.
    Avocatul Poporului apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, textele de lege criticate reprezentand consacrarea regulii constitutionale potrivit careia nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile si in temeiul legii.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, potrivit carora "Evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier prin infractiuni si contraventii se face potrivit criteriilor si cuantumurilor stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si aprobate prin lege", precum si dispozitiile art. 13 din Legea nr. 31/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 6 aprilie 2000, dispozitii care au urmatorul continut: "Pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pe baza caruia se determina, potrivit legii, cuantumul despagubirilor pentru pagubele produse prin contraventii, se stabileste de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale cuprinse in:
    - Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale.";
    - Art. 23 alin. (12): "Nici o pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile si in temeiul legii."
    Autorul exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si prevederile art. 6 paragraful intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca, prin textele de lege criticate, legiuitorul a prevazut ca evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier prin infractiuni si contraventii se face potrivit criteriilor si cuantumurilor stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, fapt ce nu releva nici un fine de neconstitutionalitate. Astfel, reglementand aspecte de ordin tehnic, este firesc ca determinarea acestora sa se faca de un organ de specialitate, fara ca o atare competenta sa poata fi calificata ca o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat. Mai mult, in conditiile in care cele astfel stabilite sunt aprobate prin lege, nu se poate sustine nici infrangerea principiului legalitatii incriminarii si pedepsei.
    Aceeasi concluzie o impune si examinarea criticii referitoare la art. 13 din Legea nr. 31/2000, potrivit caruia pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se stabileste de ministerul de resort.
    Pe de alta parte, in argumentarea criticii sale autorul exceptiei pierde din vedere faptul ca, indiferent de incadrarea juridica a conduitei incriminate, ca infractiune sau contraventie, aceasta este supusa controlului instantelor, prilej cu care autorul faptei beneficiaza de toate drepturile si garantiile prevazute de Constitutie si lege, inclusiv de posibilitatea de a dovedi ca intinderea prejudiciului retinut in sarcina sa nu corespunde realitatii.
    Fata de cele aratate, Curtea constata ca dispozitiile art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice sunt in concordanta cu prevederile internationale cuprinse in art. 6 paragraful intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, privind dreptul persoanei la un proces echitabil.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 privind Codul silvic si art. 13 din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata de Ilie Nisioi in Dosarul nr. 103/2005 al Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 15 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 611/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 611 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 611/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu