DECIZIE Nr. 603 din 15
noiembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 25 ianuarie 2006
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecator
Constantin Doldur -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Kozsokar Gabor -
judecator
Ion Predescu -
judecator
Serban Viorel Stanoiu -
judecator
Ion Tiuca -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicata
de Ildico Makkai si Emoeche Janossy in Dosarul nr. 2.600/2004 al Tribunalului
Salaj - Sectia civila.
La apelul nominal
lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul
Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14
aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.600/2004, Tribunalul Salaj - Sectia
civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, exceptie ridicata de Ildico Makkai si Emoeche Janossy.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca limitarea
suprafetei reconstituite fiecarui proprietar deposedat, la 10 ha pentru
terenurile forestiere, fara a se asigura nici o modalitate de compensare pentru
restul suprafetei cuvenite, contravine dispozitiilor art. 1 alin. (5), art. 16
alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 44 alin. (3), (7) si (8) din
Constitutie.
Instanta de judecata
considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat solutia adoptata de legiuitor
corespunde unei optiuni ce tine de competenta acestuia.
Potrivit art. 30 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului
Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca
exceptia este neintemeiata.
Avocatul Poporului
considera ca prevederile legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale
criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala
a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, prevederi care aveau
urmatoarea redactare: "Reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor forestiere, pentru diferenta dintre suprafata de un hectar de
proprietar deposedat si cea avuta in proprietate, dar nu mai mult de 10 ha de
proprietar deposedat, persoanelor fizice sau, dupa caz, mostenitorilor care au
formulat cereri conform art. 45 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile ulterioare, se face de regula pe vechile
amplasamente."
Textele constitutionale
considerate a fi incalcate sunt cele ale art. 1 alin. (5), privind respectarea
Constitutiei si a legilor tarii, ale art. 16 alin. (1) si (2), referitoare la
egalitatea in drepturi, ale art. 21 alin. (1) si (2), privind accesul liber la
justitie, si ale art. 44 alin. (3), (7) si (8), cu privire la dreptul de
proprietate privata.
Examinand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale, art. 24
alin. (1) din Legea nr. 1/2000 a fost modificat prin art. I pct. 22 din titlul
VI al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si
justitiei, precum si unele masuri adiacente, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, continutul acestuia fiind
urmatorul: "Reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
forestiere, pentru diferenta dintre suprafata primita prin aplicarea legilor
fondului funciar si cea avuta in proprietate, persoanelor fizice si juridice
sau, dupa caz, mostenitorilor acestora, se face pe vechile amplasamente."
Potrivit acestei
redactari, fostii proprietari care au avut mai mult de 10 ha de teren forestier
pot solicita reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta dintre
suprafata primita prin aplicarea legilor fondului funciar si cea avuta in
proprietate.
In jurisprudenta sa, Curtea
Constitutionala a statuat in mod constant ca, in situatia modificarii
prevederii legale atacate dupa sesizarea sa, exceptia poate fi examinata numai
daca textul legal, in noua redactare, conserva reglementarea initiala.
Curtea constata ca in
urma modificarii, art. 24 alin. (1) din Legea nr. 1/2000 nu a mai pastrat
solutia legislativa criticata de autorul exceptiei, aceasta urmand sa fie
respinsa ca devenita inadmisibila.
Pentru considerentele
expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita
inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicata
de Ildico Makkai si Emoeche Janossy in Dosarul nr. 2.600/2004 al Tribunalului
Salaj - Sectia civila.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata in sedinta
publica din data de 15 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu