Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 6 din 15 octombrie 2001

ACT EMIS DE: CURTEA SUPREMA DE JUSTITIE - SECTIILE UNITE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 818 din 19 decembrie 2001


SmartCity3


    Sub presedintia presedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea, s-a luat in examinare recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 46/1996 in cazul neprezentarii pentru executarea serviciului utilitar alternativ la care se refera acest text de lege.
    Au fost prezenti 76 de judecatori din totalul de 82 in functie, Sectiile Unite fiind constituite, astfel, cu respectarea prevederilor art. 20 din Legea nr. 56/1993, republicata.
    Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie a fost reprezentat de Ion Ionescu, procuror sef de sectie in cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
    Punandu-se in discutie daca dezbaterile sa se tina in sedinta publica, s-a hotarat, cu majoritate de voturi, ca acestea sa aiba loc in sedinta nepublica, fiind impotriva judecatorii: Gabriela Victoria Barsan, Gheorghe Bucur, Silvia Caramihai, Alexandrina Cochinescu, Adrian Duta, Emil Gherghut, Radu Giroveanu, Cornelia Silvia Marica, Anton Pandrea, Iuliana Popescu, Lucia Popescu, Luana Stancu, Margareta Teodorescu si Camelia Toader.
    Reprezentantul procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie a sustinut recursul in interesul legii, astfel cum este formulat, cerand sa se decida in sensul ca refuzul persoanelor, care au optat sa execute serviciul utilitar alternativ, de a se prezenta la unitatea la care au fost repartizate de catre autoritatea militara, in vederea prestarii acestui serviciu, constituie infractiunea de neprezentare la incorporare prevazuta de art. 354 alin. 2 din Codul penal.
    A mai cerut sa se constate ca nu este exceptat, de la aceasta obligatie, nici personalul ordinat al Organizatiei religioase "Martorii lui Iehova", intrucat acea organizatie nu este recunoscuta de lege ca fiind cult religios.

    SECTIILE UNITE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
    In aplicarea dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare, s-a constatat ca instantele de judecata nu au un punct de vedere unitar in aprecierea faptelor de neprezentare pentru executarea serviciului utilitar alternativ a cetatenilor repartizati sa presteze acest serviciu, deoarece, din motive religioase, refuza sa indeplineasca serviciul militar sub arme.
    Astfel, in unele cauze s-a considerat ca neprezentarea pentru executarea serviciului utilitar alternativ a cetatenilor repartizati sa presteze acest serviciu pe motiv ca, din convingeri religioase, refuza sa indeplineasca serviciul militar sub arme, constituie infractiunea de neprezentare la incorporare prevazuta de art. 354 alin. 2 din Codul penal.
    In alte cauze, dimpotriva, s-a hotarat ca fapta de neprezentare in vederea executarii serviciului utilitar alternativ nu poate fi incadrata in dispozitiile art. 354 alin. 2 din Codul penal, deoarece autorul unei atare fapte nu poate fi considerat ca are calitatea de "incorporat", iar prin termenul "unitate", la care se refera acest text de lege, nu se poate intelege decat o unitate militara sau o formatiune militara, iar nu una din cele denumite "angajator" in intelesul Hotararii Guvernului nr. 618 din 6 octombrie 1997, adoptata in temeiul art. 4 din Legea nr. 46/1996.
    In aceste din urma cauze s-a procedat corect.
    Potrivit art. 354 alin. 1 din Codul penal "neprezentarea la incorporare sau concentrare in termen de 3 zile de la incunostintare, iar daca termenul de prezentare fixat este mai mare de 3 zile, neprezentarea la acest termen a celui chemat de autoritatea militara" constituie infractiunea de neprezentare la incorporare sau concentrare si se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
    Totodata, in conformitate cu alin. 2 al aceluiasi articol, "cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si neprezentarea celor incorporati sau concentrati la unitatea la care au fost repartizati".
    Din aceste dispozitii ale legii rezulta deci ca infractiunea mentionata se poate comite si prin neprezentarea celor incorporati sau concentrati la unitatea la care au fost repartizati.
    Dar, din moment ce chemarea pentru satisfacerea stagiului militar in una dintre aceste doua modalitati nu se poate realiza decat prin repartizarea celor incorporati sau concentrati la o unitate militara, iar nu si la o institutie publica, regie autonoma sau societate comerciala, in cadrul carora nu se pot desfasura activitati specifice indeplinirii serviciului militar, este evident ca legiuitorul nu a vizat incriminarea, prin dispozitiile mentionate, a faptelor de neprezentare pentru executarea serviciului utilitar alternativ la care se refera art. 4 din Legea nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare.
    Inscrierea in alin. 1 al art. 4 din Legea nr. 46/1996 a prevederii potrivit careia "cetatenii care, din motive religioase, refuza sa indeplineasca serviciul militar sub arme executa serviciul utilitar alternativ" nu poate justifica incriminarea neprezentarii acestora la institutia publica, regia autonoma sau societatea comerciala unde se organizeaza executarea serviciului utilitar alternativ in conformitate cu prevederile art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 618/1997.
    Reglementarea prin art. 4 din Legea nr. 46/1996 a obligativitatii executarii serviciului utilitar alternativ de catre cei care, din motive religioase, cum sunt si preceptele invocate de adeptii Organizatiei "Martorii lui Iehova", refuza sa indeplineasca serviciul militar sub arme nu poate suplini o norma de trimitere la textul art. 354 alin. 2 din Codul penal, prin care este incriminata "neprezentarea celor incorporati sau concentrati la unitatea la care au fost repartizati", sau la o alta dispozitie de lege cu caracter penal.
    Ca urmare, este evident ca neprezentarea celor repartizati la institutia publica, regia autonoma sau societatea comerciala, pentru executarea serviciului utilitar alternativ prin participarea la activitati de natura celor mentionate in art. 2 alin. 2 din Hotararea Guvernului nr. 618/1997, nu poate fi echivalata cu o neprezentare a celor incorporati sau concentrati la unitatea unde au fost repartizati, care, in acceptiunea art. 354 din Codul penal, nu poate fi decat o unitate militara, singura apta sa primeasca cetateni intr-un asemenea scop.
    Dispozitia art. 21 din Hotararea Guvernului nr. 618/1997 ca "nerespectarea prevederilor prezentei hotarari sau a clauzelor contractuale de catre executantii serviciului utilitar alternativ atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala sau penala, potrivit legii", nu poate avea alta semnificatie decat aceea ce decurge din natura incalcarilor aduse Legii nr. 46/1996 si hotararii Guvernului, data in conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. 2 din acea lege, iar nu si aceea de referire la art. 354 alin. 2 din Codul penal sau la o alta dispozitie a legii penale.

    In consecinta, fata de considerentele ce preced, in temeiul art. 26 lit. b) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, precum si al art. 414^2 din Codul de procedura penala, urmeaza sa se admita recursul in interesul legii, dar in sensul celor aratate, si sa se constate ca fapta de neprezentare pentru executarea serviciului utilitar alternativ nu este prevazuta de legea penala.

    PENTRU ACESTE MOTIVE
    In numele legii
    DECIDE:

    Admite recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie. In aplicarea dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 46/1996, constata ca fapta de neprezentare pentru executarea serviciului utilitar alternativ nu este prevazuta de legea penala.
    Pronuntata in sedinta publica la data de 15 octombrie 2001.

         PRESEDINTELE CURTII SUPREME DE JUSTITIE,
                         PAUL FLOREA

                              Prim magistrat asistent,
                              Ioan Raileanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 6/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 6 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 82 2020
    Credit urgent prin transfer catre angajati si osvc Împrumuturi și finanțare în 1-2 ore Vă ofer un împrumut financiar unic de la un investitor direct în valoare de 20.000-50.000.000.000 CZK. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă și pentru toți cetățenii. Durata acestui credit poate fi fixată la 240 de luni cu posibilitate de rambursare anticipată la orice preț și fără majorare. Luați întregul împrumut și primiți banii înapoi în 1-2 ore de la aplicare. Dacă doriți să împrumutați bani, vă rugăm să mă contactați prin acest e-mail de mai jos: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Circulara 20 2020
     LEGÁLNÍ A SPOLEHLIVÉ PŮJČKY Dobrý den, hledáte legálního a spolehlivého věřitele? Potřebuješ půjčku? Potřebujete naléhavou finanční pomoc? Potřebujete naléhavou půjčku na splacení svých dluhů? Nebo možná potřebujete kapitálový úvěr ke zlepšení svého podnikání? Půjčku můžete získat od 20 000 Kč do 60 000 000 Kč s nízkou úrokovou sazbou 2 %. Pokud máte zájem o půjčku, kontaktujte mě prosím prostřednictvím tohoto níže uvedeného e-mailu pro více informací; novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Circulara 20 2020
    Credit personal rapid online Buna ziua, sunt o persoana fizica care ofera credite internationale. Cu un capital care va fi folosit pentru a oferi împrumuturi între persoane pe termen scurt și lung în intervalul de la 50.000 la 50.000.000 CZK tuturor solicitanților serioși care au nevoie cu adevărat de el, rata dobânzii este de 2% pe an. J oferă împrumuturi financiare, împrumuturi imobiliare, împrumuturi pentru investiții, împrumuturi auto, împrumuturi personale. Sunt gata să-mi satisfac clienții în maximum 1 zi de la primirea formularului dumneavoastră de întrebare. E-mail: novotnyradex@gmail.com.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Are you in need of a personal/commercial loan to start your business or fix your home, refinance a business? a loan to pay your bills/debts contact us now on Loanwestlake@gmail.com telegram___https://t.me/loan59
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Are you in need of a personal/commercial loan to start your business or fix your home, refinance a business? a loan to pay your bills/debts contact us now on Loanwestlake@gmail.com telegram___https://t.me/loan59
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu