DECIZIE Nr.
584 din 4 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-4 din Ordonanta Guvernului nr.
10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de baza în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 472 din 9 iulie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată, din oficiu, de Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul
nr. 7.919/121/2007 şi care face obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr.
7.226D/2009.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul şi în Dosarul
nr. 7.829D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007, excepţie ridicată,
din oficiu, de Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi familie,
litigii de muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 2.654/88/2007.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
De asemenea, preşedintele dispune să se facă apelul şi
în Dosarul nr. 8.016D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007, excepţie ridicată, din oficiu,
de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal în Dosarul nr. 257/39/2009.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
In continuare, preşedintele dispune să se facă apelul
şi în Dosarul nr. 8.109D/2009, având ca obiect excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2007, excepţie ridicată, din oficiu, de Curtea de Apel Constanţa - Secţia
civilă, minori şi familie, litigii de muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr.
2.989/88/2007.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
In sfârşit, preşedintele dispune să se facă apelul şi
în Dosarul nr. 8.350D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007, excepţie ridicată de
Cătălin Ştefan Aldea şi alţii în Dosarul nr. 4.070/2/2008 al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde doamna consilier juridic
Adelina Mihaela Creţu pentru partea Ministerul Public - Parchetul de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 7.226D/2009, nr. 7.829D/2009,
nr. 8.016D/2009, nr. 8.109D/2009 şi nr. 8.350D/2009, pune în discuţie, din
oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul părţii prezente nu se opune conexării
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 7.829D/2009, nr.
8.016D/2009, nr. 8.109D/2009 şi nr. 8.350D/2009 la Dosarul nr. 7.226D/2009,
care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul pe fond reprezentantului părţii prezente, care solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, arătând că
dispoziţiile de lege criticate şi-au încetat aplicabilitatea la sfârşitul
anului 2007.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea,
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind
inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, sens în care
arată că textele de lege criticate au avut o aplicabilitate limitată în timp,
doar pentru anul 2007, astfel că, în prezent, nu mai sunt în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 18 iunie 2009 şi 1 octombrie 2009,
pronunţate în dosarele nr. 7.919/121/2007 şi nr. 257/39/2009, Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 privind
creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar
salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de
demnitate publică, excepţie ridicată din oficiu de instanţa de judecată.
Prin încheierile din 22 septembrie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 2.654/88/2007 şi nr. 2.989/88/2007, Curtea de Apel Constanţa -
Secţia civilă, minori şi familie, litigii de muncă şi asigurări sociale a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007, excepţie
ridicată din oficiu de instanţa de judecată.
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 4.070/2/2008, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2007. Excepţia a fost ridicată de Cătălin Ştefan Aldea şi alţii cu
prilejul soluţionării recursului declarat împotriva Sentinţei nr. 3.284 din 26
noiembrie 2008 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că acordarea diferenţiată a
indexărilor salariale este discriminatorie. In acest sens, arată că inflaţia
produce efecte asupra tuturor angajaţilor bugetari, astfel că apartenenţa la
categorii profesionale distincte nu reprezintă o justificare rezonabilă şi
obiectivă pentru un tratament juridic diferenţiat.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi
opinia în Dosarul nr. 4.070/2/2008, consideră că prevederile art. 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 nu contravin normelor constituţionale invocate
de autorii excepţiei, pentru că neaplicarea indexărilor la salariile acestora
nu înseamnă o discriminare în raport cu alte categorii de salariaţi bugetari.
Solicitarea privind acordarea indexărilor nu poate fi satisfăcută de îndată, ci
numai ulterior cuprinderii în bugetul instituţiei a sumelor necesare plăţii,
aşa cum prevăd dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Curtea constată că, deşi prin încheierile pronunţate în
dosarele nr. 7.919/121/2007 şi nr. 257/39/2009 Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat instanţa de
contencios constituţional cu excepţia de neconstituţionalitate a întregii
Ordonanţe a Guvernului nr. 10/2007, critica de neconstituţionalitate vizează,
în realitate, doar dispoziţiile art. 1-4 din acest act normativ.
Aşa fiind, Curtea reţine ca obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate dispoziţiile art. 1-4 din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2007, dispoziţii potrivit cărora:
- Art. 1: „In anul 2007, salariile de bază ale
personalului contractual din sectorul bugetar, stabilite potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de
bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea
nr. 383/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
indemnizaţiile personalului care ocupă funcţii de demnitate publică, stabilite
potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru
persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, cu modificările şi
completările ulterioare, astfel cum au fost majorate potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 3/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 323/2006, avute la
data de 31 decembrie 2006, se majorează în 3 etape, astfel:
a) cu 5% începând cu data de 1 ianuarie 2007, faţă
de nivelul din luna decembrie 2006;
b) cu 2% începând cu data de 1 aprilie 2007, faţă de
nivelul din luna martie 2007;
c) cu 11% începând cu data de 1 octombrie 2007,
faţă de nivelul din luna septembrie 2007.";
-Art. 2: „(1) In aplicarea prevederilor art. 1,
limita minimă şi limita maximă ale salariilor de bază prevăzute în anexele la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost
majorate prin Ordonanţa Guvernului nr. 3/2006, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 323/2006, se majorează începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu 5%, din
data de 1 aprilie 2007 cu 2% şi începând cu data de 1 octombrie 2007 cu 11%.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi pentru
personalul contractual la care este stabilit un singur nivel al salariului de
bază.";
- Art. 3: „(1) Salariile de bază ale personalului
contractual pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2007, majorate cu 5%
faţă de nivelul avut în decembrie 2006, sunt prevăzute în anexele nr. Ia-VI-a.
(2) Salariile de bază pentru perioada
1 aprilie - 30 septembrie 2007, majorate cu
2% faţă de nivelul avut la 31 martie 2007, sunt prevăzute în anexele nr. Ib-VIb,
respectiv pentru perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2007, majorate cu
11% faţă de nivelul avut la 30 septembrie 2007, sunt prevăzute în anexele nr.
Ic-VIe.
(3) Indemnizaţiile persoanelor care ocupă funcţii
de demnitate publică, alese şi numite, precum şi ale celor care ocupă funcţii
asimilate cu funcţii de demnitate publică sunt prevăzute în anexele nr. VII/1a,
VII/2a, VII/3a şi VIIIa pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2007, în anexele nr. VlI/1b, VII/2b, VII/3b şi
VIIIb, pentru perioada 1 aprilie - 30 septembrie 2007, şi în anexele nr.
VII/1 c, VII/2c, VII/3c şi VIIIc, pentru perioada 1 octombrie - 31
decembrie 2007.
(4) Pentru persoanele care ocupă funcţii de
demnitate publică, alese şi numite, indemnizaţiile prevăzute în anexele nr.
VII/1a, VII/2a, VII/3a şi VII/1b, VII/2b, VII/3b, precum şi nr. VII/1 c,
VII/2c, VII/3c reprezintă unica formă de remunerare a activităţii
corespunzătoare funcţiei şi reprezintă baza de calcul pentru stabilirea drepturilor
şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul salarial.
(5) In aplicarea prevederilor alin. (4) persoanele
care ocupă funcţii de demnitate publică, alese şi numite, nu beneficiază de
premii, de sporul de vechime în muncă şi nici de alte sporuri prevăzute de
lege.";
-Art. 4: „Salariile de bază individuale, care se
situează între limitele prevăzute în anexele la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, avute la data aplicării prezentei ordonanţe, se
majorează începând cu data de 1 ianuarie 2007 cu 5% faţă de nivelul avut la 31
decembrie 2006, începând cu data de 1 aprilie 2007 cu 2% faţă de nivelul din
luna martie 2007 şi, respectiv, începând cu data de 1 octombrie 2007 cu 11%
faţă de nivelul din luna septembrie 2007."
Autorii excepţiei consideră că prevederile de lege
criticate sunt contrare următoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1)
care consacră egalitatea în drepturi a cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau libertăţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 este un act normativ cu
aplicabilitate limitată în timp, întrucât, potrivit prevederilor art. 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007, majorările salariale aplicate vizează
exclusiv anul 2007.
In aceste condiţii, potrivit jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, întrucât textul legal criticat nu mai este în vigoare la data
pronunţării deciziei, excepţia de neconstituţionalitate ridicată, în temeiul
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-4 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază
pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat
potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru
persoane care ocupă funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată, din
oficiu, de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal în dosarele nr. 7.919/121/2007 şi nr. 257/39/2009, de
Curtea de Apel Constanţa - Secţia civilă, minori şi familie, litigii de muncă
şi asigurări sociale în dosarele nr. 2.654/88/2007 şi nr. 2.989/88/2007 şi de
Cătălin Ştefan Aldea şi alţii în Dosarul nr. 4.070/2/2008 al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 mai 2010.
In temeiul dispoziţiilor art. 261 alin. 2 din Codul
de procedură civilă şi ale art. 1 din Hotărârea Plenului Curţii Constituţionale
nr. 8 din 8 iunie 2010, semnează
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea