Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Decizia Nr.583 din 05.06.2012

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (3) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007
ACT EMIS DE: Curtea Constitutionala
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 590 din 17 august 2012



SmartCity1


Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu-Daniel Arcer.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (3) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Prompt Transport“ - S.R.L. din Broşteni, judeţul Vrancea, în Dosarul nr. 2.325/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului nr. 1.048D/2011 al Curţii Constituţionale.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că nu sunt încălcate prevederile constituţionale invocate de autorul acesteia.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 1 septembrie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 2.325/91/2009, Tribunalul Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (3) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Prompt Transport“ - S.R.L. din Broşteni, judeţul Vrancea într-o cauză având ca obiect soluţionarea cererii de anulare a unei licitaţii pentru obţinerea unei licenţe de traseu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că este de principiu că, odată intrat în circuitul civil, un act administrativ nu mai poate fi revocat de autoritatea publică emitentă. Or, din prevederile art. 39 alin. (3) din Legea nr. 92/2007, rezultă că licenţa de traseu poate fi retrasă de acelaşi organ care a emis-o, respectiv Autoritatea Rutieră Română, în cazul unor abateri grave de la prevederile caietului de sarcini. Susţine că această retragere echivalează cu anularea actului administrativ intrat în circuitul civil, anulare care nu se face de către o instanţă de judecată, în urma unui proces desfăşurat cu toate garanţiile constituţionale şi convenţionale, ci chiar în mod direct de către emitentul actului administrativ, care se substituie, practic, instanţei de judecată. În sprijinul acestor susţineri invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 574 din 19 septembrie 2006. Arată că noţiunea de „abateri grave de la prevederile caietului de sarcini“ nu este nicăieri definită în cuprinsul legii şi dă posibilitatea Autorităţii Rutiere Române să aplice în mod arbitrar sancţiunea retragerii sau anulării licenţei. Mai mult, textul de lege prevede că autorităţile administraţiei publice vor organiza atribuirea în gestiune a serviciului respectiv unui alt operator de transport după notificarea prealabilă făcută cu 60 de zile înainte de aplicarea sancţiunii, fără a da deţinătorului licenţei posibilitatea de a contesta în vreun fel decizia sau de a se apăra, prin stabilirea prin aceeaşi lege a vreunei căi de acces la justiţie. Susţine că, prin aceasta, se încalcă securitatea raporturilor juridice şi afectează grav drepturile deţinătorului de licenţă.Tribunalul Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Precizează că, potrivit Constituţiei, orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ pentru recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 39 alin. (3) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, care au următoarea redactare: „(3) Licenţa de traseu se retrage cu o notificare prealabilă de 60 de zile, în cazul unor abateri grave de la prevederile caietului de sarcini. În intervalul de 60 de zile, autorităţile administraţiei publice locale vor organiza atribuirea serviciului respectiv în gestiune altui operator de transport rutier.“În opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat contravine următoarelor prevederi din Constituţie: art. 11 - „Dreptul internaţional şi dreptul intern“, art. 16 - „Egalitatea în drepturi“, art. 20 - „Tratatele internaţionale privind drepturile omului“, art. 21 - „Accesul liber la justiţie“, art. 24 - „Dreptul la apărare“, art. 45 - „Libertatea economică“, art. 52 - „Dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică“, art. 53 - „Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi“, art. 124 - „Înfăptuirea justiţiei“ şi art. 126 - „Instanţele judecătoreşti“. Invocă, de asemenea, dispoziţiile art. 6 - „Dreptul la un proces echitabil“ din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că nu este întemeiată, urmând să o respingă ca atare. În acest sens, observă că autorul acesteia îşi fondează criticile, în principal, pe considerentele de principiu statuate de instanţa de contencios constituţional cu prilejul soluţionării excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Astfel, referindu-se la actele administrative unilaterale nelegale, Curtea a reţinut, prin Decizia nr. 574 din 19 septembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 855 din 18 octombrie 2006, că cele care au intrat în circuitul civil şi au produs efecte juridice nu mai pot fi revocate de autorităţile administrative emitente, constatarea nulităţii sau anularea acestora putând fi dispusă numai de instanţa judecătorească competentă.Autorul prezentei excepţii de neconstituţionalitate extrapolează în mod greşit această constatare a Curţii Constituţionale la o situaţie juridică esenţial diferită. În cazul de faţă, textul de lege supus controlului de constituţionalitate are în vedere licenţa de traseu acordată de autoritatea administrativă competentă ca act administrativ unilateral emis în mod legal, ca urmare a îndeplinirii, la momentul solicitării acesteia, de către operatorul de transport a condiţiilor prevăzute de lege pentru desfăşurarea activităţii specifice. Retragerea licenţei de traseu, prevăzută de dispoziţiile de lege criticate, nu este consecinţa nelegalităţii sale iniţiale, ci a săvârşirii ulterior, de către deţinătorul acesteia, a unor fapte care se constituie în abateri grave de la prevederile caietului de sarcini, în sensul Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007. Prin urmare, ipoteza juridică diferă fundamental de cea examinată de Curtea Constituţională prin decizia la care face referire autorul prezentei excepţii de neconstituţionalitate în motivarea acesteia.De altfel, aşa cum a reţinut instanţa de contencios constituţional prin Decizia nr. 70 din 15 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 25 februarie 2009, retragerea licenţei de traseu constituie o măsură necesară pentru întreruperea desfăşurării transportului public local în condiţii ilegale, având în vedere că a fost dispusă în urma constatării săvârşirii unor abateri grave de la prevederile caietului de sarcini. Curtea a observat că această măsură poate fi contestată în justiţie, atacând în contencios administrativ actul aparţinând autorităţii de autorizare, prin care se dispune retragerea licenţei de traseu. Prin urmare, având deschisă calea liberului acces la justiţie, operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi afectaţi pot exercita, în faţa instanţei de judecată, în mod efectiv şi concret, toate drepturile şi garanţiile specifice unui proces echitabil, inclusiv dreptul la apărare.Aşadar, instanţa de judecată va aprecia dacă operatorul de transport a săvârşit, într-adevăr, abaterile grave care au condus la retragerea licenţei de traseu sau dacă, dimpotrivă, autoritatea emitentă a procedat în mod abuziv şi arbitrar la aplicarea unei astfel de măsuri.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 39 alin. (3) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Prompt Transport“ - S.R.L. din Broşteni, judeţul Vrancea, în Dosarul nr. 2.325/91/2009 al Tribunalului Vrancea - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 iunie 2012.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 583/2012

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 583 din 2012
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 583/2012
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu