Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 506 din 15 iunie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 340/2004 privind institutia prefectului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 622 din 19 iulie 2006



Ioan Vida                            - preşedinte

Nicolae Cochinescu            - judecător

Aspazia Cojocaru               - judecător

Acsinte Gaspar                   - judecător

Kozsokar Gabor                 - judecător

Petre Ninosu                       - judecător

Ion Predescu                       - judecător

Şerban Viorel Stănoiu        - judecător

Ion Tiucă                            - procuror

Benke Karoly                     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconsti­tuţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, excepţie ridicată de Asociaţia Pro Democraţia Club Braşov în Dosarul nr. 29/CA/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, constatându-se lipsa celeilalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând, în esenţă, că prevederile legale criticate nu justifică existenţa unei situaţii extraordinare, reglementează în domeniul legii organice, afectează regimul juridic al instituţiei prefectului şi, totodată, încalcă art. 16 alin. (1) din Constituţie, nepermiţând altor persoane, în afara prefecţilor în funcţie, să participe la examenul de atestare pe post.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că ordonanţele de urgenţă se pot adopta în domeniul legii organice şi, astfel cum rezultă din expunerea de motive a ordonanţei de urgenţă, exista o situaţie extraordinară. Totodată, se consideră că nu sunt încălcate prevederile art. 15 alin. (1), ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 41 alin. (1) din Constituţie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 27 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 29/CA/2006, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, excepţie ridicată de Asociaţia Pro Democraţia Club Braşov într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect cererea de anulare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că actul normativ criticat a fost adoptat cu încălcarea prevederilor art.  15 alin. (2), ale art. 16 alin. (1), ale art. 41 alin. (1) şi ale art. 115 alin. (4) şi (6), întrucât a modificat şi completat o lege organică; a dispus în legătură cu atribuţiile prefectului, ceea ce se putea face numai prin lege organică; a reglementat regimul juridic al unei instituţii fundamentale a statului; a adoptat ordonanţa de urgenţă fără ca aceasta să fi fost justificată de existenţa unei situaţii extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată şi nu a motivat urgenţa; a dispus aplicarea prevederilor ordonanţei unor situaţii juridice născute anterior intrării lor în vigoare, respectiv prefecţilor şi subprefecţilor în funcţie; a încălcat principiul nediscriminării şi al egalităţii în drepturi, precum şi dreptul la muncă. Totodată, sunt considerate a fi încălcate dispoziţiile art. 6 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale şi art. 23 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, referitoare la neîngrădirea dreptului la muncă, precum şi cele ale art. 2 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi art. (5.9) şi art. (7.5) din Documentul Reuniunii de la Copenhaga din 1990, privind interzicerea oricărei discriminări.

Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia ridicată este întemeiată, întrucât actul normativ criticat încalcă dispoziţiile şi principiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul consideră că excepţia ridicată este neîntemeiată, având în vedere că adoptarea ordonanţei de urgenţă a fost determinată de necesitatea respectării angajamentelor Guvernului faţă de Uniunea Europeană pentru realizarea unei reforme reale a administraţiei publice în vederea aderării României la 1 ianuarie 2007, urgenţa fiind corespunzător justificată prin existenţa interesului public şi a situaţiei extraordinare. Totodată, se arată că prevederile ordonanţei nu aduc atingere instituţiei prefectului, fiind în concordanţă cu dispoziţiile Constituţiei.

Apreciază că dispoziţiile legale criticate nu produc efecte cu caracter retroactiv, au caracter tranzitoriu, după care se asigură accesul la funcţiile de prefect şi de subprefect tuturor persoanelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege.

Avocatul Poporului consideră că prevederile ordonanţei de urgenţă criticate sunt constituţionale, ordonanţa fiind adoptată cu respectarea prevederilor art. 115 din Constituţie, dispune doar pentru viitor, chiar dacă modifică situaţii juridice existente, şi nu conţine dispoziţii cu caracter discriminatoriu.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),'ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei îl constituie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.142 din 16 decembrie 2005, şi cuprinde, în esenţă, reglementări privind încadrarea în funcţii a prefecţilor şi subprefecţilor, atribuţiile acestora şi modul de exercitare a atribuţiilor.

Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 15 alin. (2) referitor la principiul neretroactivităţii legii, ale art. 16 privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, ale art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la muncă şi la libera alegere a profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă şi interdicţia de a afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, ale art. 123 alin. (3) privind stabilirea prin lege organică a atribuţiilor prefectului. Totodată, sunt invocate şi dispoziţiile art. 6 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale şi ale art. 23 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, referitoare la neîngrădirea dreptului la muncă, precum şi cele ale art. 2 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi art. (5.9) şi art. (7.5) din Documentul Reuniunii de la Copenhaga din 1990, privind interzicerea oricărei discriminări.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

I. In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate extrinsecă pe care autorul excepţiei o face, Curtea reţine că, potrivit dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată. In cauza de faţă, Curtea constată că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă criticată, astfel cum rezultă din expunerea de motive a acesteia, având în vedere necesitatea realizării unei reforme reale în cadrul administraţiei publice, respectarea angajamentelor asumate de Guvern, corectarea deficienţelor constatate în urma evaluării modului de implementare a Legii nr. 340/2004 şi evitarea riscului de a pierde momentul trecerii prefecţilor în categoria înalţilor funcţionari publici, stabilit de lege la 1 ianuarie 2006. Astfel, Curtea constată că din motivarea urgenţei reglementării rezultă respectarea cerinţei imperative a Constituţiei de a adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată.

In ceea ce priveşte susţinerea potrivit căreia ordonanţa de urgenţă criticată ar încălca prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie, Curtea reţine că acest text constituţional, în prima sa teză, interzice adoptarea ordonanţelor de urgenţă în domeniul legilor constituţionale. In cauza de faţă, Curtea reţine că ordonanţa de urgenţă nu a reglementat în domeniul legilor constituţionale, ci, potrivit art. 123 alin. (3) din Constituţie, în domeniul legilor organice, or, astfel cum a statuat Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa constantă, Constituţia nu interzice reglementarea prin ordonanţe de urgenţă în domenii rezervate legilor organice şi nici modificarea ori completarea unor legi organice.

Totodată, Curtea constată că noile reglementări privind încadrarea în funcţii a prefecţilor şi subprefecţilor, atribuţiile acestora şi modul de exercitare a atribuţiilor nu sunt de natură să afecteze regimul juridic al instituţiei prefectului, stabilit de Constituţie şi de lege organică, excedând sferei de cuprindere a acestei noţiuni.

Având în vedere cele de mai sus, Curtea reţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.  179/2005 a fost adoptată cu respectarea prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie.

II. In ceea ce priveşte criticile de neconstituţionalitate intrinsecă, Curtea constată că acestea sunt neîntemeiate. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005 nu conţine dispoziţii cu efecte retroactive, ci stabileşte pentru viitor menţinerea în funcţii a prefecţilor şi subprefecţilor, cu condiţia promovării unui examen de atestare pe post, cu caracter tranzitoriu, până la 31 decembrie 2005, urmând ca numirile în funcţii să se facă începând cu 1 ianuarie 2006. De altfel, durata mandatului prefectului nu este prevăzută de Constituţie, iar numirea în funcţie nu semnifică dobândirea unui drept fundamental, eliberarea din funcţie putându-se dispune chiar pentru neîndeplinirea unor condiţii ulterior stabilite de lege.

Nicio dispoziţie a ordonanţei criticate nu împiedică numirea în funcţiile de prefect sau subprefect a oricărei persoane care îndeplineşte toate condiţiile prevăzute de lege şi candidează pentru ocuparea unui post vacant. Curtea reţine că este normal şi chiar obligatoriu ca prefecţii şi subprefecţii, în funcţie de data intrării în vigoare a ordonanţei, să fie menţinuţi în măsura în care îndeplinesc toate condiţiile legale şi promovează examenul de atestare pe post, fără ca această măsură să contravină art. 16 alin. (1) şi art. 41 alin. (1) din Constituţie.

Curtea constată că stabilirea prin lege a condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru exercitarea unor profesii, meserii sau ocupaţii, modificarea ulterioară a acestora ori completarea lor cu altele noi, impuse chiar şi pentru menţinerea în funcţie, inclusiv obligaţia de a susţine examen sau concurs pentru încadrare ori pentru menţinere, nu echivalează cu îngrădirea dreptului la muncă ori a libertăţii alegerii profesiei şi a locului de muncă.

In consecinţă, Curtea constată că nu sunt încălcate nici prevederile constituţionale şi nici cele ale actelor internaţionale invocate în susţinerea excepţiei.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 179/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, excepţie ridicată de Asociaţia Pro Democraţia Club Braşov în Dosarul nr. 29/CA/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 iunie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Benke Karoly


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 506/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 506 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 506/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu