DECIZIE Nr. 57 din 24 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 45 alin. (1) lit. b)
din Legea nr. 15/1991 pentru solutionarea conflictelor de munca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 28 aprilie 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 45
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 15/1991, invocata de Federatia Nationala a
Sindicatelor din Electricitate "Univers" in Dosarul nr. 3.427/1997 al
Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, in
prezenta partilor si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie 1998 si apoi
pentru data de 24 martie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila, prin Incheierea
din 5 septembrie 1997, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 45 alin. (4) din Legea nr. 15/1991, ridicata de
Federatia Nationala a Sindicatelor din Electricitate "Univers".
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 45 alin. (1) lit. b) din Legea
nr. 15/1991, care prevede ca nu pot declara greva salariatii din unitatile
sistemului energetic national, incalca art. 40 din Constitutie, care consacra
acest drept ce poate fi exercitat in conditiile si in limitele stabilite de
lege. Prin interzicerea dreptului la greva, acest text incalca si prevederile
constitutionale ale art. 49, care stabileste posibilitatea restrangerii
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati proportional cu situatia care
a creat-o, fara a putea insa atinge existenta dreptului sau a libertatilor.
Deoarece, contrar art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta
nu-si exprimase opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala a solicitat, in temeiul art. 15 din Regulamentul sau de
organizare si functionare, completarea actului de sesizare.
Completand incheierea de sesizare, Tribunalul Municipiului Bucuresti -
Sectia a IV-a civila opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 45
alin. (1) lit. b) din Legea nr. 15/1991 este intemeiata, deoarece prevederile
constitutionale limiteaza sau conditioneaza dreptul la greva, dar nu-l
interzic, pentru a nu ingradi libertatea salariatilor "de a milita pentru
drepturile lor socioeconomice si profesionale".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, iar prevederile art. 45 alin. (1) lit. b)
si ale art. 45 alin. (4) din Legea nr. 15/1991 sunt constitutionale, intrucat
acestea permit greva in unitatile care aprovizioneaza cu energie electrica, cu
conditia ca organizatorii sa asigure cel putin o treime din activitatea
normala.
Presedintii celor doua Camere nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Curtea constata ca, desi in dispozitivul Incheierii din 5 septembrie 1997
se prevede ca exceptia ar avea ca obiect alin. (4) al art. 45 din Legea nr.
15/1991, in realitate, prin aceasta a fost contestata legitimitatea
constitutionala a alin. (1) lit. b) din acelasi articol, in ceea ce priveste
partea referitoare la interdictia pentru salariatii din "unitatile
sistemului energetic national" de a declara greva. Aceasta constatare se impune,
deoarece, in insusi cuprinsul incheierii s-a retinut ca exceptia priveste
dispozitiile art. 45 alin. (1) lit. b), opinia instantei se refera tot la
aceste prevederi, iar autoarea exceptiei, Federatia Nationala a Sindicatelor
din Electricitate "Univers", are in vedere, de asemenea,
constitutionalitatea aceluiasi text. De aceea, instanta, neputand modifica
exceptia astfel cum a fost ridicata, Curtea urmeaza sa se pronunte cu privire
la art. 45 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 15/1991, in partea referitoare la interdictia
dreptului la greva pentru salariatii din unitatile sistemului energetic
national.
Motivul principal invocat prin exceptie este acela ca, potrivit art. 40
alin. (2) din Constitutie, dreptul la greva se exercita in conditiile si in
limitele stabilite prin lege, precum si cu respectarea garantiilor necesare
asigurarii serviciilor esentiale pentru societate, prevazute tot prin lege, pe
cand art. 45 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 15/1991 interzice salariatilor din
unitatile sistemului energetic national sa declare greva. Autoarea exceptiei
invoca si prevederile art. 49 din Constitutie, potrivit carora legea poate
limita exercitarea unui drept, fara insa a putea atinge existenta acestuia.
Conform art. 40 din Constitutie, salariatii au dreptul la greva pentru
apararea intereselor profesionale, economice si sociale. Rezulta din aceasta
prevedere constitutionala ca dreptul la greva se poate exercita numai colectiv,
ca si alte drepturi instituite de Constitutie, cum ar fi libertatea
intrunirilor (art. 36) sau dreptul la asociere (art. 37).
Cu privire la dreptul la greva, alin. (2) al art. 40 din Constitutie
prevede ca legea stabileste conditiile si limitele exercitarii acestui drept,
precum si garantiile necesare asigurarii serviciilor esentiale pentru
societate. Prevederea mentionata este in concordanta cu dispozitiile art. 8
pct. 1 lit. d) din Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale, potrivit carora dreptul la greva se exercita in
conformitate cu legile fiecarui stat, ca si cu dispozitiile art. G din Carta
sociala europeana (revizuita), semnata de Romania la 15 mai 1997, dar
neratificata, in care se prevede ca este permisa stabilirea, prin lege, de
restrictii "necesare, intr-o societate democratica, pentru a garanta
respectarea drepturilor si libertatilor altora sau pentru a proteja ordinea
publica, securitatea nationala, sanatatea publica sau bunele moravuri".
Rezulta, din dispozitiile constitutionale ca si din prevederile
documentelor internationale mentionate, ca dreptul la greva poate fi supus unor
limitari si conditionari, indeosebi pentru a garanta asigurarea serviciilor
esentiale necesare societatii, deoarece, in mod inevitabil, de regula,
exercitarea acestui drept afecteaza nu numai partile in conflict, ci si pe
altii, din domenii sau sectoare in care activitatea este paralizata ca urmare a
incetarii unor servicii datorita grevei. Deci, greva ar putea afecta servicii
esentiale pentru societate, cum este incetarea functionarii sistemului
energetic national. Incetarea activitatii in intreg sistemul energetic national
poate determina nu numai caderea acestuia din cauze tehnice, dar are drept
consecinta si privarea intregii economii si a populatiei de energie electrica.
Aceste consecinte afecteaza in mod evident exercitiul unor drepturi si
libertati garantate de Constitutie cetatenilor, cat si interesele ce privesc
intreaga economie si, implicit, ordinea publica si securitatea nationala.
Interdictia prevazuta la art. 45 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 15/1991,
in ceea ce priveste salariatii din unitatile sistemului energetic national, nu
poate fi analizata decat in conexiune cu prevederile alin. (4) ale aceluiasi
articol, care, cu referire la unitatile ce asigura aprovizionarea populatiei cu
energie electrica, stabileste ca greva "este permisa cu conditia ca
organizatorii sa asigure serviciile esentiale, dar nu mai putin de o treime din
activitatea normala".
Din interpretarea sistematica a acestor dispozitii legale rezulta ca
interdictia grevei salariatilor din unitatile sistemului energetic national nu
are un caracter absolut, greva fiind permisa in limitele prevazute la alin. (4)
al art. 45 din lege.
In consecinta, aceasta interdictie, raportata la toti salariatii sistemului
energetic national, are semnificatia unei limite, justificata de un interes
public si national incontestabil, spre a se evita consecintele ce s-ar produce
ca urmare a incetarii furnizarii energiei electrice in intreaga tara.
Dispozitiile art. 45 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 15/1991 nu au
semnificatia sacrificarii intereselor de ordin profesional, economic si social
ale salariatilor ce ocupa functii in sistemul energetic national, unde dreptul
la greva nu este permis. Art. 45 alin. (2) din Legea nr. 15/1991 reglementeaza modul
de solutionare a conflictului de munca dintre unitate si salariatii sistemului
energetic national prin conciliere directa, cu participarea delegatului
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale. Avand in vedere consecintele unei
greve ce ar paraliza intregul sistem energetic national, afectand astfel
drepturile si interesele tuturor cetatenilor, deci si ale salariatilor din
unitatile sistemului energetic national, aceasta solutie alternativa a
legiuitorului este justificata, nu numai pentru motive de ordin economic,
politic si social, dar si constitutional. De principiu, art. 54 din Constitutie
prevede ca drepturile si libertatile constitutionale trebuie astfel exercitate
incat sa nu incalce drepturile si libertatile celorlalti, iar o dispozitie
legala de natura a garanta asigurarea serviciilor esentiale pentru societate,
cum este cea prevazuta la art. 45 alin. (1) lit. b), coroborata cu cele
prevazute la alin. (2) si (4) din acelasi articol al Legii nr. 15/1991,
raspunde acestor exigente.
Aceeasi este concluzia si in considerarea art. 49 din Constitutie, cat timp
greva din sistemul energetic national este permisa in limitele alin. (4) al
art. 45 din Legea nr. 15/1991, astfel ca nu este suprimat insusi acest drept.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 15/1991 in partea referitoare la salariatii din
unitatile sistemului energetic national, invocata de Federatia Nationala a
Sindicatelor din Electricitate "Univers" in Dosarul nr. 3.427/1997 al
Tribunalului Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 martie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu