DECIZIE Nr. 57 din 18 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 170 din 6 iulie 1994

Vasile Gionea - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 57 din 13 octombrie 1993.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 10 mai 1994, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public si a inculpatului Melega Pal, in lipsa
partii civile "Societatea Comerciala Automecanica" - S.A. Medias,
legal citata, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea,
avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat pronuntarea pentru 18 mai
1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin rechizitoriul nr. 460/P/1991 intocmit de Procuratura Medias,
inculpatul Melega Pal a fost trimis in judecata pentru savarsirea
infractiunilor prevazute de art. 223 alin. 1 si art. 249 alin. 1, in concurs,
conform art. 33 lit a), toate din Codul penal.
La termenul de judecata din 24 martie 1993, inculpatul a invocat exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor din Codul penal privind infractiunile
contra avutului obstesc, considerand, in esenta, ca, raportat la prevederile
imperative ale art. 150 alin. (1) din Constitutie, acestea sunt abrogate
implicit.
Prin Decizia nr. 57 din 13 octombrie 1993, Curtea Constitutionala a admis
exceptia ridicata de inculpatul Melega Pal si a constatat ca dispozitiile din
Codul penal care intereseaza avutul obstesc sunt abrogate partial, potrivit
art. 150 alin. (1) din Constitutie, si, in consecinta, acestea urmeaza a se
aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din
Constitutie, bunuri ce formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Impotriva acestei decizii Ministerul Public a declarat recurs pentru
urmatoarele trei motive:
1. Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate care privesc legi anterioare intrarii in vigoare a
Constitutiei din 1991.
2. Decizia nr. 57 din 13 octombrie 1993 nu este motivata, inlocuirea
motivarii cu Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie
1993, fiind nelegala.
3. Violarea art. 135 din Constitutie in legatura cu proprietatea, prin
limitarea bunurilor ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice numai la
cele prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public
- sustine in sedinta publica din 10 mai 1994, precum si dispozitiile legale
atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, ale Legii
nr. 47/1992 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Primul motiv de recurs, dezvoltat in cadrul dezbaterilor orale, care
vizeaza, pe de o parte, necompetenta Curtii Constitutionale de a se pronunta
asupra unei exceptii de neconstitutionalitate ce priveste un text dintr-o lege
preconstitutionala, iar pe de alta parte contestarea acestei competente, atunci
cand opinia instantei in fata careia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate
este in acord cu punctul de vedere al partii, urmeaza a fi inlaturat ca
nefondat; intr-adevar, dispozitiile atacate ca neconstitutionale sunt
anterioare Constitutiei si in legatura cu ele se pune problema abrogarii, in
temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, dar prevederile acestui articol nu
opereaza de la sine, ci presupun confruntarea dintre Constitutie si dispozitia
legala anterioara, pentru a face aplicarea principiului "lex posterior
derogat priori" si pentru a asigura suprematia Constitutiei asupra actelor
inferioare. Aceasta confruntare reprezinta o forma a controlului de
constitutionalitate. Fiind vorba si de o problema a aplicarii legii in timp,
aceasta forma a controlului de constitutionalitate, si numai aceasta, este si
la indemina organelor care aplica legea, inclusiv a instantelor judecatoresti.
Este o solutie care se regaseste in practica Curtii. Daca insa instanta
judecatoreasca nu constata abrogarea, nici prin incheierea de sesizare a
Curtii, inseamna ca dispozitia legala anterioara Constitutiei este considerata
valabila si exista interesul declansarii controlului de constitutionalitate in
fata Curtii. Faptul ca in materia avutului obstesc, opinia instantei, in speta
Judecatoria Sibiu, a fost in acord cu punctul de vedere al partii, in sensul ca
aceste norme au ramas in prezent fara obiect, nu este de natura sa atraga
necompetenta Curtii, de vreme ce instanta de judecata nu a statuat aceasta prin
dispozitivul Incheierii din 24 martie 1993 si a sesizat Curtea Constitutionala.
In consecinta, sub acest aspect, Judecatoria Sibiu s-a desesizat de
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate si singura in drept sa se
pronunte este Curtea Constitutionala care, prin deciziile sale obligatorii,
asigura o practica unitara in domeniul controlului constitutionalitatii
legilor.
Competenta Curtii de a se pronunta asupra legilor anterioare Constitutiei
rezulta si din dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, care se
aplica exclusiv legilor anterioare intrarii in vigoare a Constitutiei.
Cel de-al doilea motiv de recurs privitor la nemotivarea deciziei,
respectiv critica adusa Deciziei Curtii Constitutionale nr. 57 din 13 octombrie
1993 ca se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7
decembrie 1993 urmeaza, de asemenea, a fi respins ca nefondat, deoarece,
potrivit art. 29 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, Curtea statueaza numai asupra problemelor de drept.
Spre a se evita solutii contradictorii, art. 26 din regulament permite
completului ce doreste sa se abata de la practica Curtii sa se sesizeze plenul
pentru a se pronunta asupra interpretarii ce urmeaza a fi data in viitor.
Decizia plenului este obligatorie doar pentru completele de judecata, astfel
incat prin aceasta decizie nu se solutioneaza o exceptie de
neconstitutionalitate concreta. De aceea ea nu are drept consecinta
inutilitatea judecarii exceptiilor, in cadrul carora s-ar putea ridica noi
probleme si noi interpretari in masura sa determine reluarea procedurii in
vederea asigurarii consecventei practicii constitutionale.
Nici cel de-al treilea motiv de recurs referitor la incalcarea art. 135 din
Constitutie in legatura cu proprietatea, in sensul ca prin decizia recurata
s-ar fi limitat bunurile ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice numai
la cele enumerate de aceasta prevedere, nu poate fi retinut. Decizia atacata nu
se rezuma numai la bunurile enumerate de art. 135 alin. (4), ci se refera la
bunurile prevazute de art. 135 alin. (4), deci si la "alte bunuri
stabilite prin lege".
Desi motivele invocate de Ministerul Public sunt nefondate, recursul
urmeaza totusi a fi admis in parte si Decizia Curtii Constitutionale nr. 57 din
13 octombrie 1993 modificata, deoarece, in fond, Curtea nu s-a pronuntat asupra
dispozitiilor art. 223 din Codul penal pentru care inculpatul a fost trimis in
judecata, ci s-a referit la "dispozitiile din Codul penal care intereseaza
avutul obstesc".
Potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate
poate viza numai acele dispozitii legale de care depinde judecarea cauzei,
astfel incat deciziile pronuntate in solutionarea exceptiilor trebuie sa se
refere numai la dispozitiile legale de care depinde solutionarea cauzei in care
s-a invocat aceasta.
Rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate putea viza numai art. 223 din
Codul penal pentru care inculpatul Melega Pal a fost trimis in judecata.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 57 din 13 octombrie 1993 nu s-a pronuntat cu
privire la aceste dispozitii si nici recursul declarat de Ministerul Public nu
a avut in vedere acest aspect.
In legatura cu prevederile art. 223 din Codul penal, intrucat prin
ramanerea definitiva a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 32 din 26 mai 1993,
ca urmare a respingerii recursului declarat in cauza, prin Decizia nr. 14 din 8
martie 1994, s-a constatat ca art. 223 din Codul penal a fost definitiv si
obligatoriu abrogat partial de art. 150 alin. (1) din Constitutie, exceptia de
neconstitutionalitate cu privire la art. 223 din Codul penal ridicata de Melega
Pal in fata Judecatoriei Sibiu este lipsita de obiect.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. (c), art. 145 alin. (2)
si art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1)
lit. A c) art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992.
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite, in parte, recursul declarat de Ministerul Public si modifica
Decizia Curtii Constitutionale nr. 57 din 13 octombrie 1993 dupa cum urmeaza:
Constata ca, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 32 din 26 mai
1993, ramasa definitiva prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 14 din 8 martie
1994, art. 223 din Codul penal este abrogat partial conform art. 150 alin. (1)
din Constitutie, si, in consecinta, urmeaza a se aplica numai cu privire la
bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie, bunuri care fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice, si, prin urmare,
Respinge ca lipsita de obiect exceptia de neconstitutionalitate cu privire
la art. 223 din Codul penal ridicata de Melega Pal in dosarul Judecatoriei
Sibiu nr. 1658/1993.
Definitiva si obligatorie.
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
se comunica Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu