DECIZIE Nr. 563 din 25 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 269 alin.
1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1099 din 6 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 269 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Constantin Cretu in Dosarul nr. 1.232/C/2005 al Tribunalului Timis - Sectia
civila.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca autorul nu motiveaza
contrarietatea dintre dispozitia criticata si Legea fundamentala, fapt ce
contravine dispozitiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.232/C/2005,
Tribunalul Timis - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 269 alin. 1 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Constantin Cretu.
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia indica
prevederile constitutionale considerate a fi incalcate de catre textul de lege
criticat, fara a motiva in ce masura acesta nesocoteste Constitutia.
Tribunalul Timis - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, art. 269 alin. 1 din Codul de
procedura civila respectand principiul separatiei si echilibrul puterilor in
stat, precum si dispozitiile constitutionale ce reglementeaza rolul Presedintelui.
Norma criticata constituie temeiul juridic prin care seful statului solicita
autoritatilor publice competente sa puna in aplicare o hotarare judecatoreasca
pronuntata de o instanta independenta.
Pe de alta parte, instanta arata ca textul de lege criticat nu are legatura
cu solutionarea cauzei, art. 269 alin. 1 devenind incident ulterior pronuntarii
hotararii judecatoresti si dezinvestirii instantei.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 269 alin. 1 din Codul de procedura
civila nu au legatura cu solutionarea cauzei, respectiv cu solutionarea
recursului impotriva unei sentinte care are ca obiect o contestatie la
executare, astfel incat, potrivit art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, formula executorie prevazuta de art. 269 alin. 1 din Codul de
procedura civila fiind un ordin dat in numele Presedintelui Romaniei organelor
de executare, agentilor executivi si procurorilor ca, dupa caz, sa procedeze la
executarea hotararii sau sa sprijine aceasta executare. O asemenea atributie a
Presedintelui are semnificatia colaborarii puterilor statului la aplicarea
Constitutiei si a legilor, in deplina concordanta cu principiul separatiei si
echilibrului puterilor in stat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost retinut de
instanta judecatoreasca, il constituie dispozitiile art. 269 alin. 1 din Codul
de procedura civila, dispozitii care au urmatorul continut: "Hotararile
vor fi investite cu formula executorie, dupa cum urmeaza:
<<Noi, Presedintele Romaniei>>
(Aici urmeaza cuprinsul hotararii).
<<Dam imputernicire si ordonam agentilor administrativi si ai fortei
publice sa execute aceasta (hotarare); procurorilor sa staruie pentru aducerea
ei la indeplinire. Spre credinta, prezenta (hotarare) s-a semnat de
....................................... (urmeaza semnatura presedintelui si a
grefierului).>>"
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeaza potrivit principiului
separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca
- in cadrul democratiei constitutionale.";
- Art. 80 alin. (2): "Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea
Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice. In acest scop,
Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si
intre stat si societate.";
- Art. 84 alin. (1) teza finala: "In timpul mandatului, Presedintele
Romaniei nu poate fi membru al unui partid si nu poate indeplini nici o alta
functie publica sau privata.";
- Art. 85: "(1) Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru
functia de prim-ministru si numeste Guvernul pe baza votului de incredere
acordat de Parlament.
(2) In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului,
Presedintele revoca si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri
ai Guvernului.
(3) Daca prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia
politica a Guvernului, Presedintele Romaniei va putea exercita atributia
prevazuta la alineatul (2) numai pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la
propunerea primului-ministru.";
- Art. 94: "Presedintele Romaniei indeplineste si urmatoarele
atributii:
a) confera decoratii si titluri de onoare;
b) acorda gradele de maresal, de general si de amiral;
c) numeste in functii publice, in conditiile prevazute de lege;
d) acorda gratierea individuala."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este inadmisibila, deoarece autorul exceptiei se limiteaza la a mentiona
textele constitutionale care in opinia sa sunt incalcate prin reglementarea
legala dedusa controlului, fara a preciza in ce consta incalcarea, deci, fara a
evidentia pretinsa relatie de contrarietate care ar fi de natura sa confere
caracter neconstitutional textului de lege criticat.
Intr-o atare situatie, simpla invocare a prevederilor din Constitutie
pretins a fi nesocotite nu echivaleaza cu motivarea criticii si, prin urmare,
exceptia nu satisface exigenta prevazuta de art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, potrivit careia "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si
motivate", ceea ce o califica drept inadmisibila. In realitate, procedand
ca atare, autorul exceptiei nu face decat sa lase pe seama Curtii
Constitutionale motivarea stricto sensu a exceptiei constand in evidentierea
eventualelor contradictii intre textul legal criticat si textul constitutional
de referinta considerat a fi incalcat.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 269 alin. 1
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Constantin Cretu in Dosarul
nr. 1.232/C/2005 al Tribunalului Timis - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu