DECIZIE
Nr. 56 din 26 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitu?ionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 21 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Acsinte Gaspar
- judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei
de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 51 alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Gabriela Lungu în Dosarul nr. 4.735/2005 al Tribunalului laşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Preşedintele dispune să
se facă apelul şi în Dosarul nr. 852D/2005, care are acelaşi obiect.
La apelul nominal în acest dosar se
constată lipsa părţilor, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarului nr. 852D/2005 la
Dosarul nr. 851 D/2005, având în vedere faptul că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute de
art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992.
Reprezentantul Ministerului Public
arată că este de acord cu conexarea, întrucât
dosarele au obiect identic.
Curtea, având în vedere identitatea
de obiect al cauzelor menţionate,
în temeiul dispoziţiilor art.
53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 852D/2005
la Dosarul nr. 851 D/2005, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 7 octombrie
2005, pronunţate în dosarele
nr. 4.735/2005 şi nr.
2.542/2005, Tribunalul Iaşi -Secţia comercială şi
de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea şi
funcţionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Excepţia a fost ridicată
de Gabriela Lungu şi Genoveva
Pătrăşcanu în cauze având ca obiect soluţionarea contestaţiilor
împotriva deciziilor de impunere a contribuţiei la fondul de asigurări de sănătate, emise de Casa de Asigurări de Sănătate laşi.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile legale criticate, stabilind contribuţia lunară obligatorie la fondul de asigurări sociale de sănătate în procent unic de 6,5%, aplicat la
totalitatea veniturilor realizate, instituie privilegii şi creează discriminări,
precum şi un sistem injust de
aşezare a sarcinilor
fiscale,întrucât asiguraţii plătesc contribuţii diferite, în raport cu veniturile realizate, dar beneficiază de aceleaşi servicii, fiind favorizaţi cei care au venituri mai reduse.
Tribunalul laşi - Secţia comercială si de contencios administrativ apreciază că excepţia ridicata este nefondată, întrucât contribuţiile la fondul naţional
de asigurări de sănătate sunt diferite de la persoană la persoană, în
raport cu veniturile realizate. Această diferenţă este
rezonabilă şi justificată de situaţia
obiectiv deosebită în care se
află persoanele care realizează venituri mai mari faţă de cele cu venituri mai reduse, diferenţierea fiind în concordanţă cu prevederile art. 56 alin. (2) din
Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu-ţionalitate.
Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere că acestea nu aduc atingere principiului egalităţii cetăţenilor în faţa
legii, aplicându-se deopotrivă
tuturor persoanelor aflate în situaţia reglementată de
ipoteza normei juridice.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstitu-ţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20
noiembrie 2002, dispoziţii
modificate prin art. I pct. 8 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 iulie
2005, având în prezent următorul
conţinut: „(2) Contribuţia lunară a persoanei asigurate se stabileşte sub forma unei cote de 6,5%,
care se aplică
asupra:
a) veniturilor din salarii sau
asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activităţi desfăşurate de persoane care exercită profesii libere sau autorizate
potrivit legii să desfăşoare activităţi independente, dar nu mai puţin de un salariu de bază minim brut pe ţară,
lunar, dacă este
singurul venit asupra căruia se calculează contribuţia;
c) veniturilor din agricultură şi silvicultură, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care
nu au calitatea de angajator şi nu se încadrează la lit. b);
d) indemnizaţiilor de şomaj şi alocaţiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea
folosinţei
bunurilor, veniturilor din dividende şi dobânzi şi altor venituri care se supun impozitului pe venit numai în cazul
în care nu realizează venituri de natura celor prevăzute la lit. a)-d)."
Autorii excepţiei consideră că dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor
constituţionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 56 alin. (2) privind aşezarea justă a
sarcinilor fiscale.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile legale atacate, în forma actuală, au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate, Curtea statuând, prin Decizia nr. 647/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 1.147 din 19 decembrie 2005, că este firesc ca valoarea contribuţiei să difere de la
persoană la persoană, în raport de cuantumul veniturilor
realizate, dar această diferenţă este rezonabilă şi justificată de situaţia obiectiv deosebită în care se află
persoanele care realizează
venituri mai mari fată de cele
ale căror venituri sunt mai
reduse, precum şi de
principiul solidarităţii şi subsidiarităţii în colectarea şi
utilizarea fondurilor, înscris fn art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 150/2002.
Cu privire la critica de neconstituţionalitate raportată la prevederile art. 56 alin. (2) din
Constituţie, Curtea a statuat,
prin Decizia nr. 452/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 917 din 13
octombrie 2005, că principiul
constituţional al aşezării juste a sarcinilor fiscale pentru suportarea cheltuielilor
publice impune, de asemenea, diferenţierea contribuţiei
persoanelor care realizează
venituri mai mari, iar cota de contribuţie, exprimată
procentual, este unică,
neavând nici caracter progresiv, diferenţa valorică a contribuţiei fiind determinată de nivelul diferit al venitului.
Neintervenind elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii,
considerentele şi soluţia acestor decizii sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea
sistemului de asigurări
sociale de sănătate, excepţie ridicată de
Gabriela Lungu şi Genoveva Pătrăşcanu în dosarele nr. 4.735/2005 şi nr. 2.542/2005 ale Tribunalului laşi - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 26 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean