Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 56 din 24 martie 1998

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 182 din 18 mai 1998


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Victor Dan Zlatescu    - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Claudia Miu            - magistrat-asistent

    Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, ridicata de Societatea de vanatoare "Mistretul" in Dosarul nr. 6.173/1996 al Tribunalului Bacau.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand, avand nevoie de timp pentru deliberare, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie 1998 si apoi pentru data de 24 martie 1998.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Tribunalul Bacau, prin Incheierea din 19 mai 1997, pronuntata in Dosarul nr. 6.173/1996 al acestei instante, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996.
    Obiectul cauzei il constituie actiunea introdusa la data de 16 aprilie 1993 de Societatea de vanatoare "Mistretul" pentru constatarea nulitatii contractului de dare in folosinta a fondului de vanatoare nr. 40 Blagesti, incheiat intre Uniunea judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Bacau si Regia Autonoma "Romsilva" - Filiala Bacau, pentru ca in acel fond este inclusa si o suprafata de teren pe care societatea a inchiriat-o de la Primaria comunei Blagesti, judetul Bacau.
    In fata Tribunalului Bacau, dupa parcurgerea unor grade de jurisdictie, Societatea de vanatoare "Mistretul" a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, la data de 19 mai 1997.
    In motivarea exceptiei se sustin urmatoarele:
    - dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996 contravin prevederilor art. 41 si celor ale art. 135 din Constitutie, "prin care se garanteaza si se declara inviolabila institutia proprietatii, fundamentata in cazul de fata pe reglementarile art. 503, 482, 488 si 516 din Codul civil";
    - prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 sunt in contradictie cu dreptul constitutional "la libera asociere";
    - textul art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 este contrar dispozitiilor art. 37 si 49 din Constitutie.
    In conformitate cu cerintele impuse de art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, Tribunalul Bacau si-a exprimat opinia dupa cum urmeaza:
    - dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art. 135 din Constitutie, intrucat alin. (4) al acestui articol prevede ca prin legi speciale pot fi declarate bunuri publice si alte bunuri si resurse. Tocmai in aplicarea acestei prevederi Legea nr. 103/1996, definind fondul cinegetic ca "resursa naturala de interes national", declara vanatul "bun public de interes national". Fiind astfel vanatul scos "din sfera bunurilor proprietate privata", nu sunt incalcate nici prevederile art. 41 din Constitutie referitoare la protectia proprietatii private. Chiar daca s-ar face abstractie de calificarea legala a vanatului, se opineaza ca, prin natura sa, vanatul nu poate constitui obiectul unui drept de accesiune pentru proprietarii terenurilor pe care el vietuieste, asa cum se prevede in art. 503 din Codul civil;
    - dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 sunt neconstitutionale, "deoarece rezulta intentia legiuitorului de a subordona activitatea asociatiilor vanatoresti si a membrilor sai unei autoritati unice: Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, care exercita un control in legatura cu aspecte esentiale ale activitatii de vanatoare". In opinia instantei, aceste prevederi legale sunt in contradictie cu dispozitiile art. 37 din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in alte forme de asociere";
    - dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art. 37 din Constitutie, intrucat aceste dispozitii legale reglementeaza darea in folosinta a fondurilor de vanatoare, in sensul mentinerii drepturilor "actualilor beneficiari contractanti".
    In scopul solutionarii cauzei, in temeiul art. 53 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat relatii in legatura cu obiectul exceptiei de la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania. Prin Adresa nr. 31 din 14 ianuarie 1998 asociatia anterior mentionata a comunicat punctul sau de vedere, care, in esenta, este urmatorul:
    - dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996, care prevad ca fondul cinegetic al Romaniei este "resursa naturala de interes national si international" si declara vanatul ca fiind "bun de interes national", sunt constitutionale, intrucat proprietatea publica, din punct de vedere al obiectului, este limitata numai la categoria bunurilor stabilite de Constitutie sau de lege;
    - sunt constitutionale si dispozitiile art. 5 alin. (2) ale Legii nr. 103/1996, intrucat ele nu incalca prevederile art. 37 din Constitutia Romaniei, referitoare la dreptul de asociere. Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania nu afecteaza principiul liberei asocieri a vanatorilor in organizatii fara scop patrimonial, cu personalitate juridica, pentru ca afilierea este o operatie ulterioara dobandirii personalitatii lor juridice;
    - dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art. 37 din Constitutie si nu au, in opinia exprimata, nici o legatura cu dreptul de asociere.
    In conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere al Guvernului se arata, in esenta, ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata pentru urmatoarele motive:
    - cu privire la art. 2 din Legea nr. 103/1996, se considera ca acest text este constitutional, fiind rezultat din prevederile inscrise in art. 135 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora fac obiectul exclusiv al proprietatii publice bunurile acolo enumerate, precum si cele stabilite de lege. Textul nu poate fi considerat neconstitutional nici in raport cu dispozitiile art. 41 din Constitutie, intrucat vanatul, prin natura sa, "constituind un bun de interes, national, trebuie ocrotit, aparat si conservat, el apartinand patrimoniului natural al tarii";
    - relativ la dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996, se arata ca din analiza textului legal atacat, prin coroborare cu prevederile art. 5 alin. (1), art. 7, art. 8, art. 9, art. 26 alin. (1), (2) si (5) din aceeasi lege, se desprinde ideea ca "activitatea de vanatoare nu se doreste lasata la dispozitia oricarei persoane si oricarei organizatii vanatoresti, care se pot asocia sau nu si pot actiona fara nici o restrictie in exercitarea drepturilor lor cu privire la fondul cinegetic". In acest context, se sustine ca textul analizat este constitutional;
    - in privinta exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996, in raport cu prevederile art. 37 din Constitutie, in punctul de vedere al Guvernului se considera ca si aceasta este neintemeiata.
    Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opinia    Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, actele si lucrarile dosarului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Actiunea introdusa de Societatea de vanatoare "Mistretul" Bacau are ca obiect constatarea nulitatii contractului de dare in folosinta a fondului de vanatoare nr. 40 Blagesti, incheiat intre Uniunea judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Bacau si Regia Autonoma "Romsilva" - Filiala Bacau.
    Prin actiune se sustine ca a fost incheiat contractul cu incalcarea unor dispozitii ale Legii nr. 26/1976, motivele nulitatii contractului fiind urmatoarele:
    - Regia Autonoma "Romsilva", avand in folosinta numai terenuri forestiere, nu putea dispune de terenuri agricole, vii, livezi, pasuni si paduri comunale, apartinand altor proprietari;
    - dispozitiile art. 3 si 6 din Legea nr. 26/1976, care introduc "un fel de servitute de vanatoare in favoarea Ministerului Economiei Forestiere pentru toate categoriile de terenuri din Romania, care constituie habitat de vanatoare", contravin garantiei constitutionale a dreptului de proprietate, motiv pentru care "aceste prevederi sunt implicit abrogate prin art. 150 din Constitutie";
    - prevederile Legii nr. 26/1976, care stabilesc darea in folosinta a fondurilor de vanatoare numai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, avand caracter discriminatoriu, au fost declarate ca abrogate prin Incheierea din 12 noiembrie 1992 a Tribunalului Bacau;
    - contractul este nul pentru ca Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, neavand statut legal de persoana juridica, nu poate fi subiect de drepturi si obligatii.
    Exceptia de neconstitutionalitate ridicata vizeaza dispozitii ale Legii nr. 103/1996, dupa cum urmeaza:
    "Art. 2
    (1) Fondul cinegetic al Romaniei, resursa naturala de interes national si international, este administrat si gestionat in scopul conservarii biodiversitatii faunei salbatice, mentinerii echilibrului ecologic, exercitarii vanatorii si satisfacerii altor cerinte social-economice.
    (2) Vanatul este bun public de interes national.
    "Art. 5
    (2) Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania se face potrivit legii si statutului acesteia."
    "Art. 47
    (2) Contractele de dare in folosinta a fondurilor de vanatoare, incheiate in baza Legii nr. 26/1976 privind economia vanatului si vanatoarea, raman valabile pana la incheierea contractelor de gestionare a fondurilor de vanatoare cu persoanele juridice carora li s-a atribuit gestionarea fondurilor de vanatoare respective, in baza prezentei legi, dar nu mai mult de 2 ani."
    Fata de cele expuse mai sus, se retine ca solutiile legislative ale dispozitiilor Legii nr. 26/1976, pe care se intemeiaza actiunea in constatarea nulitatii, nu sunt conservate prin dispozitiile legale atacate pe calea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Prin urmare, Curtea constata ca solutionarea cauzei nu depinde de prevederile legale atacate, astfel incat, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora Curtea decide numai asupra constitutionalitatii unor dispozitii legale in vigoare, de care depinde solutionarea pricinii, in temeiul alin. (6) al aceluiasi articol, urmeaza sa fie respinsa exceptia de neconstitutionalitate, ca inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996 ridicata de Societatea de vanatoare "Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 6.173/1996 al Tribunalului Bacau.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 martie 1998.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                prof. univ. dr. IOAN MURARU

                            Magistrat asistent,
                            Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 56/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 56 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 56/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu