DECIZIE Nr. 56 din 24 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5
alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 182 din 18 mai 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea
fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996, ridicata de
Societatea de vanatoare "Mistretul" in Dosarul nr. 6.173/1996 al
Tribunalului Bacau.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, fiind
consemnate in incheierea de la acea data, cand, avand nevoie de timp pentru
deliberare, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie 1998 si apoi
pentru data de 24 martie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Bacau, prin Incheierea din 19 mai 1997, pronuntata in Dosarul
nr. 6.173/1996 al acestei instante, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si
ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului
nr. 103/1996.
Obiectul cauzei il constituie actiunea introdusa la data de 16 aprilie 1993
de Societatea de vanatoare "Mistretul" pentru constatarea nulitatii
contractului de dare in folosinta a fondului de vanatoare nr. 40 Blagesti,
incheiat intre Uniunea judeteana a vanatorilor si pescarilor sportivi Bacau si
Regia Autonoma "Romsilva" - Filiala Bacau, pentru ca in acel fond
este inclusa si o suprafata de teren pe care societatea a inchiriat-o de la
Primaria comunei Blagesti, judetul Bacau.
In fata Tribunalului Bacau, dupa parcurgerea unor grade de jurisdictie,
Societatea de vanatoare "Mistretul" a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5 alin. (2) si ale art. 47
alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei vanatului nr. 103/1996,
la data de 19 mai 1997.
In motivarea exceptiei se sustin urmatoarele:
- dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996 contravin prevederilor art. 41
si celor ale art. 135 din Constitutie, "prin care se garanteaza si se
declara inviolabila institutia proprietatii, fundamentata in cazul de fata pe
reglementarile art. 503, 482, 488 si 516 din Codul civil";
- prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 sunt in contradictie
cu dreptul constitutional "la libera asociere";
- textul art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 este contrar
dispozitiilor art. 37 si 49 din Constitutie.
In conformitate cu cerintele impuse de art. 23 alin. (4) din Legea nr.
47/1992, republicata, Tribunalul Bacau si-a exprimat opinia dupa cum urmeaza:
- dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996 nu contravin prevederilor art.
135 din Constitutie, intrucat alin. (4) al acestui articol prevede ca prin legi
speciale pot fi declarate bunuri publice si alte bunuri si resurse. Tocmai in
aplicarea acestei prevederi Legea nr. 103/1996, definind fondul cinegetic ca
"resursa naturala de interes national", declara vanatul "bun
public de interes national". Fiind astfel vanatul scos "din sfera
bunurilor proprietate privata", nu sunt incalcate nici prevederile art. 41
din Constitutie referitoare la protectia proprietatii private. Chiar daca s-ar
face abstractie de calificarea legala a vanatului, se opineaza ca, prin natura
sa, vanatul nu poate constitui obiectul unui drept de accesiune pentru
proprietarii terenurilor pe care el vietuieste, asa cum se prevede in art. 503
din Codul civil;
- dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 sunt
neconstitutionale, "deoarece rezulta intentia legiuitorului de a subordona
activitatea asociatiilor vanatoresti si a membrilor sai unei autoritati unice:
Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, care
exercita un control in legatura cu aspecte esentiale ale activitatii de
vanatoare". In opinia instantei, aceste prevederi legale sunt in
contradictie cu dispozitiile art. 37 din Constitutie, potrivit carora
"Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate si in
alte forme de asociere";
- dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu contravin
prevederilor art. 37 din Constitutie, intrucat aceste dispozitii legale
reglementeaza darea in folosinta a fondurilor de vanatoare, in sensul
mentinerii drepturilor "actualilor beneficiari contractanti".
In scopul solutionarii cauzei, in temeiul art. 53 din Legea nr. 47/1992,
republicata, s-au solicitat relatii in legatura cu obiectul exceptiei de la
Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania. Prin
Adresa nr. 31 din 14 ianuarie 1998 asociatia anterior mentionata a comunicat
punctul sau de vedere, care, in esenta, este urmatorul:
- dispozitiile art. 2 din Legea nr. 103/1996, care prevad ca fondul
cinegetic al Romaniei este "resursa naturala de interes national si
international" si declara vanatul ca fiind "bun de interes
national", sunt constitutionale, intrucat proprietatea publica, din punct
de vedere al obiectului, este limitata numai la categoria bunurilor stabilite
de Constitutie sau de lege;
- sunt constitutionale si dispozitiile art. 5 alin. (2) ale Legii nr.
103/1996, intrucat ele nu incalca prevederile art. 37 din Constitutia Romaniei,
referitoare la dreptul de asociere. Afilierea organizatiilor vanatoresti la
Asociatia Generala a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania nu
afecteaza principiul liberei asocieri a vanatorilor in organizatii fara scop
patrimonial, cu personalitate juridica, pentru ca afilierea este o operatie
ulterioara dobandirii personalitatii lor juridice;
- dispozitiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 103/1996 nu contravin
prevederilor art. 37 din Constitutie si nu au, in opinia exprimata, nici o legatura
cu dreptul de asociere.
In conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata, in esenta, ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata pentru urmatoarele motive:
- cu privire la art. 2 din Legea nr. 103/1996, se considera ca acest text
este constitutional, fiind rezultat din prevederile inscrise in art. 135 alin.
(4) din Constitutie, potrivit carora fac obiectul exclusiv al proprietatii
publice bunurile acolo enumerate, precum si cele stabilite de lege. Textul nu
poate fi considerat neconstitutional nici in raport cu dispozitiile art. 41 din
Constitutie, intrucat vanatul, prin natura sa, "constituind un bun de
interes, national, trebuie ocrotit, aparat si conservat, el apartinand
patrimoniului natural al tarii";
- relativ la dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 103/1996, se arata
ca din analiza textului legal atacat, prin coroborare cu prevederile art. 5
alin. (1), art. 7, art. 8, art. 9, art. 26 alin. (1), (2) si (5) din aceeasi
lege, se desprinde ideea ca "activitatea de vanatoare nu se doreste lasata
la dispozitia oricarei persoane si oricarei organizatii vanatoresti, care se
pot asocia sau nu si pot actiona fara nici o restrictie in exercitarea
drepturilor lor cu privire la fondul cinegetic". In acest context, se
sustine ca textul analizat este constitutional;
- in privinta exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47
alin. (2) din Legea nr. 103/1996, in raport cu prevederile art. 37 din
Constitutie, in punctul de vedere al Guvernului se considera ca si aceasta este
neintemeiata.
Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au comunicat punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opinia
Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania, actele si
lucrarile dosarului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Actiunea introdusa de Societatea de vanatoare "Mistretul" Bacau
are ca obiect constatarea nulitatii contractului de dare in folosinta a
fondului de vanatoare nr. 40 Blagesti, incheiat intre Uniunea judeteana a
vanatorilor si pescarilor sportivi Bacau si Regia Autonoma "Romsilva"
- Filiala Bacau.
Prin actiune se sustine ca a fost incheiat contractul cu incalcarea unor
dispozitii ale Legii nr. 26/1976, motivele nulitatii contractului fiind
urmatoarele:
- Regia Autonoma "Romsilva", avand in folosinta numai terenuri
forestiere, nu putea dispune de terenuri agricole, vii, livezi, pasuni si
paduri comunale, apartinand altor proprietari;
- dispozitiile art. 3 si 6 din Legea nr. 26/1976, care introduc "un
fel de servitute de vanatoare in favoarea Ministerului Economiei Forestiere
pentru toate categoriile de terenuri din Romania, care constituie habitat de
vanatoare", contravin garantiei constitutionale a dreptului de
proprietate, motiv pentru care "aceste prevederi sunt implicit abrogate
prin art. 150 din Constitutie";
- prevederile Legii nr. 26/1976, care stabilesc darea in folosinta a
fondurilor de vanatoare numai Asociatiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor
Sportivi din Romania, avand caracter discriminatoriu, au fost declarate ca
abrogate prin Incheierea din 12 noiembrie 1992 a Tribunalului Bacau;
- contractul este nul pentru ca Asociatia Generala a Vanatorilor si
Pescarilor Sportivi din Romania, neavand statut legal de persoana juridica, nu
poate fi subiect de drepturi si obligatii.
Exceptia de neconstitutionalitate ridicata vizeaza dispozitii ale Legii nr.
103/1996, dupa cum urmeaza:
"Art. 2
(1) Fondul cinegetic al Romaniei, resursa naturala de interes national si
international, este administrat si gestionat in scopul conservarii
biodiversitatii faunei salbatice, mentinerii echilibrului ecologic, exercitarii
vanatorii si satisfacerii altor cerinte social-economice.
(2) Vanatul este bun public de interes national.
"Art. 5
(2) Afilierea organizatiilor vanatoresti la Asociatia Generala a
Vanatorilor si Pescarilor Sportivi din Romania se face potrivit legii si
statutului acesteia."
"Art. 47
(2) Contractele de dare in folosinta a fondurilor de vanatoare, incheiate
in baza Legii nr. 26/1976 privind economia vanatului si vanatoarea, raman
valabile pana la incheierea contractelor de gestionare a fondurilor de
vanatoare cu persoanele juridice carora li s-a atribuit gestionarea fondurilor
de vanatoare respective, in baza prezentei legi, dar nu mai mult de 2
ani."
Fata de cele expuse mai sus, se retine ca solutiile legislative ale
dispozitiilor Legii nr. 26/1976, pe care se intemeiaza actiunea in constatarea
nulitatii, nu sunt conservate prin dispozitiile legale atacate pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate.
Prin urmare, Curtea constata ca solutionarea cauzei nu depinde de
prevederile legale atacate, astfel incat, avand in vedere dispozitiile art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora Curtea decide
numai asupra constitutionalitatii unor dispozitii legale in vigoare, de care
depinde solutionarea pricinii, in temeiul alin. (6) al aceluiasi articol,
urmeaza sa fie respinsa exceptia de neconstitutionalitate, ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, art. 5
alin. (2) si ale art. 47 alin. (2) din Legea fondului cinegetic si a protectiei
vanatului nr. 103/1996 ridicata de Societatea de vanatoare
"Mistretul" Bacau in Dosarul nr. 6.173/1996 al Tribunalului Bacau.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 martie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Claudia Miu