DECIZIE Nr. 556 din 25 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin.
(1) si ale art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1046 din 24 noiembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 si ale art. 2 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Mihai Cristian Fulger in
Dosarul nr. 1.289/C/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de
avocat, lipsind celelalte parti. Procedura de citare este legal indeplinita.
Avand cuvantul, aparatorul autorului exceptiei arata ca textele de lege
criticate contravin dispozitiilor art. 41 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie,
deoarece numai o lege civila de expropriere poate sa stinga un drept de
proprietate, cu dreapta si prealabila despagubire, iar preluarea si detinerea
abuziva nu creeaza un drept de proprietate in favoarea statului, astfel incat
nu era nevoie de o lege speciala pentru restituirea acestor imobile. Se mai
sustine ca prevederile art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001 limiteaza
posibilitatile de aparare a dreptului de proprietate legal constituit, deoarece
proprietarul neposesor nu poate exercita actiunea in revendicare a unui bun
imobil preluat abuziv de stat, fiind incalcate astfel dispozitiile art. 21
alin. (1) din Constitutie. Solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate nu contravin
dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Constitutie, deoarece persoanele
indreptatite la restituirea imobilelor preluate in mod abuziv se pot adresa
instantei de judecata pentru a contesta deciziile administrative emise in
cadrul procedurilor de restituire reglementate de legea speciala. Se mai arata
ca prevederile legale criticate sunt in deplina concordanta cu art. 44 alin.
(1) teza a doua din Constitutie, potrivit caruia, continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iulie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.289/C/2003,
Curtea de Apel Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si ale art. 2 alin. (1)
lit. h) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata
de Mihai Cristian Fulger.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca prevederile
art. 1 alin. (1) si ale art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001
contravin dispozitiilor art. 21 alin. (1) si ale art. 41 alin. (1) teza intai,
alin. (2) si (3) [devenit art. 44 alin. (1) teza intai, alin. (2) si (3)] din
Constitutie. Se sustine, in esenta, ca prevederile legale criticate limiteaza
mijloacele de aparare a dreptului de proprietate privata, prin excluderea
exercitarii actiunii in revendicare in privinta imobilelor preluate in mod
abuziv ce intra sub incidenta Legii nr. 10/2001. Se arata in acest sens ca
"preluarea abuziva si detinerea abuziva nu creeaza drept de proprietate in
favoarea statului, astfel incat nu era nevoie de lege speciala pentru
restituirea imobilelor preluate in mod abuziv de stat".
Curtea de Apel Constanta - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca prevederile art. 1 alin.
(1) si ale art. 2 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 10/2001 nu aduc nici o
atingere dispozitiilor constitutionale invocate.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca prevederile legale criticate nu contravin art. 44 din
Constitutie, ci, dimpotriva, reprezinta o aplicare a acestor dispozitii
constitutionale potrivit carora, continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege. Se mai arata ca Legea nr. 10/2001 este o
lege speciala ce vizeaza imobilele preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, indiferent daca preluarea a fost facuta cu sau fara
titlu valabil. In legatura cu acest din urma aspect, Guvernul mai precizeaza,
in punctul de vedere exprimat, ca asupra incidentei notiunii de "preluare
fara titlu", cuprinsa in art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001,
republicata, trebuie sa se pronunte entitatea obligata prin lege sa solutioneze
notificarea. Se mai invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, potrivit
careia interpretarea legii nu intra in competenta justitiei constitutionale, ci
in competenta instantelor de drept comun.
Avocatul Poporului considera ca prevederile legale criticate nu impiedica
partile interesate sa se adreseze justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor legitime, astfel incat nu sunt contrare
dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Constitutie. Se arata in acest sens ca
"Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, contine norme cu caracter special, in materia revendicarii imobiliare,
care nu impiedica persoanele interesate, in cazul in care conditiile din acest
act normativ nu sunt indeplinite, sa se prevaleze de dispozitiile legale
generale in materie, respectiv Codul civil, pentru a-si valorifica dreptul de
proprietate".
In opinia Avocatului Poporului, nu poate fi retinuta nici incalcarea
dispozitiilor art. 44 din Constitutie, deoarece, potrivit jurisprudentei Curtii
Constitutionale, "garantarea constitutionala a proprietatii private este
in mod necesar subsecventa existentei unui titlu de proprietate, eliberat cu
respectarea dispozitiilor legale, si nu opereaza in situatia unui drept a carui
recunoastere are caracter aleatoriu (...)".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din motivarea
acesteia, il reprezinta prevederile art. 1 alin. (1) si ale art. 2 alin. (1)
lit. h) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Art. 1 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 a fost modificat si completat prin art. I pct. 1 din
titlul I cuprins in Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii
si justitiei, precum si unele masuri adiacente, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, si in temeiul art. VII din
acest act normativ, Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005. In actuala redactare,
art. 1 alin. (1) are urmatorul cuprins: "(1) Imobilele preluate in mod
abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane
juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cele preluate
de stat in baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite, se
restituite, in natura, in conditiile prezentei legi."
De asemenea, in urma republicarii Legii nr. 10/2001, lit. h) a art. 2 alin.
(1) a devenit lit. i), cu acelasi continut, si anume: "(1) In sensul
prezentei legi, prin imobile preluate in mod abuziv se intelege:
(...) i) orice alte imobile preluate fara titlu valabil sau fara
respectarea dispozitiilor legale in vigoare la data preluarii, precum si cele
preluate fara temei legal prin acte de dispozitie ale organelor locale ale
puterii sau ale administratiei de stat."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 21 alin. (1) si ale art. 41 alin. (1)
teza intai, alin. (2) si (3) din Constitutie [devenit art. 44 alin. (1) teza
intai, alin. (2) si (3)], al caror continut este urmatorul:
- Art. 21 alin. (1): "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.";
- Art. 44 alin. (1) teza intai, alin. (2) si (3): "(1) Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. (...)
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Autorul exceptiei considera ca restituirea in natura, catre fostii
proprietari, in temeiul Legii nr. 10/2001, a imobilelor preluate in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, fara titlu valabil sau fara respectarea
dispozitiilor legale in vigoare la data preluarii, este contrara dispozitiilor
art. 21 alin. (1) din Constitutie, deoarece impiedica persoanele interesate sa
se adreseze instantelor de judecata, in conditiile dreptului comun, prin
promovarea unei actiuni in revendicare. Se mai sustine ca prevederile legale
criticate contravin si dispozitiilor constitutionale referitoare la garantarea
si ocrotirea proprietatii private si la expropriere, deoarece "numai o
lege civila de expropriere putea sa stinga un drept de proprietate privata, cu
conditia despagubirii juste si prealabile".
Curtea constata ca aceste sustineri sunt neintemeiate si urmeaza a fi
respinse.
Scopul Legii nr. 10/2001 a fost acela de a institui masuri reparatorii in
interesul proprietarilor ale caror imobile au fost preluate in mod abuziv, nu
numai prin restituirea in natura a acestora, ci si prin stabilirea de masuri
reparatorii prin echivalent. Potrivit art. 2 alin. (1) lit. i) din lege, prin imobile
preluate in mod abuziv se intelege orice alte imobile preluate fara titlu
valabil sau fara respectarea dispozitiilor legale in vigoare la data preluarii,
precum si cele preluate fara temei legal prin acte de dispozitie ale organelor
locale ale puterii sau ale administratiei de stat. Asa cum s-a statuat in mod
constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu, Decizia nr. 314
din 14 septembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 971 din 22 octombrie 2004, "Solutia de restituire a unor asemenea
categorii de imobile este rezultatul optiunii legiuitorului si are la baza
exercitarea dreptului pe care acesta il are in a decide asupra modului de
reparare a injustitiilor si a abuzurilor din legislatia trecuta". Aceste considerente
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, deoarece nu au intervenit
elemente de natura a determina o schimbare a jurisprudentei Curtii
Constitutionale.
Curtea constata ca prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 10/2001,
instituind principiul restituirii in natura a imobilelor preluate in mod
abuziv, nu contravin dispozitiilor art. 44 alin. (1) teza intai si alin. (2)
din Constitutie, referitoare la garantarea si ocrotirea dreptului de
proprietate privata, ci, dimpotriva, sunt in deplina concordanta cu
dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit carora continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
Nu poate fi retinuta nici incalcarea principiului constitutional al
liberului acces la justitie, prevazut de art. 21 alin. (1), dat fiind ca
persoanele indreptatite la restituire au posibilitatea sa se adreseze
instantelor de judecata si sa conteste deciziile administrative de solutionare
a cererii de restituire in natura. Astfel, art. 26 alin. (3), cuprins in cap.
III din Legea nr. 10/2001, intitulat Proceduri de restituire, prevede:
"(3) Decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata de respingere a
notificarii sau a cererii de restituire in natura poate fi atacata de persoana
care se pretinde indreptatita la sectia civila a tribunalului in a carui
circumscriptie se afla sediul unitatii detinatoare sau, dupa caz, al entitatii
investite cu solutionarea notificarii, in termen de 30 de zile de la
comunicare."
Curtea constata ca dispozitiile constitutionale ale art. 44 alin. (3)
referitoare la expropriere, invocate, de asemenea, ca fiind incalcate, nu au
incidenta in cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1)
si ale art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor mobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Mihai Cristian Fulger in Dosarul nr. 1.289/C/2003 al
Curtii de Apel Constanta - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Lapadat