DECIZIE Nr.
548 din 6 iulie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, precum si a pozitiei
nr. 3 din anexa la aceasta ordonanta
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 726 din 24 august 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokâr Gâbor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Irina Loredana Gulie -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind
restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa
de urgenţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia
- Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei personal,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Având cuvântul, autorul excepţiei solicită admiterea
acesteia, arătând că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale,
întrucât referirile la imobilul din Avrig, judeţul Sibiu, cuprinse la poziţia
nr. 3 din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998, nu corespund
situaţiei reale, evidenţiată în Cartea funciară.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
textele de lege criticate sunt constituţionale.
C U R T E A,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24 februarie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 100/2006, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercială si de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionala cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţa a Guvernului nr.
13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu referire
specială la poziţia nr. 3 din anexa ia ordonanţa de urgenţă, excepţie
ridicată de Ioan Rotărescu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că actul normativ criticat, cu referire specială la
poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, contravine dispoziţiilor art.
1 alin. (5), art. 16 alin.'(2) şi art. 136 alin. (2) din Constituţie, deoarece
imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă,
respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este un bun proprietate publică
şi nu poate face obiectul restituirii către foştii proprietari, iar „actul în
baza căruia a fost trecut în proprietatea statului este eronat". Se mai
arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptată fără
respectarea cerinţei existenţei unei situaţii extraordinare, conform art. 115
alin. (4) din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comerciala şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptată cu respectarea dispoziţiilor
art. 114 alin. (4) din Constituţie, devenit art. 115 alin. (5).
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
C U R T E A
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind
restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale din România, publicata în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 255 din 8 iulie 1998, precum şi poziţia nr. 3 din anexa la această ordonanţă.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 dispune
cu privire la restituirea către titulari sau succesorii acestora a clădirilor,
împreună cu terenul aferent, cuprinse în anexa la această ordonanţă de urgenţă,
ce au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale
din România şi au fost trecute după anul 1940 in patrimoniul statului român
prin măsuri de constrângere, confiscare, naţionalizare sau manevre dolosive.
Totodată, dispune cu privire la condiţiile şi procedura prin care o comisie
special constituită va duce la îndeplinire prevederile ordonanţei de urgenţă,
în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare.
In anexa la ordonanţa de
urgenţă, între cele 17 imobile prevăzute a se restitui se află imobilul de la
poziţia nr. 3, cu indicarea următoarelor menţiuni: la coloana „Adresa
imobilului" - „Avrig, judeţul Sibiu"; la coloana „Actul de
proprietate" - „OF. 4.339., OF. 4.338."; la coloana „Titularul actual
al dreptului de proprietate" - „Ministerul Sănătăţii"; la coloana
„Destinaţia iniţială" - „Sanatoriul Fundaţiei Samuel von
Bruckenthal"; la coloana „Folosinţa actuală" - „Sanatoriu"; la
coloana „Actul în baza căruia a trecut în proprietatea statului" - „Legea
nr. 10/1949", iar la coloana „Observaţii" - „Solicitant: comunitatea
germană din România."
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost
aprobată prin Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie
2003.
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16
alin. (2), art. 115 alin. (4) şi ale art. 136 alin. (2) din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Autorul acesteia susţine neconstituţionalitatea actului
normativ criticat, arătând că, în fapt, imobilul nominalizat la poziţia nr. 3
din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998, respectiv
Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este bun proprietate publică, trecut în
proprietatea statului înainte de anul 1945, precum şi că atât destinaţia
iniţială a imobilului - sanatoriu al Fundaţiei Samuel von Bruckenthal, cât şi
Legea nr. 10/1949, în baza căreia a trecut în proprietatea statului, aşa cum
figurează în anexa la ordonanţă, nu corespund situaţiei reale. Arată că acest
imobil nu a fost în trecut proprietatea Fundaţiei Samuel von Bruckenthal.
Din analiza acestor susţineri,
Curtea constată că, în cauză, nu este criticată legitimitatea constituţională a
ordonanţei de urgenţă, ci se solicită Curţii să se pronunţe asupra unei
situaţii de fapt, constând în lipsa de concordanţă a prevederii legale cu
realitatea. Or, în temeiul art. 2 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, „(2) Sunt neconstituţionale
prevederile actelor prevăzute la alin. (1), care încalcă dispoziţiile sau
principiile Constituţiei.". Aşa fiind, aceste
susţineri ale autorului excepţiei nu pot fi reţinute.
Autorul excepţiei mai susţine că ordonanţa criticată
contravine dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, referitoare
la obligaţia Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii
extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată.
In legătură cu aceste susţineri, Curtea constată că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a mai fost supusă controlului de
constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Legea
fundamentală, devenit art. 115 alin. (4) după revizuirea acesteia. Astfel, prin
Decizia nr. 234 din 20 decembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 149 din 11 aprilie 2000, Curtea a statuat că elementele cuprinse în nota
de fundamentare a ordonanţei, coroborate cu faptul notoriu al întârzierii
măsurilor reparatorii pentru imobilele preluate în mod abuziv de regimul
dictaturii comuniste, sunt de natură să justifice emiterea acestei ordonanţe de
urgenţă, în condiţiile art. 114 alin. (4) teza întâi din Constituţie, devenit
art. 115 alin. (4). Cele statuate în decizia menţionată îşi menţin
valabilitatea şi în prezenta cauză, neintervenind elemente noi, de natură a
determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.
De altfel, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobată prin Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003, voinţa legiuitorului delegat,
respectiv Guvernul, fiind în acest fel însuşită de Parlament. în consecinţă, şi
aceste susţineri ale autorului excepţiei urmează a fi respinse.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea
unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale din România, precum şi a poziţiei nr. 3 din anexa la
această ordonanţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 100/2006
al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie