Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 548 din 6 iulie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, precum si a pozitiei nr. 3 din anexa la aceasta ordonanta

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 726 din 24 august 2006



Ioan Vida                                -  preşedinte

Nicolae Cochinescu                 -  judecător

Aspazia Cojocaru                     -  judecător

Kozsokâr Gâbor                      -  judecător

Acsinte Gaspar                        -  judecător

Petre Ninosu                           -  judecător

Ion Predescu                           -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu              -  judecător

Mihaela Cîrstea                       -  procuror

Irina Loredana Gulie                -  magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

La apelul nominal răspunde autorul excepţiei personal, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Având cuvântul, autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât referirile la imobilul din Avrig, judeţul Sibiu, cuprinse la poziţia nr. 3 din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998, nu corespund situaţiei reale, evidenţiată în Cartea funciară.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că textele de lege criticate sunt constituţionale.

C U R T E A,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 24 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 100/2006, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionala cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţa a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa ia ordonanţa de urgenţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că actul normativ criticat, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin.'(2) şi art. 136 alin. (2) din Constituţie, deoarece imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este un bun proprietate publică şi nu poate face obiectul restituirii către foştii proprietari, iar „actul în baza căruia a fost trecut în proprietatea statului este eronat". Se mai arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptată fără respectarea cerinţei existenţei unei situaţii extraordinare, conform art. 115 alin. (4) din Constituţie.

Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comerciala şi de contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptată cu respectarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie, devenit art. 115 alin. (5).

Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

C U R T E A

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 8 iulie 1998, precum şi poziţia nr. 3 din anexa la această ordonanţă.

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 dispune cu privire la restituirea către titulari sau succesorii acestora a clădirilor, împreună cu terenul aferent, cuprinse în anexa la această ordonanţă de urgenţă, ce au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România şi au fost trecute după anul 1940 in patrimoniul statului român prin măsuri de constrângere, confiscare, naţionalizare sau manevre dolosive. Totodată, dispune cu privire la condiţiile şi procedura prin care o comisie special constituită va duce la îndeplinire prevederile ordonanţei de urgenţă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare.

In anexa la ordonanţa de urgenţă, între cele 17 imobile prevăzute a se restitui se află imobilul de la poziţia nr. 3, cu indicarea următoarelor menţiuni: la coloana „Adresa imobilului" - „Avrig, judeţul Sibiu"; la coloana „Actul de proprietate" - „OF. 4.339., OF. 4.338."; la coloana „Titularul actual al dreptului de proprietate" - „Ministerul Sănătăţii"; la coloana „Destinaţia iniţială" - „Sanatoriul Fundaţiei Samuel von Bruckenthal"; la coloana „Folosinţa actuală" - „Sanatoriu"; la coloana „Actul în baza căruia a trecut în proprietatea statului" - „Legea nr. 10/1949", iar la coloana „Observaţii" - „Solicitant: comunitatea germană din România."

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobată prin Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003.

In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (2), art. 115 alin. (4) şi ale art. 136 alin. (2) din Constituţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:

Autorul acesteia susţine neconstituţionalitatea actului normativ criticat, arătând că, în fapt, imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998, respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este bun proprietate publică, trecut în proprietatea statului înainte de anul 1945, precum şi că atât destinaţia iniţială a imobilului - sanatoriu al Fundaţiei Samuel von Bruckenthal, cât şi Legea nr. 10/1949, în baza căreia a trecut în proprietatea statului, aşa cum figurează în anexa la ordonanţă, nu corespund situaţiei reale. Arată că acest imobil nu a fost în trecut proprietatea Fundaţiei Samuel von Bruckenthal.

Din analiza acestor susţineri, Curtea constată că, în cauză, nu este criticată legitimitatea constituţională a ordonanţei de urgenţă, ci se solicită Curţii să se pronunţe asupra unei situaţii de fapt, constând în lipsa de concordanţă a prevederii legale cu realitatea. Or, în temeiul art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „(2) Sunt neconstituţionale prevederile actelor prevăzute la alin. (1), care încalcă dispoziţiile sau principiile Constituţiei.". Aşa fiind, aceste susţineri ale autorului excepţiei nu pot fi reţinute.

Autorul excepţiei mai susţine că ordonanţa criticată contravine dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, referitoare la obligaţia Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată.

In legătură cu aceste susţineri, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a mai fost supusă controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Legea fundamentală, devenit art. 115 alin. (4) după revizuirea acesteia. Astfel, prin Decizia nr. 234 din 20 decembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11   aprilie 2000, Curtea a statuat că elementele cuprinse în nota de fundamentare a ordonanţei, coroborate cu faptul notoriu al întârzierii măsurilor reparatorii pentru imobilele preluate în mod abuziv de regimul dictaturii comuniste, sunt de natură să justifice emiterea acestei ordonanţe de urgenţă, în condiţiile art. 114 alin. (4) teza întâi din Constituţie, devenit art. 115 alin. (4). Cele statuate în decizia menţionată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, neintervenind elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.

De altfel, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobată prin Legea nr. 458 din 12   noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003, voinţa legiuitorului delegat, respectiv Guvernul, fiind în acest fel însuşită de Parlament. în consecinţă, şi aceste susţineri ale autorului excepţiei urmează a fi respinse.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, precum şi a poziţiei nr. 3 din anexa la această ordonanţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Irina Loredana Gulie


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 548/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 548 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 548/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu