DECIZIE Nr. 536 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin.
(1) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 74 din 21 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. (1) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de Cornel Cocan, Maria
Cocan, Adrian Mihai, Flaviu Mircea Moldovan, Petrisor Vasile Sfarasan si Ana
Bob in Dosarul nr. 3.348/2004 al Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului, prin consilier juridic, lipsind celelalte parti, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul partii prezente arata ca
posibilitatea institutiei publice implicate de a solicita consiliului de
administratie sau administratorilor societatii convocarea adunarii generale a
actionarilor, adunare in care se va putea adopta orice hotarare in ceea ce
priveste fuziunea, divizarea sau lichidarea societatii, nu impieteaza nici
asupra libertatii comertului, nici asupra protectiei concurentei loiale si nici
asupra valorificarii plenare a factorilor de productie. Prin urmare, se
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prevederile criticate nu contravin
textului constitutional al art. 135 alin. (2) lit. a).
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.348/2004,
Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, exceptie ridicata de Cornel Cocan, Maria Cocan, Adrian Mihai,
Flaviu Mircea Moldovan, Petrisor Vasile Sfarasan si Ana Bob. Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicata intr-un litigiu avand ca obiect anularea
unei hotarari a adunarii generale a actionarilor.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca prevederile art. 31 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
contravin textului constitutional al art. 135 alin. (2) lit. a). Se arata ca,
"indiferent de situatia in care o societate comerciala are sau nu
posibilitatea reala de a se redresa pe baza unui proiect de reorganizare",
dispozitia legala criticata instituie in favoarea institutiei publice
implicate, prin posibilitatea acesteia de a cere masura lichidarii societatii,
"un drept discretionar in raport cu ceilalti actionari, fiind astfel
posibil ca vointa societatii sa se supuna in mod discretionar unuia dintre
actionari". Totodata, se sustine ca "ar putea fi luate in considerare
si alte solutii referitoare la redresarea societatii comerciale, cum ar fi, de
exemplu, privatizarea individuala sau reorganizarea acesteia", iar solutia
lichidarii unei societati comerciale la initiativa institutiei publice
implicate "a fost prevazuta de abia in capitolul VI, fiind foarte clara
intentia legiuitorului in sensul prevederii acestei masuri, ca o solutie finala
in situatia in care procedurile prevazute in capitolele anterioare nu au dat
rezultate". Se mai apreciaza ca, daca nu s-ar da posibilitatea adoptarii
de catre institutia publica implicata a "unor masuri discretionare,
contrare intereselor societatii pe actiuni, aceasta ar fi obligata sa procedeze
la adoptarea unor masuri de redresare reala a societatii si, doar in situatia
in care aceste masuri de redresare nu ar da rezultate, s-ar putea proceda la
lichidarea voluntara a societatii pe actiuni".
Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ nu si-a
exprimat opinia in legatura cu exceptia de neconstitutionalitate ridicata,
incalcand astfel dispozitiile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere, Guvernul arata ca "institutia
publica implicata, ca reprezentant al statului in calitatea acestuia de
actionar, poate solicita, in conditiile legii, ca adunarea generala sa decida,
in raport cu situatia de fapt existenta in societatea comerciala supusa
privatizarii, asupra fuziunii, divizarii ori dizolvarii si lichidarii, dupa
caz, si nu este obligata sa solicite numai dizolvarea sau lichidarea
societatilor cu capital majoritar de stat, indiferent de situatia
acestora".
De asemenea, potrivit punctului de vedere exprimat, "criticile de
neconstitutionalitate [...] se intemeiaza pe interpretarea eronata a textelor
criticate" si nesocotesc celelalte prevederi ale Legii nr. 137/2002,
precum si reglementarile cuprinse in Normele metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, care la art. 167 prevad ca
"Institutia publica implicata poate decide incetarea procedurii de
lichidare voluntara in situatia in care se inregistreaza o scrisoare de
intentie prin care se solicita cumpararea pachetului majoritar de
actiuni".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. Se sustine ca "din sesizarea pe care instanta de
judecata a inaintat-o Curtii Constitutionale nu rezulta textele constitutionale
presupuse a fi incalcate de art. 31 din Legea nr. 137/2002". Se apreciaza
ca, "avand in vedere dispozitiile imperative ale art. 12 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
modificata si completata, [...] numai Curtea Constitutionala poate decide
cadrul constitutional in care urmeaza sa fie examinata exceptia de
neconstitutionalitate". In concluzie, Avocatul Poporului considera totusi
ca dispozitiile criticate nu contravin nici unui text din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile art. 31 din Legea nr. 137/2002
privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare. In realitate, astfel cum rezulta din intreaga motivare
a exceptiei de neconstitutionalitate, critica vizeaza numai dispozitiile alin.
(1) al art. 31 din Legea nr. 137/2002, acestea avand urmatorul cuprins:
- Art. 31 alin. (1): "Institutia publica implicata va solicita
consiliului de administratie sau administratorilor convocarea adunarii generale
a actionarilor din societatile comerciale cu capital majoritar de stat, care se
va intruni in termen de 5 zile de la data solicitarii pentru a decide asupra
fuziunii, divizarii ori dizolvarii si lichidarii."
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este art. 135 alin.
(2) lit. a), care are urmatorul cuprins:
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]".
In esenta, autorul exceptiei apreciaza ca lichidarea unei societati
comerciale cu capital majoritar de stat din initiativa institutiei publice
implicate, fara ca textul legal sa puna la dispozitia acesteia si alte solutii
cu privire la redresarea societatii in cauza, astfel cum prevede dreptul comun
in materie, este de natura a incalca prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie. De asemenea, se mai sustine ca, in aceste conditii, institutia
publica implicata are "un drept discretionar in raport cu ceilalti
actionari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea observa ca
Legea nr. 137/2002 instituie o procedura speciala in materia dizolvarii si
lichidarii voluntare a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat,
iar textul criticat prin exceptia de neconstitutionalitate prevede doar
posibilitatea institutiei publice implicate, care reprezinta statul, ca
actionar majoritar, sa ceara consiliului de administratie sau administratorilor
convocarea adunarii generale a actionarilor, urmand ca aceasta sa decida asupra
fuziunii, divizarii ori dizolvarii si lichidarii. In consecinta, nu este cu
nimic afectata autonomia de decizie a organelor de conducere ale societatii
comerciale in cauza, acestea avand deplina putere sa hotarasca cu privire la
cererea institutiei publice implicate.
Curtea constata ca dispozitia criticata nu contravine textului
constitutional al art. 135 alin. (2) lit. a), intrucat, in cauza, nu se pune
problema incalcarii obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, a
protectiei concurentei ori a crearii cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie, ci aceea a drepturilor pe care le are
actionarul majoritar de a cere convocarea adunarii generale a actionarilor
pentru luarea masurii care se impune in raport cu situatia concreta a
societatii comerciale, ceea ce este absolut firesc, chiar si in lumina
dispozitiilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, care reprezinta
reglementarea generala.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin.
(1) din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, exceptie ridicata de Cornel Cocan, Maria Cocan, Adrian Mihai,
Flaviu Mircea Moldovan, Petrisor Vasile Sfarasan si Ana Bob in Dosarul nr.
3.348/2004 al Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly