DECIZIE Nr. 53
din 25 ianuarie 2011
referitoare la sesizarea de
neconstitutionalitate a Hotararii Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie
2010 privind validarea magistratilor alesi ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 3 februarie 2011
Cu Adresa nr. 4.926 din 23 decembrie 2010, secretarul
general al Senatului României a trimis Curţii Constituţionale sesizarea
formulată de un grup de 30 de senatori, în conformitate cu prevederile art. 146
lit. I) din Constituţie şi
art. 27 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, pentru exercitarea controlului de constituţionalitate asupra
Hotărârii Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea
magistraţilor aleşi ca membri ai Consiliului Superior
al Magistraturii.
Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată
la Curtea Constituţională sub nr. 17.958 din 23 decembrie 2010 şi constituie
obiectul Dosarului nr. 4.807L/2/2010.
La sesizare s-a anexat lista cuprinzând semnăturile
celor 30 de senatori. Potrivit acestei liste, autorii sesizării de
neconstituţionalitate sunt următorii: Nicolae Dobra, Tudor Udriştoiu, Toader
Mocanu, Petru Başa, Vasile Pintilie, Marian-lulian Rasaliu, Ioan Sbîrciu,
Vasile Nistor, Mihai Niţă, Mircea-Marius Banias, Fillip Petru, Gheorghe Bîrlea,
Viorel-Riceard Badea, Sorina-Luminiţa Plăcintă, Iosif Secăşan, Şerban Rădulescu,
Gabriel Berca, Alexandru Pereş, Tudor Panţuru, Ion Bara, Dorin Păran, Gheorghe
David, Ovidiu Marian, Ion Ruşeţ, Iulian Urban, Dumitru-Florian Staicu, Orest
Onofrei, Feldman Radu Alexandru, Radu Mircea Berceanu şi Dorel Jurcan.
Autorii sesizării consideră neconstituţională Hotărârea
Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea magistraţilor
aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, deoarece contravine
prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), art. 133 alin. (2) lit. a),
alin. (4) şi (7) şi art. 148 alin. (4), dispoziţiilor art. 18 alin. (3) şi (4),
art. 38 alin. (1), art. 51 alin. (1) şi art. 55 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, precum şi ale art. 33
alin. (3) din Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Consiliului Superior al
Magistraturii nr. 327/2005.
In acest sens, autorii contestaţiei susţin că prin
Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 a fost validată
alegerea unui număr de 11 magistraţi în calitate de membri aleşi ai Consiliului
Superior al Magistraturii, dintr-un număr total de 14 membri. Trei dintre cei
11 magistraţi aleşi pentru componenţa viitorului Consiliu Superior al Magistraturii,
respectiv Lidia Bărbulescu, Dan Lupaşcu şi Nicolae Dan Chiujdea, au candidat
pentru un nou mandat şi au fost aleşi, deşi Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii interzice al doilea mandat. Totodată, în
componenţa viitorului Consiliu Superior al Magistraturii au rămas alţi 3
membri, pe motiv că nu şi-au epuizat mandatele de 6 ani validate în anul 2006,
respectiv Ana Cristina Lăbuş, Graţiana Daniela Petronela Isac şi Dimitrie
Bogdan Licu, care au înlocuit magistraţi ai Consiliului Superior al
Magistraturii cărora le-au încetat mandatele înainte de expirarea duratei
acestora, prin pensionare sau demisie. In continuare, autorii sesizării
consideră că prin adoptarea acestei hotărâri au fost ignorate concluziile Raportului din iulie 2010 al
Comisiei Uniunii Europene către Parlamentul European şi Consiliul cu privire la
progresele realizate de România în cadrul mecanismului de cooperare şi
verificare.
In temeiul art. 27 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, la data de 24
decembrie 2010, Curtea Constituţională a solicitat punctul de vedere al
Biroului permanent al Senatului asupra sesizării de neconstituţionalitate.
Preşedintele Senatului a
comunicat punctul de vedere asupra sesizării de neconstituţionalitate la data
de 14 ianuarie 2011, în care apreciază că aceasta este neîntemeiată. In acest
sens arată că, pe baza raportului favorabil întocmit de Comisia juridică,
Plenul Senatului, constatând că nu au fost depuse contestaţii referitoare la
legalitatea procedurilor de alegere şi că au fost respectate toate dispoziţiile
legale în vigoare în materia acestor proceduri, a validat lista finală
cuprinzând magistraţii aleşi, prin Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22
decembrie 2010. In final arată că potrivit art. 18 alin. (4) teza a doua din
Legea nr. 317/2004, „refuzul validării nu poate interveni decât în cazul
încălcării legii în procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii şi numai dacă această încălcare a legii are drept consecinţă
influenţarea rezultatului alegerilor".
In temeiul art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, la data de 24 decembrie
2010, Curtea Constituţională a solicitat preşedintelui Consiliului Superior al
Magistraturii informaţiile pe care le deţine în legătură cu îndeplinirea
condiţiilor de legalitate a procedurilor de alegere a membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii, validaţi prin Hotărârea Plenului Senatului nr. 43
din 22 decembrie 2010.
Documentaţia solicitată în vederea soluţionării
sesizării de neconstituţionalitate a Hotărârii Plenului Senatului nr. 43 din 22
decembrie 2010 a fost comunicată Curţii Constituţionale la data de 27 decembrie
2010.
De asemenea, la data de 24 decembrie 2010, Curtea
Constituţională a solicitat secretarului general al Senatului stenograma
şedinţei de validare, respectiv raportul Comisiei juridice, de numiri,
disciplină, imunităţi şi validări a Senatului, pe baza căruia au fost validaţi,
prin Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010, magistraţii
aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.
Secretarul general al Senatului
a comunicat Curţii Constituţionale documentele solicitate cu Adresa nr. 48 din
12 ianuarie 2011, înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 229 din 12
ianuarie 2011.
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,
examinând sesizarea, punctul de vedere al preşedintelui
Senatului, lucrările şi documentele depuse la dosar, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010, prevederile Constituţiei, precum şi
dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este o
autoritate independentă de toate celelalte autorităţi publice sau puteri, care
îşi găseşte reglementarea în cuprinsul Legii fundamentale, având ca scop
garantarea supremaţiei acesteia.
Prevederile constituţionale ale art. 146 lit. I) stabilesc că instanţa constituţională
îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de legea sa organică. In sensul acestor
prevederi constituţionale au fost completate dispoziţiile art. 27 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
stabilindu-se o nouă competenţă, anume controlul constituţionalităţii
hotărârilor Plenului Camerei Deputaţilor, hotărârilor Plenului Senatului şi
hotărârilor Plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului.
Curtea constată că pot fi supuse controlului de
constituţionalitate numai hotărârile Parlamentului, adoptate după conferirea
noii competenţe, hotărâri care afectează valori, reguli şi principii
constituţionale sau, după caz, organizarea şi funcţionarea autorităţilor şi
instituţiilor de rang constituţional.
Consiliul Superior al Magistraturii este o autoritate
fundamentală a statului, reglementată de prevederile art. 133 şi art. 134 din
Constituţie, cuprinse în secţiunea a 3-a din cap. VI
intitulat Autoritatea judecătorească al titlului III -Autorităţile publice.
In acest sens, Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din
22 decembrie 2010 de validare a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
intră sub incidenţa dispoziţiilor art. 27 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3
decembrie 2010.
In temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. I) din Constituţie, precum şi ale art. 1,
art. 3 alin. (2), art. 10, 27 şi 28 din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constituţională, fiind legal sesizată, este competentă să se pronunţe asupra
sesizării de neconstituţionalitate.
Obiectul sesizării de neconstituţionalitate îl
constituie Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind
validarea magistraţilor aleşi ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii.
Autorii sesizării susţin că această hotărâre contravine
prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), art. 133 alin. (2) lit. a),
alin. (4) şi (7), art. 146 şi art. 148 alin. (4), dispoziţiilor art. 18 alin.
(3) şi (4), art. 38 alin. (1), art. 51 alin. (1) şi art. 55 alin. (1) din Legea
nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, precum şi ale
dispoziţiilor art. 33 alin. (3) din Regulamentul privind procedura alegerii
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 327/2005.
Examinând obiectul şi temeiurile sesizării, Curtea
reţine că potrivit art. 133 alin. (1) din Constituţie şi art. 1 alin. (1) din
Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, acesta „este
garantul independenţei justiţiei".
Consiliul Superior al Magistraturii, în componenţa sa,
reflectă structura autorităţii judecătoreşti şi asigură legătura cu societatea
civilă.
In concordanţă cu prevederile art. 133 alin. (4) din
Constituţie, potrivit cărora „Durata mandatului
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani", prin art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul
Superior al Magistraturii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 827 din 13 septembrie
2005, cu modificările şi completările ulterioare, se prevede că „Durata mandatului membrilor aleşi
ai Consiliului Superior al Magistraturii este
de 6 ani, fără posibilitatea
reinvestirii".
Curtea observă că Legea nr. 317/2004, în forma sa
iniţială, nu prevedea o asemenea interdicţie, modificarea fiind operată ca
urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie
2005.
Curtea reţine că prin instituirea acestei interdicţii
nu sunt afectate drepturi ale membrilor Consiliului Superior al Magistraturii,
aleşi anterior intrării în vigoare a Legii nr. 247/2005 şi care doresc să
obţină un nou mandat. La data când au dobândit calitatea de membri ai
Consiliului Superior al Magistraturii, aceştia aveau numai vocaţia de a fi
aleşi pentru un nou mandat.
Curtea Constituţională constată că prin noua
reglementare nu se încalcă principiul neretroactivităţii legii, consacrat prin
prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
In concepţia Curţii Constituţionale, concretizată, de
exemplu, prin Decizia nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002, o lege nu este retroactivă atunci când
modifică pentru viitor o stare de drept născută anterior şi nici atunci când
suprimă producerea în viitor a efectelor unei situaţii juridice constituite sub
imperiul legii vechi, pentru că în aceste cazuri legea nouă nu face altceva
decât să reglementeze modul de acţiune în timpul următor intrării ei în
vigoare, adică în domeniul ei propriu de aplicare.
De asemenea, prin Decizia nr. 3 din 2 februarie 1993,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 17 mai 1993, Curtea a statuat că legea posterioară nu
poate atinge dreptul născut sub imperiul legii anterioare, deoarece ar însemna
ca legea nouă să fie aplicată retroactiv, contrar prevederilor art. 15 alin.
(2) din Constituţie şi cerinţelor legate de asigurarea stabilităţii
raporturilor juridice. Noua lege poate modifica regimul juridic al dreptului
anterior, poate suprima acest drept sau, ceea ce, în fond, este similar, îl
poate înlocui cu un alt drept care astfel se naşte.
Din aceste decizii rezultă că retroactivitatea legii
priveşte modificarea unei situaţii pentru trecut, iar nu reglementarea diferită
a unei situaţii juridice pentru viitor.
Pe de altă parte, Curtea reţine că dispoziţiile art. 51
alin. (1) din Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, nu aduc modificări legate de conţinutul mandatului, modul de
exercitare al acestuia sau durata lui, ci instituie o interdicţie, şi anume
aceea de a nu avea mai mult de un mandat.
Curtea constată că această interdicţie nu influenţează
desfăşurarea mandatului în curs, astfel că dispoziţiile art. 51 alin. (1) din
Legea nr. 317/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
sunt de imediată aplicare.
Posibilitatea unei noi candidaturi, după expirarea
mandatului, este un element extrinsec acestuia, ce poate fi modificat pentru
viitor, prin lege. De altfel, legea în vigoare la momentul organizării şi
declanşării alegerilor, în speţă art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte condiţiile,
interdicţiile şi incompatibilităţile ce trebuie
îndeplinite de un candidat.
Atât propunerea de validare, cât şi validarea membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii trebuie să se întemeieze pe verificarea
prealabilă a respectării procedurilor de alegere, a îndeplinirii cerinţelor
legale pentru ocuparea respectivei demnităţi, precum şi a interdicţiilor şi incompatibilităţilor ce
pot rezulta fie din statutul personal, fie din alte prevederi legale.
Toate aceste aspecte reliefează faptul că prin
Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea
magistraţilor aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, dintre
care, contrar prevederilor legale, 3 se află la al doilea mandat, au fost
încălcate prevederile art. 1 alin. (5) din Constituţie, potrivit cărora „In România, respectarea
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie". Principiul supremaţiei Constituţiei şi principiul legalităţii sunt de esenţa cerinţelor statului de drept, în sensul prevederilor
constituţionale ale art. 16 alin. (2), conform cărora „Nimeni nu este mai presus de lege".
Având în vedere imperativul constituţional referitor la
organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, până la
reluarea şi finalizarea alegerilor pentru cele trei demnităţi ce au atras
viciul de neconstituţionalitate, Senatul are îndatorirea constituţională să
procedeze la validarea celorlalţi membri aleşi cu respectarea legii.
In fine, cu privire la susţinerea autorilor sesizării
referitoare la cei 3 membri care nu şi-au epuizat mandatele de 6 ani validate
în anul 2006, întrucât au înlocuit magistraţi ai Consiliului Superior al
Magistraturii cărora le-au încetat mandatele înainte de expirarea duratei, prin
pensionare sau demisie, Curtea constată că Hotărârea Plenului Senatului nr. 43
din 22 decembrie 2010, faţă de care a fost formulată sesizarea de
neconstituţionalitate, nu a avut ca obiect şi validarea acestora.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
I) din Constituţie, al art. 1,3, 10 şi 27 din Legea
nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Admite sesizarea şi constată că Hotărârea Plenului
Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010 privind validarea magistraţilor aleşi ca
membri ai Consiliului Superior al Magistraturii este neconstituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Senatului şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 25 ianuarie 2011 şi
la ea au participat: Augustin Zegrean, preşedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte
Gaspar, Mircea Ştefan Minea, Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, Puskas
Valentin Zoltan şi Tudorel Toader, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
OPINIE CONCURENTĂ
Apreciez că soluţia de admitere a sesizării de
neconstituţionalitate cu privire la Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22
decembrie 2010 este corectă.
Consider însă că, în motivarea deciziei menţionate, ar
fi fost util să fie explicitate mai multe aspecte, atât legate de competenţa
Curţii Constituţionale de a controla constituţionalitatea hotărârilor plenului
Camerei Deputaţilor, a hotărârilor plenului Senatului şi a hotărârilor plenului
celor două Camere reunite ale Parlamentului, cât şi de modalitatea de
constituire şi de funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii. In acest
sens, ar fi fost util, fiind prima hotărâre a Curţii Constituţionale pronunţată
în cadrul acestei competenţe, să se facă referire la exemple din dreptul
comparat. Astfel, competenţa de a controla şi alte acte adoptate de către
Parlament în afara legilor o regăsim şi în art. 149 alin. (1) pct. 2 din
Constituţia Bulgariei. De altfel, interpretând această dispoziţie, în Raportul
Curţii Constituţionale din Bulgaria prezentat la cel de-al XII-lea Congres al
Conferinţei Curţilor Constituţionale din Europa se menţionează că actele
prevăzute de art. 149 alin. (1) pct. 2 din Constituţia Bulgariei pot fi atât
acte cu caracter individual (cu privire la numirea conducerii băncii naţionale,
la ridicarea imunităţii primului-ministru, la constituirea comisiilor
parlamentare sau unor organe de stat), cât şi acte cu caracter normativ (precum
regulamentul de funcţionare a Parlamentului sau alte regulamente cu caracter
intern).
Se poate menţiona că şi în alte state există o
reflecţie permanentă asupra organismului care garantează independenţa puterii
judiciare. Astfel, în Franţa, deşi iniţial în 1946, în momentul în care
Consiliul Superior al Magistraturii a devenit un organ constituţional autonom,
magistraţii erau minoritari în cadrul acestui organism. In 1993 s-a acordat o
mai mare independenţă acestui consiliu (Michael Balandier, Le Conseil Superieur de la Magistrature Manuscris.com.
2007). In urma reformei constituţionale din 2008,
completată prin Legea organică din 22 iulie 2010, spre deosebire de celelalte
state europene, magistraţii sunt minoritari în cadrul Consiliului Superior al
Magistraturii.
In cele mai multe dintre statele europene justiţiabilii
au posibilitatea de a se adresa direct Consiliului Superior al Magistraturii în
anumite condiţii.
Printr-o lege organică din 2007, Consiliul Superior al
Magistraturii din Franţa a fost mandatat să elaboreze un cod referitor la
obligaţiile deontologice ale magistraţilor. In iunie 2010 au fost enumerate
şase principii: independenţa, imparţialitatea, integritatea, legalitatea,
interesul pentru problemele colective, discreţie şi rezervă.
Este important ca şi în România să se ţină cont, ca în
toate celelalte ţări europene, de etica magistraţilor, cu siguranţă a celor care fac parte din Consiliul Superior al Magistraturii.
Judecător, prof. univ. dr.
Iulia Antoanella Motoc
OPINIE SEPARATĂ
Semnatarii prezentei opinii separate, în dezacord cu
decizia adoptată de majoritatea membrilor Curţii, susţinem inadmisibilitatea
sesizării formulate de cei 30 de senatori.
Dezbaterile au privit numeroase probleme, care numai în
parte au fost soluţionate, iar soluţiile ce se
reflectă în decizia adoptată nu reprezintă, în opinia noastră, dezlegări
constituţionale.
In esenţă, temeiurile prezentei opinii separate sunt
următoarele:
I. Până la modificarea adusă
prin Legea nr. 177/2010, art. 27 alin.(1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cuprins în cap. III -
Competenţa Curţii Constituţionale - secţiunea a 2-a „Procedura
jurisdicţională"- subsectiunea 4 „Controlul constituţionalităţii regulamentelor Parlamentului", avea următoarea
redactare: „Curtea Constituţională se pronunţă asupra constituţionalităţii
regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor două
Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr de cel puţin 50 de deputaţi
sau de cel puţin 25 de senatori", fiind în deplină concordanţă cu art.
146 lit. c) din Constituţie.
Potrivit art. 146 lit. I) din
Legea fundamentală, Curtea Constituţională „îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute de legea organică a Curţii". In baza
acestei norme de trimitere, legiuitorul a modificat
art. 27 alin. (1) din lege, în sensul că a redat textul iniţial şi a adăugat
după sintagma „regulamentelor Parlamentului" reglementarea „a hotărârilor plenului
Camerei Deputaţilor, a hotărârilor plenului Senatului şi a hotărârilor plenului
celor două Camere reunite ale Parlamentului (...)".
In forma actuală, textul a extins competenţa Curţii
Constituţionale, astfel încât, în prezent, controlul de constituţionalitate
vizează toate hotărârile adoptate de fiecare Cameră a Parlamentului şi de
Camerele reunite ale acestuia.
In felul acesta, art. 27 alin. (1) din lege a căpătat
un conţinut complex: pe de o parte cuprinde o normă de „rang"
constituţional, „Curtea se ponunţă asupra constituţionalităţii regulamentelor Parlamentului", corespunzătoare
art. 146 lit. c) din Legea fundamentală; pe de altă parte, textul conţine o
normă de „rang" legal, „Curtea Constituţională se pronunţă asupra
constituţionalităţii hotărârilor plenului Camerei Deputaţilor, a hotărârilor
plenului Senatului şi a hotărârilor plenului celor două Camere reunite ale
Parlamentului (...)",corespunzător normei de trimitere înscrise la
art. 146 lit. I).
Această reglementare este deficitară, întrucât o
atribuţie distinctă ce-i este conferită Curţii în
temeiul art. 146 lit. I) din Constituţie este plasată
în conţinutul textului art. 27 alin. (1), care tratează o altă atribuţie a
Curţii privind controlul de constituţionalitate a regulamentelor Parlamentului,
aşa cum aceasta este
reglementată de art. 146 lit. c) din Legea fundamentală. Totodată,
reglementarea este incompletă, pentru că nu conţine nicio normă de procedură
specifică noii reglementări.
Este de remarcat că textul nu face nicio distincţie
între hotărârile asupra cărora Curtea urmează să se pronunţe cu privire la
constituţionalitatea lor, iar pe de altă parte s-ar deduce că normele
procedurale referitoare la controlul constituţionalităţii regulamentelor
parlamentare se aplică şi în cazul celorlalte hotărâri, atât timp cât nu se
face nicio precizare, dar, mai ales, nu se fac corelările cu alte texte ale
legii care se impuneau în mod obligatoriu [art. 2 alin. (1), art. 11 alin. (1)
lit. A.c) şi art. 28].
Din acest punct de vedere, textul ridică probleme de
constituţionalitate în măsura în care din cuprinsul său se înţelege că orice
hotărâre a Camerei Deputaţilor, a Senatului sau a Camerelor reunite, indiferent
de caracterul său normativ sau individual, poate fi supusă controlului de
constituţionalitate.
Principalele reguli procedurale prevăzute de art. 27-28
din Legea nr. 47/1992, coroborate cu art. 2 alin. (1)şi art. 11 alin. (1) lit.
A.c) din aceeaşi lege, se referă în exclusivitate la controlul
constituţionalităţii regulamentelor Parlamentului.
Art. 146 lit. c) din Constituţie şi art. 28 din Legea
nr. 47/1992 se referă in terminis la „regulamente", nu şi la alte categorii de hotărâri adoptate
de Camerele Parlamentului.
Art. 28 alin.(3) din Legea organică nr. 47/1992 prevede
că dacă prin decizie se constată neconstituţionalitatea unor dispoziţii ale regulamentului, „Camera sesizată va
reexamina, în termen de 45 de zile, aceste dispoziţii, pentru punerea lor de
acord cu prevederile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile din
regulament declarate neconstituţionale sunt suspendate. La expirarea termenului
de 45 de zile, dispoziţiile regulamentare declarate neconstituţionale îşi
încetează efectele juridice".
Fiind o atribuţie cu un conţinut distinct - controlul
constituţionalităţii hotărârilor Camerei Deputaţilor, a hotărârilor Senatului
şi a hotărârilor Plenului celor două Camere reunite ale Parlamentului -, se
impunea ca aceasta să fie reglementată într-o subsecţiune aparte, în cadrul
secţiunii a 2-a, care să prevadă şi normele de procedură în aceste cazuri.
Fiecare Cameră a Parlamentului poate adopta, pe de o
parte, regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, printr-o hotărâre în
concordanţă cu dispoziţiile art. 64 alin. (1), art. 67 şi art. 76 alin. (1),
iar pe de altă parte poate adopta, ca acte juridice cu caracter normativ sau cu
caracter individual, şi alte „hotărâri" potrivit art. 67 şi art. 76 alin.
(2) din Legea fundamentală.
Hotărârea reprezintă un act juridic specific autonomiei
regulamentare a Camerelor, în sensul art. 64, 67 şi art. 76 alin. (1)şi (2),
producătoare de efecte juridice, care întotdeauna sunt interne, dar, în
subsidiar, hotărârea poate avea şi efecte externe.
Faţă de aceste precizări, considerăm că nu se poate
susţine că textul alin. (1) al art. 27 din Legea nr. 47/1992 în noua redactare
supune controlului de constituţionalitate toate hotărârile, atât cele adoptate
de fiecare Cameră, cât şi cele ale Parlamentului. Altfel spus, prin acest text
Curtea Constituţională a dobândit competenţa de a se pronunţa asupra tuturor
hotărârilor Parlamentului, situaţie în care Curtea Constituţională ar deveni un
„Super-Parlament".
Făcând o distincţie în categoria hotărârilor ca acte
juridice, putem afirma că pot fi supuse controlului de constituţionalitate
numai hotărârile cu caracter normativ, fiind excluse hotărârile cu caracter individual.
Dintre hotărârile cu caracter normativ pot fi supuse
controlului de constituţionalitate, în afară de cele prin care se aprobă
regulamente, hotărârile adoptate în realizarea unor prevederi constituţionale,
ţinând seama de consecinţele acestora (art. 90 - organizarea, la propunerea
Preşedintelui României, a
unui referendum naţional; art. 92 - măsuri în domeniul apărării; art. 93 -
măsuri excepţionale; art. 95 - suspendarea din funcţie a Preşedintelui
României; art. 96 - punerea sub acuzare a Preşedintelui României); titlul III
din Constituţie -Autorităţile publice - hotărâri care se referă la regimul
juridic al instituţiilor fundamentale ale statului.
In categoria „Hotărârilor individuale" se
includ hotărârile privind numiri şi alegeri în funcţii, precum şi cele
referitoare la validarea în funcţii.
Aceste hotărâri, având caracter individual, nu pot
fi supuse controlului de constituţionalitate.
Or, hotărârea contestată face parte din această
categorie, motiv pentru care sesizarea trebuia respinsă ca inadmisibilă.
Este de reţinut că orice hotărâre a Camerelor
Parlamentului se adoptă numai prin votul membrilor Camerei şi după dezbateri.
In condiţiile art. 72 din Constituţie, membrii Camerelor Parlamentului nu au
răspundere juridică pentru voturile date şi opiniile exprimate în exercitarea
mandatului. Posibilitatea controlului de constituţionalitate a oricărei
hotărâri a plenului Camerelor, dată fiind diversitatea domeniilor asupra cărora
se adoptă hotărâri, poate duce şi la angajarea unei răspunderi juridice, în anumite cazuri.
In acest cadru, aşa cum a fost prezentat, sesizarea
trebuia respinsă ca inadmisibilă.
II.Completarea textului art. 27
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 s-a făcut în baza art. 146 lit. I) din Constituţie, care prevede, ca
atribuţii ale Curţii Constituţionale, că „îndeplineşte şi alte atribuţii
prevăzute de legea organică a Curţii".
Prima chestiune de rezolvat este aceea dacă „alte
atribuţii prevăzute de legea organică a Curţii" priveşte competenţele
Curţii Constituţionale sau atribuţiile Curţii privind celelalte activităţi ale
acesteia.
O a doua problemă este aceea dacă prin lege se poate
adăuga la textul constituţional privind atribuţiile Curţii, adică dacă în baza
art. 146 lit. I) se poate
adăuga, prin Legea nr. 47/1992, la atribuţiile prevăzute expres şi limitativ de
art. 146 din Constituţie.
Ambele probleme sunt conjuncte cu elucidarea întinderii
competenţelor Curţii privind controlul constituţionalităţii hotărârilor plenului
fiecărei Camere şi ale Camerelor reunite ale Parlamentului. In cazul
dezbaterilor au fost discutate aceste probleme, însă decizia adoptată nu le
clarifică şi, ca atare, rămân de rezolvat.
III.Considerentele deciziei privitoare la autoritatea
constituţională Consiliul Superior al Magistraturii sunt, de principiu, corect
reţinute, dar pentru reţinerea competenţei şi admiterea sesizării s-a operat cu
aprecieri şi limbaj tehnicjuridic de natură a da alt sens şi altă finalitate
controlului de constituţionalitate.
Este cert că alegerea membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii înscrişi în lista supusă validării a fost făcută de magistraţii
judecători şi magistraţii procurori, pe categorii de instanţe şi categorii de
parchete, în conformitate cu prevederile Legii nr. 317/2004, ale Regulamentului
de aplicare nr. 327/2005 şi ale regulamentului privind alegerile şi documentele
acestora. Toate etapele procedurale au fost riguros desfăşurate; pentru fiecare
etapă s-a încheiat un proces-verbal doveditor, s-au rezolvat contestaţiile şi,
în final, s-a ajuns la lista celor 11 membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii aleşi în toate structurile.
Analiza actelor normative în vigoare privind întreaga
activitate a alegerilor membrilor Consiliului Superior al Magistraturii demonstrează că această activitate este internă, este
exclusivă şi limitată, nu dă acces la justiţie, dă drept de contestaţie numai
celor cu drept de participare şi rezolvările oricăror contestaţii se fac de
către Consiliul Superior al Magistraturii.
Lista finală a membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii aleşi se înaintează Senatului României, pentru validare.
Art.18 din Legea nr. 317/2004 prevede procedura de
validare şi limitarea acesteia; condiţionând invalidarea de constatarea dacă a
existat o nerespectare a procedurilor, aceasta poate duce la invalidarea
alegerii numai dacă a fost influenţat rezultatul alegerilor.
In aceste limite şi pe criteriile prevăzute s-au făcut
verificările de către comisia de specialitate a Senatului şi s-a propus
validarea magistraţilor aleşi, prevăzuţi în lista finală, au avut loc dezbateri
în Plenul Senatului, s-a adoptat modalitatea de vot final şi alegerea a fost
validată prin Hotărârea Plenului Senatului nr. 43 din 22 decembrie 2010.
Operaţiunile ce au avut loc pe etapele procedurilor de
alegeri, şi anume propunerile, candidaturile, aprobarea candidaturilor,
listele, data alegerilor, desfăşurarea lor etc, cu actele doveditoare ale
acestor operaţiuni, au fost controlate atât de Consiliul Superior al
Magistraturii, cât şi de comisia de specialitate a Senatului şi nu s-au
constatat nelegalităţi.
Sub aspectele de legalitate şi de control ale
alegerilor membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, pe categorii de
instanţe şi categorii de parchete, nu s-au dovedit temeiuri
de invalidare.
IV. Cu privire la Consiliul
Superior al Magistraturii, art. 133 alin. (4) din Constituţie prevede: „Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
este de 6 ani."
Legea nr. 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii prevede în art. 51 alin.
(1): „Durata mandatului membrilor aleşi ai
Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani." Textul alineatului reproduce textul art. 133 alin. (4) din
Constituţie.
In anul 2005, printr-un proiect
de lege promovat prin angajarea răspunderii Guvernului şi devenit Legea nr.
247/2005, s-a adăugat la art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 sintagma „fără
posibilitatea reînvestirii". Această adăugire la textul
constituţional reprodus în art. 51 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 s-a făcut
în timpul mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii aleşi în
anul precedent.
Problemele pe care le ridică adăugirea făcută la textul
constituţional sunt:
- dacă prin lege, fie şi organică, se poate adăuga la
textul constituţional şi, evident, răspunsul nu poate să fie decât negativ;
- a doua problemă este aceea a încălcării criteriului
constituţional privind mandatele reglementate de Constituţie prin schimbarea
criteriului obiectiv şi a spiritului unităţii constituţionale, cu criteriul
subiectiv referitor la persoane, iar nu la mandat;
- sintagma „fără posibilitatea reînvestirii" se
referă în mod evident la persoane titulare de mandat, iar nu la mandatul
prevăzut de Constituţie, ceea ce înseamnă că adăugirea la textul constituţional
s-a făcut pe alte baze şi, evident, din considerente privind persoanele ce se
aflau în funcţie;
- o altă problemă este aceea a soluţiei ce trebuie
dată, în aceste condiţii, succesiunii legilor în timp; cu privire la aceasta,
adunarea generală a judecătorilor Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi
adunarea generală a judecătorilor Curţii de Apel Bucureşti au adoptat teza conform
căreia norma modificatoare devine activă şi deci se aplică începând cu regimul
mandatului următor, iar nu cu
regimul mandatului în exerciţiu, motive pentru care adunările generale ale
celor două înalte instanţe au acceptat candidaturile şi i-au votat pe candidaţii
contestaţi în sesizare.
Rezolvarea problemei de drept a fost dată în cadrul
adunărilor generale ale judecătorilor ale celor două înalte instanţe şi nu a
făcut obiectul controlului de legalitate efectuat de comisia de specialitate a
Senatului, astfel încât nu putea face obiectul controlului de validare la votul
final decât dacă Senatul ar fi fost învestit - în cadrul controlului de
validare - şi cu controlul rezolvărilor date problemelor de drept.
Abordarea acestei probleme în sesizarea făcută de senatori
excedează limitelor legale expres prevăzute ale controlului de legalitate
privind procedura de validare a alegerilor; acesta este un temei esenţial
privind admisibilitatea sesizării, motiv pentru care inadmisibilitatea se
susţine şi mai mult.
Chestiunea şi mai dificilă este aceea dacă în controlul
de constituţionalitate poate să revină Curţii Constituţionale competenţa
rezolvării problematicii aplicării în timp a legii.
V. Din textele actelor
normative privind alegerile membrilor Consiliului Superior al Magistraturii se
constată că nu există „acces la justiţie" şi că pot fi contestate
procedurile şi realizarea lor numai de către judecătorii şi procurorii pe
categorii de instanţe şi parchete, iar verificările şi soluţionările se fac de
către Consiliul Superior al Magistraturii; din aceste temeiuri am caracterizat
reglementarea ca fiind internă, limitată şi controlabilă numai de către
Consiliul Superior al Magistraturii, iar Senatul are numai competenţa validării
rezultatului final al alegerilor.
Reglementarea existentă trebuie avută în vedere ca
atare, iar soluţionarea oricărei contestări se face în aceste condiţii şi
limitări. Surprinzător este că prevederile art. 126 alin. (6) din Constituţie
nu au fost avute în vedere. Acest articol prevede: „controlul
judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice, pe calea
contenciosului administrativ, este garantat, cu excepţia celor care privesc
raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament cu caracter
militar".
Este clar şi neîndoielnic că validarea alegerilor
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii de către Senatul României este
un act care constituie raporturi directe ale adunărilor generale ale
magistraţilor instanţelor şi parchetelor cu Parlamentul României, reprezentat
de Senat. Aşadar, aceste raporturi directe cu Parlamentul sunt exceptate de la
controlul judecătoresc pe calea contenciosului administrativ.
VI. O altă chestiune dificilă
este aceea a efectelor deciziei şi a ducerii la îndeplinire a acesteia. Decizia
pronunţată nu priveşte texte ale unei hotărâri a Senatului, ci validarea
alegerii în funcţie a unor persoane, şi, ca atare, nu pot interveni
dispoziţiile art. 147 alin. (1) din Constituţie, privitoare la suspendarea şi
încetarea efectelor juridice ale unor texte neconstituţionale. Această
chestiune evidenţiază încă o dată lipsurile reglementării menţionate la pct. I din prezenta opinie separată şi
dificultăţile determinării admisibilităţii sesizărilor împotriva hotărârilor
plenului Camerelor Parlamentului.
Judecători:
Ion Predescu
Acsinte Gaspar
Puskas Valentin Zoltan