DECIZIE Nr. 518 din 25 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(1^1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri
de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societatilor comerciale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 20 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (1^1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr.
25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin
contractele de privatizare a societatilor comerciale, exceptie ridicata de
Asociatia Salariatilor "Transport Fizicienilor" PAS in Dosarul nr. 2.175/2004
al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu aduc atingere prevederilor constitutionale invocate, deoarece nu
se refera la transferul unor bunuri, ci la raspunderea cumparatorului in cazul
neexecutarii obligatiilor sale, precum si la stabilirea daunelor-interese
datorate. In acelasi sens, aminteste ca, in jurisprudenta sa, Curtea
Constitutionala a statuat ca prevederile art. 21 alin. (1^1) lit. a) si b) din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 sunt in acord cu dispozitiile constitutionale
care consacra garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate. Avand in vedere
aceste aspecte, pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.175/2004,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21
alin. (1^1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale. Exceptia a fost ridicata de Asociatia
Salariatilor "Transport Fizicienilor" PAS intr-o cauza comerciala
avand ca obiect rezolutiunea unui contract de vanzare-cumparare de actiuni,
daune-interese si restituirea dividendelor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 44
alin. (1) si (2) din Constitutie. In acest sens, arata ca "sumele de bani
platite de membrii Asociatiei reprezinta o parte din bunurile materiale
apartinand Societatii de Transport Fizicienilor, al caror proprietar a fost
APAPS si care le-a vandut Asociatiei". Asa fiind, in opinia sa, aceste
bunuri reprezinta proprietatea membrilor care au achitat ratele fixate prin
contractul de vanzare-cumparare incheiat cu Autoritatea pentru Privatizarea si
Administrarea Participatiilor Statului, iar trecerea acestor bunuri in
patrimoniul APAPS-ului nu poate fi privita decat ca o incalcare a dreptului de
proprietate. De asemenea, arata ca, prin vinderea actiunilor ce au fost trecute
in patrimoniul sau, APAPS-ul va incasa contravaloarea lor, realizand astfel o
imbogatire fara justa cauza, in dauna membrilor Asociatiei.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. Astfel, in opinia sa, prevederile
legale criticate reprezinta, pe de o parte, "aplicarea la situatia
specifica a normei comerciale cu caracter general potrivit careia datoriile
comerciale lichide si platibile in bani produc dobanda de drept din ziua cand
devin exigibile", iar pe de alta parte, reprezinta "aplicatia la
situatia concreta a principiului general de drept al repunerii partilor in
situatia anterioara".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. De asemenea, aminteste ca dispozitiile art. 21 din
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 au mai facut obiect al controlului de
constitutionalitate prin Decizia nr. 164/2003 si Decizia nr. 175/2003, Curtea
statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi primita critica de
neconstitutionalitate adusa art. 21 alin. (1^1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului
nr. 25/2002, intrucat aceste dispozitii legale sunt conforme cu prevederile
art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie. De asemenea, in opinia sa,
textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor constitutionale ale
art. 44 alin. (2) din Constitutie, "intrucat reglementarea dedusa
controlului se aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta in ipoteza
normei legale, indiferent de titular, fara nici o discriminare pe considerente
arbitrare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
21 alin. (1^1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele
masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, aprobata prin Legea nr.
506/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 26
iulie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceste texte legale au urmatoarea redactare:
- Art. 21 alin. (1^1) lit. a) si b): "(1^1) In cazul desfiintarii
contractului pe cale conventionala sau judiciara, pentru prejudicii cauzate
Autoritatii, cumparatorul este obligat la plata daunelor-interese constituite
din:
a) sumele reprezentand dobanzile si penalitatile datorate pentru ratele
scadente si neachitate pana la data desfiintarii contractului, precum si
penalitatile datorate ca urmare a neindeplinirii celorlalte obligatii
contractuale;
b) sumele reprezentand dividendele incasate de cumparator in perioada de
valabilitate a contractului;".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 44 alin. (1) si (2) din
Constitutie, potrivit carora: "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002 reglementeaza controlul postprivatizare, precum si modul
de urmarire a executarii obligatiilor asumate de cumparatori, pe perioada
derularii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat la
societatile comerciale. Acest act normativ isi are temeiul in dispozitiile
constitutionale ale art. 135 alin. (2) lit. b), potrivit carora statul trebuie
sa asigure protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara.
In acest cadru, textul art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 prevede
ca, in cazul desfiintarii pe cale conventionala sau judiciara a contractului de
privatizare pentru neexecutarea obligatiilor ce decurg din acesta, cumparatorul
datoreaza daune-interese, prevazand totodata modalitatea de stabilire a
prejudiciilor si a intinderii daunelor-interese.
Curtea apreciaza ca acest text de lege in intregul sau si implicit
dispozitiile alin. (1^1) lit. a) si b) din acelasi articol nu contin nici o
dispozitie prin care se aduce atingere dreptului de proprietate al
cumparatorului, intrucat nu se refera la transferul unor bunuri, ci la
raspunderea cumparatorului in cazul neexecutarii obligatiilor sale, precum si
la stabilirea daunelor-interese datorate.
De altfel, prevederile art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate prin raportare la aceleasi
dispozitii constitutionale, Curtea Constitutionala pronuntandu-se prin Decizia
nr. 189 din 27 aprilie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 510 din 7 iunie 2004, in sensul respingerii criticilor de
neconstitutionalitate ca neintemeiate.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia deciziei mentionate isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(1^1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri
de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a
societatilor comerciale, exceptie ridicata de Asociatia Salariatilor
"Transport Fizicienilor" PAS in Dosarul nr. 2.175/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea