DECIZIE Nr. 5
din 29 martie 2008
pentru adoptarea
Regulamentului de organizare si desfasurare a activitatii comisiilor de
disciplina ale Colegiului Medicilor Dentisti din Romania
ACT EMIS DE:
COLEGIUL MEDICILOR DENTISTI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 382 din 20 mai 2008
In temeiul art. 500, 502 şi 546 din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii,
Consiliul Naţional al Colegiului Medicilor Dentişti
din România decide:
Art. 1. - Consiliul Naţional al Colegiului Medicilor
Dentişti din România adoptă Regulamentul de organizare şi desfăşurare a
activităţii comisiilor de disciplină ale Colegiului Medicilor Dentişti din
România, cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2. - Componenţa Comisiei superioare de disciplină
este cuprinsă în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 3. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Colegiului Medicilor Dentişti din România,
Liviu Zetu
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare şi desfăşurare a activităţii
comisiilor de disciplină ale Colegiului Medicilor Dentişti din România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - La nivel naţional şi la nivel teritorial se
vor înfiinţa Comisia superioară de disciplină a Colegiului Medicilor Dentişti
din România, denumit în continuare CMDR, respectiv comisii de disciplină.
Art. 2. - (1) La nivelul fiecărui colegiu judeţean se
va organiza şi va funcţiona o comisie de disciplină alcătuită din 5 până la 7
membri, propuşi de biroul executiv local şi votaţi de consiliul judeţean.
(2) La nivelul Colegiului Medicilor Dentişti din
România se va organiza şi va funcţiona Comisia superioară de disciplină, alcătuită
din 7 membri propuşi de Biroul executiv naţional şi votaţi de Consiliul
naţional al CMDR.
(3) Membrii Comisiei superioare
de disciplină trebuie să aibă o vechime de peste 7 ani în profesie.
(4) Mandatul comisiilor de disciplină este de 4 ani.
Art. 3. - Autoritatea de Sănătate Publică şi Ministerul
Sănătăţii Publice numesc câte un reprezentant în comisiile de disciplină
teritoriale, respectiv în Comisia superioară de disciplină, cu rol consultativ.
Art. 4. - Calitatea de membru al comisiilor de disciplină
încetează prin deces, demisie, demitere de către cei care l-au numit, pierderea calităţii de membru al
CMDR ori prin numirea unui alt reprezentant, în cazul membrilor desemnaţi de
către Ministerul Sănătăţii Publice sau de autorităţile de sănătate publică.
Art. 5. - (1) Medicul dentist răspunde disciplinar
pentru nerespectarea legilor şi regulamentelor profesiei de medic dentist, a
Codului deontologic al medicului dentist, a regulilor de bună practică
profesională, a Regulamentului de organizare şi funcţionare al Colegiului
Medicilor Dentişti din România, adoptat prin Decizia Colegiului Medicilor
Dentişti din România nr. 5/2007, denumit în continuare ROF,
pentru nerespectarea deciziilor obligatorii
adoptate de organele de conducere ale CMDR, precum şi pentru orice fapte
săvârşite în legătură cu profesia sau în afara acesteia, care sunt de natură să
prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei sau ale instituţiei CMDR.
(2) Răspunderea disciplinară a membrilor CMDR, potrivit
prezentului regulament, nu exclude răspunderea penală, contravenţională, civilă
sau materială, conform prevederilor legale.
Art. 6. - Comisia de disciplină
va avea la dispoziţie personal auxiliar şi aparatură logistică din dotarea
existentă la Colegiul Naţional al CMDR, respectiv la colegiile teritoriale.
Art. 7. - Plata membrilor comisiilor de disciplină se
va face pe şedinţă de lucru, conform Legii nr. 95/2006 titlul XIII , a ROF şi a
deciziei Consiliului Naţional al CMDR.
Art. 8. - Comisiile de disciplină de la nivelul
colegiilor teritoriale şi Comisia superioară de disciplină de la nivelul CMDR
îşi vor alege un preşedinte dintre membrii săi, cu majoritate simplă de voturi.
Art. 9. - Sancţiunile disciplinare sunt:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) vot de blam;
d) interdicţia de a exercita profesia ori anumite
activităţi medico-dentare pe o durată de la o lună la 6 luni;
e) interdicţia de a mai candida şi de a mai face parte
din organele de conducere, până la radierea sancţiunii, pentru cele prevăzute
la lit. b), c) şi d);
f) retragerea calităţii de membru al CMDR;
g) sancţiunile vor avea termenele prevăzute de lege.
Art. 10. - (1) Preşedintele comisiei de disciplină are
următoarele atribuţii:
a) organizează şi conduce activitatea comisiei;
b) organizează completele de judecată ale cauzelor
disciplinare;
c) ţine evidenţa cauzelor disciplinare;
d) reprezintă comisia de disciplină în faţa
autorităţilor şi instituţiilor publice;
e) informează organele de conducere ale colegiului
despre activitatea comisiei de disciplină şi a problemelor apărute în cursul
desfăşurării cercetărilor disciplinare ori soluţionării cauzelor;
f) propune proiectul de buget necesar desfăşurării activităţii comisiei de disciplină;
g) prezintă adunării generale raportul anual al
activităţii comisiei de disciplină.
(2) Preşedintele poate delega o parte din atribuţiile
sale către un alt membru din cadrul comisiei de disciplină.
Art. 11. - Cauzele disciplinare
se vor judeca, potrivit legii, de către complete de judecată formate dint-un
număr de membri, după cum urmează:
a) 3 membri pentru comisiile de disciplină de la
nivelul colegiilor teritoriale;
b) 5 membri pentru Comisia superioară de disciplină.
Art. 12. - (1) Desfăşurarea şedinţelor de judecată ale
fiecărui complet vor fi consemnate sub formă de procese-verbale de şedinţă.
(2) Fiecare proces-verbal va fi semnat la sfârşitul
şedinţei de membrii completului şi va fi anexat la dosarul cauzei disciplinare.
(3) Procesul-verbal va putea fi întocmit de
personalul administrativ al CMDR naţional sau teritorial.
Art. 13. - Procesul-verbal de şedinţă va fi întocmit la
fiecare şedinţă şi va conţine următoarele elemente:
a) data la care a avut loc
şedinţa;
b) membrii completului de judecată;
c) consemnarea celor întâmplate în timpul şedinţei;
d) actele ori înscrisurile depuse la dosarul cauzei
disciplinare;
e) măsurile dispuse în soluţionarea cauzei de către
completul de judecată;
f) semnăturile membrilor completului de judecată şi a
persoanei care a redactat procesul-verbal.
Art.14. - (1) Toate adresele sau comunicările făcute de
către completul de judecată se vor trimite prin intermediul unei scrisori
recomandate cu confirmare de primire sau se vor înmâna, sub semnătura de primire, persoanei căreia îi sunt
destinate.
(2) Un exemplar al adreselor sau comunicărilor se va
păstra la dosarul cauzei disciplinare, împreună cu dovada de primire sau de
înmânare.
(3) Se vor face maximum două convocări.
Art. 15. - Comisia de
disciplină are dreptul să solicite toate actele şi măsurile necesare
soluţionării cauzei.
CAPITOLUL II
Inregistrarea cererii şi declanşarea acţiunii disciplinare
Art. 16. - (1) Biroul consiliului naţional, respectiv
teritoriaj este obligat ca, în prima şedinţă convocată după data primirii
sesizării, să analizeze sesizarea primită din punctul de vedere al îndeplinirii
condiţiilor prevăzute de art. 94 alin (1) şi art. 105 alin. (1) din ROF şi să
adopte o decizie cu una dintre variantele prevăzute de art. 106 din ROF.
(2) Atât Biroul executiv naţional, cât şi birourile
consiliilor teritoriale se pot autosesiza potrivit art. 107 din ROF; se va
emite, de asemenea, o decizie care va dispune declanşarea procedurii
disciplinare. In decizia de autosesizare se vor menţiona elementele care au
stat la baza luării acestei decizii, fiind necesară ataşarea de dovezi
corespunzătoare.
Art. 17. - (1) Dacă decizia biroului consiliului
teritorial este de respingere a sesizării ca vădit nefondată, respectiv pentru
nerespectarea condiţiilor impuse de art. 105 alin (1), un exemplar al acesteia
se va trimite prin scrisoare recomandată persoanei care a făcut sesizarea. In
decizia de respingere a sesizării se va face menţiune despre posibilitatea
persoanei care a făcut sesizarea de a contesta această decizie în termen de 15
zile de la comunicare.
(2) Contestaţia se va depune la sediul colegiului
naţional sau teritorial, competenţa de soluţionare a acesteia revenind Biroului
executiv al Consiliului Naţional al CMDR.
(3) In termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii
contestaţiei, secretarul colegiului teritorial va înainta contestaţia împreună
cu tot dosarul cauzei, inclusiv sesizarea iniţială, către Biroul executiv al
Consiliul Naţional al CMDR.
(4) Dacă Biroul executiv naţional consideră că se
impune deschiderea unei anchete disciplinare, va emite o decizie prin care va
dispune declanşarea anchetei disciplinare de către comisia de disciplină
teritorială.
Art. 18. - Plângerea formulată faţă de un medic dentist
poate fi făcută în termen de cel mult 6 luni de la data săvârşirii faptei.
SECŢIUNEA I
Cercetarea disciplinară în cazul medicului dentist faţă de care s-a formulat o plângere
Art. 19. - (1) După primirea sesizării şi a deciziei
biroului consiliului naţional, respectiv teritorial de declanşare a anchetei
disciplinare şi după constituirea dosarului disciplinar potrivit dispoziţiilor
ROF, comisia de disciplină îl va înştiinţa prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire pe medicul reclamat despre faptul că împotriva sa s-a
declanşat o anchetă disciplinară
şi că este convocat pentru data de.......ora .... la sediul comisiei de disciplină din .... (se specifică sediul
comisiei de disciplină) pentru audiere.
(2) La adresa de convocare se va anexa o copie a
sesizării.
(3) Medicul va fi informat şi va fi convocat cu cel
puţin 10 zile lucrătoare înaintea datei la care urmează să aibă loc şedinţa
comisiei de disciplină.
(4) In condiţiile art. 108 alin. 4 din ROF, comisia de
disciplină de comun acord cu medicul, poate conveni un alt termen la care să
aibă loc audierea. Despre acest aspect se va face menţiune în procesul-verbal
de şedinţă.
Art. 20. - (1) Medicul chemat pentru audiere la comisia
de disciplină poate da şi explicaţii scrise (această prevedere se va interpreta
în sensul că medicul nu este obligat să dea explicaţii scrise, dar trebuie să
ştie că dacă doreşte are acest drept).
(2) In situaţia în care medicul s-a prezentat la
comisia de disciplină pentru audieri, acesta va fi audiat de către comisia de
disciplină, iar declaraţiile acestuia vor fi consemnate şi ataşate la dosarul
disciplinar.
(3) Dacă, pe parcursul derulării cercetării
disciplinare, comisia de disciplină apreciază că este necesară reaudierea
medicului, se va face menţiune în procesul-verbal din şedinţa în care s-a
hotărât acest lucru şi se va dispune citarea medicului prin scrisoare
recomandată cu confirmare de primire.
(4) Persoana care a făcut sesizarea va fi audiată şi
examinată în cauza respectivă.
(5) Refuzul petentului de a se prezenta la audierea
stabilită de comisia de disciplină duce la suspendarea cauzei. Suspendarea
cauzei disciplinare va fi comunicată şi petentului în scris, cu confirmare de
primire.
Art. 21. - (1) In momentul la care s-au adunat toate materialele, datele şi informaţiile solicitate
de comisia de disciplină, dacă au fost audiate toate persoanele în cauză, dacă
nu mai sunt alte aspecte de lămurit, se va face menţiune în procesul-verbal al
şedinţei din data respectivă despre acest aspect şi comisia de disciplină va
analiza toate declaraţiile, probele, înscrisurile, expertizele şi va adopta una
dintre soluţiile prevăzute la art. 112 din ROF.
(2) In procesul-verbal de şedinţă se vor consemna cele
constatate şi se va dispune soluţia adoptată.
(3) Dacă se constată că nu s-au primit toate
informaţiile solicitate sau dacă comisia de disciplină consideră că se impun a
fi clarificate unele aspecte ori împrejurări, se va face menţiune despre aceste
aspecte în procesul-verbal de şedinţă, se vor dispune măsurile care se impun şi
se va fixa o nouă dată de întrunire a comisiei de disciplină.
(4) Ancheta disciplinară va fi efectuată direct de
către comisia de disciplină sau prin intermediul unui referent împuternicit
dintre membrii comisiei de disciplină.
(5) Faţă de natura cauzei, comisia de disciplină poate
consulta o comisie de specialitate formată din 3 personalităţi în domeniu,
propuse de Comisia profesional-ştiinţifică şi învăţământ şi acceptate de cel
acuzat.
(6) In cazul în care persoana
care a făcut plângerea nu este mulţumită de concluziile comisiei de
specialitate, va putea solicita pe cheltuiala sa o nouă comisie de expertiză medicală.
Art. 22. - Soluţia luată în cauză şi consemnată în
procesul-verbal de şedinţă va trebui să conţină în mod obligatoriu elementele
prevăzute de art. 113 din ROF, respectiv:
a) numărul deciziei şi data pronunţării;
b) componenţa comisiei de disciplină;
c) descrierea pe scurt a faptei ce a făcut obiectul
acţiunii disciplinare;
d) prezentarea măsurilor de cercetare a faptei
(declaraţiile părţilor, martorii care au fost audiaţi, înscrisurile folosite ca
probă, documentele cercetate şi reţinute în soluţionarea cauzei etc);
e) faptele, împrejurările care au constituit abaterea
disciplinară, deontologică ori de practică medicală şi elementele, argumentele
care au format convingerea comisiei de disciplină. Comisia de disciplină va
folosi în argumentarea soluţiei pronunţate, atunci când este cazul şi posibil, literatura medicală
de specialitate, facându-se, totodată, menţiune în elementele de identificare
ale materialului ştiinţific folosit (cursul, tratatul, articolul etc, editura,
anul publicării sau numărul şi anul, în cazul revistelor medicale, numărul
paginii etc);
f) soluţia pronunţată;
g) temeiul legal al adoptării
ei (articolele din Legea nr. 95/2006 - titlul XIII şi cele din Codul
deontologic al medicului dentist, din regulamentele specifice privind
exercitarea profesiunii de medic sau din regulamentele de ordine internă ori
din alte acte normative care au fost încălcate de medicul vinovat);
h) termenul de contestare şi instanţa competentă;
i) menţiunea că a fost validată de consiliul teritorial
şi data în care a avut loc şedinţa consiliului în care a fost validată decizia
de sancţionare;
j) semnătura preşedintelui comisiei de disciplină şi
ştampila colegiului naţional, respectiv teritorial.
Art. 23 - (1) Decizia pronunţată se comunică medicului
în cauză şi Biroului executiv naţional.
(2) Deciziile privind aplicarea sancţiunilor care se
soldează cu suspendarea sau interzicerea exercitării profesiei se comunică
Ministerului Sănătăţii Publice şi colegiului naţional şi, respectiv,
teritorial.
(3) Persoana care a făcut sesizarea va fi informată cu
privire la soluţionarea cauzei de către comisia de disciplină.
Art. 24 - (1) Contestaţia medicului împotriva deciziei
de sancţionare se va trimite Comisiei superioare de disciplină a Consiliului
Naţional al CMDR, spre competenta soluţionare.
(2) In adresa de înaintare se va face referire la data
înregistrării contestaţiei şi la numărul de file ale dosarului disciplinar,
semnate fiecare pentru conformitate de către preşedintele comisiei de
disciplină.
(3) Decizia de sancţionare pronunţată de comisia de
disciplină de la nivelul colegiului teritorial poate fi contestată de medicul
dentist sancţionat, în termen de 15 zile de la comunicare.
(4) Impotriva deciziei Comisiei superioare de
disciplină medicul sancţionat va putea formula acţiune în anulare, conform art.
101 alin. (2) din ROF.
SECŢIUNEA a II-a
Soluţionarea
litigiilor dintre membri
Art. 25. - Membrii CMDR sunt obligaţi ca atunci când se
găsesc într-o situaţie conflictuală, litigioasă, legată de exercitarea
profesiei, sau în oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 5 din prezentul
regulament, faţă de alt membru al colegiului, înainte de orice alt demers vor
apela la medierea comisiei de disciplină din cadrul colegiului teritorial.
Art. 26. - Comisia de disciplină va convoca părţile în
litigiu şi, pe baza probelor administrate de către părţi, va încerca
soluţionarea amiabilă a litigiului.
Art. 27. - La terminarea procedurilor de împăcare a
părţilor, comisia de disciplină va încheia un proces-verbal în care va consemna
situaţia de fapt, poziţiile părţilor, probele administrate şi rezultatul final.
Procesul-verbal va fi semnat de către membrii comisiei de disciplină şi de către
părţi.
Art. 28. - (1) In situaţia în care comisia de
disciplină nu va putea soluţiona pe cale amiabilă conflictul, la cererea
medicului care a făcut sesizarea, va putea reţine cauza spre soluţionare.
(2) In această situaţie comisia de disciplină, pe baza
probelor administrate de părţi, va putea dispune una dintre sancţiunile
prevăzute de art. 9 din prezentul regulament, atunci când este cazul, şi va
comunica ambelor părţi hotărârea luată.
Art. 29. - Faţă de hotărârea comisiei de disciplină
teritoriale medicul sancţionat va putea formula contestaţie în condiţiile
prezentului regulament.
Art. 30. - (1) Faţă de medicul dentist membru al
organelor de conducere ale Colegiului naţional sau colegiilor teritoriale va fi
sesizat direct Biroul executiv naţional.
(2) Biroul executiv naţional va dispune respingerea
plângerii ca vădit nefondată sau declanşarea procedurii disciplinare.
(3) In cazul în care se va dispune declanşarea
procedurii disciplinare Biroul executiv naţional va trimite plângerea Comisiei
superioare de disciplină, care va putea stabili una dintre soluţiile prevăzute
de art. 112 din ROF, respectiv de art. 9 din prezentul regulament.
Art. 31. - (1) Pentru toate situaţiile cuprinse în
prezenta secţiune, Biroul executiv naţional se poate autosesiza, procedând
conform dispoziţiilor prezentului regulament, completat cu dispoziţiile Legii
nr. 95/2006 - titlul XIII şi ale ROF.
Art. 32. - (1) Biroul executiv naţional are obligaţia
să se autosesizeze în toate situaţiile în care constată că oricare dintre
membrii CMDR nu respectă deciziile obligatorii adoptate de organele de
conducere ale colegiului.
(2) In urma autosesizării Biroul executiv naţional va
întocmi un proces-verbal prin care va sesiza Comisia superioară de disciplină,
aceasta urmând să analizeze sesizarea primită şi să dispună în consecinţă.
Art. 33. - Prezentele dispoziţii se aplică în mod
corespunzător şi în ceea ce priveşte funcţionarea Comisiei superioare de
disciplină.
Art. 34. - Prezentul regulament
se completează în mod corespunzător cu dispoziţiile Legii nr. 95/2006 - titlul
XIII, cu cele ale ROF şi cu dispoziţiile Codului deontologic al CMDR.
Art. 35. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
ANEXA Nr. 2
Componenţa Comisiei superioare de disciplină
1. Prof. univ. dr. Augustin Mihai - preşedinte
2. Dr. Delia Barbu, medic primar
3. Prof. univ. dr. Radu Câmpian
4. Dr. Ioan Costea, medic primar
5. Dr. Dana Draguşin, medic
primar
6. Prof. univ. dr. Norina Forna
7. Dr. Tiberiu Tîrcă, medic specialist