DECIZIE Nr.
499 din 7 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 341 din 21 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată din oficiu de Tribunalul Arad - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări sociale în Dosarul
acestuia nr. 3.073/108/2008.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul si în dosarele
nr. 2.210- 2.225D/2008, nr. 2.295-2.299D/2008, nr. 2.385D/2008, nr. 2.519D/2008,
nr. 2.592-2.596D/2008, nr. 2.605D/2008, nr. 2.886-2.891 D/2008, nr.
46D/2009, nr. 126D/2009, nr. 294D/2009, nr. 503D/2009 şi nr. 504D/2009.
La apelul nominal se prezintă partea Ene Marinică,
lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din
oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 2.210- 2.225D/2008, nr.
2.295-2.299D/2008, nr. 2.385D/2008, nr. 2.519D/2008, nr. 2.592-2.596D/2008, nr.
2.605D/2008, nr. 2.886-2.891 D/2008, nr. 46D/2009, nr. 126D/2009, nr.
294D/2009, nr. 503D/2009 şi nr. 504D/2009 la Dosarul nr. 2.209D/2008.
Partea prezentă, precum şi reprezentantul Ministerului
Public sunt de acord cu măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 2.210- 2.225D/2008, nr.
2.295-2.299D/2008, nr. 2.385D/2008, nr. 2.519D/2008, nr. 2.592-2.596D/2008, nr.
2.605D/2008, nr. 2.886-2.891 D/2008, nr. 46D/2009, nr. 126D/2009, nr.
294D/2009, nr. 503D/2009 şi nr. 504D/2009 la Dosarul nr. 2.209D/2008, care este
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, partea prezentă
solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că
dispoziţiile legale criticate nu retroactivează, întrucât norma procedurală în
cauză nu instituie o nouă taxă, ci o redefineşte pe cea deja existentă. Mai
mult, prin efectul textului contestat, contribuabilul îşi recuperează suma de
bani ce a fost plătită în plus faţă de cuantumul taxei datorate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin încheierile din 21 octombrie 2008, 22 octombrie
2008, 4 noiembrie 2008, 5 noiembrie 2008, 12 noiembrie 2008, 18 noiembrie 2008,
20 noiembrie 2008, 2 decembrie 2008, 4 decembrie 2008, 5 decembrie 2008, 10
decembrie 2008, 16 decembrie 2008, 14 ianuarie 2009, 22 ianuarie 2009,
pronunţate în dosarele nr. 3.073/108/2008, nr. 3.371/108/2008, nr.
4.092/108/2008, nr. 3.074/108/2008, nr. 2.649/108/2008, nr. 2.684/108/2008, nr.
2.683/108/2008, nr. 2.734/108/2008, nr. 2.759/108/2008, nr. 2.648/108/2008, nr.
2.682/108/2008, nr. 2.681/108/2008, nr. 2.658/108/2008, nr. 2.657/108/2008, nr.
2.656/108/2008, nr. 2.633/108/2008, nr. 2.659/108/2008, nr. 1.215/108/2008, nr.
1.217/108/2008, nr. 2.685/108/2008, nr. 2.760/108/2008, nr. 4.319/108/2008, nr.
2.632/108/2008, nr. 305/96/2008, nr. 2.044/112/2008, nr. 779/96/2008, nr.
1.777/90/2008, nr. 3.057/90/2008, nr. 1.935/90/2008, 1.888/112/2008, nr.
2.683/90/2008, nr. 3.489/90/2008, nr. 4.745/108/2008, nr. 4.417/108/2008, nr.
4.737/108/2008, nr. 4.336/108/2008, nr. 2.791/103/2008, nr. 2.294/112/2008, nr.
4.897/108/2008, nr. 2.454/103/2008 şi nr. 3.233/103/2008, Tribunalul Arad -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări
sociale, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercială şi de contencios administrativ,
Curtea de Apel Târgu-Mureş - Secţia comercială, de contencios administrativ şi
fiscal, Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal şi Curtea de Apel Bacău - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată în cauze având ca obiect anularea actului administrativ
prin care a fost încasată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule,
precum si restituirea acestei taxe.
In dosarele nr. 2.044/112/2008, nr. 1.888/112/2008 şi
nr. 2.294/112/2008 ale Tribunalului Bistriţa-Năsăud - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal, respectiv nr. 305/96/2008 şi nr.
779/96/2008 ale Curţii de Apel Târgu-Mureş - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal, excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Garofita Irimiaş, Marin Dumitru Moldovan şi Societatea Comercială
„Petramona" - S.R.L, din Sângeorz-Băi, respectiv Societatea Comercială „Co
Mod" - S.R.L, din Miercurea-Ciuc şi Societatea Comercială „Ing
Service" - S.R.L. Miercurea-Ciuc, în toate celelalte dosare excepţia fiind
ridicată, din oficiu, de instanţele de judecată.
In motivarea excepţiei, în esenţă, se arată că
textul legal criticat, reglementând restituirea diferenţei rezultate între
cuantumul taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule şi cel al taxei pe
poluare pentru perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, retroactivează,
întrucât impune plata pentru trecut a taxei pe poluare pentru autovehicule. Or,
o atare taxă poate fi percepută doar din momentul intrării în vigoare a ordonanţei
de urgenţă care a instituit-o, şi anume de la 1 iulie 2008, şi nicidecum pentru
o perioadă anterioară intrării sale în vigoare.
Pentru a ajunge la această concluzie, instanţele de
judecată au mai arătat că taxa specială pentru autovehicule achitată de
contribuabili în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008 se restituie şi că
pentru aceleaşi autovehicule pentru care s-a plătit taxa specială pentru
autoturisme şi autovehicule s-a instituit, începând cu 1 iulie 2008, taxa pe
poluare.
Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal opinează în
sensul că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Curtea de Apel Târgu-Mureş - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate ridicată este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate ridicată în dosarele nr. 2.209D-2.225D/2008,
nr.' 2.295- 2.299D/2008 si nr. 2.519D/2009 este neîntemeiată, iar în dosarele
nr. 2.592-2.596D/2008, nr. 2.605D/2008, nr. 2.886- 2.891 D/2008, nr. 46D/2009,
nr. 126D/2009, nr. 294D/2009, nr. 503D/2009 şi nr. 504D/2009 consideră că
excepţia formulată este inadmisibilă.
Avocatul Poporului apreciază,
în dosarele nr. 2.209- 2.225D/2009 şi nr. 2.295-2.299D/2008, că dispoziţiile
legale criticate sunt neconstituţionale, pe când, în celelalte dosare,
consideră că textul legal contestat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, susţinerea părţii prezente, notele scrise depuse, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, având
următorul cuprins:
„Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de
contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 - 30
iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi
cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare
pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, prin art. I din Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006, s-a introdus în Codul fiscal
cap. II1 „Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule", cu
art. 2141-2143.
Curtea constată că taxa instituită avea un pronunţat
caracter de taxă pe poluare, o atare concluzie fiind întărită de faptul că
anexa nr. 4 din lege stabilea că valoarea taxei depinde de capacitatea
motorului, de standardele de emisie şi de vârsta autovehiculului. Prin urmare,
Legea nr. 343/2006 are un obiect concret de reglementare, şi anume instituirea
unui venit la bugetul de stat sub forma unui impozit indirect, materia
impozabilă constituind-o autovehiculele înmatriculate pentru prima dată în
România, scopul declarat al acestei reglementări fiind acela de protecţie a
mediului.
Curtea constată, de asemenea, că prin chiar art. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 se redefineşte taxa specială
pentru autoturisme şi autovehicule, astfel cum rezultă şi din prevederile art.
4 şi art. 14 alin. (2) din aceeaşi ordonanţă de urgenţă, stabilind că obiectul
prezentei ordonanţe de urgenţă îl constituie autovehiculele înmatriculate
pentru prima dată în România.
Prin urmare, Curtea reţine că redefinirea unei taxe
printr-un act normativ distinct faţă de cel iniţial nu echivalează cu
instituirea unei noi taxe, atât timp cât natura juridică a celor două taxe este
identică.
Faptul că iniţial taxa a fost definită ca taxă specială
pentru autoturisme şi autovehicule şi, ulterior, a fost definită drept taxă pe
poluare nu poate acredita ideea că se instituie taxa pe poluare pentru trecut,
câtă vreme respectiva taxă formase deja obiectul unor acte
administrativ-fiscale (decizii de impunere), care, la momentul contestării lor,
fuseseră aduse la îndeplinire prin plată voluntară, iar art. 11 din ordonanţa
de urgenţă viza numai restituirea sumei plătite în plus de contribuabil faţă de
cuantumul datorat.
Cu totul altfel s-ar fi pus problema în situaţia în
care prin noua reglementare cuantumul taxei s-ar fi majorat.
De altfel, cuantumul taxei a fost din nou modificat
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/2009, reducându-l cu o treime,
fapt ce nu poate duce la concluzia că ar fi vorba de reglementarea unei alte
taxe.
De asemenea, nici faptul că veniturile realizate prin
plata acestei taxe sunt afectate unui fond sau altul nu este un motiv pentru a
se susţine că legiuitorul a reglementat două taxe distincte din moment ce
ambele reglementări normative vizează o taxă pe poluare.
Astfel, Curtea reţine că natura juridică a taxei a
rămas nealterată - taxă pe poluare -, ceea ce s-a modificat a fost doar
modalitatea de calcul al acesteia şi diminuarea cuantumului său.
De asemenea, Curtea reţine că textul contestat
reprezintă o normă de procedură care dă posibilitatea contribuabilului ce a
achitat o sumă mai mare în raport cu cea datorată să îşi recupereze suma
plătită în plus, normă care, de altfel, îi este şi favorabilă.
In sfârşit, Curtea apreciază că nici împrejurarea că
majoritatea instanţelor judecătoreşti au dispus restituirea către
contribuabilii contestatari a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule
nu constituie un motiv pentru a se susţine neconstituţionalitatea textului
criticat.
Eventuala netemeinicie şi/sau nelegalitate a
majorităţii hotărârilor judecătoreşti, prin care s-a dispus restituirea taxei
speciale pentru autoturisme şi autovehicule, nu poate forma obiect al
controlului de constituţionalitate, un asemenea control putând fi exercitat
doar prin căile de reformare prevăzute de lege.
Prin urmare, critica potrivit căreia dispoziţiile art.
11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 ar retroactiva nu poate fi
reţinută.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată din
oficiu de instanţa de judecată în dosarele nr. 3.073/108/2008, nr.
3.371/108/2008, nr. 4.092/108/2008, nr. 3.074/108/2008, nr. 2.649/108/2008, nr.
2.684/108/2008, nr. 2.683/108/2008, nr. 2.734/108/2008, nr. 2.759/108/2008, nr.
2.648/108/2008, nr. 2.682/108/2008, nr. 2.681/108/2008, nr. 2.658/108/2008, nr.
2.657/108/2008, nr. 2.656/108/2008, nr. 2.633/108/2008, nr. 2.659/108/2008, nr.
1.215/108/2008, nr. 1.217/108/2008, nr. 2.685/108/2008, nr. 2.760/108/2008, nr.
4.319/108/2008, nr. 2.632/108/2008, nr. 4.745/108/2008, nr. 4.417/108/2008, nr.
4.737/108/2008, nr. 4.336/108/2008 şi nr. 4.897/108/2008 ale Tribunalului Arad
- Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări
sociale, nr. 2.683/90/2008, nr. 3.489/90/2008, nr. 1.777/90/2008, nr.
3.057/90/2008 şi nr. 1.935/90/2008 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia comercială
şi de contencios administrativ, nr. 2.791/103/2008, nr. 2.454/103/2008, nr.
3.233/103/2008 ale Curţii de Apel Bacău - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal, respectiv de Garofiţa Irimiaş, Marin Dumitru Moldovan,
Societatea Comercială „Petramona" - S.R.L, din Sângeorz-Băi, Societatea
Comercială „Co Mod" - S.R.L, din Miercurea-Ciuc şi Societatea Comercială
„Ing Service" - S.R.L, din Miercurea-Ciuc în dosarele nr. 2.044/112/2008,
nr. 1.888/112/2008 nr. 2.294/112/2008 ale Tribunalului Bistriţa-Năsăud - Secţia
comercială, de contencios administrativ şi fiscal, respectiv nr. 305/96/2008 şi
nr. 779/96/2008 ale Curţii de Apel Târgu-Mureş - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly