DECIZIE Nr.
499 din 6 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 217 alin. 4 din Codul de procedura
penala si ale art. 10 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002
privind Directia Nationala Anticoruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 455 din 18 iunie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 217 alin. 4 din Codul de procedură penală şi ale art. 10
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia
Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Andrei Gheorghe, Ioan Micovschi şi
Marcel Bărbuţ în Dosarul nr. 3.080/108/2007 al Tribunalului Arad - Secţia
penală.
La apelul nominal răspunde avocatul Răzvan Doseanu
pentru autorul excepţiei Marcel Bărbuţ şi partea Cornelia Doina Ştefani, cu
împuternicire avocaţială depusă în şedinţă. Lipsesc celelalte părţi, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Având cuvântul, apărătorul autorului excepţiei Marcel
Bărbuţ şi al părţii Cornelia Doina Ştefani solicită admiterea excepţiei astfel
cum a fost formulată, deoarece garanţiile de imparţialitate ale procurorilor nu
pot fi extinse la ofiţerii de poliţie judiciară.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, cu referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 ianuarie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 3.080/108/2007, Tribunalul Arad
- Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 217 alin. 4 din Codul de procedură
penală şi ale art. 10 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată
de Andrei Gheorghe, Ioan Micovschi şi Marcel Bărbuţ în dosarul cu numărul de
mai sus, având ca obiect săvârşirea unor infracţiuni prevăzute de Codul penal şi de Legea nr. 78/2000.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile criticate sunt
neconstituţionale, întrucât permit, în cauzele în care urmărirea penală se
efectuează de către procuror, delegarea cu caracter general a actelor de
urmărire penală către ofiţerii de poliţie judiciară, ceea ce contravine statutului
constituţional al procurorului, consacrat în art. 131 şi 132 din Constituţie.
Tribunalul Arad - Secţia penală şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată, deoarece procurorii conduc şi supraveghează activitatea de
cercetare penală a poliţiei judiciare, iar actele efectuate de organele de
poliţie se fac din dispoziţia procurorului şi în numele acestuia.
Potrivit dispoziţiilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate nu sunt contrare prevederilor constituţionale
care reglementează desfăşurarea activităţii procurorilor cu respectarea
principiilor legalităţii, imparţialităţii şi controlului ierarhic. In
activitatea procurorului de cercetare şi supraveghere a activităţii de
cercetare penală a poliţiei judiciare apare ca firească delegarea unor acte în
vederea efectuării cu celeritate şi în mod temeinic a activităţii de
descoperire şi urmărire a infracţiunilor de corupţie, iar, pe de altă parte,
actele de cercetare ale acestor ofiţeri se efectuează în numele procurorului şi
după dispoziţia scrisă a acestuia.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 217 alin. 4 din Codul de procedură penală şi ale
art. 10 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind
Direcţia Naţională Anticorupţie, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 503/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
Dispoziţiile criticate au, în prezent, următorul
cuprins:
-Art. 217 alin. 4 din Codul de
procedură penală: „In cauzele în care urmărirea penală se efectuează de
către procuror, acesta poate dispune prin ordonanţă ca anumite acte de
cercetare penală să fie efectuate de către organele poliţiei judiciare."
- Art. 10 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2002: „Dispoziţiile procurorilor din Direcţia Naţională
Anticorupţie sunt obligatorii pentru ofiţerii de poliţie judiciară prevăzuţi la
alin. (1). Actele întocmite de ofiţerii de poliţie judiciară din dispoziţia
scrisă a procurorului sunt efectuate în numele
acestuia."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 131 privind rolul Ministerului Public şi
ale art. 132 privind statutul procurorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
In temeiul dispoziţiilor criticate din Codul de
procedură penală şi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind
Direcţia Naţională Anticorupţie, ofiţerii de poliţie judiciară, respectiv
ofiţerii de poliţie judiciară ai Direcţiei Naţionale Anticorupţie efectuează
acte de cercetare penală, în baza unei ordonanţe, respectiv a unei dispoziţii
scrise a procurorului şi în numele acestuia.
Susţinerile autorilor excepţiei, în sensul că aceste
dispoziţii de lege ar contraveni rolului constituţional al Ministerului Public
şi statutului constituţional al procurorului, sunt neîntemeiate deoarece,
potrivit dispoziţiilor Codului de procedură penală şi celor ale art. 13 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002, urmărirea penală se efectuează
de către procuror, neaflându-ne deci în prezenţa unei încălcări a principiului
potrivit căruia Ministerul Public reprezintă interesele generale ale societăţii
şi apără ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor.
Totodată, faptul că, în anumite cazuri, ofiţerii de poliţie judiciară
efectuează anumite acte de cercetare penală nu echivalează cu o încălcare a
garanţiilor statutului procurorului, consacrat prin art. 132 din Legea
fundamentală, întrucât, pe de-o parte, această poliţie judiciară a fost creată
în scopul efectuării cu celeritate şi în mod temeinic a activităţilor de
descoperire şi de urmărire a infracţiunilor, iar, pe de altă parte, actele de
cercetare ale acestor ofiţeri se efectuează în numele procurorului şi numai
după emiterea unei ordonanţe sau a unei dispoziţii scrise a acestuia.
Totodată, Curtea constată că ofiţerii şi agenţii de
poliţie judiciară îşi desfăşoară activitatea sub directa conducere,
supraveghere şi control al procurorului, ceea ce dă expresie prevederilor art.
131 alin. (3) din Constituţie, potrivit cărora parchetele conduc şi
supraveghează activitatea de cercetare penală a poliţiei judiciare, în
condiţiile legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 217 alin. 4 din Codul de procedură penală şi ale art. 10
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia
Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Andrei Gheorghe, Ioan Micovschi şi
Marcel Bărbuţ în Dosarul nr. 3.080/108/2007 al Tribunalului Arad - Secţia
penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean