DECIZIE Nr. 48*) din 30 aprilie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 29 august 1996

*) Definitiva prin nerecurare.
Costica Bulai - presedinte
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Georgeta Panoviciu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor, potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, examinand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Decretului nr. 134/1949 pentru nationalizarea unor unitati sanitare, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 februarie 1996 a Tribunalului Mehedinti, pronuntata
in Dosarul nr. 4.464/1995, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor Decretului nr. 134/1949 pentru
nationalizarea unor unitati sanitare, invocata in apel de reclamantul Marcu
Vichentie, prin avocatul sau.
Autorul exceptiei considera ca prevederile respectivului decret de
nationalizare sunt neconstitutionale, incalcandu-se dreptul de proprietate
garantat de Constitutie.
Exprimandu-si opinia, potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992,
instanta apreciaza ca exceptia este "neintemeiata", intrucat
"actul de nationalizare ce a operat asupra proprietatii apelantului nu
contravine prevederilor art. 41 din Constitutie, care garanteaza dreptul de
proprietate", dar - precizeaza instanta - cu observarea "prevederii
exprese ca limitele si continutul acestor drepturi sunt stabilite prin
lege".
Pana la solutionarea exceptiei, instanta a dispus suspendarea judecarii
cauzei.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile Decretului nr. 134/1949, dispozitiile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Prin Decretul nr. 134 din 2 aprilie 1949 s-a dispus nationalizarea
unitatilor sanitare, intre care si farmaciile din comunele urbane resedinte si
neresedinte de judet si centre importante muncitoresti.
S-a considerat de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate ca
prevederile respectivului decret de nationalizare sunt neconstitutionale,
incalcandu-se dreptul de proprietate garantat de Constitutie.
Potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie, dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului sunt garantate. In sensul aceluiasi articol din
Constitutie, nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
Prevederile Decretului nr. 134/1949 nu pot fi insa confruntate cu cele ale
art. 41 din Constitutie, pentru a constata astfel daca ele sunt sau nu
constitutionale.
In conditiile art. 41 alin. (3), (5) si (8) din Constitutie, singurele
posibilitati de trecere silita in proprietate publica a unor bunuri proprietate
privata sunt exproprierea si confiscarea. Dar suprematia Constitutiei, inclusiv
a dispozitiilor constitutionale referitoare la regimul juridic al proprietatii
private, priveste reglementarile adoptate sub imperiul ei, nu si cele
anterioare momentului intrarii in vigoare a legii fundamentale. Cu alte
cuvinte, nu se poate discuta constitutionalitatea unor reglementari juridice in
raport cu normele constitutionale adoptate ulterior acelor reglementari. In
considerarea si a unui asemenea conflict temporal de norme, art. 26 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992 a precizat ca: "Repararea daunelor suferite anterior
intrarii in vigoare a Constitutiei din 1991 se reglementeaza prin lege".
Punerea in discutie a raportului de constitutionalitate dintre prevederile
Decretului nr. 134/1949 si cele ale Constitutiei nu este posibila nici sub un
alt aspect. Potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, care vizeaza tocmai
conflictul temporal de legi, legile si toate celelalte acte normative raman in
vigoare, in masura in care ele nu contravin Constitutiei.
Or, un act normativ care nu mai este in vigoare, ca urmare a abrogarii lui
implicite, pe baza art. 150 alin. (1) din Constitutie, nu poate face evident
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Cat priveste efectele produse de
un asemenea act, aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ramanand ca
instanta de drept comun sa o rezolve potrivit legislatiei in vigoare.
In esenta, acestea au fost si considerentele Deciziei nr. 134 din 6
decembrie 1994 a Curtii Constitutionale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 34 din 15 februarie 1995, care au fundamentat in drept
solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
Decretului nr. 134/1949.
Intrucat nu exista nici un element nou care sa justifice abaterea de la
solutia anterioara, exceptia urmeaza a fi respinsa ca vadit nefondata.
In consecinta, tinand seama de prevederile art. 144 lit. c) si ale art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si de dispozitiile art. 13 alin. (1) lit.
A.c), ale art. 24 alin. (2) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in
unanimitate,
CURTEA
In numele Legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Decretului nr. 134/1949 pentru nationalizarea unor unitati
sanitare, invocata de reclamantul Marcu Vichentie in Dosarul nr. 4.464/1995 al
Tribunalului Mehedinti.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 30 aprilie 1996.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Georgeta Panoviciu