DECIZIE   Nr. 48 din 12 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
288/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea
obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri
executorii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 151 din 20 februarie 2004

    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Dana Titian           - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent sef
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 288/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Agecom" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.812/2003 al Curtii de
Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.812/2003,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 288/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii.
    Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Agecom" - S.A.
din Baia Mare cu ocazia solutionarii recursului formulat de Consiliul Local
Targu Lapus impotriva Sentintei civile nr. 575 din 3 martie 2003, pronuntata de
Tribunalul Maramures in Dosarul nr. 364/2003.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca "prevederile Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 aduc o grava atingere
principiilor constitutionale cuprinse in art. 16, art. 41 alin. (1) si art. 49
din Constitutia Romaniei". In acest sens, autorul exceptiei arata ca
principiul egalitatii in drepturi este infrant, deoarece, "in fata legii,
persoanele fizice si juridice raspund cu intreg patrimoniul lor, insa
institutiile publice nu". De asemenea, apreciaza ca sunt incalcate
prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (1), potrivit carora creantele
asupra statului sunt garantate, intrucat "in art. 3 al Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002 se prevede ca, pentru executarea silita a sumelor
datorate de catre institutiile publice in baza unor titluri executorii,
trezoreria statului poate efectua numai operatiuni privind plati dispuse de
catre ordonatorii de credite, in limita creditelor bugetare si a destinatiilor
aprobate potrivit legii, fiind astfel ingradit dreptul de a executa silit
aceste institutii". Autorul exceptiei considera ca este infrant si art. 49
din Legea fundamentala, intrucat nici una din situatiile expres si limitativ
reglementate in aceasta norma legala nu au stat la baza emiterii Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 288/2002.
    Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
invocata este nefondata, deoarece "nu se indica in mod concret care din
dispozitiile Legii nr. 288/2002 sunt neconstitutionale in raport cu prevederile
art. 16, art. 41 si art. 49 din Constitutia Romaniei, astfel ca nu se poate
face la obiect analiza prevederilor constitutionale incalcate".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca, in mod evident, critica de neconstitutionalitate
este indreptata impotriva Ordonantei Guvernului nr. 22/2002, si nu a Legii nr.
288/2002. In acest sens, apreciaza ca aceasta ordonanta "contine
reglementari speciale, derogatorii, aplicabile numai in cazul executarii silite
a obligatiilor de plata stabilite prin titluri executorii impotriva
institutiilor publice debitoare, cand sunt supuse urmaririi sumele prevazute in
bugetul acestora". Aceste reglementari nu interzic insa urmarirea
fondurilor banesti ale institutiilor debitoare, ci stabilesc conditii adecvate
care sa asigure realizarea drepturilor creditorilor urmaritori si care sa
protejeze interesul general exprimat prin destinatia speciala a fondurilor
aprobate prin bugetul institutiilor debitoare. Deoarece prin instituirea unor reguli
de executare deosebite nu sunt incalcate prevederile constitutionale invocate,
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate trebuie sa fie
respinsa.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Legii nr. 288/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
344 din 23 mai 2002, dispozitii care au urmatoarea redactare:
    "Articol unic. - Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 22 din 30 ianuarie
2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, adoptata in temeiul art. 1 pct. III.3 din
Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 81 din 1 februarie
2002, cu urmatoarea completare:
    - Dupa articolul 3 se introduce articolul 4 cu urmatorul cuprins:
    <<Art. 4. - Persoanele care efectueaza operatiuni de plati prin trezoreria
statului, cu incalcarea prevederilor prezentei ordonante, sunt pedepsite
potrivit legii.>>"
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutia republicata:
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.";
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca, de fapt, critica de
neconstitutionalitate este indreptata impotriva Ordonantei Guvernului nr.
22/2002. Aceasta ordonanta insa a mai fost supusa controlului Curtii
Constitutionale, care, prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 255 din 17
iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 455 din
26 iunie 2003, Decizia nr. 326 din 26 noiembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 11 martie 2003, si Decizia nr. 202
din 4 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 805
din 6 noiembrie 2002, a statuat ca dispozitiile acestui act normativ sunt in
concordanta cu prevederile constitutionale invocate. In acest sens, Curtea a
retinut ca prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 au fost
reglementate conditiile in care se realizeaza executarea obligatiilor de plata
ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, cu respectarea
principiilor prevazute in Constitutie si legea finantelor publice. Astfel, in
deplina concordanta cu art. 136 alin. (1) din Constitutia Romaniei, care
prevede ca "Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul
resurselor financiare ale [...] institutiilor publice sunt reglementate prin lege",
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, a
stabilit reguli cu caracter general privind utilizarea de catre institutiile
publice a sumelor alocate de la bugetul de stat, in vederea acoperirii
cheltuielilor impuse de functionarea acestora. Desi prin dispozitiile legale
criticate se instituie anumite limite ale executarii, in sensul ca aceasta nu
se poate face asupra oricaror resurse banesti ale institutiilor publice, ci
numai asupra celor alocate de la buget in acest scop, aceasta nu impiedica
executarea silita a obligatiilor de plata ale institutiilor publice, de vreme
ce, potrivit art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, este instituita
obligatia pentru ordonatorii de credite de a lua "toate masurile ce se
impun, inclusiv virari de credite bugetare, [...] pentru efectuarea platii
sumelor stabilite prin titluri executorii". In acest context, dispozitiile
legale criticate nu pot fi considerate ca instituind o discriminare a
creditorului in favoarea statului, ci ca o norma de protectie de interes
general, fiind de neconceput ca pe calea executarii silite a unui titlu
executoriu sa se ajunga la lipsirea unei institutii publice de resursele
financiare destinate acoperirii altor cheltuieli decat cele stabilite prin
titlul executoriu. De altfel, o asemenea masura de protectie a debitorului nu
este singulara in legislatia executionala, fiind amintite in acest sens
prevederile art. 406 din Codul de procedura civila, prin care se prevede
exceptarea de la urmarirea silita a unor bunuri ale debitorului si ale familiei
acestuia.
    In ceea ce priveste infrangerea prevederilor art. 49 din Constitutie,
Curtea, prin Decizia nr. 161 din 22 aprilie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 354 din 23 mai 2003, a statuat ca instituirea
anumitor restrictii, impuse de ratiuni evidente, in valorificarea dreptului
creditorului, nu inseamna negarea posibilitatii acestuia de a si-l realiza, tot
asa cum instituirea unor termene pentru introducerea unei actiuni sau pentru
exercitarea cailor de atac nu semnifica restrangerea accesului liber la
justitie. De asemenea, Curtea a mai retinut ca atata vreme cat norma
constitutionala, garantand creantele asupra statului, nu precizeaza ca aceasta
presupune executarea lor de indata, conditiile instituite in aceasta materie
prin ordonanta, chiar daca afecteaza celeritatea procedurii, nu contravin
Constitutiei, ci, urmarind gasirea resurselor necesare pentru executarea
obligatiilor, cu respectarea exigentelor impuse de constituirea si executarea bugetului,
nu fac decat sa dea expresie obligatiei constitutionale a garantarii
obligatiilor asupra statului.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in materie, atat solutia,
cat si considerentele acestor decizii isi mentin valabilitatea si in prezenta
cauza.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
288/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea
obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri
executorii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Agecom" -
S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.812/2003 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA
                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman