DECIZIE Nr. 46
din 24 ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu referire
la art. III alin. (1) din aceasta ordonanta
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 23 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2004 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie
ridicată de Braune Stephan Max Johannes în Dosarul nr. 4. 475/2005 al Tribunalului
Sibiu - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează completul de judecată
că autorul excepţiei a depus concluzii scrise prin care solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca devenită inadmisibilă, în
temeiul art. 29 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2005, pronunţată în
Dosarul nr. 4. 475/2005, Tribunalul Sibiu - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2004 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Braune
Stephan Max Johannes într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în
pretenţii formulată împotriva Consiliului Local al Municipiului Sibiu.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în
esenţă, că prin dispoziţiile Legii nr. 163/2005 s-au modificat prevederile
Codului fiscal privind scutirea de impozitul pe clădiri a monumentelor
istorice, stabilindu-se că această scutire operează numai pentru partea
locativă. Textul de lege criticat stabileşte că ordonanţa pe care o aprobă
intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2005, deşi Legea nr. 163/2005 a fost
publicată la data de 1 iunie 2005, ceea ce aduce atingere prevederilor art. 15
alin. (2) din Constituţie, care interzic aplicarea retroactivă a dispoziţiilor
legale.
Tribunalul Sibiu - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât prin art. I pct. 39 din Legea
nr. 163/2005 „se instituie aplicarea retroactivă a unor dispoziţii
legale".
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textul de lege
criticat „nu instituie o nouă dată de intrare în vigoare a Codului fiscal, ci
precizează cadrul general de aplicare de la care se stabilesc derogările
prevăzute la literele a), b) şi c)".
Avocatul Poporului apreciază
că „dispoziţiile art. I pct.
39 din Legea nr. 163/2005 cu privire la prevederile art. III alin. (1) lit. a),
b), alin. (2), (3), (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
138/2004 sunt neconstituţionale, iar dispoziţiile art. I pct. 39 din Legea nr.
163/2005, cu referire la art. III alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului menţionată, sunt constituţionale".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat de autorul acesteia, îl formează dispoziţiile art. I pct. 39
din Legea nr. 163 din 1 iunie 2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
466 din 1 iunie 2005. In realitate, critica de neconstituţionalitate a art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005 priveşte
numai dispoziţiile alin. (1) al art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 138/2004, aprobată prin această lege.
Textul de lege criticat are
următorul conţinut:
Art. I pct. 39: „ Articolul
III va avea următorul cuprins:
«Art. III. - (1) Prin
derogare de la dispoziţiile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă intră în vigoare
începând cu data de 1 ianuarie 2005, cu următoarele excepţii: [... ]. »"
In esenţă, critica de neconstituţionalitate constă în
susţinerea că „prin Legea nr. 163 din 1 iunie 2005, art. 250 alin. 1 pct. 2
[din Codul fiscal] a fost modificat în sensul că numai partea locativă din
cadrul monumentelor istorice este scutită de impozitul pe clădiri", deşi
anterior acestei modificări textul respectiv din Codul fiscal prevedea că
monumentele istorice erau „scutite integral de la plata impozitului pe
clădiri". Prin raportare la prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie,
autorul excepţiei apreciază că dispoziţiile art. 39 din Legea nr. 163 din 1
iunie 2005 sunt neconstituţionale, întrucât prevăd că „intră în vigoare
începând cu 1 ianuarie 2005".
Examinând excepţia, Curtea
Constituţională reţine următoarele:
Prin Decizia nr. 568 din 2 noiembrie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1. 060 din 26 noiembrie 2005,
Curtea Constituţională a constatat că „dispoziţiile art. I pct. 39 din Legea
nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2004
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referitoare
la dispoziţiile art. III alin. (1) lit. a) şi b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 138/2004, sunt neconstituţionale, deoarece contravin
prevederilor art. 78 din Constituţie".
In consecinţă, Curtea reţine că în cauză sunt incidente
dispoziţiile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot
face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale
printr-o decizie anterioară a Curţii, precum şi cele ale alin. (6) al aceluiaşi
articol.
Aşa fiind, excepţia urmează a fi respinsă ca devenită
inadmisibilă, întrucât motivul de inadmisibilitate care determină soluţia a
intervenit ulterior sesizării Curţii.
De altfel, în cauza aflată pe rolul tribunalului,
problema care se pune este aceea a aplicării în timp de către instanţă a
normelor art. 250 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal, ţinând seama de
modificările succesive ale textului respectiv (aduse prin pct. 32 din Legea nr.
494 din 12 noiembrie 2004 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2004,
precum şi prin art. I pct. 36 din Legea nr. 163 din 1 iunie 2005 privind
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
138/2004).
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 39 din Legea nr. 163/2005
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2004 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu referire
la art. III alin. (1) din această ordonanţă, excepţie ridicată de Braune
Stephan Max Johannes în Dosarul nr. 4. 475/2005 al Tribunalului Sibiu - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 24 ianuarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu