Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 46 din 12 februarie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 218 din  1 aprilie 2002


SmartCity3


    Costica Bulai         - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Dumitru Coifan in Dosarul nr. 7.036/2001 al Tribunalului Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ, avand ca obiect recalcularea unei pensii militare.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile constitutionale ale art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1) si (3) nu sunt incalcate, deoarece critica de neconstitutionalitate nu priveste o ordonanta, ci o ordonanta de urgenta emisa in temeiul alin. (4) al art. 114, pentru care nu este nevoie de lege de abilitare. De asemenea, nici o dispozitie constitutionala nu interzice Guvernului sa reglementeze in domeniul legilor organice. Mai arata ca textul criticat nu incalca nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici pe cele ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece nu se instituie o discriminare intre doua categorii de cetateni, ci doar un termen de la care se va acorda un drept. Se solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 7.036/2001, Tribunalul Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Dumitru Coifan in dosarul acelei instante.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca actul normativ criticat incalca prevederile art. 107 alin. (3) si ale art. 114 din Constitutie, intrucat Guvernul a emis ordonanta de urgenta fara sa existe pentru aceasta o lege speciala de abilitare si a reglementat intr-un domeniu rezervat legii organice. In opinia autorului exceptiei ordonanta este contrara si: prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie si ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, pentru ca instituie o discriminare intre pensionarii militari in raport cu data pensionarii, anterior sau dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001; dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, intrucat, amanand recalcularea pensiilor militare anterior stabilite, statul nu isi indeplineste obligatia de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent; precum si prevederilor art. 49 alin. (1) din Constitutie, intrucat restrange exercitiul dreptului la pensie. Se mai invoca incalcarea dispozitiilor art. 11 lit. c) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului si a ministerelor si ale art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
    Tribunalul Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si opinia, "apreciaza ca fiind pertinenta exceptia invocata de petent, insusindu-si argumentatia acestuia, deoarece sunt incalcate principiile prevazute in mai multe dispozitii din Constitutie asa cum sunt enumerate de petent".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata. Se arata in acest sens ca suspendarea temporara a aplicarii art. 79 din Legea nr. 164/2001 nu creeaza nici o discriminare, intrucat la expirarea termenului de suspendare reintra in drepturi toti pensionarii militari, iar recalcularea pensiilor anterior stabilite are scopul de a asigura un nivel de trai decent tuturor pensionarilor, conform obligatiei prevazute la art. 43 din Constitutie, insa aceasta se poate face doar in limita posibilitatilor financiare existente. Se mai arata ca autorul exceptiei face confuzie intre ordonantele simple si cele de urgenta, cele din urma putand fi emise fara abilitare printr-o lege speciala si chiar in domenii rezervate legilor organice.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat ordonanta criticata nu incalca nici o dispozitie constitutionala. Dispozitiile art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1) si (3) din Constitutie nu sunt incidente, nefiind vorba de o ordonanta emisa pe baza unei legi speciale de abilitare, ci despre o ordonanta emisa in baza art. 114 alin. (4) din Constitutie, text care a fost respectat conform cerintelor retinute si in jurisprudenta Curtii Constitutionale, exemplificandu-se cu Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000. Se mai arata ca nici dispozitiile art. 16 alin. (1) si nici cele ale art. 49 alin. (1) din Constitutie nu sunt incalcate, "intrucat prin suspendarea aplicarii textului care reglementeaza recalcularea pensiilor nu se creeaza discriminari sau privilegii, textul fiind de aplicare generala, si nici nu se restrange dreptul la pensie, dispozitiile ordonantei de urgenta in discutie avand influenta doar asupra cuantumului pensiei".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 18 iunie 2001, care in articolul unic dispune:
    "Prevederile art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002."
    Art. 79 din Legea nr. 164/2001 prevede: "Pensiile militare stabilite in baza legislatiei anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi se recalculeaza astfel:
    a) cuantumul pensiei in plata se actualizeaza, avand ca baza de calcul solda lunara bruta in vigoare la data aplicarii prezentei legi, corespunzatoare functiei maxime a ultimului grad avut in activitate, pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului, emisa in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la propunerea institutiilor prevazute la art. 5 alin. (1);
    b) in cazul in care cuantumul pensiei obtinut conform lit. a) este mai mic decat cuantumul pensiei in plata se mentine cuantumul pensiei in plata."
    Autorul exceptiei sustine ca prevederile ordonantei criticate sunt contrare urmatoarelor dispozitii constitutionale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.";
    - Art. 49 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.";
    - Art. 107 alin. (3): "Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
    - Art. 114 alin. (1), (3) si (4): "Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice. [...]
    (3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
    (4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu."
    De asemenea, se invoca si nerespectarea prevederilor art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit carora "Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala sau orice alta situatie".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 107 alin. (3), precum si ale art. 114 alin. (1) si (3) din Constitutie nu sunt incidente in cauza, intrucat prin exceptia de neconstitutionalitate nu se critica o ordonanta simpla emisa de Guvern, ci o ordonanta de urgenta adoptata in temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Legea fundamentala, situatie in care pentru emiterea de ordonante de catre Guvern nu este necesara existenta unei legi speciale de abilitare si nu se prevede interdictia reglementarii unor domenii care fac obiectul legilor organice.
    Curtea mai constata ca articolul unic al Ordonantei Guvernului nr. 85/2001 nu instituie nici o discriminare intre cetateni, care sa fie contrara prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie sau ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Ea vizeaza doar termenul de la care se va acorda un drept nou unei anume categorii de cetateni, respectiv militarilor pensionati pe baza legislatiei in vigoare anterior datei de la care se aplica dispozitiile Legii nr. 164/2001, categorie de cetateni care se afla intr-o situatie diferita fata de militarii care se pensioneaza pe baza acestei legi.
    Curtea retine ca prin adoptarea Legii nr. 164/2001 s-a reglementat o noua modalitate de calcul si de stabilire a pensiilor militare de stat. Evident, acest nou mod de calcul se poate aplica doar pensiilor stabilite dupa data intrarii in vigoare a legii. Ca o masura de protectie sociala, la art. 79 din lege s-a prevazut si recalcularea pensiilor militare stabilite pe baza legislatiei anterioare Legii nr. 164/2001. Recalcularea acestor pensii nu se poate realiza de indata, ci dupa asigurarea tuturor conditiilor, inclusiv a fondurilor necesare, neputandu-se insa considera ca prin aceasta statul si-ar fi incalcat obligatia de a lua masuri "de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent", statuata prin art. 43 alin. (1) din Constitutie.
    In cazul in care conditiile economice, financiare sau sociale o impun, legiuitorul poate suspenda temporar aplicarea unor dispozitii legale, printr-un act normativ de acelasi nivel. In acest sens trebuie aratat ca ordonanta de urgenta a Guvernului are putere de lege.
    Curtea mai observa ca nu poate fi primita nici sustinerea potrivit careia ordonanta criticata contravine prevederilor art. 49 din Constitutie, deoarece dispozitiile acesteia nu restrang exercitiul vreunui drept, ele neatingand dreptul la pensie al nici unei categorii de militari, ci decaleaza data de la care pensiile stabilite pe baza legislatiei in vigoare anterior aplicarii Legii nr. 164/2001 vor fi majorate prin recalculare.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Dumitru Coifan in Dosarul nr. 7.036/2001 al Tribunalului Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2002.

                     PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Costica Bulai

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 46/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 46 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 46/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu