DECIZIE Nr. 46 din 12 februarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art.
79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 1 aprilie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea
aplicarii prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare
de stat, exceptie ridicata de Dumitru Coifan in Dosarul nr. 7.036/2001 al
Tribunalului Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ, avand ca
obiect recalcularea unei pensii militare.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile constitutionale
ale art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1) si (3) nu sunt incalcate,
deoarece critica de neconstitutionalitate nu priveste o ordonanta, ci o
ordonanta de urgenta emisa in temeiul alin. (4) al art. 114, pentru care nu
este nevoie de lege de abilitare. De asemenea, nici o dispozitie
constitutionala nu interzice Guvernului sa reglementeze in domeniul legilor
organice. Mai arata ca textul criticat nu incalca nici dispozitiile art. 16
alin. (1) din Constitutie si nici pe cele ale art. 14 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece nu se
instituie o discriminare intre doua categorii de cetateni, ci doar un termen de
la care se va acorda un drept. Se solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 7.036/2001,
Tribunalul Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii
prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
exceptie ridicata de Dumitru Coifan in dosarul acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
actul normativ criticat incalca prevederile art. 107 alin. (3) si ale art. 114
din Constitutie, intrucat Guvernul a emis ordonanta de urgenta fara sa existe
pentru aceasta o lege speciala de abilitare si a reglementat intr-un domeniu
rezervat legii organice. In opinia autorului exceptiei ordonanta este contrara
si: prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie si ale art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, pentru ca
instituie o discriminare intre pensionarii militari in raport cu data
pensionarii, anterior sau dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001;
dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, intrucat, amanand recalcularea
pensiilor militare anterior stabilite, statul nu isi indeplineste obligatia de
a asigura cetatenilor un nivel de trai decent; precum si prevederilor art. 49
alin. (1) din Constitutie, intrucat restrange exercitiul dreptului la pensie.
Se mai invoca incalcarea dispozitiilor art. 11 lit. c) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului si a ministerelor si ale art. 62
din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea
actelor normative.
Tribunalul Olt - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, "apreciaza ca fiind pertinenta exceptia invocata de
petent, insusindu-si argumentatia acestuia, deoarece sunt incalcate principiile
prevazute in mai multe dispozitii din Constitutie asa cum sunt enumerate de
petent".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciaza ca
exceptia ridicata este nefondata. Se arata in acest sens ca suspendarea
temporara a aplicarii art. 79 din Legea nr. 164/2001 nu creeaza nici o
discriminare, intrucat la expirarea termenului de suspendare reintra in
drepturi toti pensionarii militari, iar recalcularea pensiilor anterior
stabilite are scopul de a asigura un nivel de trai decent tuturor
pensionarilor, conform obligatiei prevazute la art. 43 din Constitutie, insa
aceasta se poate face doar in limita posibilitatilor financiare existente. Se
mai arata ca autorul exceptiei face confuzie intre ordonantele simple si cele
de urgenta, cele din urma putand fi emise fara abilitare printr-o lege speciala
si chiar in domenii rezervate legilor organice.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, intrucat ordonanta criticata nu incalca nici o dispozitie
constitutionala. Dispozitiile art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1) si
(3) din Constitutie nu sunt incidente, nefiind vorba de o ordonanta emisa pe
baza unei legi speciale de abilitare, ci despre o ordonanta emisa in baza art.
114 alin. (4) din Constitutie, text care a fost respectat conform cerintelor
retinute si in jurisprudenta Curtii Constitutionale, exemplificandu-se cu
Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000. Se mai arata ca nici
dispozitiile art. 16 alin. (1) si nici cele ale art. 49 alin. (1) din
Constitutie nu sunt incalcate, "intrucat prin suspendarea aplicarii
textului care reglementeaza recalcularea pensiilor nu se creeaza discriminari
sau privilegii, textul fiind de aplicare generala, si nici nu se restrange
dreptul la pensie, dispozitiile ordonantei de urgenta in discutie avand
influenta doar asupra cuantumului pensiei".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art.
79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 18 iunie 2001, care in
articolul unic dispune:
"Prevederile art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare
de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 10
aprilie 2001, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002."
Art. 79 din Legea nr. 164/2001 prevede: "Pensiile militare stabilite
in baza legislatiei anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei legi se
recalculeaza astfel:
a) cuantumul pensiei in plata se actualizeaza, avand ca baza de calcul
solda lunara bruta in vigoare la data aplicarii prezentei legi, corespunzatoare
functiei maxime a ultimului grad avut in activitate, pe baza unei metodologii
aprobate prin hotarare a Guvernului, emisa in termen de 30 de zile de la data
publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la
propunerea institutiilor prevazute la art. 5 alin. (1);
b) in cazul in care cuantumul pensiei obtinut conform lit. a) este mai mic
decat cuantumul pensiei in plata se mentine cuantumul pensiei in plata."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile ordonantei criticate sunt contrare
urmatoarelor dispozitii constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.";
- Art. 49 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.";
- Art. 107 alin. (3): "Ordonantele se emit in temeiul unei legi
speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de
aceasta.";
- Art. 114 alin. (1), (3) si (4): "Parlamentul poate adopta o lege
speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu
fac obiectul legilor organice. [...]
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu."
De asemenea, se invoca si nerespectarea prevederilor art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata
de Romania prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit carora "Exercitarea
drepturilor si libertatilor recunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie
asigurata fara nici o deosebire bazata, in special, pe sex, rasa, culoare,
limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine nationala sau
sociala, apartenenta la o minoritate nationala sau orice alta situatie".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 107 alin. (3), precum si ale art. 114 alin. (1) si (3) din
Constitutie nu sunt incidente in cauza, intrucat prin exceptia de
neconstitutionalitate nu se critica o ordonanta simpla emisa de Guvern, ci o
ordonanta de urgenta adoptata in temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Legea fundamentala, situatie in care pentru emiterea de ordonante de catre
Guvern nu este necesara existenta unei legi speciale de abilitare si nu se
prevede interdictia reglementarii unor domenii care fac obiectul legilor
organice.
Curtea mai constata ca articolul unic al Ordonantei Guvernului nr. 85/2001
nu instituie nici o discriminare intre cetateni, care sa fie contrara
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie sau ale art. 14 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Ea vizeaza
doar termenul de la care se va acorda un drept nou unei anume categorii de
cetateni, respectiv militarilor pensionati pe baza legislatiei in vigoare
anterior datei de la care se aplica dispozitiile Legii nr. 164/2001, categorie
de cetateni care se afla intr-o situatie diferita fata de militarii care se
pensioneaza pe baza acestei legi.
Curtea retine ca prin adoptarea Legii nr. 164/2001 s-a reglementat o noua
modalitate de calcul si de stabilire a pensiilor militare de stat. Evident,
acest nou mod de calcul se poate aplica doar pensiilor stabilite dupa data
intrarii in vigoare a legii. Ca o masura de protectie sociala, la art. 79 din
lege s-a prevazut si recalcularea pensiilor militare stabilite pe baza
legislatiei anterioare Legii nr. 164/2001. Recalcularea acestor pensii nu se poate
realiza de indata, ci dupa asigurarea tuturor conditiilor, inclusiv a
fondurilor necesare, neputandu-se insa considera ca prin aceasta statul si-ar
fi incalcat obligatia de a lua masuri "de protectie sociala, de natura sa
asigure cetatenilor un nivel de trai decent", statuata prin art. 43 alin.
(1) din Constitutie.
In cazul in care conditiile economice, financiare sau sociale o impun,
legiuitorul poate suspenda temporar aplicarea unor dispozitii legale, printr-un
act normativ de acelasi nivel. In acest sens trebuie aratat ca ordonanta de
urgenta a Guvernului are putere de lege.
Curtea mai observa ca nu poate fi primita nici sustinerea potrivit careia
ordonanta criticata contravine prevederilor art. 49 din Constitutie, deoarece
dispozitiile acesteia nu restrang exercitiul vreunui drept, ele neatingand
dreptul la pensie al nici unei categorii de militari, ci decaleaza data de la
care pensiile stabilite pe baza legislatiei in vigoare anterior aplicarii Legii
nr. 164/2001 vor fi majorate prin recalculare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor art.
79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata
de Dumitru Coifan in Dosarul nr. 7.036/2001 al Tribunalului Olt - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu