Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 459 din  2 decembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 50 din 21 ianuarie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Video Box Office" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.607/2003 al Judecatoriei Sectorului 6 - municipiul Bucuresti.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, intrucat considera ca textele de lege criticate sunt in conformitate cu dispozitiile din Constitutie invocate ca fiind incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 23 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.607/2003, Judecatoria Sectorului 6 - municipiul Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Video Box Office" - S.R.L. din Bucuresti intr-o cauza avand ca obiect contestatia formulata de aceasta impotriva unui proces-verbal de stabilire si sanctionare a unei contraventii.
    In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002, prin care se instituie sanctiuni contraventionale pentru detinerea de videograme, programe de calculator, coperte de videograme etc. contrafacute sau pirat, precum si pentru comercializarea sau inchirierea videogramelor fara marcaj holografic, sunt "vadit si esential neconstitutionale". In acest sens se arata, in esenta, ca "nu se poate crea printr-o lege interdictia inchirierii unei videograme ce contine o opera ale carei drepturi de autor au fost platite, pentru simplul fapt ca bunului in cauza i-a fost desprins marcajul holografic. De asemenea, nu se poate prezuma ca detinerea spre inchiriere a unei videograme fara marcaj holografic este o videograma contrafacuta sau pirat". In consecinta, se considera ca prin aceasta reglementare se incalca prevederile art. 134 alin. (1) si (2), art. 43 alin. (1) si art. 49 alin. (1) din Constitutie.
    Judecatoria Sectorului 6 - municipiul Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca prin instituirea cadrului legal in care se desfasoara producerea, distribuirea, comercializarea sau inchirierea operelor audiovizuale nu s-a urmarit restrangerea drepturilor persoanelor ce practica asemenea activitati, ci, dimpotriva, combaterea pirateriei in acest domeniu si asigurarea libertatii comertului cu respectarea titularilor drepturilor de autor si de drepturi conexe. Dispozitiile criticate nu aduc atingere prevederilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, ele fiind menite sa asigure "dezvoltarea economica in paralel cu evolutia celorlalte state pe acest plan, ca rod al cooperarii internationale"; mai mult, finalitatea dispozitiilor criticate o reprezinta asigurarea securitatii circuitului economic prin sanctionarea comportamentului abuziv al unor agenti economici.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata: prevederile art. 43 alin. (1) din Constitutie nu sunt incidente in cauza, iar in ceea ce priveste sustinerea privind incalcarea art. 49 alin. (1) din aceasta, apreciaza ca textul de lege criticat nu contine restrangeri speciale ale exercitiului unor drepturi, ci stabileste faptele care, in acord cu masurile instituite, constituie contraventie; sustinerile potrivit carora o videograma este apreciata ca fiind "contrafacuta" privesc interpretarea si aplicarea legii si aceste aspecte nu pot face obiectul controlului Curtii Constitutionale; prin dispozitiile de lege vizate de exceptie se asigura "protectia concurentei loiale prin protejarea titularilor drepturilor de autor sau a drepturilor conexe impotriva pirateriei", ceea ce este in deplina concordanta cu obligatia statului instituita prin art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002. Textul de lege criticat are urmatorul continut:
    - Art. 8 alin. (1) lit. a) si b): "Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) detinerea de videograme, programe de calculator, coperte de videograme ori programe de calculator sau marcaje holografice, contrafacute sau pirat, in spatiile comerciale, in anexele acestora si in mijloacele de transport utilizate la transportul sau depozitarea produselor sus-mentionate, cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si confiscarea videogramelor, a programelor pentru calculator, a copertelor sau a marcajelor holografice;
    b) comercializarea sau inchirierea videogramelor fara marcaj holografic ori distribuirea, comercializarea sau inchirierea neautorizata a programelor de calculator, cu amenda de la 25.000.000 lei la 250.000.000 lei;"
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate acest text de lege contravine dispozitiilor art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) si art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutie. La data pronuntarii prezentei decizii, potrivit Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, art. 134 alin. (1) a fost modificat si completat, iar potrivit Constitutiei Romaniei, republicata, cu reactualizarea denumirilor si o noua numerotare a textelor, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, art. 43 alin. (1) a devenit art. 47 alin. (1), art. 49 alin. (1) a devenit art. 53 alin. (1) si art. 134 alin. (1) si (2) a devenit art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie. Aceste dispozitii constitutionale prevad:
    - Art. 47 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.";
    - Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.";
    - Art. 135 alin. (1) si (2): "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
    b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara;
    c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si protectia dreptului de autor;
    d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
    e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea echilibrului ecologic;
    f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
    g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu obiectivele Uniunii Europene."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
    Dispozitiile de lege criticate sanctioneaza contraventional detinerea, in spatiile comerciale, in anexele acestora si in mijloacele de transport, de videograme, programe de calculator, coperte de videograme ori programe de calculator sau marcaje holografice, contrafacute sau pirat, precum si comercializarea sau inchirierea videogramelor fara marcaj holografic ori comercializarea sau inchirierea neautorizata a programelor pe calculator. In opinia autorului exceptiei aceste prevederi de lege sunt contrare art. 47 alin. (1), art. 53 alin. (1) si art. 135 din Constitutie, republicata, intrucat "nu se poate crea printr-o lege interdictia inchirierii unei videograme ce contine o opera ale carei drepturi de autor au fost platite, pentru simplul fapt ca bunului in cauza i-a fost desprins marcajul holografic", si nici "nu se poate prezuma ca detinerea spre inchiriere a unei videograme fara marcaj holografic este o videograma contrafacuta sau pirat".
    Analizand dispozitiile art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 213/2002, prin raportare la art. 135 din Constitutie, republicata, invocat ca fiind incalcat, articol potrivit caruia statul trebuie "sa asigure [...] protectia concurentei loiale", precum si "protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara", Curtea constata ca tocmai in sensul acestor prevederi constitutionale, prin ordonanta criticata se adopta masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pe calculator. In sensul acelorasi prevederi din Constitutie, textul de lege ce face obiectul controlului de constitutionalitate sanctioneaza contraventional fapte ce reprezinta incalcari ale Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile ulterioare, statul actionand asadar in scopul protejarii drepturilor mentionate. Fata de cele aratate rezulta ca art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 213/2002, este in concordanta cu art. 135 din Constitutie, republicata, si critica formulata urmeaza a fi respinsa.
    In legatura cu invocarea incalcarii prevederilor constitutionale ale art. 47 alin. (1) referitoare la obligatia statului de a lua masuri de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent, Curtea constata ca acest text din Constitutie nu are incidenta in cauza si, in consecinta, critica urmeaza a fi respinsa. Nu au incidenta in cauza nici prevederile constitutionale ale art. 53 privind "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati", intrucat masurile de sanctionare a faptelor prin care se incalca legea nu reprezinta o restrangere a exercitiului unor drepturi.
    De altfel, Curtea constata ca, in realitate, autorul exceptiei nu formuleaza critici de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 213/2002, ci sustine ca acestea sunt "vadit si esential neconstitutionale", intrucat "nu se poate crea printr-o lege interdictia inchirierii unei videograme ce contine o opera ale carei drepturi de autor au fost platite, pentru simplul fapt ca bunului in cauza i-a fost desprins marcajul holografic", si nici "nu se poate prezuma ca detinerea spre inchiriere a unei videograme fara marcaj holografic este o videograma contrafacuta sau pirat". Aceste sustineri, care privesc aspecte de aplicare si interpretare a legii, nu intra in competenta Curtii Constitutionale si, in consecinta, nu pot fi retinute.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Video Box Office" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.607/2003 al Judecatoriei Sectorului 6 - municipiul Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 decembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 459/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 459 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 459/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu