Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 45*) din 24 aprilie 1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 129 din 21 iunie 1996


SmartCity3


    *) Definitiva prin nerecurare.

    Mihai Constantinescu    - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Ioan Deleanu            - judecator
    Doina Suliman           - magistrat-asistent

    Completul de judecata, convocat fara citarea partilor, potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste, modificata prin Legea nr. 54/1994, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 februarie 1996, Judecatoria Barlad a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969, invocata de parata Societatea Comerciala "Rulmenti" - S.A. Barlad in Dosarul nr. 7/1996.
    Desi autoarea exceptiei, Societatea Comerciala "Rulmenti" - S.A. Barlad, nu a indicat textul constitutional ce se pretinde a fi incalcat de dispozitiile art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969, din cuprinsul motivarii exceptiei ridicate rezulta ca sunt vizate prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie, in sensul carora: "Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata".
    Judecatoria Barlad, exprimandu-si opinia potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, apreciaza ca prezumtia de vinovatie a gestionarilor, instituita prin dispozitiile art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969, "vizeaza o raspundere speciala, care nu contravine principiului general al raspunderii materiale consacrat de art. 102 din Codul muncii". Textul art. 23 alin. (8) din Constitutie, care instituie prezumtia de nevinovatie, priveste raspunderea penala, diferita de raspunderea materiala.
    In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului.
    Camera Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969 trebuie respinsa, intrucat "nu rezulta, in mod expres, prin ce sunt neconstitutionale" dispozitiile legale mentionate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca nefondata, deoarece "in speta nu se pune problema neconstitutionalitatii art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969, textele neprevazand o prezumtie de vinovatie, ci numai de aplicare corecta a legii, renuntandu-se la practica anterioara anului 1989, cand aceste texte se interpretau izolat de prevederile art. 178 din Codul muncii".
    Senatul nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, precum si dispozitiile art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969, modificata prin Legea nr. 54/1994, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate invocata.
    In sensul art. 24 din Legea nr. 22/1969, "angajatii raspund material, potrivit Codului muncii si prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu constituie infractiuni"; in sensul art. 25 din aceeasi lege, "gestionarul raspunde integral fata de agentul economic, autoritatea sau institutia publica pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa".
    Art. 24 din Legea nr. 22/1969 instituie in sarcina gestionarilor, incadrati in baza unui contract de munca, o raspundere materiala pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte care nu constituie infractiuni. Raspunderea priveste daunele directe produse in legatura cu munca lor, in cadrul unitatii unde lucreaza.
    Art. 25 alin. 1 din Legea nr. 22/1969 prevede o raspundere integrala pentru pagubele, pe care gestionarul le-a cauzat in gestiunea sa.
    Prin coroborarea prevederilor art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969 rezulta ca - astfel cum au precizat autorul exceptiei de neconstitutionalitate si instanta - se pune in discutie constitutionalitatea instituirii prezumtiei relative de culpa in sarcina gestionarului.
    Chiar daca s-ar admite ca art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969 instituie in sarcina gestionarilor, incadrati in baza unui contract de munca, o prezumtie relativa de culpa pentru daunele directe produse in legatura cu munca lor de gestionare in cadrul unitatii unde lucreaza, nu s-ar putea spune ca instituirea unei asemenea prezumtii contravine prevederilor art. 23 alin. (8) din Constitutie. art. 23 alin. (8) din Constitutie consacra intr-adevar prezumtia de nevinovatie, dar exclusiv pentru ipoteza raspunderii penale. Aceasta concluzie rezulta nu numai din termenii reglementarii constitutionale, facandu-se referire explicita la "hotararea judecatoreasca de condamnare", dar si din economia reglementarilor, prevederile art. 23 alin. (8) fiind inscrise in cuprinsul dispozitiilor cu privire la "libertatea individuala". Asa fiind, prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie nu pot fi considerate un obstacol pentru instituirea prin lege a unei prezumtii de vinovatie in alte ipoteze de raspundere juridica decat cea penala. De altfel, legea civila instituie prezumtia de culpa in unele situatii. (De exemplu, in temeiul art. 1.073, art. 1.075, art. 1.082, art. 1.083 din Codul civil, in cazul obligatiilor civile de rezultat, culpa debitorului este prezumata).
    Prevederile art. 25 din Legea nr. 22/1969 nu vizeaza elementul subiectiv al raspunderii materiale, ci cuprinderea acestei forme specifice de raspundere juridica, integralitatea ei pentru pagubele cauzate in gestiune. Raman asadar in discutie prevederile art. 24 din Legea nr. 22/1969, modificata prin Legea nr. 54/1994. Dar nici prevederile art. 24 din Legea nr. 22/1969 nu instituie ele insele o prezumtie relativa de culpa in sarcina gestionarului.
    Este adevarat ca, in practica judiciara, prin interpretarea prevederilor art. 24 din Legea nr. 22/1969, s-a ajuns la concluzia ca, in cazul lipsurilor cantitative in gestiune, culpa gestionarului se prezuma.
    Aceasta practica a fost consacrata prin Decizia de indrumare nr. 1 din 16 februarie 1976 a Plenului Tribunalului Suprem. Prezumtia relativa de culpa in sarcina gestionarului nu este deci o prezumtie "prevazuta de lege", ea este o "prezumtie simpla", creatie a practicii judiciare, devenind, in procesul aplicarii normelor avand ca obiect raspunderea materiala, o "prezumtie constanta". Prin urmare, nu suntem in prezenta unei exceptii "legale" de la principiul consacrat de art. 178 din Codul muncii, potrivit caruia in orice litigii de munca dovada temeiniciei si legalitatii dispozitiei sau masurii luate de unitate este in sarcina acesteia. Nu suntem in prezenta unei asemenea exceptii, intrucat nu este de conceput in lipsa unui text expres de lege sa se deroge pe cale de interpretare de la dispozitiile art. 178 din Codul muncii.
    Nefiind in prezenta unui text legal prin care sa se fi instituit prezumtia relativa de culpa in sarcina gestionarului, text care sa fie raportat la prevederile constitutionale, Curtea Constitutionala nu poate sa hotarasca asupra exceptiei de neconstitutionalitate, aceasta fiind lipsita de obiect. Daca si in ce masura instanta investita cu solutionarea litigiului de munca va urma sau nu practica de acum cu privire la prezumtia relativa de vinovatie a gestionarului este o problema ce apartine in exclusivitate competentei acesteia, nu insa o problema de constitutionalitate.
    Fata de cele aratate, in temeiul art. 144  lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca vadit nefondata, fiind lipsita de obiect, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969, modificata prin Legea nr. 54/1994, invocata de Societatea Comerciala "Rulmenti" - S.A. Barlad in Dosarul nr. 7/1996 al Judecatoriei Barlad.
    Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
    Pronuntata la 24 aprilie 1996.



                      PRESEDINTE,
                dr. Mihai Constantinescu

                               Magistrat-asistent,
                               Doina Suliman





SmartCity5

COMENTARII la Decizia 45/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 45 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 45/1996
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu