DECIZIE Nr. 45
din 31 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu
si Medicina Preventiva din subordinea Ministerului Apararii in subordinea Academiei
Romane si pentru stabilirea unor masuri organizatorice aferente acesteia
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 25 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu
şi Medicină Preventivă din subordinea Ministerului Apărării în subordinea
Academiei Române şi pentru stabilirea unor măsuri organizatorice aferente
acesteia, excepţie ridicată de Maria Georgescu în Dosarul nr. 2.413/2/2007 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Ministerul
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, doamna Florentina Manea, consilier
juridic cu delegaţie depusă la dosar. Se constată lipsa autoarei excepţiei şi a
celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea
Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă a
transmis la dosarul cauzei note scrise prin care solicită respingerea excepţiei
de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului părţii prezente. In opinia acestuia, actul
normativ ce formează obiect al excepţiei a fost emis cu respectarea cerinţelor
impuse de art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând că,
în cadrul controlului a priori, Curtea Constituţională a constatat că legea de aprobare a
ordonanţei criticate în prezenta cauză este constituţională.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2007,
pronunţată în Dosarul nr. 2.413/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea Centrului Medical de Diagnostic,
Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă din subordinea Ministerului
Apărării în subordinea Academiei Române şi pentru stabilirea unor măsuri
organizatorice aferente acesteia, excepţie ridicată de Maria Georgescu
într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se critică faptul că nici în nota de fundamentare, nici în
preambulul ordonanţei nu se explicitează necesitatea reglementării de urgenţă
şi nici nu au fost precizate „elementele obiective ale situaţiei extraordinare
care impun reglementarea imediată". Se arată că obiectul reglementării „nu
constituie o veritabilă situaţie extraordinară care să legitimeze recurgerea la
procedura de urgenţă a ordonanţei, aşa cum prevăd dispoziţiile art. 115 alin.
(4) din Constituţie".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal opinează în
sensul că prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 nu încalcă
dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece „în exerciţiul
atribuţiilor sale privitoare la conducerea generală a administraţiei publice,
Guvernul dispune de un drept de apreciere asupra măsurilor pe care trebuie să
le ia, fiind îndreptăţit, atunci când este confruntat cu o situaţie
excepţională, să recurgă la adoptarea unei sau unor ordonanţe de urgenţă,
atunci când un interes public major este periclitat şi nu este în măsură să
facă faţă situaţiei prin celelalte mijloace pe care Constituţia le prevede
pentru situaţii obişnuite".
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 sunt
constituţionale, adoptarea acestui act normativ fiind motivată chiar în
cuprinsul său.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului părţii prezente,
notele scrise depuse la dosarul cauzei, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 pentru
trecerea Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicină
Preventivă din subordinea Ministerului Apărării în subordinea Academiei Române
şi pentru stabilirea unor măsuri organizatorice aferente acesteia, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 26 martie 2007, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 9 iulie 2007.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 contravin
dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, potrivit cărora Guvernul poate adopta ordonanţe de
urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, în cadrul controlului de constituţionalitate exercitat înainte de
promulgarea Legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007,
potrivit art. 146 lit. a) din Constituţie, Curtea Constituţională a pronunţat
Decizia nr. 584 din 13 iunie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 457 din 6 iulie 2007. Criticile formulate cu acel prilej sunt
similare celor aduse ordonanţei de autorul prezentei excepţii de
neconstitutionalitate şi vizează aspecte de neconstitutionalitate extrinsecă
referitoare la pretinsa nerespectare de către Guvern a condiţiilor impuse de
prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie pentru emiterea de ordonanţe de
urgenţă. Prin decizia amintită, Curtea a constatat că atât legea de aprobare,
cât şi ordonanţa sunt constituţionale, întrucât, prin natura şi finalitatea
lor, măsurile privind organizarea asistenţei medicale, ca şi cele de protecţie
a sănătăţii, prevăzute de cele două acte normative au caracter de necesitate şi
de urgenţă, fiind luate pentru protejarea unui interes social major. Curtea a
mai reţinut că „în materie de ocrotire a sănătăţii publice existenţa unei
«situaţii extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată» se poate
deduce din consecinţele negative, uneori ireparabile, pe care le poate avea
neintervenţia la un moment dat a legiuitorului în domeniu".
Intrucât în cauza de faţă nu au fost aduse elemente de
noutate care să justifice modificarea soluţiei pronunţate de Curte în cadrul
controlului a priori al constituţionalităţii legii de aprobare a ordonanţei şi a ordonanţei
înseşi, argumentele pe care aceasta s-a întemeiat îşi păstrează valabilitatea
şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2007 pentru trecerea
Centrului Medical de Diagnostic, Tratament Ambulatoriu şi Medicină Preventivă
din subordinea Ministerului Apărării în subordinea Academiei Române şi pentru
stabilirea unor măsuri organizatorice aferente acesteia, excepţie ridicată de
Maria Georgescu în Dosarul nr. 2.413/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 ianuarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu