DECIZIE Nr.
447 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 364 din 3 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Daniela Ramona Mariţiu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Euro Tricot" -
S.R.L. în Dosarul nr. 2.218/258/2009 al Judecătoriei Miercurea-Ciuc.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 3 noiembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 2.218/258/2009, Judecătoria
Miercurea-Ciuc a sesizat Curtea Constituţională pentru
soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Euro Tricot" - S.R.L.'
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că textul criticat încalcă accesul liber la
justiţie şi dreptul la apărare, deoarece permite instanţei
de judecată să soluţioneze cauza doar pe baza susţinerilor
subiective ale creditoarei, fără a-şi exercita obligaţia de
aflare a adevărului. Or, debitorul se află, astfel, într-o
situaţie dezavantajoasă faţă de creditor,
încălcându-se principiul egalităţii de arme, debitorul neavând
posibilitatea de a-şi susţine cauza. De asemenea, se arată
că procedura somaţiei de plată aduce limitări dreptului
debitorului de a exercita căile de atac permise de dreptul comun,
deşi nu subzistă vreuna dintre situaţiile prevăzute de art.
53 din Legea fundamentală.
Judecătoria Miercurea-Ciuc arată că excepţia de neconstituţionalitate este
neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somaţiei de plată, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 295/2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
Textul criticat are următorul conţinut: „(1)
Procedura somaţiei de plată se desfăşoară, la cererea
creditorului, în scopul realizării de bunăvoie sau prin executare
silită a creanţelor certe, lichide şi exigibile ce
reprezintă obligaţii de plată a unor sume de bani, asumate prin
contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut,
regulament sau altui înscris, însuşit de părţi prin
semnătură ori în alt mod admis de lege şi care atestă drepturi
şi obligaţii privind executarea anumitor servicii, lucrări sau
orice alte prestaţii.
(2) Suma ce reprezintă obligaţia
prevăzută la alin. (1), precum şi dobânzile, majorările sau
penalităţile datorate potrivit legii se actualizează în raport
cu rata inflaţiei aplicabilă la data plăţii efective."
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale, autorul
excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale
ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1) privind
dreptul la apărare, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi, precum şi dispoziţiilor
art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil,
prin raportare la prevederile art. 20 din Constituţie referitoare la
raporturile dintre tratatele internaţionale în materia drepturilor omului
şi dreptul intern.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate,
Curtea constată că, în raport cu critici identice, s-a pronunţat
în sensul constituţionalităţii dispoziţiilor art. 1 din
Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 prin numeroase decizii. In acest sens
sunt, de exemplu, Decizia nr. 244 din 20 martie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 26 aprilie 2007, Decizia
nr. 1.043 din 13 noiembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 813 din 28 noiembrie 2007, Decizia nr. 1.388 din 16
decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
886 din 29 decembrie 2008, Decizia nr. 1.087 din 8 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 665 din 6
octombrie 2009, prin care Curtea, respingând excepţia de
neconstitutionalitate, a reţinut că Ordonanţa Guvernului nr.
5/2001 instituie o procedură specială şi accelerată,
derogatorie de la normele procedurii civile, pentru a asigura recuperarea
într-un timp cât mai scurt a creanţelor. Acest caracter special al
procedurii a determinat limitarea mijloacelor de probă, utilizabile în
prima fază la înscrisuri, completate cu explicaţiile şi
lămuririle date de părţi. Potrivit art. 1 alin. (1) din
ordonanţă, această procedură se aplică doar în cazul „creanţelor
certe, lichide şi exigibile ce reprezintă obligaţii de
plată a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un
înscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui înscris
însuşit de părţi prin semnătură ori în alt mod admis
de lege [...]". Intrucât ordonanţa cuprinzând somaţia de
plată, ce urmează a fi emisă de judecător, se va referi
doar la obligaţii de plată a unor sume de bani rezultate din
înscrisuri însuşite de părţi, este justificată cerinţa
ca dovada acestora să se facă prin înscrisuri. Celelalte aspecte ale
raporturilor juridice dintre părţi urmează a fi rezolvate
conform reglementărilor din dreptul comun. Limitarea este deopotrivă
valabilă pentru ambele părţi, ele având condiţii identice
pentru exercitarea dreptului la apărare. Rezultă, prin prisma celor
de mai sus, că nu sunt încălcate nici prevederile art. 21 din
Constituţie şi nici cele ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Neintervenind elemente noi, de natură a determina
reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, argumentele şi
soluţia deciziilor menţionate îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Euro Tricot" - S.R.L. în Dosarul nr.
2.218/258/2009 al Judecătoriei Miercurea-Ciuc.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu