DECIZIE Nr.
441 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 84 alin. (1) teza finala din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în
Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 17 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 84 alin. (1) teza
finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de
Raisa Ioniţă în Dosarul nr. 1.058/35/CA/2009 - P.I. al Curţii de
Apel Oradea - Secţia comercială şi de contencios administrativ
şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a
Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
reţine următoarele:
Prin Incheierea din 21 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 1.058/35/CA/2009 - P.I. Curtea de Apel
Oradea - Secţia comercială şi de contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 84 alin. (1) teza finală
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Raisa Ioniţă într-o cauză având ca obiect o
acţiune în anulare a unei decizii de returnare de pe teritoriul României.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se arată că
decizia de returnare este un act administrativ şi unilateral, emis de un
organ administrativ fără atribuţii jurisdicţionale. Calea
de atac a contestaţiei, reglementată de art. 84 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, nu asigură
însă exercitarea dreptului la apărare şi nici
desfăşurarea unui proces echitabil, deoarece cererea trebuie
soluţionată într-un termen de 30 de zile, considerat insuficient
pentru asigurarea dreptului la apărare, iar hotărârea
judecătorească pronunţată are caracter irevocabil.
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială
şi de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 84 alin. (1) teza finală din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor
în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
421 din 5 iunie 2008. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 84 alin. (1): „Decizia de returnare poate fi
contestată în termen de 10 zile de la data comunicării la Curtea de
Apel Bucureşti, în cazul în care aceasta a fost emisă de Oficiul
Român pentru Imigrări, sau la curtea de apel în a cărei rază de
competenţă se află formaţiunea teritorială care a emis
decizia de returnare. Instanţa soluţionează cererea în termen
de 30 de zile de la data primirii acesteia. Hotărârea instanţei este
irevocabilă."
In opinia autorului excepţiei, textele de lege
criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse la art. 19
- Extrădarea şi expulzarea, art. 20 - Tratatele
internaţionale privind drepturile omului, art. 21 - Accesul liber
la justiţie, invocat sub aspectul dreptului la un proces echitabil,
şi la art. 24 alin. (1) care garantează dreptul la apărare.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea Constituţională constată că dispoziţiile art.
84 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la
critici de neconstituţionalitate asemănătoare. In acest sens,
poate fi menţionată, cu titlu de exemplu, Decizia nr. 858 din 16
iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 504
din 22 iulie 2009, prin care Curtea, pentru argumentele acolo reţinute, a
respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură
să modifice jurisprudenţa în materie a Curţii, cele
reţinute prin decizia indicată îşi menţin valabilitatea
şi în acest dosar.
In plus, în prezenta cauză sunt invocate
prevederile art. 19 din Constituţie, privind expulzarea şi
extrădarea. Curtea constată că alin. (1) şi (2) ale acestui
articol se referă în exclusivitate la cetăţenii români, deci nu
sunt incidente în cauză. In privinţa dispoziţiilor alin. (3)
şi (4), reţine că sunt pe deplin respectate, de vreme ce textele
de lege criticate sunt în concordanţă cu convenţiile încheiate de
România în ceea ce priveşte regimul străinilor, iar decizia de
returnare aparţine, în final, justiţiei, deoarece aceasta este
supusă căii de atac a contestaţiei, soluţionată de
curtea de apel.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 84 alin. (1) teza finală din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, excepţie ridicată de Raisa Ioniţă în Dosarul nr.
1.058/35/CA/2009 - P.I. al Curţii de Apel Oradea - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi