DECIZIE Nr.
439 din 26 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 alin. (3) din Legea cadastrului si
a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 14 mai 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 52 din Legea cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, în forma iniţială, excepţie ridicată de
Paulina Valentina Brehui în Dosarul nr. 532/3/2001 (1.073/2008) al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
19 martie 2009, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când, pentru a
da posibilitatea autorului excepţiei de a depune la dosar concluzii scrise,
Curtea a amânat pronunţarea asupra excepţiei de neconstituţionalitate la data
de 26 martie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 11 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 532/3/2001 (1.073/2008), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a
III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 52 din
Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, în forma iniţială. Excepţia
a fost ridicată de Paulina Valentina Brehui într-o cauză civilă având ca obiect
recursul declarat împotriva Deciziei nr. 833 din 5 mai 2007 prin care
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilă a admis apelul şi a schimbat, în
parte, încheierile de înscriere în cartea funciară contestate.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia face referire la
dispoziţiile art. 52 din Legea nr. 7/1996, în forma iniţială, care prevedeau că
încheierile de înscriere şi de radiere a unui act sau fapt juridic sunt supuse
căilor ordinare de atac, respectiv apel şi recurs, şi precizează că în prezent
acestea sunt supuse doar apelului. Arată că principiul egalităţii şi dreptul la
un proces echitabil presupun beneficiul tuturor mijloacelor procedurale,
inclusiv utilizarea tuturor gradelor de jurisdicţie, care să ofere
posibilitatea administrării complete a probelor necesare aflării adevărului.
Consideră că, din acest punct de vedere, textul de lege criticat este
neconstituţional.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi
pentru cauze cu minori şi de familie consideră că
prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale
invocate. Totodată, arată că dreptul la un proces echitabil nu are semnificaţia
accesului la un anumit număr de grade de jurisdicţie, fiind suficientă o
singură cale de atac, dacă aceasta este efectivă, iar soluţionarea cauzelor
într-un termen rezonabil nu este dată de numărul gradelor de jurisdicţie, ci de
măsurile dispuse de instanţă şi de conduita participanţilor la proces, de
complexitatea cauzei şi de cursul concret al procesului.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. In acest sens, arată că
prevederile art. 52 din forma iniţială a Legii nr. 7/1996 au fost modificate,
în noua reglementare a Legii nr. 7/1996, republicată, prevăzându-se că
împotriva încheierii de admitere sau de respingere a cererii de înscriere în
cartea funciară se poate exercita numai calea de atac a apelului, spre
deosebire de vechea reglementare care consacra atât posibilitatea exercitării
apelului, cât şi a recursului. Din această perspectivă, consideră că nu este
îndeplinită cerinţa reţinută în jurisprudenţa Curţii Constituţionale ca soluţia
legislativă din legea modificată să fie aceeaşi cu cea dinaintea modificării.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse de părţi, susţinerile părţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile
de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Prin încheiere, instanţa de
judecată a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 52 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, în forma iniţială. Din motivarea sesizării, însă, cuprinsă în notele
scrise ale autorului, rezultă că obiect al excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 50 alin. (3) din Legea cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, având următorul conţinut: „Hotărârea pronunţată de
judecătorie poate fi atacată cu apel."
Autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa
legii şi ale art. 21 alin. (3) privind dreptul părţilor la un proces echitabil
şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Prevederile art. 50 din Legea cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, reglementează procedura de
contestare a încheierii de înscriere sau de respingere a cererii de înscriere
sau radiere a unui act sau fapt juridic în cartea funciară. In acest sens, în
alin. (1) al art. 50 este reglementată obligativitatea comunicării încheierii,
iar prin alineatele următoare se prevede că „încheierea de înscriere sau de
respingere poate fi atacată cu plângere", care se înaintează judecătoriei în a cărei rază de
competenţă teritorială se află imobilul, de asemenea, „hotărârea pronunţată
de judecătorie poate fi atacată cu apel", iar „hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă se comunică,
din oficiu, biroului teritorial de către instanţa care s-a pronunţat ultima
asupra fondului".
Cât priveşte critica potrivit căreia prevederile art.
50 alin. (3) din Legea nr. 7/1996 încalcă dispoziţiile art. 21 alin. (3) din
Constituţie, deoarece partea nu are acces la toate căile de atac, se constată
că aceasta este neîntemeiată. Astfel, Constituţia nu cuprinde dispoziţii care
să stabilească căile de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti, stabilind în
art. 129 că acestea se exercită „în condiţiile legii". In cauză,
încheierile prin care sunt soluţionate cererile de înscriere de către
registratorul de carte funciară sunt acte administrative
provizorii supuse controlului contenciosului administrativ special reglementat
prin Legea nr. 7/1996.
De altfel, accesul la justiţie nu presupune şi accesul
la toate mijloacele procedurale prin care se înfăptuieşte justiţia, iar instituirea regulilor de desfăşurare a
procesului în faţa instanţelor judecătoreşti, deci şi reglementarea căilor
ordinare sau extraordinare de atac, sunt de competenţa exclusivă a
legiuitorului, care poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite,
reguli speciale de procedură. Nici reglementările internaţionale în materie nu
impun accesul la totalitatea gradelor de jurisdicţie sau la toate căile de atac
prevăzute de legislaţiile naţionale, art. 13 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale consacrând numai dreptul
persoanei la un recurs efectiv în faţa unei instanţe naţionale, deci
posibilitatea de a accede la un grad de jurisdicţie.
De altfel, Curtea Constituţională a statuat în
jurisprudenţa sa faptul că accesul liber la justiţie nu înseamnă accesul, în
toate cazurile, la toate structurile judecătoreşti şi la toate căile de atac.
De asemenea, se observă că textele de lege criticate
sunt norme de procedură care nu instituie privilegii sau discriminări pe
considerente arbitrare, aşa încât nu poate fi reţinută nici încălcarea
dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 50 alin. (3) din Legea cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, republicată, excepţie ridicată
de Paulina Valentina Brehui în Dosarul nr. 532/3/2001
(1.073/2008) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilă şi pentru
cauze cu minori şi de familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 martie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu