DECIZIE Nr. 435 din 6 octombrie 2003
referitoare la autorizarea concentrarii economice realizate de Societatea
Comerciala MOL ROMANIA PETROLEUM PRODUCTS - S.R.L. prin cumpararea unor
elemente de activ de la Societatea Comerciala SHELL ROMANIA - S.R.L.
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 792 din 11 noiembrie 2003
Presedintele Consiliului Concurentei,
in baza:
1. Decretului nr. 1.075 din 21 decembrie 2001 privind numirea membrilor
Consiliului Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996;
3. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice;
4. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei;
5. materialelor din dosarul cauzei (RS-310 din 28 august 2003);
6. Notei Departamentului servicii (V2-1.824 din 6 octombrie 2003),
luand in considerare ca:
1. La data de 29 iulie 2003, prin Contractul privind vanzarea-cumpararea de
statii de vanzare cu amanuntul (denumit in continuare Contract), incheiat intre
Societatea Comerciala MOL ROMANIA PETROLEUM PRODUCTS - S.R.L. (denumita in
continuare MOL ROMANIA)*1), in calitate de cumparator, si Societatea Comerciala
SHELL ROMANIA - S.R.L. (denumita in continuare SHELL)*2), in calitate de
vanzator, MOL ROMANIA va achizitiona, cu efect de la data finalizarii,
urmatoarele active (denumite in continuare active):
- 23 de statii de vanzare cu amanuntul, inclusiv structurile;
- echipamentele;
- stocurile;
- sistemele informatice de vanzare cu amanuntul.
------------
*1) Sediul: Cluj-Napoca, Str. Republicii nr. 109, etaj 4, judetul Cluj; nr.
de inmatriculare la oficiul registrului comertului: J 12/729/2000.
*2) Sediul: Bucuresti, bd. Carol I nr. 64, sectorul 2; nr. de inmatriculare
la oficiul registrului comertului: J 40/2792/1992.
2. Conform definitiilor date in cuprinsul Contractului, activele societatii
SHELL, asupra carora urmeaza a se dobandi controlul de catre MOL ROMANIA,
inseamna toate drepturile, titlurile de proprietate si beneficiile detinute de
catre vanzator din sau in legatura cu statiile de vanzare cu amanuntul si
cuprind urmatoarele:
- statii de vanzare cu amanuntul: statiile identificate in partea A din
anexa nr. 1 la Contract, utilizate pentru vanzarea de combustibili auto si, in
masura aplicabila, pentru vanzarea de consumabile;
- structuri: toate cladirile si alte constructii din cadrul fiecarei statii
de vanzare cu amanuntul;
- echipamente: masinile, echipamentele sau alte articole prevazute in
partea B din anexa nr. 1 la Contract, cu privire la fiecare statie de vanzare
cu amanuntul;
- stocuri: stocul de combustibili auto si consumabile, daca exista,
detinute de catre vanzator la ora 9,00 pe data predarii, cu privire la fiecare
statie de vanzare cu amanuntul;
- sistemele informatice de vanzare cu amanuntul: sistemele IT de vanzare cu
amanuntul operationale, constand, in mod obisnuit, din 3 computere fara
software (2 in spatiile de vanzare si 1 in biroul din spate), 2 afisaje pentru
clienti, 2 cititoare de coduri cu bare, 2 cititoare de coduri carduri si 1
imprimanta in biroul din spate, cu privire la fiecare statie de vanzare cu
amanuntul.
3. Potrivit clauzei nr. 3.1 din Contract, vanzarea-cumpararea se va
finaliza in cea de a 7-a zi lucratoare dupa indeplinirea sau renuntarea la
conditiile prevazute in clauza nr. 3.2. In temeiul clauzei contractuale nr.
3.2, finalizarea va fi conditionata de indeplinirea sau renuntarea la
urmatoarele conditii prealabile:
(i) autorizarea operatiunii in cauza de catre Consiliul Concurentei;
(ii) primirea, de catre vanzator, de la proprietari sau alti detinatori de
drepturi reale asupra statiilor de vanzare cu amanuntul, a consimtamintelor
necesare in vederea transferarii contractelor privind drepturile asupra
statiilor de vanzare cu amanuntul catre cumparator;
(iii) primirea de catre cumparator de la vanzator a incheierilor emise de
catre birourile de carte funciara pentru fiecare statie, care sa ateste ca drepturile
de proprietate, respectiv de folosinta, asupra statiilor sunt inregistrate
corespunzator pe numele vanzatorului.
4. Conform informatiilor furnizate in formularul de notificare*3), data
estimata a finalizarii Contractului este 15 decembrie 2003; ulterior acestei
date, SHELL va opera statiile de vanzare cu amanuntul maximum doua luni - pana
la data de 15 februarie 2004, data la care se va trece la predarea-preluarea
efectiva a statiilor de vanzare cu amanuntul si la schimbarea de design.
------------
*3) Pagina nr. 3 din notificare.
5. Achizitionarea de catre MOL ROMANIA a controlului direct asupra
activelor din SHELL reprezinta o concentrare economica, realizata prin
cumpararea de elemente de activ, conform art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si prevederilor Regulamentului privind autorizarea
concentrarilor economice.
6. Cifrele de afaceri realizate de partile implicate, in anul 2002,
depasesc pragul de minimis prevazut de art. 15 din Legea concurentei nr. 21/1996,
cu modificarile ulterioare.
7. Notificarea a devenit efectiva la data de 17 septembrie 2003.
8. Societatea achizitoare, MOL ROMANIA, are ca obiect principal de
activitate comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule. MOL
ROMANIA este controlata, in proportie de 100%, de catre MOL HUNGARIAN OIL &
GAS COMPANY Rt. MOL ROMANIA nu controleaza societati comerciale din tara sau
din strainatate.
9. Tipurile de servicii prestate de MOL ROMANIA sunt urmatoarele:
- servicii de comercializare a combustibililor auto - in toate statiile;
- servicii de comercializare autogaz - o statie si butelii (in 29 de
statii);
- servicii de comercializare a marfurilor shop - in toate statiile;
- servicii de comercializare a produselor snack - in toate statiile;
- servicii de intretinere auto: spalatorii auto automate, aspirator auto,
curatator tapiterie, compresor umflat pneuri;
- servicii de acceptare carduri - gratuit, in toate statiile.
10. Activele implicate in operatiunea de concentrare economica au apartinut
societatii SHELL, care are ca obiect principal de activitate intermedieri in
comertul cu combustibili, minerale si produse chimice pentru industrie. SHELL
este controlata, in proportie de 100%, de catre SHELL OVERSEAS HOLDINGS Ltd -
Marea Britanie; SHELL OVERSEAS HOLDINGS Ltd - Marea Britanie, precum si SHELL
nu exercita controlul asupra altor societati comerciale din Romania.
11. Tipurile de servicii prestate de catre activele achizitionate sunt
urmatoarele:
- servicii de comercializare a combustibililor auto (in toate statiile);
- servicii de comercializare a autogazului*4) (doar intr-o statie: Suceava
Unirii) si a buteliilor (in 16 statii);
- servicii de comercializare a marfurilor shop*5) (in toate statiile);
- servicii de comercializare a produselor snack*6) (doar intr-o statie:
SHELL Piatra-Neamt);
- servicii de spalatorie auto*7) (in doua statii).
------------
*4) Prin intermediul agentilor SHELL.
*5) Prin intermediul agentilor SHELL.
*6) Prin intermediul agentilor SHELL.
*7) Prin intermediul agentilor SHELL.
12. Piata relevanta a produsului pe care are loc operatiunea de concentrare
economica este piata pe care actioneaza activele achizitionate; piata relevanta
a produsului este constituita din: piata serviciilor de comercializare a
carburantilor, piata serviciilor de comercializare a autogazului si a
buteliilor, piata serviciilor de comercializare a marfurilor shop, piata
serviciilor de comercializare a produselor snack si piata serviciilor de
spalatorie auto.
13. Societatea achizitoare - MOL ROMANIA - era prezenta, pana la momentul
achizitiei in discutie, pe pietele relevante ale produsului definite la pct.
12.
14. Din punct de vedere al pietei relevante geografice, analiza operatiunii
in cauza prezinta interes pe piata serviciilor de comercializare a
carburantilor. Dupa achizitia celor 23 de active de la SHELL, MOL ROMANIA va
detine 77 de statii de vanzare cu amanuntul, fata de 54 de statii, cat detinea
anterior operatiunii de concentrare economica. Analiza a fost efectuata atat in
ipoteza in care piata relevanta geografica ar fi piata nationala, cat si in
ipoteza in care piata relevanta geografica ar fi piata locala (constituita din
fiecare localitate in care se achizitioneaza active).
15. In ipoteza in care piata relevanta geografica unde se manifesta
concurenta intre statiile de vanzare cu amanuntul a carburantilor ar fi piata
nationala, cota de piata detinuta de MOL ROMANIA dupa achizitia in cauza va fi
de aproximativ 3,7%, fata de 2,6%, cat detinea anterior operatiunii de
concentrare economica. In aceste conditii, se poate afirma ca operatiunea de
concentrare economica notificata nu va avea un impact semnificativ asupra
pietei relevante, aceasta neconducand la crearea sau consolidarea unei pozitii
dominante a MOL ROMANIA pe aceasta piata.
16. In ipoteza in care piata relevanta geografica unde se manifesta
concurenta intre statiile de vanzare cu amanuntul a carburantilor ar fi piata
locala, cota de piata detinuta de MOL ROMANIA dupa achizitia in cauza se
prezinta astfel:
- in Bucuresti: 5,75% (initial detinea 5,17%);
- in Bacau: 6,67% (initial nu era prezenta);
- in Braila: 4,55% (initial nu era prezenta);
- in Botosani: 8,33% (initial nu era prezenta);
- in Cluj-Napoca: 10,34% (initial detinea 6,9%);
- in Constanta: 10,20% (initial detinea 4,08%);
- in Galati: 9,09% (initial nu era prezenta);
- in Giurgiu: 8,33% (initial nu era prezenta);
- in Hunedoara: 20% (initial nu era prezenta);
- in Iasi: 3,23% (initial nu era prezenta);
- in Onesti: 16,67% (initial nu era prezenta);
- in Piatra-Neamt: 12,5% (initial nu era prezenta);
- in Ploiesti: 8% (initial detinea 4%);
- in Pitesti: 9,09% (initial detinea 4,55%);
- in Roman: 12,5% (initial nu era prezenta);
- in Slatina: 12,5% (initial nu era prezenta);
- in Suceava: 5,56% (initial nu era prezenta);
- in Targoviste: 9,09% (initial nu era prezenta);
- in Timisoara: 10,87% (initial detinea 6,52%).
MOL ROMANIA va detine pe pietele locale cote de piata situate intre 3,23%
(in Iasi) si 20% (in Hunedoara), cote de piata calculate in functie de ponderea
numarului de statii aflate in exploatarea acestei societati, dupa achizitie, in
numarul total de statii aflate in exploatare, situate in fiecare dintre
localitatile in care MOL ROMANIA achizitioneaza statii de vanzare cu amanuntul
de la SHELL. De asemenea, in 13 dintre cele 20 de localitati, MOL ROMANIA nu
era prezenta anterior operatiunii de concentrare economica; prin aceasta
operatiune, MOL ROMANIA isi asigura o retea nationala de statii de vanzare cu
amanuntul. Avand in vedere aceste aspecte, rezulta ca nu se pune problema unei
afectari semnificative a mediului concurential de pe pietele relevante, in urma
operatiunii de concentrare economica notificate.
17. Pe piata nationala a serviciilor de comercializare a marfurilor shop,
MOL ROMANIA detinea, anterior operatiunii in discutie, 54 de magazine,
ajungand, dupa operatiunea de concentrare economica, sa detina 77 de magazine.
MOL ROMANIA va detine pe piata nationala, ulterior operatiunii de concentrare
economica, o cota de piata situata sub 1% . In concluzie, impactul operatiunii
de concentrare economica este nesemnificativ pe aceasta piata.
18. Pe piata serviciilor de comercializare a produselor snack impactul
operatiunii de concentrare economica este, de asemenea, nesemnificativ, doar
una dintre cele 23 de statii de vanzare cu amanuntul achizitionate prestand
acest tip de servicii (SHELL Piatra-Neamt). Aceeasi situatie este valabila si
pentru piata serviciilor de comercializare a autogazului si a buteliilor, doar
una dintre cele 23 de statii de vanzare cu amanuntul achizitionate de la SHELL
comercializand autogaz (SHELL Suceava Unirii).
19. Pe piata nationala a serviciilor de spalatorie auto MOL ROMANIA
detinea, anterior operatiunii in discutie, 28 de spalatorii auto, ajungand,
dupa operatiunea de concentrare economica, sa detina 32 de spalatorii auto.
Cota de piata detinuta de catre MOL ROMANIA pe piata nationala, dupa
operatiunea de concentrare economica, va fi sub 1%, deci impactul operatiunii
de concentrare economica este nesemnificativ pe aceasta piata relevanta.
20. In urma analizei efectelor concentrarii economice realizate de catre
MOL ROMANIA prin preluarea controlului asupra activelor din SHELL, rezulta ca
nu se creeaza si nu se consolideaza o pozitie dominanta care conduce sau ar
putea conduce la restrangerea, inlaturarea ori denaturarea semnificativa a
concurentei pe piata relevanta,
DECIDE:
Art. 1
In conformitate cu dispozitiile art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si ale pct. 124 lit. b) din partea a II-a cap. II din
Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice, se autorizeaza
concentrarea economica realizata de MOL ROMANIA, prin preluarea controlului
asupra activelor din SHELL, constatand ca, desi cade sub incidenta legii, nu
exista motive pentru a fi refuzata.
Art. 2
MOL ROMANIA este obligata, conform prevederilor art. 33 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 21/1996, sa plateasca taxa de autorizare a concentrarii economice
notificate.
Art. 3
Taxa de autorizare, conform prevederilor Instructiunilor date de Consiliul
Concurentei in aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 cu
privire la calculul taxei de autorizare a concentrarilor economice, calculata
pe baza datelor furnizate de catre MOL ROMANIA prin Adresa nr. 6.442 din 22
septembrie 2003, inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2-1.773 din 22
septembrie 2003, este de 3.272.147.338 (trei miliarde doua sute saptezeci si
doua milioane o suta patruzeci si sapte mii trei sute treizeci si opt) lei.
Art. 4
Suma reprezentand taxa de autorizare se va vira in termen de maximum 30
(treizeci) de zile de la data comunicarii prezentei decizii de catre MOL
ROMANIA la bugetul de stat, cu ordin de plata tip trezorerie, in contul
361280013302 deschis la Banca Nationala a Romaniei, Sucursala Judetului Cluj,
beneficiar Directia Trezorerie si Contabilitate Publica Cluj, cu mentiunea:
"pentru autorizarea concentrarii economice". Pe versoul ordinului de
plata se va mentiona: cod cont: 20170103. O copie de pe ordinul de plata va fi
transmisa neintarziat Consiliului Concurentei.
Art. 5
Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacata, conform prevederilor art.
52 alin. (3) din Legea nr. 21/1996, in termen de 30 de zile de la comunicare,
la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ.
Art. 6
In conformitate cu art. 62 din Legea nr. 21/1996, prezenta decizie va fi
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala MOL
ROMANIA, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 7
Prezenta decizie devine aplicabila de la data comunicarii ei.
Art. 8
Departamentul servicii si Secretariatul general vor urmari ducerea la
indeplinire a prezentei decizii.
Art. 9
Secretariatul general va transmite aceasta decizie la:
Societatea Comerciala MOL ROMANIA PETROLEUM PRODUCTS - S.R.L.
Sediul: Cluj-Napoca, Str. Republicii nr. 109, etaj 4, judetul Cluj
Nr. de inmatriculare la oficiul registrului comertului: J 12/729/2000
Cod unic de inregistrare: 7745470
Telefon: 0264/407 600
Fax: 0264/594 852.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcarea