DECIZIE Nr.
434 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) si art. 8 lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 25 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Vasile Dascalu în Dosarul nr. 18.429/3/2008 al
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru partea
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
doamna Mihaela Jugaru, consilier juridic. Se constată lipsa autorului
excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Consiliului
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Acesta pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
arătând că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 nu urmăreşte tragerea la răspundere juridică pentru
activităţile desfăşurate anterior intrării în vigoare
a acesteia, ci are ca finalitate deconspirarea Securităţii prin
consemnarea publică a foştilor lucrători şi colaboratori ai
acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, precizând că textele de
lege criticate nu au caracter retroactiv şi nu încalcă prevederile
constituţionale indicate de autorul acesteia.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 14 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 18.429/3/2008, Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Vasile Dascalu într-o
cauză având ca obiect o acţiune în constatare.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că textele de
lege criticate încalcă principiul neretroactivităţii legii. In
acest sens, arată, în esenţă, că subiecţii de drept nu
pot să prevadă ce va reglementa legiuitorul, iar comportamentul
acestora este normal şi firesc dacă se desfăşoară în
cadrul ordinii de drept în vigoare la un moment dat. Susţine că prin
acţiunea în constatare promovată de Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii se tinde la angajarea unei
răspunderi politice prin intermediul unei proceduri judiciare la finalul
căreia se ajunge la deschiderea unui veritabil „cazier politic".
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie -
Secţia de contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Autorităţile menţionate nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile consilierului juridic al
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800
din 28 noiembrie 2008. Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 2 lit. a): „In înţelesul prezentei
ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au
următoarea semnificaţie:
a) lucrător al
Securităţii - orice persoană care, având calitatea de
ofiţer sau de subofiţer al Securităţii sau al Miliţiei
cu atribuţii pe linie de Securitate, inclusiv ofiţer acoperit, în
perioada 1945-1989, a desfăşurat activităţi prin
care a suprimat sau a îngrădit drepturi şi libertăţi
fundamentale ale omului.";
-Art. 8 lit. a): „Colegiul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota de
constatare şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune
Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a
calităţii de lucrător al Securităţii sau de
colaborator al acesteia."
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin
dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie potrivit căruia
legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau
contravenţionale mai favorabile.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că, prin Decizia nr. 1.074 din 8 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690 din 14
octombrie 2009, s-a mai pronunţat asupra textelor de lege criticate, din
perspectiva aceloraşi critici de neconstituţionalitate şi prin
raportare la acelaşi articol din Legea fundamentală, respingând
excepţia ca neîntemeiată. Intrucât în prezenta cauză nu au fost
relevate elemente de noutate care să justifice reconsiderarea practicii
Curţii Constituţionale în materie, îşi menţin valabilitatea
atât soluţia pronunţată cu acel prilej, cât şi argumentele
ce au fost prezentate cu acel prilej.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de
Vasile Dascalu în Dosarul nr. 18.429/3/2008 al Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu