DECIZIE Nr.
427 din 25 mai 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru si ale art. 74 si art. 75 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 582 din 5 iulie 2006
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru şi a Codului de procedură civilă, în ansamblu, excepţie
ridicată de Nistor Isai Faur în Dosarul nr. 9.684/2005 al Judecătoriei Arad.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa în materie a
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 15 februarie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 9.684/2005, Judecătoria Arad a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru şi a Codului de procedură civilă în ansamblul său, excepţie
ridicată de Nistor Isai Faur.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că Legea nr. 146/1997 şi Codul
de procedură civilă, în ansamblul său, încalcă art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece nu prevăd
scutirea de la plata taxelor de timbru a persoanelor care „sunt în custodia
statului român şi nu au posibilitatea de a achita taxele
de timbru necesare".
Judecătoria Arad apreciază
că excepţia este neîntemeiată. In acest sens arată că Legea nr. 146/1997
instituie obligativitatea achitării taxelor judiciare de timbru, însă la art.
15 -171 din aceeaşi
lege sunt prevăzute scutiri de la plata taxelor judiciare de timbru. Pe de altă
parte, potrivit art. 74 şi 75 din Codul de procedură civilă, părţile care nu
sunt în stare să facă faţă cheltuielilor unei judecăţi pot solicita asistenţă
judiciară, ce cuprinde scutiri, reduceri, eşalonări sau amânări la plata
taxelor de timbru. De aceste prevederi legale poate beneficia şi reclamantul.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră
prevederile legale criticate ca fiind constituţionale. Dispoziţiile din
Constituţie şi din Convenţie invocate a fi încălcate nu instituie nici o
interdicţie cu privire la taxele în justiţie, fiind legal şi echitabil ca
justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfăşurată de
autorităţile judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora.
Mai mult, potrivit prevederilor art. 21 din Legea nr. 146/1997, instanţa de judecată,
în condiţiile prevăzute de art. 74-81 din Codul de procedură civilă poate
acorda înlesniri la plata taxelor judiciare de timbru. In sensul celor arătate
invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Excepţia are ca obiect prevederile Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Codului de
procedură civilă, în ansamblul său.
Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Codului de procedură civilă, în ansamblul său, Curtea constată că
în speţa de faţă au legătură cu cauza dedusă judecăţii numai prevederile art.
74 şi 75 din acest cod, prevederi ce cuprind scutiri, reduceri, eşalonări sau
amânări la plata taxelor de timbru, precum şi apărarea şi asistenţa gratuită
printr-un avocat delegat de baroul avocaţilor. Aşadar, Curtea va exercita
controlul de constituţionalitate asupra acestor prevederi din Codul de
procedură civilă, al căror conţinut este următorul:
- Art. 74: „Cel care nu
este în stare să facă faţă cheltuielilor unei judecăţi, fără a primejdui
propria sa întreţinere sau a familiei sale, poate cere instanţei să-i
încuviinţeze asistenţă judiciară. ";
- Art. 75: „Asistenţa
judiciară cuprinde:
1. acordarea de scutiri, reduceri, eşalonări sau
amânări pentru plata taxelor judiciare de timbru, a timbrului judiciar şi a
cauţiunilor;
2. apărarea şi asistenţa gratuită printr-un avocat
delegat de baroul avocaţilor.
Asistenţa judiciară poate fi încuviinţată oricând în
cursul judecăţii, în totul sau numai în parte."
Autorul excepţiei invocă în argumentarea criticilor
sale încălcarea art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceste prevederi nu au fost încălcate, deoarece obligaţia părţilor
de a plăti taxe judiciare de timbru stabilite de lege creează premisa pentru
judecarea cauzei în mod echitabil, având în vedere că aceste taxe servesc unei
mai bune organizări şi funcţionări a serviciului public de realizare a
justiţiei.
De altfel, Legea nr. 146/1997, cu modificările şi
completările ulterioare, a mai format, atât în întregul său, cât şi pe
articole, obiectul controlului de constituţionalitate. Astfel, prin Decizia nr.
423 din 21 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 14 ianuarie 2005, Decizia nr. 453 din 20 septembrie
2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 943 din 21
octombrie 2005, a respins excepţiile de neconstituţionalitate privind
dispoziţiile Legii nr. 146/1997.
In jurisprudenţa sa în materie, Curtea Constituţională
a statuat în mod constant că accesul liber la justiţie nu înseamnă că acesta
trebuie să fie în toate cazurile gratuit. S-a reţinut că art. 21 din
Constituţie nu instituie nicio interdicţie cu privire la taxele în justiţie,
fiind legal şi echitabil ca justiţiabilii care trag un folos nemijlocit din
activitatea desfăşurată de autorităţile judecătoreşti să contribuie la
acoperirea cheltuielilor acestora. Pe de altă parte, s-a arătat că echivalentul
taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor de judecată
stabilite de instanţa de judecată prin hotărârea pe care o pronunţă în cauză,
plata acestora revenind părţii care cade în pretenţii.
Cu privire la constituţionalitatea prevederilor art. 74
şi 75 din Codul de procedură civilă, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 322
din 14 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.013 din 3 noiembrie 2004, reţinând
că atât redacţional, cât şi prin finalitatea urmărită, aceste prevederi dau
expresie preocupării legiuitorului de a complini insuficienţa posibilităţilor
materiale ale celor care apelează la justiţie pentru apărarea drepturilor şi
intereselor lor legitime. Faptul că instanţa de judecată respinge cererea
întemeiată pe aceste texte de lege este o măsură ce ţine de aplicarea legii şi
care nu relevă un aspect de neconstituţionalitate.
Atât considerentele, cât şi soluţiile deciziilor mai
sus menţionate sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit
elemente noi de natură a determina modificarea jurisprudenţei.
Pentru motivele expuse mai sus,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale art.
74 şi art. 75 din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Nistor Isai
Faur în Dosarul nr. 9.684/2005 al Judecătoriei Arad.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu