DECIZIE Nr. 423 din 21 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 14 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicata de Parohia Greco-Catolica Sercaia in Dosarul nr. 1.516/Ap/2003 al
Curtii de Apel Brasov - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale in
materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.516/Ap/2003,
Curtea de Apel Brasov - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997, exceptie
ridicata de Parohia Greco-Catolica Sercaia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca prevederile Legii nr. 146/1997 incalca dispozitiile art. 1 alin. (3) si ale
art. 21 alin. (2), coroborate cu cele ale art. 53, precum si ale art. 51 alin.
(1) si (3) din Constitutie. Cu privire la incalcarea art. 51 din Constitutie,
acesta arata ca, potrivit alin. (1) al acestui articol, cetatenii au dreptul sa
se adreseze autoritatilor publice prin petitii formulate numai in numele
semnatarilor, iar, potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, exercitarea
dreptului de petitionare este scutita de taxa de timbru. In opinia sa si
instantele judecatoresti sunt autoritati publice, intrucat "Autoritatea
judecatoreasca" este cuprinsa in titlul III din Constitutie, intitulat
"Autoritatile publice", si, ca urmare, cererile adresate instantelor
judecatoresti ar trebui scutite de taxa de timbru.
Autorul exceptiei mai sustine ca, prin dispozitiile art. 20 din Legea nr. 146/1997,
nu este asigurat accesul liber la justitie, deoarece judecatorul refuza
primirea cererii de chemare in judecata daca nu se face dovada achitarii taxei
de timbru. In felul acesta este incalcat si art. 53 din Constitutie, referitor
la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
De asemenea, mai arata ca Legea nr. 146/1997 contravine si prevederilor
art. 1 alin. (3), potrivit caruia Romania este stat de drept. Or, sustine
acesta, intr-un stat de drept "domnia legii se impune a fi respectata si
de catre autoritatile publice in elaborarea legilor".
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arata ca timbrarea cererilor si actiunilor adresate instantelor
judecatoresti reprezinta o obligatie consacrata de Constitutie si reglementata
prin lege. Exceptiile constand in scutiri, reduceri, esalonari sau amanari sunt
expres prevazute de lege. Accesul liber la justitie nu inseamna ca acesta poate
fi gratuit in toate cazurile. Art. 21 din Constitutie nu instituie nici o
interdictie cu privire la plata taxelor judiciare de timbru, deoarece, cum
rezulta din aceste prevederi constitutionale de principiu, este legal si normal
ca justitiabilii care beneficiaza de un folos nemijlocit din activitatea
desfasurata de instantele judecatoresti sa contribuie la acoperirea
cheltuielilor care implica serviciul public al justitiei. De altfel, potrivit
art. 274 din Codul de procedura civila, partea care cade in pretentii va fi
obligata, la cerere, sa plateasca cheltuielile de judecata. De asemenea, se
arata ca timbrarea cererilor si actiunilor adresate instantelor judecatoresti
reprezinta o obligatie consacrata de Constitutie si reglementata prin lege.
Cererile si actiunile de competenta instantelor judecatoresti nu au caracterul
unor petitii. Prin ele, instantele sunt investite pentru realizarea unor
drepturi si interese legitime, cu respectarea prevederilor constitutionale si
ale altor prevederi legale.
Asadar, conchide Guvernul, legea criticata nu contravine prevederilor
constitutionale, ci, dimpotriva, asigura, fara discriminari si interdictii,
exercitiul liber, egal si cu buna-credinta al drepturilor si libertatilor
recunoscute de lege. Este invocata in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Legii nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 173 din 29 iulie 1997.
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Legea nr. 146/1997 a fost
modificata si completata prin Legea nr. 195 din 25 mai 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004.
Textele constitutionale invocate a fi incalcate sunt cele ale art. 1 alin.
(3), art. 21 alin. (2), art. 51 alin. (1) si (3) si ale art. 53, texte care au
urmatoarea redactare:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 21 alin. (2): "Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept.";
- Art. 51 alin. (1) si (3): "(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze
autoritatilor publice prin petitii formulate numai in numele semnatarilor.
[...]
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr.
146/1997 a mai format, atat in intregul sau, cat si pe articole, obiectul
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 82/1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, Decizia
nr. 47/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din
28 februarie 2003, si Decizia nr. 343/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 774 din 5 noiembrie 2003, Curtea a respins exceptiile
de neconstitutionalitate privind dispozitiile Legii nr. 146/1997.
In jurisprudenta sa in materie, Curtea Constitutionala a statuat in mod
constant ca accesul liber la justitie nu inseamna ca acesta trebuie sa fie in
toate cazurile gratuit. In acest sens, s-a retinut ca art. 21 din Constitutie
nu instituie nici o interdictie cu privire la taxele in justitie, fiind legal
si echitabil ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea
desfasurata de autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea
cheltuielilor acestora. Pe de alta parte, s-a aratat ca echivalentul taxelor
judiciare de timbru este integrat in valoarea cheltuielilor de judecata
stabilite de instanta de judecata prin hotararea pe care o pronunta in cauza,
plata acestora revenind partii care cade in pretentii.
Curtea constata ca dispozitiile Legii nr. 146/1997 nu incalca principiile
generale cuprinse in art. 1 alin. (3) din Constitutie, deoarece nu aduc
atingere statului de drept, democratic si social, demnitatii omului,
drepturilor si libertatilor cetatenilor sau altor valori supreme garantate prin
Legea fundamentala.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia
dispozitiile Legii nr. 146/1997 aduc atingere art. 51 alin. (1) si (3) din
Constitutie, Curtea observa ca aceste dispozitii constitutionale se refera la
dreptul la petitionare, care este diferit de dreptul de a introduce actiuni la
instantele judecatoresti. Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa in
materie, de exemplu Decizia nr. 165 din 26 septembrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 539 din 1 noiembrie 2000, a
statuat ca sesizarea instantelor judecatoresti pentru valorificarea unui drept
sau pentru realizarea unui interes care se poate obtine numai pe calea
justitiei nu reprezinta un aspect al dreptului de petitionare. Dreptul de
petitionare se refera la cererile, reclamatiile, sesizarile si propunerile in
legatura cu rezolvarea unor probleme personale sau de grup ce nu presupun calea
justitiei si la care autoritatile publice au obligatia de a raspunde in
termenele si in conditiile stabilite potrivit legii, in timp ce cererile de
chemare in judecata se solutioneaza dupa reguli specifice activitatii de
judecata.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Parohia
Greco-Catolica Sercaia in Dosarul nr. 1.516/Ap/2003 al Curtii de Apel Brasov -
Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Maria Bratu