DECIZIE Nr. 415 din 11 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata
si modificata prin Legea nr. 387/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 117 din 10 februarie 2004

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea
in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii,
ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate, aprobata si modificata prin Legea nr. 387/2002, exceptie
ridicata de Consiliul Local al Comunei Dumbraveni, judetul Suceava, in Dosarul nr.
7.721/2002 al Tribunalului Suceava - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal este prezent Consiliul Local al Comunei Dumbraveni, prin
avocat Vasile Tudor, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Avocatul partii prezente solicita admiterea exceptiei, aratand ca vanzarea,
concesionarea, inchirierea ori darea in folosinta gratuita a bunurilor care fac
parte din patrimoniul unitatilor administrativ-teritoriale nu poate avea loc
decat in conditiile prevazute de art. 125 si 126 din Legea nr. 215/2001.
Dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie trebuie raportate la art. 72
alin. (3) si art. 135 alin. (6) din Legea fundamentala, intrucat numai prin
lege organica sunt stabilite continutul si limitele dreptului de proprietate.
Asadar, sustine acesta, dreptul de proprietate, fiind un drept fundamental, nu
poate constitui domeniul de reglementare al ordonantelor de urgenta. In
sustinere depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr. 181/2003, statuand ca dispozitiile acestei ordonante sunt
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
7.721/2002, Tribunalul Suceava - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate,
destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a
fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata si modificata prin
Legea nr. 387/2002, exceptie ridicata de Consiliul Local al Comunei Dumbraveni,
judetul Suceava.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se arata ca dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 contravin prevederilor art. 41
alin. (2) si (3) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie. In opinia autorului
exceptiei bunurile care fac parte din domeniul privat al unitatilor
administrativ-teritoriale sunt supuse dispozitiilor de drept comun, astfel ca
dreptul de dispozitie asupra acestor bunuri apartine consiliilor locale sau
judetene, dupa caz. Mai sustine autorul exceptiei ca transferul proprietatii
unor bunuri din patrimoniul unei unitati administrativ-teritoriale in
patrimoniul unei alte persoane fizice sau juridice nu poate avea loc decat in
conditiile prevazute de art. 125 si 126 din Legea nr. 215/2001.
De asemenea, autorul exceptiei arata ca "este inadmisibil ca printr-o
ordonanta de urgenta sa fie aduse modificari unei legi organice" si
"ca este obscura in acest caz si conditia existentei unui caz exceptional
pretinsa de art. 114 alin. (4) din Constitutie".
Instanta de judecata apreciaza ca ordonanta de urgenta criticata vine in contradictie
cu art. 41, 49 si cu art. 135 alin. (6) din Constitutie, deoarece, in lumina
principiilor consfintite de aceste texte, "dispozitiile acestei ordonante
ingradesc atributul folosintei proprietatii, prin impunerea transmiterii cu
titlu gratuit a folosintei unui imobil care nu face parte din domeniul privat
al statului, ci al unitatii administrativ-teritoriale, fara a fi indeplinite
conditiile limitative prevazute de art. 49 din Constitutie".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca masurile instituite prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 corespund prerogativei statului
privind crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii,
prevazuta de art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie, si "se
concretizeaza in dispozitiile legale cu caracter general, cu aplicabilitate pe
intreg teritoriul tarii". Se arata ca dispozitiile instituite prin
ordonanta de urgenta criticata nu contravin prevederilor art. 41 din
Constitutie, dand expresie exigentelor cuprinse la art. 134 alin. (2) lit. f)
si la art. 43 alin. (1) din Legea fundamentala, cum de altfel se motiveaza si
in nota de fundamentare a acestei ordonante. In opinia Guvernului, dispozitiile
ordonantei de urgenta criticate reprezinta si o norma de justitie sociala,
deoarece creeaza posibilitatea persoanelor prevazute la art. 2 lit. c) din
aceasta ordonanta sa foloseasca gratuit pe o perioada de 5 ani si apoi sa
cumpere constructiile zootehnice dezafectate la construirea carora au
contribuit direct sau indirect.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate potrivit careia
aceasta ordonanta de urgenta contravine prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie, deoarece nu exista cazul exceptional care ar fi facut necesara
adoptarea ei, Guvernul apreciaza ca aceste critici sunt nefondate, avandu-se in
vedere nota de fundamentare a acestei ordonante. Astfel, cazul exceptional, se
arata de catre Guvern, avut in vedere la adoptarea ordonantei de urgenta este
determinat de necesitatea asigurarii grabnice a securitatii alimentare a
populatiei, din productia interna, prin introducerea in circuitul de productie
a constructiilor zootehnice dezafectate, valorificarea superioara a productiei
de cereale, asigurarea fondurilor necesare pentru reluarea ciclului de
productie in sectorul vegetal si diminuarea efortului necesar importului de
carne si produse din carne.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 168 din 13 decembrie 2001 privind
punerea in valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, ingrasarii si exploatarii animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 823 din 20 decembrie 2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 387 din 13 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 469 din 1 iulie 2002.
Criticile de neconstitutionalitate se bazeaza pe invocarea incalcarii
dispozitiilor art. 41 alin. (2) si (3), ale art. 114 alin. (4), precum si ale
art. 135 alin. (6) din Constitutie.
Potrivit Constitutiei republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si
renumerotarea textelor, art. 41 alin. (2) si (3) a devenit art. 44 alin. (2) si
(3), art. 114 alin. (1) si (4) a devenit art. 115 alin. (1) si (4), iar art.
135 alin. (6) a devenit art. 136 alin. (5).
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 168/2001 stabileste masuri pentru
atribuirea constructiilor zootehnice si a fabricilor de nutreturi combinate
dezafectate in folosinta gratuita a asociatiilor crescatorilor de animale, cu
sau fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice in varsta de
pana la 40 de ani sau a persoanelor juridice care formuleaza cerere scrisa si
dovedesc capacitatea tehnica si financiara de a desfasura activitati de
crestere a animalelor.
Potrivit art. 44 alin. (1) din Constitutie, republicata, "Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege". Aceasta prevedere
permite legiuitorului ca, in considerarea unor interese specifice, sa instituie
reguli care sa armonizeze incidenta si a altor drepturi fundamentale ale
cetatenilor decat cel de proprietate, intr-o interpretare sistematica a
Constitutiei, astfel incat ele sa nu fie suprimate prin modul de reglementare a
dreptului de proprietate.
Masurile instituite prin ordonanta de urgenta criticata vizeaza repunerea
in circuitul economic agricol a unor constructii dezafectate, in scopul
incurajarii dezvoltarii cresterii animalelor, cu consecinte pozitive asupra
dezvoltarii economice a unitatilor administrativ-teritoriale. In acest mod
statul realizeaza "protejarea intereselor nationale in activitatea
economica" si "crearea conditiilor necesare pentru cresterea
calitatii vietii", in conformitate cu dispozitiile art. 135 alin. (2) lit.
b) si f) din Constitutie, republicata.
Nu poate fi retinuta nici invocarea de catre autorul exceptiei a unor
neconcordante intre dispozitiile ordonantei de urgenta criticate si cele ale
Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, intrucat solutionarea
acestora nu este de competenta instantei de contencios constitutional.
Autorul exceptiei mai critica ordonanta si pe motiv ca ar incalca
dispozitiile art. 114 alin. (1) si (5) din Legea fundamentala.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat ca interdictia
reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai
ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand direct din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa de alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, "deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, nu numai
ordinare, care, daca nu ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere
ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constitutionale a
institutiei" (Decizia Curtii Constitutionale nr. 34 din 17 februarie
1998). Consecventa acestei jurisprudente, Curtea, prin Decizia nr. 65 din 20 iunie
1995, referindu-se la cazul exceptional de care depinde legitimitatea
constitutionala a emiterii unei ordonante de urgenta, a statuat ca acesta este
definit in raport cu "necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii
care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii
imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului
public".
Asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
168/2001, raportat la prevederile art. 119 si 120 din Constitutie, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 181 din 8 mai 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din 4 iulie 2003, statuand ca
dispozitiile acestei ordonante sunt constitutionale.
Solutia din aceasta decizie este valabila si in prezenta cauza, neexistand
elemente noi de natura sa determine o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea in valoare a constructiilor
zootehnice dezafectate, destinate cresterii, ingrasarii si exploatarii
animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate, aprobata
si modificata prin Legea nr. 387/2002, exceptie ridicata de Consiliul Local al
Comunei Dumbraveni, judetul Suceava, in Dosarul nr. 7.721/2002 al Tribunalului
Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu