DECIZIE Nr. 414 din 6 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a
persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare
a concedierilor colective, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
312/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 925 din 23 decembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent
Pe rol se afla dezbaterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute
ca urmare a concedierilor colective, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 312/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Melana" - S.A. din Savinesti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata, deoarece prevederile legale criticate pentru
neconstitutionalitate nu aduc atingere principiului constitutional al
egalitatii in drepturi a cetatenilor, intrucat acesta se aplica tuturor
persoanelor ce urmeaza sa fie disponibilizate. Cu privire la Hotararea
Guvernului nr. 1.105/2002 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe
tara, arata ca aceasta nu poate face obiectul controlului de
constitutionalitate, iar in ceea ce priveste sustinerea referitoare la
incalcarea dispozitiilor art. 48 alin. (1) [devenit art. 52 alin. (1)] si ale
art. 150 [devenit art. 154 din Constitutie] apreciaza ca acestea nu au legatura
cu cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 975/C/2003,
Tribunalul Neamt - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror
contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor
colective. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Melana"
- S.A. din Savinesti intr-o cauza avand ca obiect solutionarea contestatiei
formulate de fosti salariati ai societatii comerciale anterior mentionate, prin
care solicita acordarea platilor compensatorii, calculate in raport cu nivelul
actual al "salariului minim brut pe tara" prevazut la art. 1 din
Hotararea Guvernului nr. 1.105/2002.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile de lege criticate
contravin art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat prin
disponibilizarile efectuate in anul 1999, in cadrul concedierilor colective,
"media salariului pe societate era de 1.150.900 lei, cand salariul minim
pe economie era de 400.000 lei, iar la data disponibilizarii petentilor
"salariul minim pe economie este de 2.500.000 lei, cu o crestere de peste
sase ori fata de anul 1999", situatie care creeaza discriminari intre
salariatii disponibilizati prin concedieri colective in anul 1999, in ceea ce
priveste platile compensatorii. Se considera ca aceleasi dispozitii legale sunt
contrare prevederilor art. 48 alin. (1) din Constitutie, deoarece
disponibilizatii au fost prejudiciati datorita faptului ca pentru stabilirea
"salariului de baza brut pe tara" nu s-a corelat Hotararea Guvernului
nr. 1.105/2002 cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999. Se mai sustine
ca pentru aceleasi motive sunt incalcate si dispozitiile art. 150 din Constitutie.
Tribunalul Neamt - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 28 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 98/1999 nu instituie un regim discriminatoriu intre
salariatii disponibilizati in etapele anterioare si contestatorii din dosarul
in cadrul caruia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate, care au
fost disponibilizati la data de 1 aprilie 2003. Drepturile salariale ale
persoanelor disponibilizate se stabilesc fara discriminari sau privilegii,
intrucat art. 28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 nu
precizeaza cuantumul lunar al salariului net pe unitate, ci dispune generic.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece textul criticat reglementeaza in mod generic modul de determinare a
cuantumului platilor compensatorii, iar elementele pe baza carora se calculeaza
salariul mediu pe unitate sunt reglementate de Hotararea Guvernului nr.
624/1999, aceste elemente incluzand componente ale salariului de baza. Evolutia
salariului minim brut pe tara, reglementat prin hotarari ale Guvernului, are
influenta asupra cuantumului platii compensatorii la data disponibilizarii prin
concedieri colective, deoarece nivelul salariilor de baza, in functie de care
se stabileste salariul net pe unitatea din care sunt disponibilizati
salariatii, nu poate fi mai mic decat nivelul salariului minim brut pe tara.
Astfel fiind, textul criticat nu contravine dispozitiilor art. 16 alin. (1) si
(2) din Constitutie, invocandu-se in sprijinul acestei sustineri si
jurisprudenta Curtii Constitutionale, care a statuat in mod constant ca,
"daca la situatii egale trebuie sa se aplice un tratament egal, la
situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit". In ceea ce
priveste art. 48 alin. (1) si art. 150 din Constitutie, pretins incalcate de
dispozitia legala ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, acestea
nu au incidenta in cauza.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, pentru urmatoarele motive:
Dispozitia legala criticata nu este contrara prevederilor art. 16 din
Constitutie, deoarece legiuitorul poate reglementa in mod diferit, in perioade
diferite si in functie de posibilitatile existente, drepturile ce se acorda
unor categorii de cetateni. Astfel, stabilirea drepturilor materiale si a altor
ajutoare de aceeasi natura acordate acelorasi categorii de cetateni in acelasi
cuantum, in perioade diferite si prin acte normative diferite, nu este de
natura sa creeze nici privilegii si nici discriminari. Criticile de neconstitutionalitate
intemeiate pe prevederile art. 48 alin. (1) si ale art. 150 din Constitutie nu
sunt relevante, neavand incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, republicata, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
28 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala
a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca
urmare a concedierilor colective, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 312/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
365 din 6 iulie 2001, prevederi care au urmatorul continut:
Art. 28. - "Plata compensatorie reprezinta o suma neimpozabila al
carei cuantum lunar este egal cu salariul mediu net pe unitate, realizat in
luna anterioara disponibilizarii." Autorul exceptiei sustine ca
dispozitiile criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 48
alin. (1) si ale art. 150 din Constitutie, care, ulterior sesizarii, a fost
modificata si completata prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare, al caror continut este urmatorul:
Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Art. 52 alin. (1): "Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un
interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin
nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina
recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si
repararea pagubei."
Art. 154: "(1) Legile si toate celelalte acte normative raman in
vigoare, in masura in care nu contravin prezentei Constitutii.
(2) Consiliul Legislativ, in termen de 12 luni de la data intrarii in
vigoare a legii sale de organizare, va examina conformitatea legislatiei cu
prezenta Constitutie si va face Parlamentului sau, dupa caz, Guvernului,
propuneri corespunzatoare."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala retine
ca dispozitiile criticate nu sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1) si
(2) din Constitutie, republicata, deoarece reglementeaza doar criteriile de
determinare a intinderii platilor compensatorii, fara sa stabileasca aplicarea
unor tratamente juridice diferite la situatii egale, care sa aiba semnificatia
instituirii unor privilegii sau discriminari prin modul de calcul al
drepturilor cuvenite. De asemenea, Curtea retine ca elementele pe baza carora
se calculeaza salariul pe unitate nu sunt reglementate prin ordonanta de
urgenta criticata, ci prin Hotararea Guvernului nr. 624/1999 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror
contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor
colective, iar ulterior, prin Hotararea Guvernului nr. 1.105/2002 pentru
stabilirea salariului de baza minim brut pe tara. Or, hotararile Guvernului
sunt acte normative care sunt excluse de la controlul de constitutionalitate.
In ceea ce priveste critica referitoare la faptul ca s-a stabilit
salariului brut pe tara fara sa se coreleze dispozitiile criticate cu cele ale
Hotararii Guvernului nr. 1.105/2002, Curtea constata ca este neintemeiata,
urmand sa fie respinsa, deoarece acest aspect de tehnica legislativa nu poate
face obiectul controlului de constitutionalitate. In acelasi sens s-a
pronuntat, in mod constant, Curtea Constitutionala, de exemplu prin Decizia nr.
151 din 12 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000.
De asemenea, urmeaza sa fie respinsa si critica privind incalcarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 52 alin. (1) referitoare la dreptul
persoanei vatamate de o autoritate publica si ale art. 154 referitoare la
conflictul temporal de legi, intrucat se constata ca prevederile criticate nu
cad sub sfera de incidenta a acestor dispozitii constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a
persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare
a concedierilor colective, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
312/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Melana" - S.A.
din Savinesti in Dosarul nr. 975/C/2003 al Tribunalului Neamt - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu