Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 412 din 14 iulie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 815 din  8 septembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Dana Titian            - procuror
    Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Stefan Coste in Dosarul nr. 1.117/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
    La apelul nominal raspunde avocatul Dan Constantin Tudurache pentru autorul exceptiei, lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei, aratand ca dispozitia de lege criticata este neconstitutionala prin faptul ca stabileste contributia lunara obligatorie la fondul de asigurari sociale de sanatate in procent unic de 6,5%, aplicat la totalitatea veniturilor realizate, instituind astfel privilegii si discriminari, intrucat asiguratii platesc contributii diferite, in raport cu veniturile realizate, dar beneficiaza de aceleasi servicii, fiind favorizati cei care au venituri mai reduse.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile de lege criticate nu creeaza privilegii si discriminari si nu incalca prevederile din Legea fundamentala invocate de autorul exceptiei. Prin dispozitiile de lege criticate se asigura pentru toate persoanele posibilitatea de a beneficia, in conditii identice, de asistenta pentru apararea si restabilirea sanatatii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 16 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.117/2005, Curtea de Apel Iasi - Sectia de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Stefan Coste.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, stabilind contributia lunara obligatorie la fondul de asigurari sociale de sanatate in procent unic de 6,5%, aplicat la totalitatea veniturilor realizate, instituie privilegii si creeaza discriminari, intrucat asiguratii platesc contributii diferite, in raport cu veniturile realizate, dar beneficiaza de aceleasi servicii, fiind favorizati cei care au venituri mai reduse.
    Curtea de Apel Iasi - Sectia de contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece contributiile la fondul national de asigurari de sanatate, prin caracterul lor obligatoriu, consacrat de art. 1 alin. (2) lit. d) si de art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, sunt asimilate din punct de vedere fiscal taxelor si impozitelor, iar obligatia cetatenilor de a contribui prin impozite, taxe sau alte aporturi asemanatoare la cheltuielile publice este consacrata de dispozitiile art. 56 din Constitutie. Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca este rolul exclusiv al legiuitorului de a stabili impozite, precum si cuantumul acestora si ca numai acesta poate dispune asupra eventualelor scutiri, reduceri sau alte facilitati in functie de situatiile date. De asemenea, arata ca a stabili ca cei care realizeaza venituri mai mici decat venitul de baza minim brut pe tara sau decat venitul mediu pe economie trebuie sa plateasca o cota de 6,5% calculata la aceste venituri nu inseamna o incalcare a dispozitiilor art. 16 din Legea fundamentala. Faptul ca persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, respectiv din desfasurarea activitatii de notar public in cazul autorului exceptiei, nu au fost puse pe acelasi plan cu cei care obtin venituri din indemnizatiile de somaj, alocatiile de sprijin, agricultura si silvicultura sau din cedarea folosintei bunurilor sau din dividende si dobanzi nu contravine dispozitiilor art. 16 din Constitutie, atat timp cat legiuitorul a apreciat ca este just ca cei care obtin venituri mai mari sa aiba o contributie corespunzatoare la constituirea fondului national de asigurari de sanatate, principiul solidaritatii prevaland in acest caz.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, arata ca, potrivit dispozitiilor art. 34 alin. (3) din Constitutie, organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale se stabilesc potrivit legii. Astfel, potrivit acestor prevederi constitutionale, intra in atributiile exclusive ale legiuitorului reglementarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, care include si modul de finantare a acestui sistem, respectiv obligatia persoanelor asigurate si a angajatorilor de a plati o contributie baneasca lunara la fondul unic national de asigurari sociale de sanatate, in raport cu veniturile realizate, respectiv cu drepturile salariale achitate. Totodata, textul de lege criticat continand dispozitii care prevad modul de stabilire a contributiei banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, datorata de persoanele asigurate prevazute in cuprinsul textului, care se determina sub forma unei cote de 6,5% aplicate asupra veniturilor realizate, in raport cu situatia in care se afla fiecare categorie de persoane asigurate, nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, ce consacra principiul egalitatii, intrucat nu instituie privilegii sau discriminari.
    In continuare, arata ca persoanele asigurate, care exercita profesii liberale sau activitati independente, autorizate, potrivit legii, pot realiza venituri mai mari decat veniturile obtinute de celelalte categorii de persoane asigurate, prevazute in cuprinsul textului de lege criticat si, in consecinta, vor datora un cuantum mai mare al contributiei lunare pentru asigurari de sanatate, in baza principiului solidaritatii si al subsidiaritatii, ce guverneaza functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, instituit prin art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002. Aceasta situatie diferita justifica in mod obiectiv si rezonabil un tratament juridic diferentiat, astfel cum s-a statuat in jurisprudenta Curtii Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, in sensul ca egalitatea nu inseamna uniformitate si ca pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane sau grupuri, daca exista o justificare obiectiva si rezonabila.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, iar critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 fata de dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie nu poate fi retinuta, deoarece dispozitiile de lege criticate, referitoare la obligativitatea persoanei asigurate de a plati o cota de 6,5% din venitul lunar realizat la fondul de asigurari de sanatate, nu aduc atingere principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, intrucat se aplica tuturor persoanelor aflate in situatia reglementata de ipoteza normei juridice, fara a institui privilegii sau discriminari pe considerente arbitrare. In acest sens, Curtea Constitutionala a retinut in jurisprudenta sa ca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, iar violarea principiului egalitatii si nediscriminarii ar putea exista atunci cand se aplica un tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si rezonabila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, cu urmatorul continut:
    - Art. 51 alin. (2): "Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra:
    a) veniturilor din salarii care se supun impozitului pe venit:
    b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente;
    c) veniturilor din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
    d) indemnizatiilor de somaj si alocatiilor de sprijin;
    e) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d)."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), care au urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, asigurarile sociale de sanatate, ca principal sistem de finantare a ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei, sunt obligatorii. Aceste prevederi reprezinta o concretizare a dreptului la ocrotirea sanatatii, consacrat de art. 34 din Constitutie, precum si a obligatiei statului de a garanta si asigura exercitiul acestui drept fundamental. Sustinerea financiara a asigurarilor sociale de sanatate se realizeaza prin fondul unic de asigurari sociale de sanatate, care, conform art. 2 alin. (2) din aceeasi ordonanta, se constituie din contributia de asigurari sociale de sanatate suportata de asigurati, de persoanele fizice si juridice care angajeaza personalul salariat, din subventii de la bugetul de stat, precum si din alte surse - donatii, sponsorizari, dobanzi, potrivit legii.
    Conform art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, au calitatea de asigurat toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au domiciliul sau resedinta in Romania, toti acestia avand obligatia platii contributiei de asigurare, in raport cu veniturile pe care le realizeaza. Persoanele fizice care au calitatea de asigurati au dreptul, potrivit art. 10 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, fara nici o deosebire, la un pachet de servicii de baza care cuprinde servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale.
    Curtea observa ca, potrivit dispozitiilor de lege criticate prin exceptia de neconstitutionalitate, "persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare, pentru asigurarile de sanatate (...)", care este stabilita sub forma cotei unice de 6,5%, aplicata asupra veniturilor realizate. Sub acest aspect textul de lege criticat nu instituie nici privilegii si nici discriminari.
    De asemenea, Curtea constata ca, intr-adevar, valoarea contributiei difera de la persoana la persoana, in raport cu cuantumul veniturilor realizate, dar aceasta diferenta este rezonabila si justificata de situatia obiectiv deosebita in care se afla persoanele care realizeaza venituri mai mari fata de cele ale caror venituri sunt mai reduse. Solutia legislativa, criticata de autorul exceptiei, este justificata si de principiul solidaritatii si subsidiaritatii in colectarea si utilizarea fondurilor, inscris in art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002. Solidaritatea sociala presupune ca orice persoana asigurata sa beneficieze, la nevoie, in conditii identice de asistenta pentru apararea si restabilirea sanatatii, chiar daca posibilitatile sale materiale, determinate de nivelul veniturilor realizate, i-au permis o contributie mai redusa la constituirea fondului de asigurari de sanatate. De altfel, in nici un caz nu se poate estima anticipat cine, cand si de ce anume servicii medicale ori de alte masuri de ocrotire a sanatatii va avea nevoie.
    Totodata, Curtea observa ca principiul constitutional al asezarii juste a sarcinilor fiscale pentru suportarea cheltuielilor publice, prevazut de art. 56 alin. (2) din Constitutie, impune, de asemenea, diferentierea contributiei in functie de veniturile realizate, cota de contributie lunara a persoanei asigurate, exprimata procentual, este unica, neavand caracter progresiv, diferenta valorica a contributiei fiind determinata de nivelul diferit al veniturilor.
    De asemenea, prin Decizia nr. 243 din 27 mai 2004, referitoare la dispozitiile art. 13, art. 52 alin. (2) si art. 53 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 568 din 28 iunie 2004, Curtea a retinut ca reglementarea legala a organizarii si functionarii sistemului de asigurari sociale de sanatate prevede obligatia generala a persoanelor asigurate si a angajatorilor (persoane juridice si persoane fizice) de a plati contributia, in raport cu veniturile realizate ori cu drepturile salariale achitate, la fondul de asigurari de sanatate, fara a institui privilegii sau discriminari.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de Stefan Coste in Dosarul nr. 1.117/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Maritiu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 412/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 412 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 412/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu