DECIZIE Nr. 410 din 14 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii
Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea si eliberarea
autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe drumurile publice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 1 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea,
depozitarea si eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate
neregulamentar pe drumurile publice, exceptie ridicata de Gheorghe Dobre in
Dosarul nr. 393/C/2005 al Tribunalului Gorj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca, in conformitate cu
dispozitiile art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 393/C/2005,
Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Hotararii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea si
eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe
drumurile publice, exceptie ridicata de Gheorghe Dobre intr-o cauza avand ca
obiect solutionarea cererii autorului exceptiei de anulare a unui act
administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
Hotararea Guvernului nr. 147/1992 incalca dispozitiile constitutionale
referitoare la dreptul de proprietate.
Autorul exceptiei apreciaza ca in conditiile in care "stationarea pe
drumurile publice a autovehiculelor stationate neregulamentar este amanuntit si
foarte bine reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 si
de Hotararea Guvernului nr. 85/2003 [...], nu se impune existenta altui act
normativ, respectiv Hotararea Guvernului nr. 147/1992, care sa reglementeze
acelasi segment din domeniul circulatiei pe drumurile publice,
<<stationarea autovehiculelor>>". Totodata se mai arata ca
Hotararea Guvernului nr. 147/1992 "prevede blocarea autovehiculelor
stationate neregulamentar pe drumurile publice, masura prin care se incalca
dreptul de proprietate, respectiv atributul folosintei bunului, drept ce este
garantat de Constitutia Romaniei si de celelalte acte normative in
vigoare".
Tribunalul Gorj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciaza ca, in conformitate cu dispozitiile art. 29
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
De asemenea, se mai arata ca "verificarea continutului hotararilor
Guvernului intra in competenta instantelor judecatoresti de contencios
administrativ, care pot sa statueze, cu ocazia controlului specific, asupra
conformitatii dispozitiilor acestora cu actul normativ cu forta juridica
superioara, respectiv, legea". In acest sens este invocata Decizia Curtii
Constitutionale nr. 180 din 16 noiembrie 1999.
Guvernul si presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Hotararii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea, depozitarea si
eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe
drumurile publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59
din 6 aprilie 1992.
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este cel al art. 44.
Curtea observa ca, astfel cum rezulta din motivarea exceptiei, autorul acesteia
invoca in sustinerea ei numai prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1)
si (2) teza intai, care au urmatorul cuprins:
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular [...]."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca Hotararea
Guvernului nr. 147/1992, prevazand "blocarea autovehiculelor stationate
neregulamentar pe drumurile publice", incalca prevederile constitutionale
ale art. 44 alin. (1) si (2) teza intai.
Curtea retine ca, potrivit prevederilor art. 146 lit. d) teza intai din
Constitutie, instanta de contencios constitutional "hotaraste asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele ridicate in
fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial", iar potrivit
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, instanta de contencios constitutional "decide
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta [...]". In consecinta,
Curtea constata ca hotararile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului
de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, acestea putand fi
atacate numai pe calea contenciosului administrativ.
Pentru aceste motive, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, instanta judecatoreasca trebuia sa respinga exceptia de
neconstitutionalitate ridicata, printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala. Intrucat instanta de judecata nu s-a conformat acestor
dispozitii legale, Curtea, in conformitate cu dispozitiile art. 29 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, urmeaza sa respinga exceptia de
neconstitutionalitate ridicata ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 147/1992 privind blocarea, ridicarea,
depozitarea si eliberarea autovehiculelor sau remorcilor stationate
neregulamentar pe drumurile publice, exceptie ridicata de Gheorghe Dobre in
Dosarul nr. 393/C/2005 al Tribunalului Gorj - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly