DECIZIE Nr.
408 din 13 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) si art. 9
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea
taxei pe poluare pentru autovehicule si art. III alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 218/2008 privind modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 9 iunie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a)
şi art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule şi
art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
218/2008 privind modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
excepţie ridicată de Cabinetul de avocat Mihai Florea în Dosarul nr.
16.146/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate,
invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 16.146/3/2009, Tribunalul Bucureşti
- Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) şi art. 9 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule şi art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 218/2008 privind modificarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Cabinetul de
avocat Mihai Florea.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate
contravin dispoziţiilor art. 16 şi 35 din Constituţie, precum
şi ale art. 90 paragraful 1 din Tratatul de instituire a
Comunităţilor Europene, deoarece exceptează de la plata taxei de
poluare autovehiculele aparţinând statului, misiunilor diplomatice şi
altor persoane juridice expres nominalizate.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Analizând prevederile de lege criticate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale, prin Incheierea din 29
octombrie 2010, art. 3 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 50/2008 a
fost modificat prin art. 35 pct. 2 şi 3 din cap. VII al Legii nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii
publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de
afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi
Fondul Monetar Internaţional, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009. Curtea constată că
aceste texte de lege păstrează în noua redactare soluţia
legislativă anterioară modificării.
Aşadar, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 3 alin. (2), art. 4
lit. a) şi art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25
aprilie 2008, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 329/2009, şi
art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
218/2008 privind modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 11
decembrie 2008.
Textele de lege criticate au în prezent următorul
cuprins:
- Art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgentă a
Guvernului nr. 50/2008:
„(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) autovehiculele aparţinând misiunilor
diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi
altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, care
îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) autovehiculele special modificate în scopul
conducerii de către persoanele cu handicap, precum şi autovehiculele
special modificate în scopul preluării şi transportării
persoanelor cu handicap grav sau accentuat, astfel cum aceste persoane sunt
definite în Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare;
c) autovehiculele destinate a fi utilizate de
forţele armate, forţele de securitate a statului, de poliţie, de
jandarmerie, de poliţia de frontieră, de pompieri;
d) autovehiculele definite conform RNTR 2
destinate serviciilor de ambulanţă şi medicină,
autovehiculele speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului
de urgenţă, precum şi autovehiculele speciale destinate
serviciilor de descarcerare;
e) autovehiculele a căror caroserie sau al
căror şasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiţia ca
aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul
României;
f) autovehicule speciale a căror deplasare pe
drumurile publice este în general limitată numai la şi de la locul de
muncă, ale căror motoare respectă normele privind poluarea
chimică aplicabile maşinilor mobile nerutiere.";
- Art. 4 lit. a) din
Ordonanţa Guvernului nr. 50/2008: „Obligaţia de plată a taxei
intervine:
a) cu ocazia primei înmatriculări a unui
autovehicul în România.";
- Art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
50/2008: „(1) Nu se plăteşte taxa pe poluare pentru autovehicule
atunci când acestea sunt:
a)încadrate în categoria vehiculelor istorice,
definite conform prevederilor legale în vigoare;
b) acordate instituţiilor de
învăţământ, sănătate şi cultură,
ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor
patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional,
asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de
către guverne străine, organisme internaţionale şi
organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau
finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din
programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică;
c) confiscate sau intrate potrivit legii în
proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) destinate competiţiilor sportive, definite
conform prevederilor legale în vigoare.";
- Art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 218/2008: „(1) Autovehiculele M1 cu norma
de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu
depăşeşte 2.000 cmc, precum şi toate autovehiculele N1 cu
norma de poluare Euro 4, care se înmatriculează pentru prima dată în
România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie
2008- 31 decembrie 2009 inclusiv, se exceptează de la
obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule
stabilită potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008."
Autorul excepţiei susţine că prevederile
de lege criticate contravin art. 16 referitor la egalitatea în drepturi şi
art. 35 privind dreptul la un mediu sănătos din Constituţie.
Este invocată şi încălcarea art. 90 din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene (devenit art. 110 din Tratatul privind
funcţionarea Uniunii Europene, în urma intrării în vigoare a
Tratatului de la Lisabona) privind interzicerea impunerii asupra produselor din
alte state membre ale Uniunii Europene a unor taxe superioare celor ce se
aplică produselor naţionale.
Examinând excepţia, Curtea reţine
următoarele:
Prevederile art. 4 lit. a) din Ordonanţa
Guvernului nr. 50/2008 au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate în raport cu art. 90 din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene.
Astfel, prin Decizia nr. 137 din 25 februarie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 22
martie 2010, Curtea Constituţională, făcând referire la
jurisprudenţa sa anterioară, a stabilit că nu este de
competenţa sa „să analizeze conformitatea unei dispoziţii de
drept naţional cu textul Tratatului de instituire a Comunităţii
Europene (devenit Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene) prin
prisma art. 148 din Constituţie. O atare competenţă, şi
anume aceea de a stabili dacă există o contrarietate între legea
naţională şi Tratatul CE, aparţine instanţei de
judecată, care, pentru a ajunge la o concluzie corectă şi
legală, din oficiu sau la cererea părţii poate formula o
întrebare preliminară, în sensul art. 234 din Tratatul de Instituire a
Comunităţii Europene la Curtea de Justiţie a
Comunităţilor Europene. In situaţia în care Curtea
Constituţională s-ar considera competentă să se
pronunţe asupra conformităţii legislaţiei naţionale cu
cea europeană, s-ar ajunge la un posibil conflict de jurisdicţii
între cele două instanţe, ceea ce, la acest nivel, este inadmisibil".
Mai mult, Curtea a reţinut că, în cazul în
care s-ar accepta punctul de vedere contrar, în sensul că instanţa
constituţională poate stabili constituţionalitatea sau
neconstituţionalitatea unui text de lege raportat la prevederile unui act
comunitar, ar încălca, în mod evident, competenţele Curţii de
Justiţie a Uniunii Europene, din moment ce aceasta are competenţa
să interpreteze tratatele (art. 267 din tratat).
In ce priveşte celelalte prevederi de lege
criticate, Curtea, prin Decizia nr. 1.178 din 17 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 665 din 6
octombrie 2009, a reţinut că ordonanţa de urgenţă, în
ansamblul său, nu prevede obligaţia plăţii taxei pe poluare
decât la prima înmatriculare a autovehiculului Or, în mod firesc, pentru
autovehiculele înmatriculate înainte de intrarea în vigoare a taxei speciale
şi, ulterior, a taxei pe poluare nu se plăteşte taxa în
cauză. O asemenea chestiune ţine însă de opţiunea
legiuitorului.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) şi art. 9 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea
taxei pe poluare pentru autovehicule şi art. III alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 218/2008 privind
modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie
ridicată de Cabinetul de avocat Mihai Horea în Dosarul nr. 16.146/3/2009
al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ
şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 13 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu