DECIZIE Nr.
408 din 10 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, ale art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat
pe anul 2006 nr. 380/2005 si ale art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat
pe anul 2006 nr. 379/2005
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 382 din 20 mai 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi' a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale art. 8 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ale art.
5 alin. (1)din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2006 nr.
380/2005 şi ale art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006 nr.
379/2005, excepţie ridicată de Emilia Ligia Neda, Ştefania Eliza Moroianu,
Diana Soare, Grigore Ion, Irma Oţetaru, Nicoleta Burloiu si Lucica Păduraru în
Dosarul nr. 32.037/3/CA/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, întrucât
prevederile de lege criticate au avut o aplicare limitată în timp, ce a încetat
anterior sesizării Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 32.037/3/CA/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autorităţii
judecătoreşti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003,
ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ale
art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2006
nr. 380/2005 şi ale art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006
nr. 379/2005. Excepţia a fost ridicată de Emilia
Ligia Neda, Ştefania Eliza Moroianu, Diana Soare, Grigore Ion, Irma Oţetaru,
Nicoleta Burloiu şi Lucica Păduraru în cadrul soluţionării unei acţiuni în
contencios administrativ având ca obiect acordarea primelor de concediu pentru
anii 2001-2005.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că textele de lege criticate,
care suspendă acordarea drepturilor referitoare la prima de vacanţă, sunt
contrare art. 53 din Constituţie, întrucât restrâng exerciţiul dreptului legal
la prima de concediu, fără a exista una dintre situaţiile prevăzute de acest
text constituţional.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate nu este întemeiată, sens în care arată că primele de
concediu nu reprezintă salariu de bază, ci un element de salarizare suplimentar
a cărui acordare şi retragere sunt la latitudinea exclusivă a legiuitorului, el
nefiind unul dintre drepturile garantate de art. 41 din Constituţie şi
neintrând sub protecţia prevăzută de art. 53 din acelaşi act normativ.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, având
în vedere că aplicarea normelor de drept criticate a încetat anterior sesizării
Curţii Constituţionale, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este
inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea
funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar,
precum şi a personalului din organele autorităţii judecătoreşti, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2
martie 2001, asa cum au fost modificate prin art. 32 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002 nr.
744/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 11 decembrie 2001; ale art.
12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001; ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 863 din 29 noiembrie 2002; ale
art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003; ale art. 8
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004; ale art. 5 alin. (1) din Legea
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.150 din 19 decembrie 2005; şi ale art. 8 alin. (5) din Legea
bugetului de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.151 din 19 decembrie 2005.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001: „Aplicarea prevederilor art. 32 alin. (2) referitoare la cuantumul
sporului cu care se plătesc orele lucrate peste durata normală a timpului de lucru,
ale art. 33 alin. (2) referitoare la acordarea primei cu ocazia plecării în
concediul de odihnă şi ale art. 82 alin. (2) teza a doua referitoare la
cuantumul indemnizaţiei de delegare, din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu
modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la data de 31
decembrie 2002.";
- Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001: „Termenele prevăzute la art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea
funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar,
precum şi a personalului din organele autorităţii judecătoreşti, aprobată şi
modificată prin Legea nr. 386/2001, se prelungesc până la data de 31 decembrie
2002.";
- Art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002: „Termenele prevăzute la art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor
publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi' a
personalului din organele autorităţii judecătoreşti, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 386/2001, cu modificările ulterioare, se prelungesc până la data
de 31 decembrie 2003.";
- Art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003: „Aplicarea
prevederilor din actele normative în vigoare
referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă,
precum şi a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă
până la data de 31 decembrie 2004.";
- Art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004: „Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare
la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă, precum şi a
celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare, se suspendă
până la data de 31 decembrie 2005.";
- Art. 5 alin. (1) din Legea nr. 380/2005: „Prevederile
din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă se suspendă până la
data de 31 decembrie 2006.";
- Art. 8 alin. (5) din Legea nr. 379/2005: „Fondurile alocate pentru sprijinirea activităţilor românilor de
pretutindeni sunt prevăzute în bugetul Ministerului Afacerilor Externe, iar
destinaţiile şi modul de utilizare a acestora se aprobă prin hotărâre a
Guvernului."
Autorii excepţiei consideră că aceste prevederi de lege
sunt contrare art. 53 din Constituţie privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, potrivit celor susţinute de autorii excepţiei, textele de lege criticate
prin care este suspendată acordarea primelor pentru concediu de odihnă aduc o
restrângere neconstituţională drepturilor lor.
Faţă de această susţinere Curtea reţine, în acord cu
cele statuate în mod constant în jurisprudenţa sa, că „beneficiul unor drepturi
salariale suplimentare, cum este şi prima de concediu, nu constituie un drept
constituţional fundamental, iar prevederile art. 53 din Constituţie nu sunt
incidente în privinţa reglementării lor". In acest sens poate fi amintită
Decizia nr. 26 din 20 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 216 din 15 martie 2005.
In acelaşi timp, însă, Curtea observă că textele de
lege criticate au avut o aplicare limitată în timp, care a încetat anterior
sesizării sale cu excepţia de neconstituţionalitate. Aşa fiind, în acord cu
prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare [...]", excepţia de neconstituţionalitate urmează a
fi respinsă ca fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autorităţii judecătoreşti,
ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001,
ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, ale
art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ale
art. 5 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2006
nr. 380/2005 şi ale art. 8 alin. (5) din Legea bugetului de stat pe anul 2006
nr. 379/2005, excepţie ridicată de Emilia Ligia Neda, Ştefania Eliza Mo'roianu,
Diana Soare, Grigore Ion, Irma Oţetaru, Nicoleta Burloiu şi Lucica Păduraru în
Dosarul nr. 32.037/3/CÂ/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 aprilie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea